Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 12 av 445

LikvÀrdig utbildning? : En studie om hur tre olika kommuner arbetar med mottagandet av nyanla?nda elever

Sverige a?r idag ett ma?ngkulturellt samha?lle och antalet nyanla?nda elever o?kar a?rligen. Det har visat sig att mottagandet av nyanla?nda elever organiseras annorlunda inom och mellan kommunerna, vilket pa?verkar deras utbildning. Enligt skollagen (SFS 2010:800) har alla ra?tt till en likva?rdig utbildning oavsett vilken kommun man a?r bosatt i.

OmvÄrdnadsinterventioner som kan underlÀtta en livsstilsförÀndring för patienter med typ 2-diabetes

Mellan tre och fyra procent av Sveriges befolkning har diabetes och antalet ökar stadigt. Av dessa har ca 80 % diagnosen typ 2-diabetes vilket kan leda till allvarliga följdsjukdomar och död om inte adekvat behandling och livsstilsförÀndring vidtas. Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att identifiera omvÄrdnadsinterventioner som kan underlÀtta livsstilsförÀndringar för patienter med typ 2-diabetes. Studien baseras pÄ tio vetenskapliga artiklar som analyserats med inspiration av kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i tvÄ huvudrubriker; stöd och utbildning samt fyra underrubriker; kÀnslomÀssigt stöd, praktiskt stöd, utformning av utbildning samt innehÄll i utbildning.

Arbetsgivares instÀllning till nyexaminerade personalvetare.

En diskrepans mellan högre utbildning och arbetsmarknadens krav tycks existera. Detta avser framförallt den kompetens högre utbildning medför gentemot arbetsmarknadens efterfrÄgan, vilket pÄverkar sÄvÀl organisationer, studenter som samhÀllet i stort. AnstÀllningsbarheten efter avslutade studier har dÀrmed blivit en framtrÀdande frÄga. Denna studie inriktar sig specifikt mot personalvetare och deras möjligheter pÄ arbetsmarknaden efter avslutad utbildning. Intentionen var att skapa en djupare förstÄelse och kunskap inom omrÄdet.

Utbildning av urbana matproducenter - Framtidens nya matproduktionsnÀring?

Denna studie har genomförts som en del i Mistra Urban Futures projekt Grön Produktion. Projektet vill utveckla stadsodlingsprojekt och affÀrsidéer och har beslutat att göra detta genom att titta pÄ omrÄdena utbildning och affÀrsmodeller. Denna studie riktar sig mot omrÄdet utbildning och har undersökt hur utbildning skulle kunna öka urban matproduktion för att bidra till skapandet av en ny matproduktionsnÀring och samtidigt öka stÀders ekologiska hÄllbarhet. FrÄgestÀllningar som behandlades var hur en utbildning av urbana matproducenter skulle kunna stÀrka och lyfta befintlig matproduktion i stÀder till en ny matnÀring, vilka kunskaper som urbana jordbrukare har och önskar samt vilka kunskaper som marknaden önskar. För att besvara detta genomfördes kvalitativa intervjuer av olika aktörer inom den potentiella matproduktionsnÀringen; kommunen, odlare, handeln och restaurangbranschen.

UTBILDNING OCH EKONOMISK TILLVÄXT I SYDKOREA 1960-1990

Sydkorea visade upp en enastÄende ekonomisk tillvÀxt mellan 1960 och 1990. Per capita ? inkomsten hade en genomsnittlig Ärlig ökning pÄ sju procent och landet Àr idag inkomstmÀssigt jÀmförbart med lÀnder som Grekland och Portugal. I denna uppsats undersöker jag utbildningens roll i denna utveckling, mer specifikt: vilken effekt utbildning och utbildningspolitik har haft pÄ Sydkoreas ekonomiska tillvÀxt mellan 1960 och 1990? Metodologin prÀglas av kvantitativ data och huvuddragen i metodologin Àr beskrivning av ekonomiska processer, presentation av empirisk data samt analys med koppling till ekonomisk teori.

Specialpedagogens roll i sÀrskolan : uppdrag, utbildning och kompetens

Syftet med studien Àr att undersöka hur specialpedagogens yrkesroll i sÀrskolan ser ut. Vi harutgÄtt frÄn frÄgestÀllningar kring specialpedagogens uppdrag och utbildning, slutligen har viundersökt hur den specialpedagogiska kompetensen tas tillvara i sÀrskolan. IlitteraturgenomgÄngen presenteras först ÀmnesomrÄdet specialpedagogik. SjÀlva begreppetförklaras och verksamheten diskuteras utifrÄn olika forskningsperspektiv. Sedan följer enbeskrivning av specialpedagogens kompetens.

