Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med - Sida 63 av 3126

Barnövervikt, Àr det nÄgot vi bör bry oss om? : Vuxnas syn pÄ problemet

Bakgrund:Barnövervikten Àr ett problem som vuxna bör se upp för. Syftet med studien Àr att undersöka vilken syn vuxna har pÄ barnövervikten i den valda skolan och om de har en bra handlingsplan för att förebygga övervikten. Studien Àr av en undersökande karaktÀr som skall slutligen besvara de frÄgestÀllningar som har stÀlls. Relevant litteratur och tidigare forskning pÄ omrÄdet övervikt, samt tvÄ empiriska delstudier har anvÀnds för att fÄ svar pÄ studiens frÄgestÀllningar.? Vilka insatser gör den valda skolan för att motverka övervikt bland barn och ungdomar?? Vad anser respondenterna att deras skola bör göra för att hjÀlpa barn med övervikt?Metod:For att fa en klarare overblick pa barnoverviktsproblematiken i den valda skolan har korta visuella observationer genomforts i tolv olika klasser fran ar 1 till ar 6.

Elever som anses oroliga och stökiga, problem eller utmaning

 Stockholms UniversitetSpecialpedagogiska InstitutionenFörberedande kurs i specialpedagogik 30 p.Vt. 2009. C-uppsats.Karlsson, S & Löf, A-L. (2009) Elever som anses oroliga och stökiga, problem eller utmaning  ABSTRAKTSyftet med den hÀr studien Àr att beskriva hur nÄgra specialpedagoger uppfattar och reflekterar kring miljömÀssiga förutsÀttningar för inlÀrning för elever som blir sedda som oroliga och stökiga.VÄra frÄgestÀllningar Àr:Hur uttrycker sig specialpedagogerna om elever som de ser som stökiga och oroliga?Hur sÀger specialpedagogerna att skolan skapar förutsÀttningar och ÄtgÀrder för lÀrande hos de elever som anses vara oroliga och stökiga?Hur framtrÀder inkluderings - respektive exkluderingstankar i specialpedagogernas utsagor?Undersökningen bygger pÄ den kvalitativa forskningsintervjun, dÀr resultaten grundar sig i intervjuer frÄn en specialpedagog vilken arbetar inom den kommunala grundskolan, en specialpedagog i grundsÀrskolan, 7 specialpedagoger frÄn grundsÀrskolan och en rektor frÄn en friskola.Dessa respondenter beskriver situationer och upplevelser utifrÄn sitt arbete kring begreppet "oroliga och stökiga" elever.

NÀr döden knackar pÄ : Ett material för sorgearbete bland barn i förskolan

Döden Àr oundviklig. Alla kommer vi att dö och alla omkring oss kommer ocksÄ att dö. Flera gÄnger varje dag förlorar nÄgot barn en förÀlder. Ett barn som blir kvar att överleva och leva i sorg. Eftersom det hÀnder sÄ plötsligt anser vi att ett ?krispaket om arbete med döden? vore en sjÀlvklarhet pÄ alla förskolor som komplement till krisplanen.

Utvecklingsstörning och förÀldraskap : -socialsekreterares bedömning av stödbehov för förÀldrar med en utvecklingsstörning eller en svagbegÄvning, samt svÄrigheterna kring dessa bedömningar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur socialsekreterare i nÄgra kommuner bedömer behovet av stöd för förÀldrar med en lindrig utvecklingsstörning eller svagbegÄvning. Vidare Àr syftet att undersöka vad socialsekreterarna upplever vara problematiskt vid dessa bedömningar, samt att inventera vad tidigare forskning sÀger pÄ omrÄdet. Forskningsöversikten kommer i uppsatsen att anvÀndas som analysverktyg. Som metod anvÀnder jag mig av en kvalitativ ansats i form av halvstrukturerade intervjuer. Resultatet visar att alla de tre intervjuade socialsekreterarna gör en vanlig utredning.

Service för alla? - En studie om FörsÀkringskassans service för invandrare

Vi lever i ett mÄngfaldssamhÀlle dÀr alla medborgare ska ha rÀtt till lika service frÄn förvaltningen. NÀr förvaltningen utformar sin lagstadgade serviceskyldighet mÄste man beakta mÄngfalden som ska genomsyra hela verksamheten. Men frÄgan Àr om det skett en anpassning för invandrare för att servicen ska omfatta denna grupp ? vilket vi undersöker. Kan man i anpassningen se att demokrativÀrden fÄtt stÄ tillbaka för ekonomiska vÀrden?I en normativ och empirisk studie undersöker vi vilka anpassningar förvaltningen, specifikt FörsÀkringskassan, gjort för att möta invandrare.

