Sök:

Att stärka elevers självkänsla

- En studie om hur lärare kan arbeta för att stärka elevers självkänsla, så att alla elever känner att de duger som de är.


Vår studie är ett utvecklingsarbete i form av aktionsforskning. Studien bygger på ettkvalitativt synsätt där vi bland annat har använt oss av observationer, logg ochdiskussioner. Estetik har varit en stor del i vårt utförande med eleverna. Syftet medvårt utvecklingsarbete är att belysa hur lärare kan arbeta och förhålla sig för attfrämja elevers självkänsla. I studien framkommer det hur lärare genom dialoger, ettdemokratiskt förhållningssätt och olika former av interaktioner på ett positivt sättkan stärka elevers självkänsla. Vi ser även de estetiska uttrycksformerna somgynnsamma i arbete med att stärka eleverna. Då elevers självkänsla står nära kopplattill känslor, inredialog/ inre prat och sitt inre jag/Jaget. Resultatet av studien visartill viss del att eleverna upplever att de övningar de gjort tillsammans har varitgivande. Vår slutsats är att det vi gjort estetiskt och framförallt de dramapedagogiskaövningar som vi tillämpat varit gynnsamma. Vi kan även se hur viktigt det är medinre- och yttredialoger, diskussioner och framförallt av interaktionens betydelse förvår sociala samvaro och utveckling. Självkänslan utvecklas successivt genominteraktion med omgivningen. Och det är även i liknande samsyn med Vygotskij sombeskriver hur barns förhållande till sig själv och även hur den sociala kompetensenutvecklas i interaktion med andra människor.

Författare

Marielle Fornvik Wildan Üney

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..