IKT-implementering i medicinsk högre utbildning : Centrala ledningsaktörers Äsikter om hur implementeringen av IKT pÄverkat organiseringen av lÀkarutbildningen vid UmeÄ universitet och lÀkarstudenters transition mellan utbildning och yrkesprofession

2009 omorganiserades lÀkarutbildningen vid UmeÄ universitet och bedrivs idag med stöd av olika former av informations-och kommunikationsteknologier (IKT). Syftet med föreliggande uppsats var att identifiera och förstÄ de uppfattningar som centrala ledningspersoner inom lÀkarutbildningen vid UmeÄ universitet uttrycker avseende hur IKT inverkar pÄ utbildningens design, innehÄll och genomförande samt förstÄ vilka uppfattningar dessa personer gav uttryck för vad gÀller att förbereda studenterna för framtida professionsutövning i en digitaliserad medicinsk sjukvÄrdspraktik. Semistrukturerade telefonintervjuer och frÄgeformulÀr anvÀndes för att samla in data frÄn fyra centrala ledningsaktörer. TPACK-ramverket möjliggjorde analys av respondenternas Äsikter om hur lÀrares kunskapsnivÄer inverkar pÄ organiseringen av lÀkarutbildningen och lÀkarstudenternas övergÄng mellan utbildning och medicinsk sjukvÄrdspraktik. Resultatet visade att respondenterna i första hand förknippade IKT-implementeringen med organisatoriska möjligheter snarare Àn utmaningar samt att lÀrares varierande nivÄ av teknologiska och pedagogiska kunskaper Àr en faktor som har en stor pÄverkan pÄ lÀrares upptagande och anvÀndning av IKT i undervisning..

Vilka egenskaper önskas hos en ledare - skillnade och likheter i organisationerna Försvarsmakten och Sony Ericsson

Uppsatsens huvudsakliga syfte Àr att undersöka hur tvÄ olika organisationer skiljer och liknar varandra i önskan om ledarskapsegenskaper, detta utifrÄn de tre olika arenorna rekrytering, utbildning och ledarskap. I denna rapport kommer vi att studera organisationerna Försvarsmakten samt Sony Ericsson, dÀr Försvarsmakten kommer representerar en strukturerad organisation och Sony Ericsson en projektorganisation. Med hjÀlp av intervjuer bÄde pÄ Försvarsmakten i Halmstad och Sony Ericsson i Lund har vi fÄtt svar pÄ frÄgor kring rekrytering, utbildning och ledarskap. Det som gör jÀmförelsen intressant Àr skillnaden i organisationsformerna pÄ de tvÄ olika företagen Försvarsmakten samt Sony Ericsson. Vi har efter granskning av data fÄtt fram att de bÄda organisationerna strÀvar efter liknande egenskaper med pÄ skilda sÀtt. PÄ grund av organisationernas olika strukturer och organisatoriska uppbyggnad gÄr man olika vÀgar för att hitta en ledare men i slutÀndan kan man se att processerna liknar varandra.

Vikten av personliga egenskaper pÄ arbetsplatsen

Uppsatsens syfte Àr att öka förstÄelsen för och kunskapen om vÀrdet av personliga egenskaper som en del av det mÄngfacetterade kompetensbegreppet, erfarenhet och utbildning Àr andra begrepp som har studerats i relation till dessa. Dessa begrepp Àr alla interrelaterade och skapar en persons unika sammansÀttning vilket blir allt viktigare nÀr samhÀllet utvecklas mot en kunskapsbaserad ekonomi med humankapitalet i centrum. Den svenska befolkningen utbildar sig i allt högre grad och arbetsmarknadens krav pÄ formell kompetens ökar i takt med att utbildningsnivÄn stiger. TillgÄngen pÄ kompetens skiftar dock och motsvarar inte alltid företagens krav vilket gör situationen allt tuffare för organisationer med felrekryteringar som en följd av detta. Studiens fokus ligger pÄ att försöka förklara vad som definierar begreppen kompetens, personliga egenskaper, utbildning och erfarenhet och vad som gör att de Àr viktiga.

