Sök:

Den man (inte) vill vara och den man är

En intervjustudie med manliga hem- och konsumentkunskapslärare

Bristen på manliga lärare i grundskolan har diskuterats i decennier. Hem- och konsumentkunskap (hkk) har beskrivits som kvinnligt kodat och bara var tionde lärare i ämnet är man. I uppsatsen undersöks därför hur manliga hkk-lärare beskriver vardagen i ett kvinnodominerat yrke. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med sju informanter.Merparten av männen har tidigare arbetat i restaurang- eller storkök, och för flera var ämnet ett biämne i lärarutbildningen. Informanterna visar glädje och stolthet i yrket och framhåller eleverna som drivkraft. De vittnar om hög arbetsbelastning och svårhanterade ramfaktorer, och att yrkesvardagen kan vara ensam. Enligt männen har ämnet varierad status och omgivningen ser det ensidigt praktiskt. Informanterna beskriver den typiska hkk-läraren som en strikt och förändringsobenägen tant. Merparten tar avstånd från schablonen samtidigt som flera av dem bär drag av den. Flera av männen vittnar om en god arbetsmarknad och att de fungerar som förebilder för killar. Enligt somliga informanter kan det dock krävas viss anpassning för att platsa som man i yrket. En av männen berättar om kvinnliga kollegors sexistiska bemötande, en annan om potentiella pedofilianklagelser och en tredje att tonårstjejer blir förälskade i honom.Liksom alla hkk-lärare måste män i yrket hantera ämnets status och ramfaktorer. Manliga hkk-lärare tvingas dessutom navigera i ett spänningsfält av förväntningar och fördomar, samtidigt som de vill vara könsöverskridande förebilder. En ambivalent situation där man förhåller sig till den man (inte) vill vara och den man är i ett kvinnligt kodat ämne och yrke. 

Författare

Magnus Myrberg Ylva Strömbäck

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..