
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 45 av 3126
Evolutionsteorin - invecklad eller utvecklad?: En fallstudie av lÀrare som har naturvetenskaplig undervisning
Syftet med studien Àr att undersöka exempel pÄ hur evolutionsteorin berörs i biologiundervisningen för Ärskurserna 1 till 6. Om undervisning i evolutionsteorin sker, vad fokuserar i sÄ fall lÀrarna pÄ och vad anser de vara det viktigaste för eleverna att kunna? Vilka lÀrmiljöer erbjuds eleverna för att utveckla sin förstÄelse för naturvetenskapens sÀtt att förklara livets uppkomst?Intervjuerna har genomförts med sex lÀrare som har undervisning inom de naturvetenskapliga Àmnena. Alla de intervjuade lÀrarna har en lÀrarexamen och har undervisat i biologi i Ärskurserna 1 till 6. LÀrarna har olika utbildningsbakgrund, men alla har nÄgon form av naturvetenskaplig utbildning.
En, tvÄ, tre eller sex luftpuffar? : En studie om hur medelvÀrdet för det intraokulÀra trycket Àndras beroende pÄ hur mÄnga mÀtningar som görs med en non-contact tonometer
Syfte: Syftet med studien var att ta reda pÄ hur stor skillnad det gör för medelvÀrdet pÄ det slutgiltiga intraokulÀra trycket (IOP) dÄ det mÀts en, tvÄ, tre eller sex gÄnger med en noncontact tonometer. Syftet var ocksÄ att komma fram till vilket antal mÀtningar som borde vara det korrekta.Metod: Alla mÀtningar utfördes med hjÀlp av Topcons non-contact tonometer CT-80A. MÀtningarna upprepades pÄ bÄda ögonen till dess att sex korrekta vÀrden hade mÀtts upp. Högerögat mÀttes alltid först. Alla försökspersoner i studien hade normala IOP-vÀrden.
SköldpaddstÀnk och harpraktik
Syftet med denna undersökning var att undersöka hur sociokulturella förhÄllanden i hem och skola pÄverkar elevers skrivande i gymnasieskolan, samt hur skolan kan pÄverka gruppkulturer sÄ alla elever fÄr ut mesta möjliga av sin utbildning i svenskÀmnet. Metoden var aktionsforskningens hermeneutiska metod. Den gick ut pÄ att jag lÀt eleverna i tvÄ elevgrupper dÀr jag Àr lÀrare, göra samma skrivuppgift och samma lektionsserie och dÀrefter utvÀrdera detta samt lÄta utvÀrderingen styra förÀndringar i lÀrarpraktiken. Informanterna lÀste den andra av tre terminer av svenska B. De gick i dels mediaprogrammet och estetprogrammet som samlÀste kÀrnÀmnen och teknikprogrammets elever som inte samlÀste kÀrnÀmnen med nÄgon annan grupp.
Införande av ett dokumenthanteringssystem pÄ SMHI
Den ostrukturerade dokumenthantering, som idag förekommer pÄ avdelningen Ida pÄ företaget SMHI, gav upphov till detta examensarbete. Ett dokumenthanteringssystem har införskaffats till avdelningen. Dokumenthanteringssystemet Àr en produkt frÄn Microsoft med namnet SharePoint Portal Server (SPS), vilken levererats av WM-data. SPS Àr relativt ny pÄ marknaden, vilket gör att erfarenheter saknas kring produkten. Syftet med dokumenthanteringssystemet Àr att samla alla dokument pÄ samma plats, vilket gör dem lÀtt tillgÀngliga för alla berörda.
