Sök:

Sökresultat:

102 Uppsatser om Förhem- och konsumentkunskap - Sida 6 av 7

Lean i offentliga myndigheter.

Antalet nyanlÀnda elever ökar i den svenska skolan, men nyanlÀnda elevers skolsituation Àr ett omrÄde dÀr den akademiska forskningen Àr underutvecklad. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlÀnda elever i Àmnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlÀnda elevers HK-undervisning skiljer sig Ät pÄ de olika skolorna, dÄ eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrÄn första veckan i svensk skola till efter ett till tvÄ Är. För att göra lektionsinnehÄllet tillgÀngligt Àven för nyanlÀnda elever med bristande kunskaper i svenska anvÀnds följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker pÄ engelska och/eller elevens modersmÄl, eleven fÄr sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt stöd utanför lektionstid, lÀraren demonstrerar valda delar samt lÀraren anpassar uppgifter och redovisningskrav.

Lita pÄ vÄrt goda omdöme.

Antalet nyanlÀnda elever ökar i den svenska skolan, men nyanlÀnda elevers skolsituation Àr ett omrÄde dÀr den akademiska forskningen Àr underutvecklad. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlÀnda elever i Àmnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlÀnda elevers HK-undervisning skiljer sig Ät pÄ de olika skolorna, dÄ eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrÄn första veckan i svensk skola till efter ett till tvÄ Är. För att göra lektionsinnehÄllet tillgÀngligt Àven för nyanlÀnda elever med bristande kunskaper i svenska anvÀnds följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker pÄ engelska och/eller elevens modersmÄl, eleven fÄr sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt stöd utanför lektionstid, lÀraren demonstrerar valda delar samt lÀraren anpassar uppgifter och redovisningskrav.

Ingen snöflinga i lavinen kÀnner sig ansvarig.

Antalet nyanlÀnda elever ökar i den svenska skolan, men nyanlÀnda elevers skolsituation Àr ett omrÄde dÀr den akademiska forskningen Àr underutvecklad. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlÀnda elever i Àmnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlÀnda elevers HK-undervisning skiljer sig Ät pÄ de olika skolorna, dÄ eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrÄn första veckan i svensk skola till efter ett till tvÄ Är. För att göra lektionsinnehÄllet tillgÀngligt Àven för nyanlÀnda elever med bristande kunskaper i svenska anvÀnds följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker pÄ engelska och/eller elevens modersmÄl, eleven fÄr sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt stöd utanför lektionstid, lÀraren demonstrerar valda delar samt lÀraren anpassar uppgifter och redovisningskrav.

Granskningens effekter.

Antalet nyanlÀnda elever ökar i den svenska skolan, men nyanlÀnda elevers skolsituation Àr ett omrÄde dÀr den akademiska forskningen Àr underutvecklad. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlÀnda elever i Àmnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlÀnda elevers HK-undervisning skiljer sig Ät pÄ de olika skolorna, dÄ eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrÄn första veckan i svensk skola till efter ett till tvÄ Är. För att göra lektionsinnehÄllet tillgÀngligt Àven för nyanlÀnda elever med bristande kunskaper i svenska anvÀnds följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker pÄ engelska och/eller elevens modersmÄl, eleven fÄr sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt stöd utanför lektionstid, lÀraren demonstrerar valda delar samt lÀraren anpassar uppgifter och redovisningskrav.

Kökets brÄkstakar : elevers förstÄelse för brÄktal i hem- och konsumentkunskap

The aim of this study has been to investigate students? understanding of fractions when they occur in the practical subject home economics. In order to investigate this, the learning study method was used. Learning study can be understood as a method to gain deeper understanding of what is learnt by students during a lesson to increase learning outcome.The variation theory framework has been utilized to analyze the results of this study. The object of learning was chosen to be addition of fractions bigger than one half when they appear in home economics.

"Syns inte... finns inte" : Elevers och lÀrares uppfattningar om kvalité i fritidshem

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrare och elever vÀrderar Àmnet hem- och konsumentkunskap (HK) jÀmfört med idrott och hÀlsa (IDH) i grundskolan. Undersök-ningen görs ur ett genusperspektiv och resultatet kommer Àven att jÀmföras med politikers vÀrdering av Àmnet. De frÄgestÀllningar jag utgÄtt ifrÄn Àr följande:? Hur vÀrderarlÀrare och elever HK i förhÄllande till IDH?? Finns det nÄgra skillnader mellan kvinnliga och manliga lÀrares syn pÄ HK och IDH, och vilka Àr dessa i sÄdana fall?? Finns det nÄgra skillnader mellan flickors och pojkars syn pÄ HK och IDH, och vilka Àr dessa i sÄdana fall?För att fÄ fram elevers och lÀrares vÀrderingar kring skolÀmnena har en kvantitativ under-sökningsmetod anvÀnts. Resultatet visar att HK varken har hög eller lÄg status bland lÀrare och elever dÄ Àmnet i genomsnitt placerar sig i mitten bland alla Àmnen.

