
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med - Sida 62 av 3126
EN skola för alla - eller en skola för ALLA? Dilemmat mellan likvÀrdig utbildning och individanpassad utbildning
Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka konsekvenser den teoretiska mÄlkonflikten/dilemmat mellan en likvÀrdig utbildning för alla och en utbildning anpassad efter varje individs unika behov och förutsÀttningar fÄr i lÀrares pedagogiska verksamhet. Ett delsyfte Àr att jÀmföra hur lÀrarstuderande, nyexaminerade lÀrare och erfarna lÀrare upplever och hanterar dilemmat.
Metodologiskt Àr studien kvalitativ, bestÄende av en teoridel (litteraturstudie) och en empiridel (intervjuer). Teoridelen ger en överblick och förklaring till föreliggande dilemma utifrÄn tre sjÀlvvalda teman (en skola för alla, diskrepansen mellan teori och praktik och mÄlförskjutning frÄn det kollektiva till det individuella), teman som inverkar och pÄverkar det dilemma som undersökts. Empiridelen komplimenterar med intervjuer med lÀrarstuderande, nyexaminerade lÀrare och erfarna lÀrare (tvÄ stycken respondenter i varje mÄlgrupp) för att sedan diskuteras i ett framvÀxande resultat.
Mellan kvinnans val och mannens agerande En studie om hur vÄld i nÀra relationer pÄverkar relationen mellan mannen och kvinnan inom familjer frÄn arabiska lÀnder i Sverige.
MÀns vÄld mot kvinnor i nÀra relationer Àr ett samhÀllsproblem som alltid har funnits och förekommer i alla samhÀllen. MÀn som misshandlar kvinnor kommer frÄn alla samhÀllsklasser och vÄldet utövas mot kvinnan bortsett frÄn hennes sociala stÀllning i samhÀllet. Det som kan variera mellan olika samhÀllen Àr orsakerna till misshandel, men konsekvenserna kan vara lika oavsett vilken etnisk bakgrund paret har. I denna studie undersöks och belyses hur förhÄllandet mellan mÀn och kvinnor som kommer frÄn arablÀnder pÄverkas efter det att kvinnan blivit utsatt för vÄld av mannen. Studien bygger pÄ intervjuer med vÄldsutsatta kvinnor och fÀngelsedömda mÀn, och visar att en del vÄldsutsatta kvinnor lÀmnar vÄldsmannen efter misshandeln medan andra kvinnor vÀljer att fortsÀtta förhÄllandet med vÄldsmannen efter avtjÀnat straff.
Specialexponering av sÀllanköpsvaror : Hur lönsamt Àr det egentligen?
Denna uppsats kommer att undersöka betydelsen av en specialexponering i en sÀllanköpshandel. Alla butiker strÀvar efter att nÄ lönsamhet, men för att nÄ lönsamhet krÀvs att man har en sÀljande butik. Kraven pÄ förnyelse i butikerna ökat och utgör numer Àven ett viktigt konkurrensmedel för butiken. Varuplaceringen pÄverkar i stor utstrÀckning vad som inhandlas och undersökningar har visat att hela 70-80 procent av alla köpbeslut tas i butik, vilket i sin tur ger stort utrymme för butiken att kunna pÄverka kunderna. I slutÀnden kan kundens intryck av butikens skyltning och exponering utgöra skillnaden mellan en sÀljande och en icke-sÀljande butik.
Hedersrelaterat liv i skolan
Denna studie undersöker hur stort inflytande barn har över sin inomhusmiljö i förskolan och om pedagogerna utgÄr frÄn barns intresse och önskemÄl nÀr miljön inomhus utformas. Undersökningen belyser Àven hur ofta pedagogerna förÀndrar miljön samt om barnen Àr fysiskt aktiva vid ommöblering pÄ avdelningarna. Studien visar Àven om förÀldrar Àr delaktiga i beslut angÄende inomhusmiljön i förskolan. Undersökningen Àr baserad pÄ bÄde intervjuer och enkÀter och sammanfattningsvis betonar alla pedagoger att barn har en stor delaktighet över sin egen miljö. Det visade sig i undersökningen att alla pedagogerna tar barns perspektiv och lyssnar till deras intresse och önskemÄl.
