Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 9 av 3124

Den svenska modellen : en skola för alla - en dekonstruktion

Forskningsarbetets fokus ligger pĂ„ begreppen en skola för alla och elever med sĂ€rskilda behov. Syftet Ă€r att dekonstruera begreppen en skola för alla och elever med sĂ€rskilda behov med hjĂ€lp av diskursanalys och fokusgrupper. Begreppen vĂ€nds mot varandra för att finna de binĂ€ra motsatserna i den svenska skolan. Även nationell och lokal diskurs diskuteras. I den empiriska studien anvĂ€nds en kvalitativ metod bestĂ„ende av fokusgrupper omfattande nio lĂ€rare frĂ„n en svensk högstadieskola.

En för alla, alla för en - en analys av vÀnskapen mellan Harry Potter, Ronald Weasley och Hermione Granger

UtgÄngspunkten för analysen av den första och den sista Harry Potter-boken Àr att vÀnskap har stor betydelse. Enligt tidigare forskning har det konstaterats att en utveckling av karaktÀrerna har skett, dÀrför kommer denna uppsats att fokusera pÄ vad denna utveckling har lett till. VÄr syfte Àr att undersöka relationen mellan Harry, Ron och Hermione och vilken betydelse vÀnskapen har för hÀndelseförloppet i första och sista boken. DÀrav har en komparativ metod anvÀnts dÀr vi har tagit fasta pÄ en av strukturalismens tankar om att det finns nÄgon slags samband i en text. Analysen Àr fokuserad kring genetiskt ursprung, roller, förvÀntningar och kÀrlek och vad dessa omrÄden har för betydelse för vÀnskapen.

F?r alla verkligen vara med och leka?

Det ?r tydligt skrivet i l?roplanen att skolan och fritidshemmet ska fr?mja alla elevers utveckling och att alla elever ska k?nna sig trygga och v?lkomna. Fler barn ?n tidigare diagnostiseras med neuropsykiatriska funktionsneds?ttningar och det ligger i skolans uppdrag att hj?lpa och st?tta dessa elever i sin skolg?ng. I den h?r studien unders?ks varf?r det verkar som att elever med neuropsykiatriska funktionsneds?ttningar inte blir lika inkluderade som andra elever.

Utilitarism i en modalrealistisk kontext

David Lewis heter upphovsmannen till den kontroversiella teorin som kallas modal realism. Den modala realismens syfte Àr att förklara vad det innebÀr för en möjlig sats att vara just möjlig. Teorin sÀger att det mÄste finnas en vÀrld vari sÄdana satser fÄr sin satisfiering. DÀrför Àr alla möjligheter aktualiserade nÄgonstans och allt som kan hÀnda hÀnder i nÄgon av alla möjliga vÀrldar. Lewis menade dessutom att hans teori inte tolererar moralteorier sÄsom en universalistisk utilitarism, eftersom summan av gott och ont i totaliteten av alla vÀrldar med nödvÀndighet mÄste vara fixerad enligt den modala realismen.

Extern eller Intern motivation - Vad motiverar PwC:s revisorsassistenter?

Motivation a?r viktigt i alla organisationen och i alla yrkesroller. En bransch med mycket differentierade yrkesgrupper a?r revisionsbranschen och det kan vara problematiskt att motivera alla olika yrkesgrupper med ett och samma incitamentsystem. Da? motivation enligt tidigare forskning anses fo?ra?ndras o?ver tid a?r det viktigt fo?r fo?retagsledningen i ett fo?retag att kontinuerligt arbeta med incitamentsystemens utformning (Adair, 2006, s.95).

Opera i Stockholm, VĂ€rtahamnen

LÀngst ut pÄ piren i VÀrtahamnen har jag velat skapa Operastaden, en mikrostadsdel som Àr en egen vÀrld helt uppbyggd kring opera. Hit skulle alla operarelaterade verksamheter flytta, sÄsom operahögskolan och baletthögskolan. Mellan byggnaderna skulle folk springa i sina scenklÀder, dekorer skulle lastas in och ut, och sÄngarna skulle vÀrma upp sina stÀmmor pÄ gÄrden. Platsen skulle genomsyras av operaproduktion, och ta intryck av den dramatiska omgivande produktionsmiljön i hamnen. InÄt platsen skulle allt vara smyckat som dekorer, och scenografier och olika miljöer skulle vara uppbyggda för att vara experimentscener, dÀr det blir oklart om vem som Àr besökare och vem som Àr skÄdespelare.Ta ett bad poolen i Mallis-miljö, eller picnica vid sjön bland tonerna frÄn Verdi, operans förtrollade vÀrld gör att du inte lÀngre behöver bry dig om vad som Àr fantasi eller vad som Àr verklighet. Opera Àr inte lÀngre begrÀnsat till om du har rÄd att betala en biljett, eller om du Àr för rastlös för att sitta i stolen genom alla tre akter..