"Vi mÄste tÀnka lÄngsiktinkt, inte bara hÀr och nu" : En kvalitativ studie som belyser Hem-och konsumnetkunskapslÀrares och elevers uppfattning om hÄllbar utveckling.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och ta reda pÄ vilka typer av demokrati framstÀlls i avsnitten om demokrati i ett urval lÀroböcker i samhÀllskunskap avsedda för Ärskurs 7-9. De teorier, som Àr centrala i uppsatsen, Àr teorier kring demokratimodeller. I uppsatsen Àr det frÀmst tre demokratimodeller som Àr centrala: valdemokrati, deltagardemokrati och samtals-demokrati. Det Àr dessa tre modeller, som vÄr analys bygger pÄ. I analysen presenterar vi citat frÄn lÀroböckerna följda av en förklaring av vilka/vilken modell som framkommer i citatet.

KÀllsortering i Hem- och Konsumentkunskapen: en del av miljöarbetet i skolan

Studiens syfte Àr att beskriva hur normer för kÀllsortering sÀtts vid undervisningen i Hem- och Konsumentkunskap. Studiens frÄgestÀllningar Àr följande: Vilka vÀrderingar vill lÀraren förmedla till eleverna vad gÀller kÀllsortering, vilka möjligheter har eleverna att omsÀtta dessa vÀrderingar till visad kunskap pÄ lektionerna och vilka möjligheter har lÀraren att visa pÄ vÀrderingar om kÀllsortering vid lektionerna? Dessa frÄgor besvaras utifrÄn bland annat tidigare forskning kring normskapande i skolan samt olika lÀroplansteorier som anvÀnds inom Hem- och Konsumentkunskapen. Studien har en fenomenologisk forskningsansats och Àr av en kvalitativ art. Undersökningen skedde via en metodtriangulering dÀr intervjuer och observationer var de tvÄ metoder som anvÀndes för att ringa in det jag ville undersöka.

Hem- och konsumentkunskapens roll och möjligheter i ettÀmnesövergripande arbetssÀtt

Att separera skolans olika Àmnen strider mot den verklighet som omger oss i vÄrt dagliga liv, dÀr allt mer eller mindre hÀnger samman. Tidigare forskning har visat att mening och helhet hör ihop. Att arbeta Àmnesövergripande kan vara ett sÀtt för eleverna att förstÄ sin omvÀrld. Forskare menar att skolans undervisning och samhÀllets krav inte överensstÀmmer med varandra. Syftet med examensarbete var att undersöka hem- och konsumentkunskapens roll och möjligheter i ett Àmnesövergripande arbetssÀtt, sett ur ett lÀrarperspektiv.

Ät S.M.A.R.T. i hem-­?och konsumentkunskap. : En validering av anvĂ€ndandet av materialet Ät S.M.A.R.T.

I studien undersöks hur anvĂ€ndbart materialet och modellen Ät S.M.A.R.T. Ă€r för att elever i grundskolan ska fĂ„ möjlighet att nĂ„ upp till de kunskapskrav som presenteras som mĂ„l i kursplanen, vilket stöd det ger lĂ€rarna att ge förutsĂ€ttningar för detta samt vilket resultatet blir av anvĂ€ndningen. Syftet Ă€r att validera anvĂ€ndningen av materialet Ät S.M.A.R.T. i hem--? och konsumentkunskapsundervisningen i grundskolan.

Smör, olja eller margarin?

Debatten om matfett Àr stÀndigt aktuell och i stort sett dagligen sÄ matas vi med olika aktörersÄsikter om vilket fett som Àr att föredra. Ska vi Àta omÀttat eller mÀttat fett? Vilket matfett Àrdet mest hÀlsosamma? Fokus i denna studie har varit att synliggöra den professionellapedagogens förhÄllningssÀtt till matfett och vilka olika strategier som lÀrare i hem- ochkonsumentkunskap har anvÀnt sig av i sin undervisning relaterat till matfett. Studiens syftevar att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslÀrares skilda förhÄllningssÀttrelaterat till matfett i undervisningen med utgÄngspunkt i perspektiven hÀlsa, ekonomi ochmiljö. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer samt observationer med lÀrare i hem- ochkonsumentkunskap pÄ högstadiet.

