Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 8 av 3124

Inkluderad i en gemensam olikhet :  lÀrarens syn pÄ inkludering 

Syftet med denna studie Àr att belysa hur lÀrare och pedagoger ser pÄ inkludering av barn i svÄrigheter och hur detta pÄverkar gruppen/klassen som helhet. Genom kvalitativa intervjuer av sex personer verksamma inom skola och förskola besvarar studien sina tvÄ frÄgestÀllningar. Den första Àr hur lÀraren/pedagogen anser att klassen/gruppen pÄverkas av inkludering av barn i svÄrigheter. Den andra Àr vilka aspekter Àr av vikt för hur inkluderingen pÄvekar gruppen. De informanter som deltar Àr verksamma i tvÄ olika stÀder.

Rörelsehindrade elever : - om synen pÄ inkludering i "en skola för alla"

Att alla elever fÄr studera tillsammans pÄ lika villkor kan ses som en sjÀlvklarhet i ?en skola för alla? men för alla elever Àr det inte sÄ enkelt. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa rörelsehindrade elevers upplevelser av att studera i ?en skola för alla? samt hur förÀldrarna ser pÄ barnets utveckling och lÀrande. Fokuseringen handlar om att fÄ en inblick i deras tankar om inkludering.

Intern kontroll i praktiken : en fallstudie

Motivation a?r viktigt i alla organisationen och i alla yrkesroller. En bransch med mycket differentierade yrkesgrupper a?r revisionsbranschen och det kan vara problematiskt att motivera alla olika yrkesgrupper med ett och samma incitamentsystem. Da? motivation enligt tidigare forskning anses fo?ra?ndras o?ver tid a?r det viktigt fo?r fo?retagsledningen i ett fo?retag att kontinuerligt arbeta med incitamentsystemens utformning (Adair, 2006, s.95).

HÀlsa - vad betyder det för dig som lÀrare? : lÀrares uppfattning om hÀlsa i sin undervisning

SammanfattningSyftet med denna uppsats var att undersöka hur lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa arbetar med hÀlsa i Àmnet samt att skapa en bild över vad hÀlsa Àr för dem. Jag valde tvÄ olika skolor, skolorna Àr relativt nÀrliggande men ligger i olika kommuner. En skola ligger i Stockholms kommun, den andra i norrförort till Stockholm.Jag anvÀnde mig av kvalitativ metod i form av intervjuer, fyra utbildade lÀrare har jag intervjuat. Alla var de behöriga frÄn förskoleklass upp till Ärskurs nio. TvÄ av lÀrarna undervisade bÄde de yngre och Àldre Äldrarna.

Hur pedagoger uppfattar begreppet en skola för alla : Gruppintervjuer med olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola.

Studien Àr kvalitativ och utgörs av halvstrukturerade gruppintervjuer med olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola (förskoleklass till och med Ärskurs 6). De olika yrkeskategorierna Àr alla pedagoger men verksamma inom olika omrÄden, vilka Àr Ärskurs 1-3, Ärskurs 4-6, specialundervisning, förskola/fritidshem och elevvÄrd. Syftet med studien Àr att undersöka hur olika yrkeskategorier verksamma i en f-6 skola ser pÄ kunskap, skolans organisation och specialundervisning, i förhÄllande till de i lÀroplanen (Lpo 94) faststÀllda strÀvansmÄlen, att verka för en skola för alla I andra kapitlet i lÀroplanen (Lpo 94) talas det om strÀvansmÄl och uppnÄendemÄl, dÀr strÀvansmÄlen anger inriktningen pÄ skolans arbete och dÀr uppnÄendemÄlen anger vad eleverna minst ska ha uppnÄtt nÀr de lÀmnar skolan. StrÀvansmÄlet Àr samhÀllets uppdrag till skolan och ska vara utgÄngspunkten för skolans planering. Det ska leda till diskussioner om kunskap och organisation i en skola för alla.

Tecken i förskolan : kan det vara ett hjÀlpmedel för barns sprÄkutveckling?