Stress i förskolan : NÄgra pedagogers syn och tankar pÄ hur stress kan uppkomma, hur det kan ta sig i uttryck i arbetet och hur det kan förebyggas inom förskolan
Denna studies syfte Àr att beskriva och förstÄ könsmönster i förskolebarns samtal omkring lek. Tidigare forskning har visat att den rÄdande normen i förskolan Àr den heterosexuella normen. Studier har visat att man inte vet hur mÄnga förskolor som arbetar med jÀmstÀlldhet för att det inte finns nÄgon skyldighet att rapportera det. Barn anpassar sig till pedagogers och vuxenvÀrldens normer pÄ hur de förvÀntas vara.UtifrÄn empirin, som bestÄr av tvÄ gruppintervjuer med barn i 4-5ÄrsÄldern, sÄ visar det att barnen applicerar de rÄdande könsstereotypa förestÀllningarna pÄ leksaker och föremÄl i sin nÀrmiljö. Enligt min studie sÄ var barnen medvetna om könsmönster och delade upp lekformationer och leksaker i manligt och kvinnligt kodade positioner.
Idrottsmassage
Under de senaste 20 Ären har massage anvÀnts flitigt av anvÀndare inom det komplementÀrmedicinska omrÄdet. Idrottare kan drabbas av trÀningsvÀrk bÄde efter trÀning och tÀvling och det kan förhindra prestationen. I tidigare studier dÀr det undersökts om massage kan hjÀlpa mot trÀningsvÀrk Àr resultaten splittrade. De delade resultaten kan bero pÄ olika faktorer men en faktor kan vara instruktionerna massörer fÄr frÄn utbildningsmaterial. Syftet med studien Àr att utvÀrdera isolerad specifik instruktion av idrottsmassage frÄn utbildningsmaterial har effekt pÄ ÄterhÀmtning frÄn trÀningsvÀrk.
TvÄ öron en mun : lyssnande ledarskap - ideal och verklighet
Bakgrunden till uppsatsen Ă€r intresset för hur ledarskap pĂ„verkar individers möjlighet att trivas och förmĂ„gan att utvecklas pĂ„ arbetet. Syftet med den hĂ€r uppsatsen Ă€r att undersöka hur en viss ledarskapsstil - lyssnande ledarskap - bidrar positivt till individers möjlighet att vĂ€xa och utvecklas i sitt arbete. Passar ?lyssnande ledarskap? alla organisationer?Hur vet man att det lyssnande ledarskapet Ă€r bra?Kan alla bli en ?lyssnande ledare??Ăr dagens organisationer mogna för denna typ av ledarskap?.
Om alla, för alla : Hur ett meningsskapande kring mÄngfald kommer till uttryck pÄ Sveriges Television
För att mĂ„ngfalden av mĂ€nniskor i arbetslivet ska kunna tillvaratas, uppskattas och erkĂ€nnas krĂ€vs ett organisationsklimat ochettledarskap som möjliggör detta. Syftet med denna studie Ă€r att undersöka hur ett meningsskapande kring mĂ„ngfald kommer tilluttryck inom Sveriges Television, dĂ„ produkten ska nĂ„ en mĂ„ngfaldig publik.Sveriges Television Ă€r ett public service-företag vars uppdrag Ă€r att nĂ„ ut till tv-tittare i hela Sverige, vilket förutsĂ€tter en mĂ„ngfaldig produkt. Ă
tta semistrukturerade intervjuer har genomförts med anstÀllda pÄ Sveriges Television. Intervjuerna har transkriberats och resultatet hartolkats utifrÄn Piagets konstruktivistiska lÀrandeteori och Mezirows teori om transformativt lÀrande. VÄra viktigaste resultat visar att det som upplevs som meningsskapande kommer till uttryck i relationen mellan det som anses vÀrdefullt och det lÀrande som de anstÀllda fÄr ta del av.
