Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 11 av 445

Grön och prunkande, vems förtjÀnst? : En ekokritisk filmanalys av barnfilmerna Happy Feet och Wall-e

Syftet med denna studie Àr att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan anvÀndas inom utbildning för hÄllbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strÀvan efter att bidra med ny forskning för omrÄdet utbildning för hÄllbar utveckling inom förskolan, dÄ det Àr ett tunt utforskat omrÄde.Resultatet av studien Àr att den antropocentriska natursynen dominerat i bÄda filmerna, men att de samtidigt ifrÄgasÀtts mellan raderna. Slutsatsen av studien Àr att innehÄllet i filmerna gÄr att anvÀnda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..

SjÀlvkÀnnedom : inom utbildning

Inledning: För mĂ„nga yrken ska studenten efter avslutad utbildning "visa sjĂ€lvkĂ€nnedom och empatisk förmĂ„ga". Detta finns formulerad för en rad yrkesexamina. Fokus för uppsatsen var att undersöka lĂ€randemĂ„let "sjĂ€lvkĂ€nnedom" i relation till utbildning.FrĂ„gestĂ€llningar: Studien ville undersöka socionomstudenters upplevelse av ökad sjĂ€lvkĂ€nnedom efter avslutad utbildning inom socionomprogrammet och ökad sjĂ€lvkĂ€nnedom i relation till sin kommande yrkesroll. Studien ville ocksĂ„ belysa pĂ„ vilket sĂ€tt ökad sjĂ€lvkĂ€nnedom uppnĂ„ddes i utbildningen.Metod: Studien hade en kvalitativ och deskriptiv ansats och var explorativ. Åtta socionom-studenter som avslutade sin utbildning Ă„r 2010 intervjuades.

Handling eller hyckleri? En studie om Sveriges minoritetspolitik gÀllande romer och utbildning

År 1999 erkĂ€ndes romerna i Sverige som en av landets fem nationella minoriteter. Sveriges minoritetspolitik syftar till att ge stöd och skydd till minoriteternas sprĂ„k, kultur och traditioner, vilket ska ske genom olika instanser i samhĂ€llet. Den hĂ€r uppsatsen fokuserar pĂ„ om Sveriges minoritetspolitik gĂ€llande romer Ă€r ett fall av handling eller hyckleri. För att undersöka frĂ„gestĂ€llningen har vi fokuserat pĂ„ relationen mellan romer och utbildning inom omrĂ„dena resurser, frekvens och information.Med hjĂ€lp av huvudsakligen intervjuer av informantkaraktĂ€r har vi analyserat vilket av begreppen handling eller hyckleri som minoritetspolitiken Ă€r ett fall av. VĂ„rt resultat Ă€r att minoritetspolitiken kan betecknas som ett fall av hyckleri, dĂ„ romerna inte behandlas som en nationell minoritet pĂ„ utbildningsomrĂ„det..

En skyttegravsutbildning för glesbygdspoliser : Nationell bastaktik

Syfte med vÄrt arbete var att undersöka hur polismyndigheterna utbildar i Nationell bastaktik och hur de arbetar med mental trÀning och mental förberedelse efter genomförd utbildning. För att komma fram till vÄrt resultat gjordes en en-kÀt som skickades ut till utbildningsansvarig pÄ samtliga polismyndigheter. En av vÄra slutsatser Àr att efter genomförd utbildning kÀnner mÄnga poliser att de har fÄtt ett högre sÀkerhetstÀnkande och dÀrmed kÀnner de sig tryggare i sin polisroll..

Bildning, vetenskaplighet och högskolemÀssig utbildning : En textanalys

Syftet med denna uppsats Àr att utforska innebörden hos begreppen Bildning och HögskolemÀssighet sÄ som de anvÀnds i debatten kring svensk högre utbildning i början av 2000-talet. Vidare vill studien se om det Àr möjligt, utifrÄn de innebörder begreppen ges, att bedriva en högre utbildning som innefattar dem bÄda. För att fÄ en hanterlig analys har endast en delaspekt av HögskolemÀssighet, vetenskaplighet, analyserats. Studien har genomförts som en textanalys av nio texter med anknytning till svensk högre utbildning. Analysen har bestÄtt av tvÄ steg.

Unga akademikers situation pÄ arbetsmarknaden - en kvalitativ studie.