Smart motorvÀrmarstolpe

De senaste Ären har skolsköterskans roll förÀndrats till att fokusera pÄ att frÀmja hÀlsa, i vilket det ingÄr att stödja barn med behov av sÀrskilt stöd. Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors upplevelse av att stödja barn med sÀrskilda behov i grundskolan. Datainsamling gjordes genom semistrukturerade intervjuer med sju skolsköterskor. Tematisk innehÄllsanalys anvÀndes för att analysera intervjutexten och resulterade i tvÄ teman: Att uppmÀrksamma barnen pÄ deras villkor och Att vid varje möte alltid vara nÀrvarande. Temat: Att uppmÀrksamma barnen pÄ deras villkor hade tvÄ kategorier: Att arbeta för alla barns hÀlsa och lika vÀrde; Att samarbeta för att stödja alla barn att nÄ sina mÄl.

Diagnostiseringens makt; En narrativ studie om ADHD-diagnostisering

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Àr ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ungefÀr 3-5 procent av alla barn i skolÄlder Àr diagnostiserade för. HÀlften av de barn som diagnostiseras har kvar symtomen i vuxen Älder. Samtidigt Àr ADHD en diagnos som varit omdiskuterad under mÄnga Är, dÄ somliga menar att det inte borde vara en diagnos utan kan vara ett personlighetsdrag och att en diagnostisering kan medföra negativa konsekvenser för en persons sjÀlvbild. Syftet var att ta reda pÄ hur vÄra fem respondenter, vuxna personer med en ADHD-diagnos, ser pÄ sitt liv efter att de fÄtt sin diagnos och vad diagnostiseringen har haft för betydelse för dem. Intervjuer med en narrativ ingÄng anvÀndes för att, utifrÄn den valda frÄgestÀllningen sammanfatta och strukturera upp respondenternas berÀttelser.

"En skola för alla - inkludering?!" : NÄgra skolpolitikers uppfattningar om betydelsen av begreppen inkludering och en skola för alla.

 I vÄr bakgrund ger vi en översikt av tidigare forskning om betydelsen av begreppen inkludering och en skola för alla samt hinder och möjligheter för skolutveckling. Studien utgÄr frÄn hermeneutiken och tar sin teoretiska utgÄngspunkt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell samt Vygotskijs socialkonstruktivistiska inlÀrningsteori. Syftet med vÄr studie har varit att undersöka hur skolpolitiker, med möjlighet att pÄverka skolutveckling pÄ kommunnivÄ, uppfattar och resonerar kring betydelsen av begreppen inkludering och en skola för alla. Vi valde att göra ett bekvÀmlighetsurval för vÄr studie. Totalt intervjuades Ätta politiker.

Alla mÄste vilja : Fyra klasslÀrares tankar om inkluderingsbegreppet utifrÄn individintegrerade elever

Studiens syfte Àr att synliggöra grundskolans pedagogers syn pÄ inkluderingsbegreppet i en skola för alla, utifrÄn de individintegrerade eleverna frÄn Är 4-9. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning inom specialpedagogik. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se utifrÄn en skola för alla, vilka möjligheter respektive hinder för en inkluderad undervisning som kunde utlÀsas utifrÄn pedagogernas utsagor. Hur pedagogerna beskrev sitt praktiska inkluderingsarbete. Hur det specialpedagogiska stödet sÄg ut.

