
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med - Sida 64 av 3126
Motivation och lÀsning : En kvalitativ studie som speglar lÀrarnas tankar kring metoder för att öka motivation till lÀsning
I den hÀr studien undersöker jag hur aktiva lÀrare reflekterar kring motivation och vilka metoder och tillvÀgagÄngssÀtt de anvÀnder för att öka elevers motivation till lÀsning. Jag tar del av lÀrarnas egna perspektiv och erfarenheter och valde dÀrför att anvÀnda mig av kvalitativ intervju som val av metod. Dessa intervjuer utför jag pÄ tre lÀrare som alla arbetar pÄ mellanstadiet med Àmnet svenska dÄ jag anser att detta ger mig tillrÀckligt med information för att besvara mina frÄgestÀllningar. Denscombe (2009) beskriver intervju som en lÀttvindig och fördelaktig metod vid de tillfÀllen dÄ man vill undersöka en mÀnniskas tankar.Resultatet visar ganska tydligt hur lÀrare reflekterar över motivation och alla anser det vara en viktig del i arbetet som lÀrare för att kunna hjÀlpa elever frammÄt. Det visar Àven att samtliga lÀrare anvÀnder sig av liknande mönster för att skapa motivation till lÀsning och dessa har jag kategoriserat i resultatet i form av olika underrubriker, exempelvis ''böckernas Ätkomlighet'', ''lÀrarens betydelse'' och ''hemmets betydelse''.
MÀnniskors upplevelser av andnöd
Andnöd Àr ett symtom pÄ störd andning som leder till oro och Ängest. Det Àr
en subjektiv upplevelse som inte kan skattas av andra. Syftet med denna
litteraturstudie var att beskriva mÀnniskors upplevelser av andnöd. Studien
baserades pÄ tio internationellt publicerade vetenskapliga
artiklar. Artiklarna analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys med
manifest ansats.
Analysen resulterade i fyra kategorier som alla beskrev olika aspekter av
andnöd: kÀnslan av att kvÀvas, vilja kÀmpa för sitt liv och vara uppfylld av
att andas: rÀdsla, osÀkerhet och panik för att kanske dö: att inte orka
kÀmpa och vilja dö: och vilja ha nÀrhet, bli hörd, sedd
och förstÄdd.
Finns alla centrala aspekter med i lÀroböckerna? : En granskning av tre matematiklÀroböcker för Ärskurs 1
Idag finns det ingen som granskar lÀroböcker i Sverige. Enligt forskarna spelar matematiklÀroboken en dominerande roll i matematikundervisning i Sverige. DÀrför bör mer uppmÀrksamhet riktas mot lÀroböckernas kvalitet. Mitt syfte med denna studie Àr dÀrför att se om och i vilken omfattning alla centrala aspekter inom grundlÀggande taluppfattning, addition och subtraktion finns med i tre matematiklÀroböcker för Ärskurs ett. Med centrala aspekter menas aspekter som Àr vÀsentliga för att eleven ska kunna bygga sitt vetande i ett visst ÀmnesomrÄde.
Barns samlÀrande - Förstaklassares grupparbete i matematik
Titel: Barns samlÀrande - Förstaklassares grupparbete i matematik.
Författare: Jennie Oscarsson
Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur man som lÀrare kan skapa mest gynnsam
gruppindelning utifrÄn barnens förstÄelse och genus, för att fÄ optimalt samarbetsklimat och
grupproduktivitet.
FrÄgestÀllningar
1. Hur samarbetar mÄngkulturella barn med att lösa ett matematiskt problem?
2. Hur upplever mÄngkulturella barn arbete i grupp, samlÀrande och ensamarbete i
matematik?
Den teoretiska utgÄngspunkten vilar pÄ Vygotskijs tankar om samlÀrande, samt tidigare
forskning inom omrÄdet.
Jag genomförde en kvalitativ studie i form av observationer och intervjuer, med hjÀlp av
videoinspelning, i speciell undersökningsmiljö.
Barns rörelse
Detta examensarbetehandlar om barns uppfattningar om sin egen rörelse. Anledningen till denna undersökning Àr att barn i dagens samhÀlle Àr mer stillasittande och övervikten bland barn har ökat. Enligt lÀroplanen för förskolan ska förskolan strÀva mot att barn görs medvetna om vikten av god hÀlsa. Syftet med arbetet var att undersöka dels vad barn har för definition pÄ begreppet rörelse, dels undersöka hur barn upplever rörelsen pÄ förskolan och om de anser att det Àr viktigt med rörelse. Fjorton femÄriga barn intervjuades enskilt dÀr intervjun försöktes göras som ett samtal.