Ekobyn som försvann

Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till musik samt hur de ser pÄ sin egen musikalitet. UtifrÄn syftet formulerades fem frÄgestÀllningar som berör hur musiken anvÀnds i förskolan, vilken relation pedagogerna har till musik, hur de ser pÄ musikalitet och musikens betydelse för barnen samt musikens roll i yrkesutbildningen. Metoden för studien var kvalitativa intervjuer i form av samtalsintervju med en intervjuguide dÀr totalt fyra pedagoger frÄn tvÄ förskolor intervjuades. De var alla kvinnor med 19 till 37 verksamma Är inom förskolan.Resultatet visar att tre av fyra pedagoger anvÀnder musik medvetet i det dagliga arbetet pÄ förskolan och kÀnner sig sÀkra i sin musikaliska roll. Synen pÄ musikalitet skiljde sig Ät med tvÄ olika uppfattningar.

HÄllbar utveckling - vad fÄr grundskoleeleven lÀra?

Studiens syfte Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur dagens elever i grundskolan undervisas om hÄllbar utveckling enligt riktlinjerna i Baltic 21E.Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bygger pÄ intervjuer av skolledning samt undervisande lÀrare i NO- och SO-Àmnen vid tvÄ högstadieskolor i tvÄ kommuner i nordöstra SkÄne.Baltic 21E:s övergripande mÄl gÀller alla utbildningsnivÄer, men anger speciellt för grundskolan att eleverna skall ha ?kompetens, vÀrderingar och fÀrdigheter för att kunna vara aktiva, demokratiska och ansvarsfulla medborgare och för att kunna fatta egna beslut?, samt kunna delta i beslut inom olika nivÄer i samhÀllet för att skapa ett hÄllbart samhÀlle. Eleverna ska ocksÄ ha fÀrdigheter, kompetens och relevant yrkesutbildning för sitt framtida arbetsliv.Resultatet visar att eleverna nÄr likvÀrdiga kunskapsmÄl trots att de tvÄ skolorna bedriver undervisningen olika. LÀromedlen Àr samma eller i vart fall likartade och innehÄller de punkter Baltic 21E pekar pÄ.De anvÀnda lÀromedlen uppfyller de normer Baltic 21E anger, varför alla grundskolor har möjligheten att bereda sina elever en tillfredsstÀllande undervisning om hÄllbar utveckling, men Àmnena bör samordnas bÀttre. Begreppet hÄllbar utveckling bör markeras med en ?flagga?, sÄ att den Àmnesövergripande kopplingen blir tydligare, och lÀttare att förstÄ för eleverna..

Att tillhöra Europa : Rumsprovoceraren Turkiet och unionens sjÀlvbild

Kan de olika förestÀllningar om vad det innebÀr att tillhöra Europa, och dÀrmed ocksÄ underförstÄtt Europeiska unionen, synliggöras av Turkiets medlemsförhandlingar? Turkiet antas inte sjÀlvklart vara Europeisk vare sig geografiskt eller vÀrderingsmÀssigt. Jag vill visa att Turkiet kan vara den ?rumsprovocerarande? aktören som synliggör oförenliga uppfattningar om EU:s sjÀlvbild. Jag utgÄr frÄn tvÄ aspekter; dels en geografisk och dels en vÀrderingsaspekt pÄ unionens medlemskrav.

Att arbeta relationellt eller kategoriskt utifrÄn alla barns förutsÀttningar- en studie av blivande förskollÀrares förestÀllningar och intentioner

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka och analysera blivande förskollÀrares förestÀllningar av och intentioner inför att möta och arbeta utifrÄn alla barns förutsÀttningar i verksamheten utifrÄn det relationella och det kategoriska perspektivet. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa halvstrukturerade gruppintervjuer som metod. VÄr analys har skett utifrÄn en analysmodell vilken utgÄr ifrÄn det relationella och kategoriska perspektivet relaterat till lÀroplanen för förskolan samt den tidigare forskning vi anvÀnt oss av i vÄr studie. Resultatet utifrÄn vÄra gruppintervjuer visar pÄ att de blivande förskollÀrarna har en vÀl förankrad idé som utgÄr ifrÄn ett relationellt perspektiv om hur lÀrare i förskolan skall möta alla barn utifrÄn dess förutsÀttningar. DÀremot sker inte alltid detta i förskolans verksamhet vilket visar sig i de blivande förskollÀrarnas förestÀllningar om vad som sker i praktiken utifrÄn sina verksamhetsförlagda utbildningsperioder.Vi har utifrÄn vÄra intervjuer med de blivande förskollÀrarna samt vÄr analysmodell skapat oss en uppfattning om vilka perspektiv som kan förekomma i förskolans verksamhet. Studien har gett oss en djupare förstÄelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrÄn alla barns förutsÀttningar i vÄrt kommande yrke..