Kommunikation Àr en viktig del i förskolan bÄde för barnen och pedagogerna. Alla förmedlar nÄgonting Àven om det inte uttrycks verbalt. Ett icke verbalt kommunikationssÀtt kan vara att anvÀnda gester eller gestikulerande tecken. Att anvÀnda tecken börjar bli vanligare i förskolan verksamhet. Syftet med denna studie Àr att se vid vilka situationer arbetslaget vÀljer att anvÀnda gestikulerande tecken och varför samt om de ser att gestikulerande tecken gynnar barnens verbala sprÄkutveckling och pÄ vilket sÀtt.

Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollÀrares syn pÄ sin egen betydelse som möjliggörare

Syftet med studien Àr att fÄ en förstÄelse för förskollÀrares syn pÄ inkludering, normalitet och avvikelse, samt barn i behov av sÀrskilt stöd. Vi vill ocksÄ fÄ ökade kunskaper om vilka förutsÀttningar som krÀvs, och vad förskollÀrarna sjÀlva anser att deras egen roll har för betydelse i arbetet med att skapa en inkluderande barngrupp. I studien anvÀnds kvalitativa intervjuer som metod. Fem utbildade förskollÀrare frÄn olika förskolor intervjuas.Resultatet visar att förskollÀrarnas syn pÄ inkludering prÀglas av demokratiska vÀrderingar. De ser till alla barns lika vÀrde och att alla har rÀtt till delaktighet i verksamheten.

Ska det vara sÄ svÄrt att ta det lugnt en stund? : - om svÄrigheten att bemöta barns behov av lugn och ro i den moderna förskolemiljön

I min essÀ beskriver jag den öppna miljön, med ett modernt och nytÀnkande arbetssÀtt som blir allt vanligare inom förskolan. I den nya moderna förskolan öppnas innemiljöerna upp allt mer för att skapa möjligheter till ett ökat samspel och lÀrande mellan barnen. Pedagogiken sÀger att vi pedagoger ska bygga miljöer och inspirera barnen till att sjÀlva söka kunskap, men hÀr anser jag att det finns barn som fÄr problem. MÄnga barn har svÄrt att anpassa sig till den stora barngruppen och utmÀrker sig för att vara "stökiga" eftersom de inte klarar av att sortera alla sinnesintryck runt omkring sig. Jag ser att barn med koncentrationssvÄrigheter blir allt vanligare inom förskolan och Àr orsakat av miljön de befinner sig i.

Artikel 153.5 FEUF löne-, förenings- och stridsrÀtt : EU-rÀttens pÄverkan pÄ omrÄden explicit undantagna frÄn EU:s kompetens

Val av Àmne till studien föll pÄ att det i tidigare kurser under utbildningen har nÀmnts mycket att en förskollÀrares uppdrag Àr att möta alla barn, detta Àr ett Àmne som vi funnit intresse i. Syftet med studien Àr att förskollÀrares uppfattningar ska fÄ presenteras samt deras funderingar kring hur de vill arbeta med detta uppdrag. Det Àr en kvalitativ studie som Àr genomförd med frÄgeformulÀr via e-post. Undersökningen visar pÄ förskollÀrares uppfattningar och hur de arbetar med uppdraget att möta alla barn. Studien Àr inspirerad av den fenomenografiska ansatsen och belyser dÀrmed hur förskollÀrare uppfattar nÄgot, i detta fall mötet med alla barn.

Sophantering : En studie om integrering mellan fartyg, hamn och kommun

Vi ville, i och med denna uppsats, ge en beskrivning av de problem och konflikter som kanuppstÄ mellan fartyg, hamn och kommun gÀllande deras kÀllsorteringssystem dÄ tydliga reglerför detta saknas. Studien utfördes med syftet att beskriva problemen utifrÄn de olikaaktörernas perspektiv.Metoden som vi anvÀnde oss av var en kvalitativ studie med ett antal halvstruktureradeintervjuer. Vi valde denna metod eftersom den lÀmpar sig bÀst för det valda Àmnet dÄ det intefinns mycket litteratur att stödja sig pÄ.Resultatet vi kom fram till visade sig vara som vÀntat, ett befintligt problem som alla deinblandade aktörerna upplevt. Det som överraskade oss mest var att problemen hade enbetydligt större omfattning Àn vad vi trott frÄn början. Det som alla aktörerna pÄpekade var attproblemen med kÀllsortering mÄste uppmÀrksammas och med tiden lösas pÄ ett, för allainblandade parter, smidigt sÀtt..

