
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 46 av 3126
Var gÄr grÀnsen mellan arbetsliv och privatliv?
I ett samhÀlle dÀr tekniken rusar fram och medarbetare pÄ mÄnga arbetsplatser har möjlighet att stÀndigt vara uppkopplade och arbeta hemifrÄn, undrar vi vad som ligger pÄ företagets ansvar och vad individen ska fÄ sköta sjÀlv? Idag Àr det en sjÀlvklarhet inom IT-branschen att hÀnga med i den tekniska utvecklingen för att överleva ute pÄ marknaden. I och med detta utrustas de anstÀllda med det senaste inom tekniken gÀllande datorer och telefoner vilket bidrar till att de Àr antrÀffbara dygnet runt. Att identifiera sig med sitt arbete förekommer idag och mÀnniskor tar med sig sin arbetsidentitet in i privatlivet. Detta för att mÀnniskor i samhÀllet förknippar individer med deras arbete och det fÄr till följd att de anstÀllda stannar kvar i sin arbetsroll Àven pÄ fritiden och att de alltid representerar sin arbetsplats, bÄde i arbetet och privat. I undersökningen framkom det att alla informanterna har ett privatliv bara att det har olika betydelse för individerna hur privata de vill vara.
SÀrskoleelever integrerade i grundskolan : En studie om pedagogers instÀllning till integrering av sÀrskoleelever
Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka för- och nackdelar pedagoger ser med integrering av sÀrskoleelever i grundskolan. Med detta vill vi fÄ fram vilken kompetens som behövs i arbetet med dessa elever. Vi vill Àven med studien fÄ fram om visionen en skola för alla Àr möjlig, utifrÄn pedagogernas instÀllning. VÄra frÄgestÀllningar Àr:?Vad sÀger pedagoger om fördelar respektive nackdelar av integrering av sÀrskoleelever??Vilken kompetens anser pedagoger att lÀrare behöver för att arbeta med integrerade sÀrskoleelever i grundskolan??Vilken instÀllning har pedagoger till visionen en skola för alla?Vi har valt att i vÄr kvalitativa studie dela ut intervjuenkÀter med öppna frÄgor.
NÄgra pedagogers uppfattning om att arbeta med kemi och fysik i förskolan : en studie baserad pÄ ett laborativt material
Jag har tillverkat ett undervisningsmaterial, i form av en serietidning, som riktar sig mot elever i grundskolans tidigare Är och i detta arbete utvÀrderas undervisningsmaterialet. Med syfte att utvÀrdera undervisningsmaterialet kartlades elevernas förkunskaper med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr innan de fick tillgÄng till serietidningen. DÄ eleverna haft tillgÄng till serietidningen i 12 skoldagar gjordes en eftermÀtning, med samma frÄgeformulÀr som anvÀnts vid förmÀtningen, för att se om eleverna tagit till sig det budskap som materialet vill förmedla. Resultatet visade att alla elever utom 2 presterade bÀttre pÄ eftermÀtningen Àn pÄ förmÀtningen. PÄ alla frÄgor utom 3 var det fler elever som svarade korrekt vid eftermÀtningen Àn det var vid förmÀtningen.
Ett vidgat klassrum - om lÀrande ute och inne : En jÀmförelse mellan olika pedagogers syn pÄ inom - och utomhusundervisning
Syfte med studien Àr att öka kunskapen om undervisning utomhus för att variera klassrumsundervisning och integrera undervisning utomhus till en helhet. Ett strategiskt urval gjordes dÀr intervjufrÄgor stÀlldes till pedagoger. Likheter och skillnader jÀmfördes mellan pedagoger som arbetar efter FriluftsfrÀmjandets pedagogiska idé ?I Ur och skur? och pedagoger som arbetar utan naturinriktning. I bakgrunden redogörs för hur elevaktiva metoder kan vara ett sÀtt för utom- och inomhusundervisning dÀr inga tydliga grÀnser finns.
UtvÀrdering av undervisningsmaterialet Moa och Leo lÀr sig om rymden
Jag har tillverkat ett undervisningsmaterial, i form av en serietidning, som riktar sig mot elever i grundskolans tidigare Är och i detta arbete utvÀrderas undervisningsmaterialet. Med syfte att utvÀrdera undervisningsmaterialet kartlades elevernas förkunskaper med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr innan de fick tillgÄng till serietidningen. DÄ eleverna haft tillgÄng till serietidningen i 12 skoldagar gjordes en eftermÀtning, med samma frÄgeformulÀr som anvÀnts vid förmÀtningen, för att se om eleverna tagit till sig det budskap som materialet vill förmedla. Resultatet visade att alla elever utom 2 presterade bÀttre pÄ eftermÀtningen Àn pÄ förmÀtningen. PÄ alla frÄgor utom 3 var det fler elever som svarade korrekt vid eftermÀtningen Àn det var vid förmÀtningen.