Ett sÀrskilt stöd : NÄgot för alla?

Denna uppsats belyser frÄgan om hur det sÀrskilda stödet pÄ en högstadieskola upplevs av och fungerar för elever och lÀrare. Vi försöker Àven definiera begreppet ?elever i behov av sÀrskilt stöd?. Detta har vi gjort genom att intervjua fem lÀrare samt genom en enkÀtundersökning av elever i tre klasser pÄ skolan.Skolverket har genom sina inspektioner kommit fram till att vart fjÀrde rektorsomrÄde behöver förbÀttra sina insatser för att kunna tillgodose elevers behov av sÀrskilt stöd. SÄ var Àven fallet för den skola dÀr undersökningen gjordes.Det resultat vi fick genom vÄra undersökningar pÄvisade att lÀrare och elever inte var helt nöjda med skolans insatser pÄ omrÄdet överlag.

Kontaktlinsers pÄverkan vid mÀtning av det intraoulÀra trycket

Introduktion: Att mÀta det intraokulÀra trycket (IOP) Àr viktigt eftersom det Àr en av de största riskfaktorerna för glaukom. Det hÀnder nog att det inte mÀts pÄ alla kontaktlinsbÀrare som kommer pÄ sin Ärliga rutinkontroll. Tidsbrist eller lathet kan kanske vara orsaken. Om IOP kan mÀtas med kontaktlinser skulle det underlÀtta för alla parter.Syfte: Syftet med studien var att undersöka om kontaktlinser pÄverkar resultatet vid mÀtning av IOP med non-contact tonometer (NCT) och Icare.Metod: IOP mÀttes pÄ 27 stycken personer med bÄde non-contact tonometer och Icare. Icare Àr ett handhÄllet instrument som kan anvÀndas utan bedövning.

Provkonstruktion för nÀtet : Validerat med BloomŽs reviderade taxonomi

Att skapa rÀttvisa prov Àr nÄgot av det svÄraste som finns för alla lÀrare. Denna rapport redogör för ett undervisningsförsök i att praktiskt anvÀnda BloomŽs reviderade taxonomi för att validera frÄgorna till ett prov, som byggs upp för och genomförs pÄ dator. Undersöknings-gruppen utgörs av mina elever som lÀser kursen programmering A pÄ gymnasienivÄ. En norsk undersökning har tidigare visat att pojkars provresultat höjs om proven utförs pÄ dator, vilket ocksÄ visade sig bli resultatet i min undersökning. Men till skillnad frÄn den norska undersökningen sÄ ökade ocksÄ flickornas resultat i min undersökning.

En till en, hur blev det sen? En kvalitativ intervjustudie med elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter

Syfte: Syftet med undersökningen var att söka ta reda pÄ hur elever med lÀs och skrivsvÄrigheter upplever att de anvÀnder sig av datorn nu nÀr alla elever i klassen har tillgÄng till samma utrustning.Teori: Studien tar sitt avstamp i det sociokulturella perspektivet. I detta perspektiv ses omgivningen runt individen som det avgörande för elevens utveckling och lÀrande. Metod: Datainsamlingen och empirin bestÄr av kvalitativa intervjuer. Sex elever deltog i studien. Intervjuerna har sedan transkriberats och bearbetats i enlighet med den hermeneutiska tolkningslÀran.

Det Àr inte ens fel att tvÄ trÀter : en studie om sex lÀrares sÀtt att hantera vardagliga konflikter

Bakgrund: Vi har under vÄr verksamhetsförlagda utbildning (VFU) sett att lÀrare ofta fÄr reda ut konflikter. Elever behöver inte bara skolkunskap dÄ de ska söka arbete i framtiden, utan skolan ska Àven förbereda dessa elever sÄ att de kan forma meningsfulla och goda liv. DÀrför Àr en viktig uppgift för alla som arbetar inom skolan att lÀra elever handskas med konflikter pÄ bÀsta sÀtt. Det Àr skolans uppdrag att hjÀlpa eleverna till en trygg och stabil miljö i skolan. I arbetet skriver vi om tre olika kommunikationsteorier; den kognitiva, den sociala och den interaktionistiska teorin.

Livet med endometrios : En litteraturstudie om kvinnors upplevelser av att leva med sjukdomen endometrios

Bakgrund: Endometrios Àr en godartad kronisk sjukdom som kan drabba kvinnor i alla Äldrar. Symptomen Àr bÄde av fysisk och mental karaktÀr och upplevs vÀldigt individuellt. Fysiska symptom i form av svÄr smÀrta uppstÄr före menstruationen och ökar sedan i intensitet. Mentala symptom kan vara förÀndringar i stÀmningslÀge. Sjukdomen endometrios kan lindras genom hormonbehandling och kirurgi.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->