Källsortering i Hem- och Konsumentkunskapen
en del av miljöarbetet i skolan
Studiens syfte är att beskriva hur normer för källsortering sätts vid undervisningen i Hem- och Konsumentkunskap. Studiens frågeställningar är följande: Vilka värderingar vill läraren förmedla till eleverna vad gäller källsortering, vilka möjligheter har eleverna att omsätta dessa värderingar till visad kunskap på lektionerna och vilka möjligheter har läraren att visa på värderingar om källsortering vid lektionerna? Dessa frågor besvaras utifrån bland annat tidigare forskning kring normskapande i skolan samt olika läroplansteorier som används inom Hem- och Konsumentkunskapen. Studien har en fenomenologisk forskningsansats och är av en kvalitativ art. Undersökningen skedde via en metodtriangulering där intervjuer och observationer var de två metoder som användes för att ringa in det jag ville undersöka. Fyra yrkesverksamma lärare har intervjuats och sedan har varje lärare med dess elever observerats vid vardera två tillfällen. Resultatet utifrån denna studie är att lärarens engagemang i stor utsträckning påverkar elevernas intresse av källsortering. Eleverna har varit mest aktiva och visat mest kunnande vid de lektioner där läraren varit engagerande vilket skapat positiva normer för källsorteringen i skolan.