Kroppsuppfattning hos personer med anorexia nervosa och bulimia nervosa: en narrativ litteraturstudie
Bakgrund: Varje Är drabbas ca 1 % av alla tonÄrsflickor och unga kvinnor i Sverige av anorexia nervosa eller bulimia nervosa. Begreppet kroppsuppfattning syftar till hur en person upplever sin kropp och innehÄller tre delar: perceptuella aspekter, subjektiva aspekter samt affektiva upplevelser. Vid bÄde anorexia nervosa och bulimia nervosa Àr kroppsuppfattningen pÄverkad i samtliga avseenden. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur personer med anorexia nervosa och bulimia nervosa uppfattar sin kropp. Material och Metod: En narrativ litteraturstudie dÀr sju sjÀlvbiografier skrivna av personer med anorexia nervosa och/eller bulimia nervosa analyserades utifrÄn tematisk innehÄllsanalys.
LÀroböckers framstÀllning av Hinduismen
I det hÀr examensarbetet undersöks Indiens största religion hinduismen och hur den framstÀlls i fem svenska lÀroböcker för gymnasiet. Böckerna som har undersökts Àr alla skrivna för Religionskunskap A vilket Àr ett kÀrnÀmne som alla gymnasieelever tar del av. Syftet Àr att undersöka om postkoloniala tankar och vÀrderingar Äterfinns i framstÀllningen av en frÀmmande religion, hinduismen i det hÀr fallet. Vilka vÀrderingar som ligger bakom kunskapsurvalet tolkar jag utifrÄn texterna. Undersökningen Àr hermeneutiskt prÀglad dÄ min förförstÄelse ligger bakom tolkningarna jag gör.
Ett interkulturellt perspektiv i lÀrarutbildningen? : Svenska som andrasprÄk - alla lÀrares ansvar
Mitt syfte med studien var att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar gÀllande Àmnet svenska som andrasprÄk pÄ utvalda lÀrosÀten. l litteraturdelen bearbetas det flersprÄkiga perspektivet genom nationell och internationell forskning och styrdokumenten.Jag valde en kvalitativ ansats och telefonintervju som metod. Fem lÀrare med en gedigen kompetens i mÄngfaldsfrÄgor deltar i studien. Resultatet visar att Àmnet svenska som andrasprÄk fortfarande behövs som ett eget Àmne. Svenska som andrasprÄk Àr alla lÀrares ansvar enligt informanterna och det krÀvs att utbildningen förÀndras mot att möta samhÀllets ökade sprÄkliga och kulturella mÄngfald.I diskussionen vÀvs litteraturen samman med lÀrarnas uppfattningar om Àmnet svenska som andrasprÄk.
Barnperspektivet: : Hur begreppet tolkas och vad det innebÀr i det praktiska sociala arbetet med barn
Syftet med arbetet var att undersöka samt förstÄ vilka svÄrigheter och möjligheter socialsekreterare inom socialtjÀnstens barn- och familjeenhet upplever med att alltid ha barnperspektivet i fokus vid utredning. För att uppnÄ syftet valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med fyra socialsekreterare. Empirin analyserades med hjÀlp av nyinstitutionell organisationsteori, som kompletterades med begreppen organisationskultur och maktrelation, samt ett professionsperspektiv. Vad som menas med barnperspektivet och barnets bÀsta Àr inte lÀtt att konkret definiera. Att alla barn ska betraktas som egna individer med individuella behov Àr dÀremot nÄgot alla fyra intervjupersonerna som deltog i vÄr studie var eniga om och hade som grundlÀggande tanke i sitt arbete.
Om en videoreporter
Mitt examensarbete har avhandlat reflektioner som: - Vad innebÀr yrket? Ur min synvinkel fÄr man se vad yrket innebÀr och hur det kan vara att vara resande videoreporter. - Vad betyder yrket för mig? För mig betyder yrket stor kreativitet och frihet, jag förmedlar hur unika vissa stunder kan vara i mitt jobb och visar Àven vad som hÀnder dÄ jag inte hÄller i kameran. - Hur bör man vara som person för att jobba som videoreporter? UtifrÄn mina egna upplevelser och utifrÄn de videoreportrar som jag har tittat pÄ sÄ berÀttar jag i dokumentationen hur man bör vara som person för att ha yrket videoreporter.
A priorisk kunskap - en analys av definitioner
I den hÀr uppsatsen tÀnker jag reda ut det epistemologiska begreppet a priori. Att det Àr ett epistemologiskt begrepp innebÀr att det handlar om kunskap. Den hÀr kunskapen kan uttryckas i satser. SÄdana satser Àr satser som vi har a priorisk kunskap om. Exempel pÄ vad man brukar kalla a prioriska satser Àr: ?inget kan vara helt tÀckt av rött samtidigt som det Àr helt tÀckt av grönt? och ?om A kommer före B och B kommer före C sÄ kommer A före C? eller mer metafysiska utsagor som ?ett fysiskt objekt kan inte vara pÄ tvÄ stÀllen vid samma tidpunkt? och ?alla effekter mÄste ha en orsak?, men som frÀmsta exempel brukar man tala om logiska eller matematiska utsagor.