I dag debatteras det flitigt kring unga och deras arbetslöshet i media. Syftet med vÄr studie Àr att studera unga med högskoleutbildning och deras syn pÄ val av utbildning och deras möjligheter pÄ arbetsmarknaden. Uppsatsen grundas pÄ en intervjuundersökning bland unga akademiker som har tagit examen frÄn MÀlardalens Högskola under 2004 med minst 120 poÀng inom Beteendevetenskapliga programmet, Beteendevetenskapliga programmet (Social omsorg), VÀlfÀrdsprogrammet med inriktning mot rehabilitering, MissbruksvÄrdsprogrammet, Datateknik, Energiteknik, Byggteknik, Miljöteknik, Ekonomiprogrammet och Internationella marknadsföringsprogrammet. Respondenterna har fÄtt svara pÄ frÄgor angÄende etablering, brist pÄ arbetslivserfarenhet, rörlighet och flexibilitet samt val av utbildning. Intervjusvaren kopplas till teorier, tidigare forskning och tolkas utifrÄn en hermeneutisk ram.

Att utbilda med uppdragstaktik

Svenska försvarsmakten hĂ€vdar att den nyttjar uppdragstaktik. Vissa pĂ„stĂ„r att sĂ„ inte Ă€r fallet. Åtminstone inte konsekvent. Det skulle kunna vara sĂ„ att bristen pĂ„ förstĂ„else för doktriner och ledningsfilosofier finns dĂ€r grunden lĂ€ggs, under soldat- och officersutbildning pĂ„ lĂ€gre nivĂ„. Mycket forskning och utveckling har skett pĂ„ högre nivĂ„er men pĂ„ grundnivĂ„n har tyvĂ€rr relativt lite forskning genomförts.

Betydelse av stöd och information till patienter med typ 2 diabetes

Typ 2 diabetes har genom ökad levnadsstandard vuxit till ett vÀrldsomfattande problem. I Sverige har cirka 300 000 personer typ 2 diabetes. OmvÄrdnaden av denna patientgrupp kommer till stor del bestÄ av stöd och information. Syftet med litteraturstudien var att beskriva betydelse av stöd och information till patienter med typ 2 diabetes. Ett bra stöd frÄn hÀlso- och sjukvÄrdspersonal och nÀrstÄende Àr positivt för patienten.

Maktrelationer inom IT-utbildningar : Hur makt visas ur ett studentperspektiv

Uppsatsen Ă€mnar undersöka hur studenter inom IT-utbildningar uppfattar hur deras utbildning Ă€r, hur den pĂ„verkar deras kunskapsintag och val av yrkesposition. Vi har valt att utföra intervjuer med bĂ„de systemvetare och datavetare för att se om det Ă€r nĂ„gon skillnad beroende pĂ„ hur teknisk deras utbildning Ă€r. Genom intervjuerna har vi analyserat studenternas mest förekommande ord och utifrĂ„n dem anvĂ€nder vi oss av Foucaults maktteori för att undersöka vilka maktrelationer som uppstĂ„r utifrĂ„n deras uttalanden. Maktrelationerna visar att studenterna upplever att utbildningens kursutbud samt lĂ€rarnas pedagogiska egenskaper har stort inflytande pĂ„ deras kunskapsintag och skapar antingen positiva eller negativa Ă„sikter. Även yrkesbranschen influerar studenternas kĂ€nslor inför att börja arbeta.

Utbildar man en kvinna sÄ utbildar man en hel nation ? En studie av ett ?Montessori Training Centre? i Tanzania

Syftet med uppsatsen Àr att sammanfatta Tanzanias utbildningssystem med sÀrskild fokusering pÄ kvinnors utbildningsmöjligheter, samt genom en etnografisk fÀltstudie vid ett ?Montessori Training Centre? i Tanzania presentera ett exempel pÄ vad som konkret görs för att stÀrka flickors utbildningsmöjligheter. I uppsatsen presenteras resultatet av observationer, intervjuer och samtal rörande centrets uppbyggnad och funktion, kvinnors möjlighet till utbildning i landet samt tankar kring montessoripedagogiken. Slutligen lyfts vikten av gemensamma satsningar globalt, nationellt och individuellt för att utveckla jÀmstÀlldhet mellan könen och skapa förutsÀttningar för ?utbildning för alla?.