Verkligt vÀrde : Revisorns syn pÄ en rÀttvisande bild av vÀrdering till verkligt vÀrde av förvaltningsfastigheter
ProblembakgrundDen 1 januari 2005 lagstadgades det om att alla börsbolag inom EU skulle följa IASB standarder vilket innebar en förÀndring vid vÀrdering av förvaltningsfastigheter. Bolagen fick dÄ möjlighet att vÀrdera tillgÄngen till vÀrkligt vÀrde. Konsekvenserna av det har blivit att det uppstÄtt felvÀrderingar som omtalats mycket i media och revisorns arbete och ansvar har ifrÄgasatts. Vi kommer att se nÀrmare pÄ revisorernas syn pÄ vÀrdering till verkligt vÀrde av förvaltningsfastigheter enligt IAS 40.Syfte Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ revisorers tankar om vÀrdering till verkligt vÀrde av förvaltningsfastigheter enligt IAS 40 och om de anser att det ger en rÀttvisande bild.MetodVi har valt att inleda med litteraturstudier kring Àmnet för att sedan genomföra intervjuer med revisorer kunniga inom Àmnet.ResultatRevisorerna vi intervjuade ansÄg att vÀrdering till verkligt vÀrde av förvaltningsfastigheter ger en relativt rÀttvisande bild. Metoden ansÄgs dock vara relativt komplicerad och komplex.
Upplevelser av att vara en njurdonator - en litteraturstudie
Bakgrund: 1 oktober 2009 var det 461 personer som vÀntade pÄ att fÄ en ny njure i Sverige. VÀntan pÄ en ny njure kan vara lÄng. Detta innebÀr att en levande donator kan förbÀttra utsikterna för mÄnga njursjuka. Men att vara en njurdonator Àr inte alltid sÄ lÀtt dÀrför Àr det fördelaktigt att ha en del kunskaper om hur de upplever situationen. Syfte: Att undersökta levande njurdonatorers upplevelser före och efter donation.
Operation AnlÀggning: hanteringssystem för teknisk dokumentation
SkellefteÄ Kraft erbjuder sÄvÀl elektricitet som bredband till sina kunder. Medan elkonsumtionen Àr relativt konstant ökar antalet anslutna till SkellefteÄ Krafts bredband stadigt. Samtidigt som antalet anslutna kunder ökar stiger Àven kundernas förvÀntningar pÄ vad bredbandet kan erbjuda. Det som för nÄgra Är sedan ansÄgs vara en omöjlighet Àr idag verklighet och vi anvÀnder Internet i allt större utstrÀckning i vÄrt dagliga liv. För att kunna leva upp till kundernas förvÀntningar krÀvs att SkellefteÄ Kraft underhÄller sitt bredbandsnÀt och uppgraderar utrustningen kontinuerligt.
Specialpedagogens yrkesroll, ur ett handledningsperspektiv - en intervjustudie i förskolan. Special educatorŽs professional role, from a coaching perspective - An interview in preschool.
En viktig aspekt i specialpedagogens roll Àr att hennes uppdrag skall vara av en tydlig karaktÀr. Genom att rollen Àr tydlig kan energi och kompetens lÀggas pÄ att utveckla verksamheterna pÄ grupp och organisationsnivÄ. Handledning Àr ett kompetensutvecklande arbetssÀtt som specialpedagogerna anvÀnder sig av för att kunna utveckla en kunskapstillvÀxt i verksamheten för att kunna möta alla barn..
Tillsammans eller sÀrskilda? : En formativ utvÀrdering av ett inkluderingsprojekt inom gymnasieskolan
Syftet med detta examensarbete Àr att göra en formativ utvÀrdering av ett pÄgÄende inkluderingsprojekt utifrÄn ett mÄngfaldsperspektiv för att belysa svÄrigheterna med praktiskt inkluderingsarbete. UtgÄngspunkten Àr frÄgestÀllningar om i vilka sammanhang eleverna Àr delaktiga, vilka styrkor respektive problem det finns med projektet samt hur lÀrare ser pÄ projektets förlÀngning ?en skola för alla?. Som undersökningsmetod har en kvalitativ halvstrukturerad forskningsintervjumetod anvÀnts. Sex lÀrare verksamma vid tre olika gymnasieskolor i Mellansverige har intervjuats.