TeknikÀmnets utveckling i GY11 : En analys av lÀromedel och lÀrares planering av den nya kursen Teknik 1 utifrÄn kursmÄlen
Kursplanering Àr en av lÀrarens viktigaste arbetsuppgifter. Uppsatsen har undersökt hur fem olika lÀrare har planerat kursen Teknik 1 som Àr ny i och med GY11. Uppsatsen utgÄr och analyserar ingÄende lÀroplanen och de nya lÀroböcker som kommit ut anpassade för kursen. Studien visar att det Àr svÄrt att fÄ med alla moment som ska ingÄ i kursen. Studien definierar ocksÄ elva kunskapsomrÄden och fem förhÄllningssÀtt som ingÄr i mÄlen för kursen.
Att lÀsa eller att inte lÀsa - Fem lÀrare om hur de tolkar samma mÄl
Skolan styrs av styrdokument vilka alla lÀrare mÄste anpassa sin undervisning efter. I dessa finns emellertid ett tolkningsutrymme, och syftet med denna studie Àr att klarlÀgga hur ett antal lÀrare i svenska tolkar och arbetar med ett av mÄlen frÄn kursplanen i detta Àmne. Genom att belysa hur en liten del av det regelverk som omger skolan kan tolkas kan förstÄelsen för vad det innebÀr att arbeta efter nationellt stÀllda mÄl och kriterier öka.
För att Ästadkomma detta intervjuades fem lÀrare, alla frÄn samma skola, angÄende
deras syn pÄ uppnÄendemÄlet att kunna lÀsa, reflektera över och sÀtta in i ett
sammanhang nÄgra skönlitterÀra verk och författarskap med betydelse för mÀnniskors
sÀtt att leva och tÀnka. Resultatet av intervjuerna visar pÄ en viss spridning i hur mÄlet uppfattas dÄ alla lÀrare exempelvis inte menade att mÄlet i sig innebar nÄgot krav pÄ lÀsning.
Mobila IT-tjÀnster och Intelligenta transportsystem (ITS) - framtidsperspektiv 2009 och konsekvenser för VÀgverket
Uppdragsgivare till detta examensarbete var VÀgverkets ITS-avdelning. VÀgverket ska vara en möjliggörare för tjÀnster inom ITS-omrÄdet, och detta arbete beskriver de mobila ITtjÀnster inom ITS som tros finnas Är 2009. Det Àr ocksÄ viktigt att se hur den nationella vÀgdatabasen, NVDB, möter de framtida kraven frÄn de mobila IT-tjÀnsterna. Detta eftersom NVDB Àr en grunddatabas över det data VÀgverket tillhandahÄller och möjliggör utveckling av mobila IT-tjÀnster och det Àr dÀrför viktigt att den innehÄller korrekt och uppdaterad data.Under detta arbete har jag jobbat med tvÄ metoder, litteraturstudier och kvalitativa intervjuer. Litteraturstudier har jag anvÀnt för att sÀtta mig in i VÀgverkets ITS-strategi, mÄl, pÄgÄende ITS-projekt i Sverige och Europa och framtidsvisionÀrers idéer om framtidens samhÀlle och ITS.
Sexualundervisning i skolan : En jÀmförande studie mellan kommunala skolor och kristna friskolor
Sexualundervisningen Àr en viktig del i skolan, dÀr eleverna fÄr kunskap för livet. Det Àr dÀrförviktigt att undersöka om alla elever fÄr en likvÀrdig utbildning, oavsett vilken typ av skola de gÄr i.Syftet med min studie var att belysa hur sexualundervisningen bedrivs i kristna friskolor ochkommunala skolor. I studien deltog tvÄ kristna friskolor och tvÄ kommunala skolor. För att samlain data anvÀndes den kvantitativa metoden enkÀt och den kvalitativa metoden intervju. EnkÀtendelades ut till totalt 133 elever och totalt intervjuades sex lÀrare.Resultatet visade att det Àr NO-lÀrarna som har huvudansvaret för sexualundervisningen ibÄde de kommunala skolorna och de kristna friskolorna.
NAFTA Miljökonsekvenser av ett ojÀmlikt frihandelsavtal
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.