Digital undervisning i textilslöjden : -en undersökning av digitala hjÀlpmedel och nÀtbaserad kommunikation

Syftet med denna studie var att undersöka hur lÀrare kan utveckla sin undervisning med hjÀlp av digitala hjÀlpmedel och ta del av andra lÀrares erfarenheter med att arbeta med sÄdana hjÀlpmedel i slöjd, hem- och konsumentkunskap. FrÄgorna var; hur bidrar digitala hjÀlpmedel till att förbÀttra undervisningen i slöjden; Vilka för- och nackdelar upplever lÀrare av att arbeta med digitala verktyg; Hur vÀljer estetiska ÀmneslÀrare att kommunicera via nÀtbaserade kommunikationstjÀnster och vilka positiva, negativa konsekvenser har det kommunikationsvalet fört med sig? Tre olika metoder har anvÀnts för att samla in data till studien, deltagande observationer pÄ en grundskola, aktioner för att designa undervisningen med digitala verktyg och intervjuer med lÀrare inom estetÀmnen. Enligt lÀrarna visade det sig att mer digitala redskap i undervisningen ökar elevers motivation. Digitala verktyg som mobiltelefoner distraherar elever dock, det bör finnas tydliga regler för dess anvÀndning.

Den man (inte) vill vara och den man Àr : En intervjustudie med manliga hem- och konsumentkunskapslÀrare

Bristen pÄ manliga lÀrare i grundskolan har diskuterats i decennier. Hem- och konsumentkunskap (hkk) har beskrivits som kvinnligt kodat och bara var tionde lÀrare i Àmnet Àr man. I uppsatsen undersöks dÀrför hur manliga hkk-lÀrare beskriver vardagen i ett kvinnodominerat yrke. Studien bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med sju informanter.Merparten av mÀnnen har tidigare arbetat i restaurang- eller storkök, och för flera var Àmnet ett biÀmne i lÀrarutbildningen. Informanterna visar glÀdje och stolthet i yrket och framhÄller eleverna som drivkraft.

Ämnesintegrera mera!: Fördelar och möjligheter med Ă€mnesintegrering mellan hem- och konsumentkunskap och samhĂ€llsorienterade Ă€mnen i grundskolans senare Ă„r

Syftet med min studie var att bÀttre förstÄ hur lÀrare i SO och HKK för grundskolans senare Är tÀnker kring möjligheterna till Àmnesintegration, i synnerhet gÀllande kunskapsomrÄdena mat, hÀlsa och ekonomi, samt vilka fördelar respektive nackdelar som arbetssÀttet medför för lÀrare och elever. Jag anvÀnde mig av kvalitativa intervjuer. Jag besökte fyra skolor och genomförde enskilda intervjuer med tvÄ lÀrare pÄ varje skola. Jag intervjuade en lÀrare i samhÀllsorienterade Àmnen och en hem- och konsumentkunskapslÀrare. Undersökningen genomfördes i en högstadieskola i PiteÄ kommun, tvÄ högstadieskolor i LuleÄ kommun samt en högstadieskola i Bodens kommun.

Att lÀsa faktatexter : Sju andrasprÄkselevers beskrivningar av sina upplevelser och erfarenheter av att lÀsa faktatexter i olika Àmnen pÄ högstadiet

Studiens syfte Àr att synliggöra hur andrasprÄkselever pÄ högstadiet beskriver sin upplevelse och sin förstÄelse dÄ de lÀser faktatexter i de praktisk-estetiska Àmnena. För att undersöka detta, har följande frÄgestÀllningar valts:Vilka svÄrigheter beskriver andrasprÄkselever att de upplever i lÀsningen av och arbetet med faktatexter? Hur beskriver andrasprÄkselever att de gÄr tillvÀga för att förstÄ faktatexter?Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sju andrasprÄkselever i Ärskurserna 8 och 9. Intervjuerna har analyserats utifrÄn en sociokulturell ansats, vilken bl a poÀngterar vikten av social interaktion samt sprÄkets betydelse för tÀnkande och lÀrande.Resultatet visar att informanternas erfarenheter av lÀsning av faktatexter frÀmst kommer frÄn de naturvetenskapliga och de samhÀllsvetenskapliga Àmnena, samt matematik. Deras erfarenheter av lÀsning i de praktisk-estetiska Àmnena förefaller begrÀnsad, förutom i hem- och konsumentkunskap.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->