Nationellt Àgandeskap; lösningen som blir ett problem : den svenska bistÄndsinsatsen i Afghanistan
Det övergripande syftet med studien Àr att pröva om teoribildningen "soptunnemodellen" kan skapa en förstÄelse för att nationellt Àgarskap presenteras som en lösning pÄ den svenska bistÄndsinsatsen till Afghanistan, trots att regeringens beskrivning av Afghanistan och bistÄndsmedlens fördelning kan uppfattas som motsÀgelsefullt.Med grund i soptunnemodellen dÀr lösningar söker efter problem beskrivs det diskursiva brottet i svensk bistÄndspolitik runt 2003 dÀr regeringen i en propositionen beskrev hur den svenska bistÄndspolitiken skulle lÀggas om till att utgÄ frÄn principen om nationellt Àgarskap, dÀr mottagarlÀnderna skulle gÄ frÄn att vara objekt till att vara subjekt. Denna princip, eller lösning som soptunnemodellen skulle beskriva den som, har sedan prÀglat de svenska bistÄndsinsatserna och beskrivs Àven i utvecklingsstrategin frÄn 2007. Nationellt Àgarskap kan dÀrför ses som en etablerad, och fÀrdig lösning nÀr det kommer till att genomföra bistÄndsinsatser. Den ska visserligen dÄ skifta mellan olika nationer, dÄ nationellt Àgarskap ska vara behovsstyrt, men sjÀlva grundantagandet om att en viss stabilitet ska finnas etablerad för att möjliggöra nationellt Àgarskap tycks ha förbisetts. Med anledning av att dessa typer av insatser, eller i alla fall den insats som Afghanistan har varit, egentligen har haft alla typer av insatser: humanitÀra, utvecklingssamarbete och militÀra Àr kontexten annorlunda.
Undervisningsmetoder i en skola för alla : Hur undervisningsmetoder förÀndras nÀr elever med speciella behov inkluderas
Uppsatsen tar sin utgĂ„ngspunkt kring observationer som gjorts under VFU och vikariat dĂ€r vi uppmĂ€rksammat att i klasser dĂ€r det finns elever med koncentrations och samspelsproblem har undervisningsmetoder och klassrumsmiljö liknat mer det behavioristiska perspektivet pĂ„ undervisning Ă€n det sociokulturella. Det har lett till följande frĂ„gestĂ€llningarĂndras undervisningens innehĂ„ll och utformning frĂ„n det sociokulturella till det behavioristiska i och med integration av elever med speciella behov i vanliga klasser?Vilka undervisningsmetoder anvĂ€nds i en sammanhĂ„llen klass och utifrĂ„n vilken elevnivĂ„, enligt lĂ€raren?Vilka uppfattningar har lĂ€raren kring om den normala eleven missgynnas i en skola för alla?Uppsatsen synliggör hur undervisningen förĂ€ndras i en skola för alla, visar pĂ„ olika perspektiv pĂ„ inlĂ€rning och hur elever med speciella behov krĂ€ver andra metoder för bĂ„de undervisning och motivation till lĂ€rande. Undersökningens resultat indikerar pĂ„ att de metoder som tenderar att framtrĂ€da i klasser med elever med speciella behov inkluderade liknar det behavioristiska perspektivet pĂ„ undervisning och att lĂ€rare upplever svĂ„righeter i att möta eleverna utifrĂ„n deras olika nivĂ„er i och med en skola för alla. LĂ€rares egna utsagor visar pĂ„ att de fĂ„r Ă€ndra miljö och utformning av klassrum till fördel för elever med speciella behov. Resultatet visar ocksĂ„ pĂ„ att lĂ€rare upplever att de normala eleverna kan bli störda av elever med speciella behov men framhĂ„ller ocksĂ„ att det utifrĂ„n vĂ€rdegrundsperspektivet gynnar dem.