Likvärdig utbildning?
En studie om hur tre olika kommuner arbetar med mottagandet av nyanla?nda elever
Sverige a?r idag ett ma?ngkulturellt samha?lle och antalet nyanla?nda elever o?kar a?rligen. Det har visat sig att mottagandet av nyanla?nda elever organiseras annorlunda inom och mellan kommunerna, vilket pa?verkar deras utbildning. Enligt skollagen (SFS 2010:800) har alla ra?tt till en likva?rdig utbildning oavsett vilken kommun man a?r bosatt i. Syftet med denna studie var da?rfo?r att underso?ka vilka strategier tre olika kommuner i Sverige har vad ga?ller mottagandet av nyanla?nda elever. Vi studerade vad kommunerna hade fo?r ma?l, hur de arbetade och om mottagandet skilde sig a?t i de olika kommunerna. Fo?r att besvara syftet gjordes fallstudier som inkluderade kvalitativa intervjuer och textanalys. Det empiriska materialet analyserades utifra?n de teoretiska utga?ngspunkterna integration och integrering.Studien visar att mottagandet av nyanla?nda elever skiljer sig a?t ba?de inom och mellan kommunerna. Tillva?gaga?ngssa?tten skiljer sig a?t beroende pa? i vilken kommun den nyanla?nda eleven placeras, eftersom att det varierar i vad de tre kommunerna har fo?r erfarenheter och kunskap inom detta omra?de. Detta bidrar till att utbildningen inte a?r likva?rdig fo?r alla nyanla?nda elever.