Tre lÀrares syn pÄ elevers tÀnkande

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vad tre verksamma lÀrare har för syn pÄ elevers tÀnkande, samt vad de har för förhÄllningssÀtt till sina elevers tÀnkande. Ett intresse har ocksÄ funnits för hur lÀrarna resonerar kring tÀnkande och sprÄk. VÄrt empiriska material har vi samlat in genom tre kvalitativa intervjuer med tre verksamma lÀrare. Resultatet visar att alla de tre lÀrarna tycker att det Àr viktigt att arbeta med att utveckla elevers tÀnkande. Hos alla tre blir ocksÄ en relation mellan tÀnkande och sprÄk synlig nÄgon gÄng under de tre intervjuerna.

Support and encounter of patients with ALS and those who are close to them - A litterature review

Amyotrofisk lateralskleros (ALS) Àr i nulÀget en obotlig sjukdom och sjukdomsförloppet gÄr ofta vÀldigt fort. OmvÄrdnaden mÄste dÀrför vara specifik för dessa patienter. Syfte: Huvudsyftet med denna litteraturstudie var att belysa vÄrdpersonalens stöd och bemötande av patienter med en obotlig sjukdom som ALS och deras nÀrstÄende. Syftet var Àven att belysa hur de nÀrstÄende pÄverkas av att vara vÄrdgivande Ät sin nÀrstÄende med ALS. Metod: För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att göra en litteraturstudie som bygger pÄ tio vetenskapliga artiklar.

Strategier för inkludering : - En intervjustudie om förskollÀrares strategier för barns inkludering i lek

Jag har utfört en studie dÀr jag granskat vilka strategier och lekregler förskollÀrare anvÀnder sig av i verksamheten för att inkludera barn i lek. För att fÄ svar pÄ detta har jag anvÀnt mig av tidigare forskning och litteratur som jag anser vara relevant för min undersökning. Den innefattar frÀmst vad lek Àr och vilka förutsÀttningar ett barn behöver behÀrska för att kunna leka samt lekteorier och strategier för att inkludera barn i lek. Metoden jag anvÀnt mig av för att besvara mina frÄge-stÀllningar Àr kvalitativ intervju och jag har intervjuat fem verksamma förskollÀrare som arbetar med barn i Äldern 1-5 Är. I resultatet framkom att det Àr förskollÀrarnas ansvar att inkludera alla barnen i leken och att det Àr förskollÀrarnas deltagande i leken som frÀmjar ett inkluderande.

Mobbning - en komplicerad problematik

I detta arbete har 121 elever i Ärskurs 3-5 och deras sju lÀrare svarat pÄ enkÀter. Resultaten visar samstÀmmighet mellan elevernas och pedagogernas uppfattningar om skolans vardag; trivsel och mÀnniskors lika vÀrde. Kamratstödjande insatser och antimobbningsgruppers betydelse för att motverka krÀnkande behandling och mobbning i skolan lyfts fram. Arbetet förmedlar vikten av att alla vuxna i barns omgivning bör ha ett gemensamt förhÄllningssÀtt och stÀndigt pÄvisa att mobbning Àr oacceptabelt överallt - i skolan och i samhÀllet. För att skapa en förstÄelse för vad som kan vara anledningen till uppkomsten av mobbning Àr det viktigt att alla elever, pedagoger och förÀldrar Àr vÀl medvetna om de bakomliggande faktorerna till mobbning i skolan.

Elevinflytande för ökad motivation: hur vÀl pÄverkar ökat
elevinflytande elevers motivation till lÀrande?

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka hur vÀl elevinflytande pÄverkar elevers motivation till lÀrande. VÄr studie var av kvalitativ karaktÀr och genomfördes med observationer, intervjuer och loggböcker. Studien genomfördes i Àmnet svenska i en klass i Ärskurs 7. Vi specialstuderade sex elever som bildade en heterogen grupp. Genom vÄr undersökning fick vi fram att eleverna var ovetande om betydelsen av begreppet elevinflytande, men alla elever tyckte att det var viktigt att fÄ vara med och bestÀmma i skolan.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->