MALNUTRITION HOS DEMENTA PERSONER-ETT OMVÅRDNADSPROBLEM

Malnutrition Àr vanligt förekommande hos personer med demenssjukdomar och för denna utsatta grupp Àr det av vikt att fokusera pÄ nutrition och omvÄrdnadsÄtgÀrder. Syftet med ddenna litteraturstudie Àr att belysa malnutrition och riskfaktorer ho dementa personer samt beskriva vad sjuksköterskan bör vara uppmÀrksam pÄ i sitt arbete för att förebygga malnutrition och hur bÀttre nutritionsstatus kan uppnÄs. Metoden i arbetet Àr en litteraturstudie i vilken 9 kvantitativa artiklar och 1 kantitativ/kvalitativ studie granskats ur ett vetenskapligt perspektiv. Resultatet presenteras utifrÄn tre huvudomrÄden: nutritionsproblem och tillhörande faktorer,utbildning samt interventioner. Tillsammans visar de pÄ förekomst av malnutrition och att det via utbildning och ÄtgÀrder gÄr att pÄverka nutritionsstatus hos dementa personer.

Utveckling av en e-utbildningsapplikation för mobiltelefoner

WebbproduktionsbyrÄn Houdini arbetar bland annat med framtagning av lösningar för elektronisk utbildning. Denna typ av utbildning baseras pÄ elektroniska hjÀlpmedel och Àr ofta interaktiv. Tidigare arbetade Houdini mestadels med att ta fram eutbildningslösningar för datorer, men ville nu undersöka ett koncept med utbildning i mobiltelefoner.Det bestÀmdes att en applikationsprototyp för mobiltelefoner skulle utvecklas baserat pÄ iterativ och anvÀndarcentrerad systemdesign. En prototyp togs fram som fortlöpande vidareutvecklades med hjÀlp av inkrementell och evolutionÀr prototypframstÀllning, den testades sedan kontinuerligt med anvÀndare under utvecklingen.Resultatet av arbetet blev en mobilapplikation dÀr anvÀndare kan titta pÄ utbildningsfilmer som strömmas till mobiltelefonen över Internet. Under utbildningen finns det möjlighet att genomföra övningar, och efter utbildningen genomförs ett test som bestÀmmer om anvÀndaren blivit godkÀnd pÄ utbildningen eller ej.Systemet som utvecklades visar att tekniken idag Àr tillrÀckligt mogen för att kunna anvÀndas i en e-utbildningsapplikation för mobiltelefoner.

Bedömning och samverkan vid arbetsplatsförlagd utbildning

Med beaktande av den betydelse som den praktiska kunskapen har och den vikt man lÀgger vid den samverkan som sker mellan skola och arbetsliv har följande studie gjorts. Inom det nationella Hotell- och restaurangprogrammet Àr yrkesÀmnena till stor del förlagda pÄ det som benÀmns APU-tid (arbetsplatsförlagd utbildningstid). Det har genomförts ett antal intervjuer med yrkeslÀrare och APU-handledare i syfte att ta reda pÄ hur bedömningen utförs av elevernas insats under deras APU. Det har ocksÄ undersökts hur den samverkan som sker mellan skolor och handledare pÄ APU-platserna fungerar..

Internutbildning via IntranÀt: en studie av tre VolvoÄterförsÀljare

Kompetensutveckling av personalen och internutbildningar har varit ett hett debattÀmne de senaste Ären. Numera Àr Internet/intranÀt och interaktiva sjÀlvstudiekurser ofta ett alternativ till traditionell lÀrarledd utbildning. Vi ville dÀrför undersöka hur lÀrande via intranÀt sker, hur sÄdana internutbildningar upplevs av deltagarna och att försöka ge förslag pÄ hur dessa kan utvecklas ytterligare. För att uppfylla vÄra syften har vi valt att utföra studier hos tre av Volvos ÄterförsÀljare. Volvo har sedan en tid tillbaka en internutbildning som kombinerar lÀrarledda lektioner med sjÀlvstudiekurser via intranÀt.

Centrala faktorer för rekryteraren vid beslutet om vilken kandidat som anstÀlls

Enligt tidigare forskning Àr det frÀmst magkÀnslan som bestÀmmer nÀr valet ska tas om anstÀllning, -trots att det inte genererar lyckade rekryteringar. Syftet var att undersöka hur rekryterare bedömer olika faktorer vid valet av kandidat till en tjÀnst. Studien undersökte Àven effekten av rekryterarens kön, utbildning och yrkeserfarenhet avseende detta. En enkÀtundersökning genomfördes med 80 rekryterare, 64 kvinnor och 16 mÀn i Mellansverige. Resultatet visade att referenser var det som rekryterarna ansÄg var viktigast.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->