Vilka effekter uppstÄr dÄ Skandia vÀljer att lÄta sina anstÀllda delta i företagets CSR-arbete? : Bör engagemanget vara pÄtvingat eller frivilligt?
Corporate Social Responsibility (CSR) Àr företags arbete med samhÀlls-, ekonomiskt, miljö- och socialt ansvar. SjÀlvklart ska företag vara lönsamma, men det viktiga inom CSR-arbete Àr att företaget ska tjÀna sina pengar pÄ rÀtt sÀtt. I denna undersökning har vi endast tittat pÄ CSR-arbete med fokus pÄ samhÀllsansvar. Tidigare gjorda undersökningar visar att anstÀllda som engagerar sig i samhÀllsfrÄgor Àr mer lojala mot sin arbetsgivare. Studier styrker ocksÄ att det uppstÄr ytterligare positiva effekter dÄ företag lÄter sina anstÀllda utföra volontÀrarbete under betald arbetstid.
Monarkidebatten ? en analys av bÄda sidornas argument
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.
"Uppfinn inte hjulet en gÄng till" : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielÀrares attityder till lÀromedelsanvÀndning i undervisningen
Syftet med denna undersökning var att reda ut hur gymnasielÀrares attityder till lÀromedel kan se ut. ForskningsfrÄgorna kretsade kring lÀrares anvÀndning av och attityder till lÀromedel i undervisningen. För denna undersökning tillÀmpades en kvalitativ intervjumetod. Fem verksamma lÀrare frÄn en gymnasieskola i Bergslagen intervjuades för denna studie och utgjorde kÀllmaterialet. KÀllmaterialet spelades in under intervjuerna med hjÀlp av ett inspelningsverktyg vilket sedan analyserades och redovisades i efterhand.  Resultatet visar att samtliga gymnasielÀrare ser lÀromedel som ett positivt inslag i undervisningen om man ser lÀroboken som frÀmsta lÀromedelsform.
En inkluderande skola för alla? : En kvalitativ intervjustudie om tre pedagogers syn pÄ begreppet en skola för alla.
This study presents some teachers' views on whether today's school is a school for everybody or not. It has also looked into what special resources that are put in for children in special needs. The purpose of this study is to find out some teachers' views and thoughts on the concept of "an Education for everybody" and how these teachers said they worked with children in special needs. After taking part of and processed recent research results and literature, I chose to examine this through qualitative interviews. I interviewed three teachers, one primary school teacher, one special education teacher and one preschool teacher.The conclusions were that the concept of education could be understood in different ways.
Kunskapsöverföring vid en global strategi : Oriflame Pakistan
I denna uppsats undersöks hur ett företag med global strategi, Oriflame, överför kunskap om sin kÀrnkompetens: försÀljning. Företaget som har en global strategi förutsÀtter att alla enheter inom företaget ska agera likadant oberoende av marknad. För att denna strategi ska lyckas blir kunskapsöverföringen avgörande. Nationell kultur, organisationsdesign samt kunskapstyp kan alla utgöra hinder för en lyckad kunskapsöverföring. För att komma förbi dessa hinder kan företag anvÀnda sig av olika verktyg.
 Kulturell identitetsutveckling i ett globalt perspektiv : nÄgra adult third culture kids berÀttar
Med ett ökat antal multinationella företag med anstÀllda frÄn hela vÀrlden ökar ocksÄ antalet barn som under sin uppvÀxt flyttar runt i olika lÀnder, third culture kids. Uppsatsen syftar till och vill belysa hur det kan vara att vÀxa upp i flera olika lÀnder och hur man ser pÄ sin egen kulturella identitetsutveckling. Identitetsutveckling Àr nÄgot alla gÄr igenom. Forskning visar att om man under uppvÀxten ofta byter kulturellt sammanhang kan det en extra utmaning speciellt nÀr det gÀller att utveckla sin kulturella identitet.Fyra personer intervjuades om deras uppvÀxt och upplevelser som TKC.  Uppsatsen presenterar deras berÀttelser och tillsammans med tidigare forskning syftar de till att ge en bild av hur det kan vara att vÀxa upp i frÀmmande kulturer men ocksÄ hur den kulturella identiteten ifrÄgasÀtts nÀr man som ung vuxen ÄtervÀnder till sitt passland.