TillgÀnglighet för barn med funktionsnedsÀttning i förskolans utomhusmiljö

I denna studie undersöker vi hur förskolegĂ„rdar Ă€r tillgĂ€ngliga för barn med funktionsnedsĂ€ttning utifrĂ„n förskollĂ€rarna och förskolechefernas perspektiv samt hur kommunen ser pĂ„ detta. Hur eventuella brister hanteras, sĂ„ att alla barn kan vara delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden. En central del i denna studie Ă€r tillgĂ€nglighet, som Ă€r en viktig del av förskolans verksamhet. Är inte utomhusmiljön tillgĂ€nglig för barn med funktionsnedsĂ€ttning sĂ„ kan de inte vara delaktiga pĂ„ samma villkor. Pedagogerna Ă€r en viktig del att fĂ„ barn med funktionsnedsĂ€ttning delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden Ă€ven olika hjĂ€lpmedel kan vara till stöd för detta.

Anpassad integrering

Dagens skola ska arbeta för att bli ?en skola för alla?. Det ligger stĂ€ndig fokus pĂ„ att integrera elever med funktionshinder med icke-funktionshindrade elever. Ämnet idrott och hĂ€lsa Ă€r ett kĂ€nsligt Ă€mne dĂ€r det inte Ă€r lika lĂ€tt att vara en anonym elev med svĂ„righeter. Idrott och hĂ€lsa Ă€r utpekande och det blir vĂ€ldigt synligt för resten av en klass om en elev Ă€r lite ?svagare?.

Jag vill ju helst bara vara mamma : FörÀldrars uppfattningar av inkludering i förskolan

Syftet med studien Ă€r att fĂ„ fördjupad förstĂ„else av förĂ€ldrars uppfattning vad gĂ€ller deras barns inkludering i förskolan. Undersökningen bygger pĂ„ kvalitativa intervjuer med fyra mammor till barn med Downs syndrom. Deras barn finns i förskoleverksamhet och Ă€r i Ă„ldern ett och ett halvt till tre Ă„r. Analysen av resultatet har fokus pĂ„ förĂ€ldrarnas uppfattningar av förskolan som resurs, kĂ€nslan av att vara inkluderat eller segregerat integrerad och förĂ€ldrars rĂ€ttigheter och ansvar. Är det en rĂ€ttighet att ?bara fĂ„ vara mamma?? Hur förĂ€ldrarna ser pĂ„ framtiden vad gĂ€ller skolgĂ„ng, deras barns tillgĂ„ngar eller brister, och vad som begrĂ€nsar, Ă€r aspekter som belyses i undersökningen.

Motivation vid monotona arbeten : En kvalitativ arbetsplatsundersökning

Syftet med denna studie var att undersöka hur personal pÄ ett callcenter som arbetat lÀnge med monotona arbetsuppgifter upplever sitt arbete i förhÄllande till kÀnslan av kompetens, samhörighet och autonomi, samt vad de tycker kan förbÀttras för att det ska uppfyllas i större utstrÀckning. Sex intervjuer genomfördes och materialet analyserades med hjÀlp av en induktiv tematisk analys. I studien framkom att alla respondenterna ansÄg att det Àr viktigt att ha kompetens oavsett vad man arbetar med inom organisationen. Kompetensen utvecklades av individens eget driv men skulle kunna utvecklas ytterligare med fler utbildningar inom organisationen. Samhörigheten ansÄgs vara stark vilket gynnade samarbetet och den skulle kunna stÀrkas ytterligare genom fler aktiviteter arbetsgrupperna emellan.

Hinner idrottslÀrare med att uppmÀrksamma alla elever under en idrottslektion?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ om lÀrarna hann med att uppmÀrksamma alla elever under idrott och hÀlsa lektionerna.FrÄgestÀllningarna var följande:Blir alla elever sedda pÄ idrotten?Hur gör pedagogerna för att hinna med alla elever?MetodInsamlingen av data har skett med hjÀlp av kvalitativa metoder. Metoderna som har anvÀnts Àr observationer för att observera klassrumssituationen för att se om alla elever blev uppmÀrksammade av lÀrarna. Samt att Àven via intervjuerna fÄ en inblick i om lÀrarna arbetar aktivt för att uppmÀrksamma alla elever. De Ärskurser som undersökts Àr tre klasser i Äk 3, tre klasser i Äk 4, fyra klasser i Äk 6, tvÄ klasser i Äk 7 samt tvÄ klasser i Äk 9.ResultatLÀrarna beskrev i intervjuerna att de försökte anpassa undervisningen pÄ sÄ sÀtt att eleven kÀnner att hon eller han kan och vill delta i undervisningen.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->