Utbildningens pÄverkan pÄ mÀnniskors acceptans för ett kommunikationssystem

I denna studie, som bedrivits pÄ Landstinget Dalarna, har kommunikationssystemet Microsoft Lync studerats. Lync bestÄr av kommunikationsmodulerna chatt, video- och telefonkonferens samt dela dokument. Syftet med denna rapport Àr att förklara hur utbildning kan pÄverka mÀnniskors acceptans för ett kommunikationssystem samt vilka orsaker som kan finnas för att det inte anvÀnds. För att kunna besvara studiens syfte anvÀndes ett kvasiexperiment som genomfördes genom tvÄ intervjuomgÄngar och en utbildning mellan dessa intervjuomgÄngar. UtifrÄn intervjuomgÄngarna kunde slutsatser dras om hur utbildningen hade pÄverkat acceptansen för kommunikationssystemet Lync.

  OmvÄrdnadsinterventioner som kan underlÀtta en livsstilsförÀndring för patienter med typ2-diabetes

SAMMANFATTNING Mellan tre och fyra procent av Sveriges befolkning har diabetes och antalet ökar stadigt. Av dessa har ca 80 % diagnosen typ 2-diabetes vilket kan leda till allvarliga följdsjukdomar och död om inte adekvat behandling och livsstilsförÀndring vidtas. Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att identifiera omvÄrdnadsinterventioner som kan underlÀtta livsstilsförÀndringar för patienter med typ 2-diabetes. Studien baseras pÄ tio vetenskapliga artiklar som analyserats med inspiration av kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i tvÄ huvudrubriker; stöd och utbildning samt fyra underrubriker; kÀnslomÀssigt stöd, praktiskt stöd, utformning av utbildning samt innehÄll i utbildning.

Idag student, imorgon arbetslös? : Högskolestudenters oro inför eventuell arbetslöshet efter studier

Andelen individer med eftergymnasial utbildning ökar pÄ arbetsmarknaden samtidigt som antalet arbetstillfÀllen inom vissa akademiska yrken inte ökar i samma takt. Denna studie syftade till att undersöka om förekomsten av oro bland högskolestudenter inför eventuell arbetslöshet hade nÄgot samband med sjÀlvkÀnsla och kontrollupplevelse. Studien avsÄg Àven att undersöka huruvida tidpunkt för avslutad utbildning och utbildningsinriktning hade nÄgon betydelse för studenternas nivÄ av oro. En enkÀtundersökning med 101 deltagare mellan 19 och 59 Är genomfördes. Resultatet visade att det fanns en signifikant skillnad i orosnivÄn mellan studenter nÀr det gÀllde hur lÄng tid de hade kvar pÄ sin utbildning.

Kön föds man med, men genus Àr nÄgot man formas till. : En studie om förskollÀrares genusmedvetenhet och förhÄllningssÀtt om genusstereotypa förestÀllningar i barnlitteratur.

Syftet med den hÀr undersökningen har varit att ta reda pÄ med vilken medvetenhet förskollÀrare vÀljer barnlitteratur ur ett genusperspektiv. VÄra frÄgestÀllningar var: Hur ser pedagogers genusmedvetenhet ut nÀr de vÀljer barnlitteratur? Och hur arbetar pedagoger i förskolan genusmedvetet med barnböcker i syfte att utveckla barns sprÄk?Vi valde att göra en kvalitativ intervjustudie dÀr vi intervjuade fyra stycken förskollÀrare. TvÄ av dem var genuspedagoger, vilket pÄverkade resultatet en del. Vi har kommit fram till att genusarbetet anses som viktigt men att det inte har en hög prioritet.

EfterfrÄgan pÄ utbildning: fallstudie av sjuksköterskor

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva de faktorer som pÄverkar efterfrÄgan pÄ utbildning. Undersökningen genomförs med hjÀlp av en neoklassisk efterfrÄgeteori. Teorin anvÀnds sedan i en fallstudie pÄ sjuksköterskor. Vi begrÀnsar oss till Sverige samt utbildningar pÄ universitets och högskolenivÄ. Resultatet vi sett Àr att lönen och andelen pensionsavgÄngar spelar en stor roll i valet av yrke.

Kinesiska förÀldrars syn pÄ deras barns utbildning och konfucianismens utbildningstradition

Titel: Kinesiska förÀldrars syn pÄ deras barns utbildning och konfucianismens utbildningstradition Författare: Josefine Nermfors, Filippa Asplund Termin och Är: Höstterminen, 2012 Handledare: Laid Bouakaz Examinator: Kyriaki Doumas Nyckelord: Konfucius, utantillinlÀrning, förÀldrar i Kina, undervisning i Kina.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->