Sök:

"Vi måste tänka långsiktinkt, inte bara här och nu"

En kvalitativ studie som belyser Hem-och konsumnetkunskapslärares och elevers uppfattning om hållbar utveckling.


Syftet med uppsatsen är att undersöka och ta reda på vilka typer av demokrati framställs i avsnitten om demokrati i ett urval läroböcker i samhällskunskap avsedda för årskurs 7-9. De teorier, som är centrala i uppsatsen, är teorier kring demokratimodeller. I uppsatsen är det främst tre demokratimodeller som är centrala: valdemokrati, deltagardemokrati och samtals-demokrati. Det är dessa tre modeller, som vår analys bygger på. I analysen presenterar vi citat från läroböckerna följda av en förklaring av vilka/vilken modell som framkommer i citatet. Totalt har vi analyserat avsnitt ur fyra böcker. Resultatet vi kommer fram till är att val-demokrati, deltagardemokrati och samtalsdemokrati finns med i alla de analyserade böckerna men att fokus ligger på olika demokratimodeller i olika böcker. I två av böckerna ligger fokus på deltagardemokrati, i en av böckerna ligger fokus på valdemokrati och i en av böckerna ligger fokus på både valdemokrati och deltagardemokrati. Alla fyra böcker utgår dock från valdemokrati som någon form av grund för att förklara demokrati.

Författare

linnea johansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..