?Alla cyklar likadant ÀndÄ? - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer pÄ högstadiet
AbstractGöteborgs UniversitetInstitutionen för utbildningsvetenskapligt arbeteExaminationsnivÄ: Examensarbete, 15 poÀngTitel: ?Alla cyklar likadant ÀndÄ? ? En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll motdiskriminering och trakasserier av hbt-personer pÄ högstadietFörfattare: Elin Elversson, Frida JacobsonTermin och Är: VÄrterminen 2014Institution: Utbildningsvetenskapliga fakultetenHandledare: Birgitta FrÀndbergNyckelord: Sex och samlevnadsundervisning, högstadiet, hbt-frÄgor, diskriminering, trakasserier,biologi, psykologiska aspekter.SyfteSyftet Àr att undersöka hur lÀrare lÀgger upp sex och samlevnadsundervisningen utifrÄnperspektivet att förhindra trakasserier och diskriminering gentemot hbt-personer.Metod och materialVi har, med utgÄngspunkt i lÀroplanen, anvÀnt oss av intervjuer med verksamma lÀrare och enbarnmorska pÄ ungdomsmottagningen. I studiens analyserande del har vi anvÀnt annan relevantlitteratur.ResultatLÀrarna och barnmorskan arbetar för att alla elever ska kÀnna sig inkluderade, oavsett sexuelllÀggning. Trots detta förekommer det diskriminering, trakasserier och krÀnkningar av hbtpersoner.Relevans för lÀraryrketDetta arbete Àr tÀnkt att generera olika förslag pÄ utvecklingsomrÄden gÀllande att förebyggadiskriminering och trakasserier av hbt-personer..
En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvÄsprÄkighetsutveckling
SyftetSyftet med studien belyser hur nĂ„gra lĂ€rare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter nĂ€r det gĂ€ller barns flersprĂ„kighet. Följande frĂ„gestĂ€llningar Ă€r centrala i undersökningen: ? Vilken syn pĂ„ barns sprĂ„kutveckling har pedagogerna?? Hur anser pedagogerna att man bĂ€st utvecklar barns tvĂ„sprĂ„kighet? MetodUndersökningen Ă€r kvalitativ, dĂ€r datainsamlingsmetoden Ă€r halvstrukturerade intervjuar. Ă
tta stycken intervjuer med förskolepedagoger pÄ tvÄ olika förskolor ligger till grund för undersökningen.ResultatResultatet visar att alla de intervjuade pedagogerna anser att sprÄk och sprÄkutveckling Àr av stor betydelse och dÀrför ges stor plats i verksamheten. SprÄklig stimulans i vardagen framhÄlls som extra viktigt.
Revisionsplikten âvara eller icke vara
Politikerna i Sverige vill sÀnka kostnaderna för smÄ aktiebolag samt följa influensernafrÄn övriga lÀnder i Europa. Sverige Àr tillsammans med Malta de enda lÀnderna i Europasom fortfarande har kvar den allmÀnna revisionsplikten för alla aktiebolag.Revisionspliktens avskaffande kommer med all sannolikhet att pÄverka mÄngaintressenter, dÀribland staten, det vill sÀga skatteverket. Vidare kommer detta Àven attpÄverka revisorers yrkesroll. VÄra huvudfrÄgor lyder:! Vilka konsekvenser medför avskaffandet av revisionsplikten för revisionsbyrÄer,samt revisorers arbetsuppgifter.! Vilka konsekvenser medför avskaffandet av revisionsplikten för skatteverket,samt kommer skatteverkets medarbetare fÄ större arbetsbördor?Syftet med vÄr uppsats Àr att lyfta fram vad revisorerna samt skatteverket anser om detblir en lagÀndring angÄende revisionspliktens vara eller icke vara, för att fÄ en vidareförstÄelse av vad detta innebÀr för revisorsyrket samt vilka konsekvenser detta medför förskatteverket.
Att sova eller inte sova : en studie av gymnasieelevers sömnvanor
Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasieelevers sömnvanor samt att se om man kan se nÄgra skillnader mellan könen och mellan de fysiskt aktiva och de fysiskt inaktiva. För att undersöka detta har en enkÀtundersökning genomförts med totalt 96 deltagande elever varav 40 var pojkar och 56 var flickor. Andelen fysiskt aktiva och inaktiva var 62 respektive 34. Bland alla elever visar sig sömnbesvÀr inte vara sÄ vanligt förekommande men nÀstan hÀlften (49 %) uppger att de inte fÄr tillrÀckligt med sömn. DÀremot visar sig skillnader mellan könen och fysiskt aktiva/inaktiva dÄ sÄvÀl flickor som fysiskt inaktiva uppger att de oftare lider av sömnbesvÀr samt att de inte fÄr tillrÀckligt med sömn jÀmfört med pojkarna och de fysiskt aktiva.