Dokumentation - en studie om pedagogers uppfattningar i sitt arbete med pedagogisk dokumentation
Om tid och engagemang finns kan dokumentation lyfta verksamheten. Barnens lÀrande synliggörs och pedagogernas medvetenhet ökar. Det Àr först dÄ dokumentationen kan höjas till en nivÄ dÄ barnen kan bli medvetna om sin egen lÀroprocess. Vi har i detta arbete valt att undersöka hur förskolor anvÀnder sig utav dokumentation i verksamheten. För att fÄ kunskap om detta har vi intervjuat fyra verksamma pedagoger.
Visionen om en idéernas stad En fallstudie av Lunds kommuns varumÀrke
VarumÀrken kan i dag vara allt frÄn Findus, Pampers och ICA till Lunds kommun.PÄ Lunds kommuns hemsida finns en lÀnk som heter "VarumÀrket Lund" dÀr man kan lÀsa om kommunens kÀnnetecken.VÄrt syfte har varit att identifiera vad som utgör Lunds varumÀrke, dels utifrÄn offentliga dokument, dels utifrÄn intervjuer med chefer i nyckelpositioner. Vi har Àven fokuserat pÄ hur kommunens förvaltningar sprider varumÀrket internt.Med termen "varumÀrket Lund" menar vi genomgÄende alla de kÀnnetecken, vÀrden och profileringar som Lunds kommun framhÄller. VarumÀrket rymmer en mÀngd olika begrepp vilket gör det relativt abstrakt och öppet för tolkning. Chefer som vi har intervjuat kÀnner alla till varumÀrket men anvÀnder inte alltid denna term. De arbetar i olika stor utstrÀckning med varumÀrket samt anammar dess innehÄll pÄ olika sÀtt beroende pÄ förvaltningens egen verksamhet..
Det hjÀlper att göra nÄgot: hur personalen pÄ en skola
uppfattar mobbning och hur dess förebyggande arbete mot
mobbning ser ut
Syftet med denna c-uppsats var att belysa skolpersonalens uppfattning av mobbning och skolans förebyggande arbete mot mobbning. Definitionen pÄ mobbning som hela arbetet grundar sig pÄ Àr att mobbning existerar nÀr en eller flera elever under skolpliktig tid utsÀtter nÄgon för systematiskt fysiska, psykiska och socialt krÀnkande sÀrbehandlingar. Olika teoretiska perspektiv förklaras för att förstÄ uppkomsten av mobbning. Dessa Àr utvecklingsteorin, individuella olikheter, sociokulturellt perspektiv, perspektiv om grupp och grupprocesser inom skolan och perspektivet om ÄterupprÀttande rÀttvisa. Undersökningen Àr utförd pÄ en livsvÀrldsfenomenologisk grund och resultatet Àr baserat pÄ kvalitativa intervjuer.
Att vara förÀlder till ett barn som missbrukar
Den hÀr kvalitativa studien undersöker hur det Àr att vara förÀlder till ett barn som missbrukar samt hur vardagslivet och hur relationer inom familjen samt till omgivningen pÄverkas. Studien utgÄr frÄn en hermeneutisk forskningstradition med kvalitativ inriktning. Undersökningen bygger pÄ fyra semistrukturerade intervjuer varav alla intervjupersoner har haft minst ett barn med missbruksproblem. Familjen Àr ett  mÀnskligt system, dÀrför tolkas resultatet utifrÄn systemteorin. Resultatet visar att familjens vardag förÀndrades dÄ de fick utstÄ pÄfrestningar av missbruket vilket ledde till att familjerelationerna försÀmrades.
Vad menas med att ha kul i sin idrott? : En intervjustudie om hur unga fotbollsspelande tonÄrstjejer upplever sin idrott.
Syftet med studien Àr att belysa hur unga fotbollsspelande tjejer upplever sin idrott. - Vad vill unga fotbollstjejer att trÀningarna och verksamheten ska innehÄlla och hur ska den organiseras för att de ska upprÀtthÄlla sitt intresse och stanna kvar?- Vad Àr viktigt i ledarens agerande för att tjejerna ska trivas?Studien bygger pÄ en kvalitativ metod och genomfördes med 17 tjejer i ett 14-Ärs lag i fyra fokusgruppintervjuer.Resultatet visar att alla tjejer tycker att det roligaste med idrotten Àr att spela matcher och Äka pÄ cuper. De tycker att det Àr viktigt att vinna, men har de spelat bra och fÄtt visa upp vad de lÀrt sig sÄ kan de ta en förlust. Kompisarna Àr en viktig faktor och att ha roligt tillsammans Àr det som gör att de vill fortsÀtta att spela fotboll. De tycker att trÀningarna ska innehÄlla blandade övningar och att de Àven dÀr fÄr spela matcher i mÄnga olika varianter.
Liten gruppEn kvalitativ studie av lÀrares och skolledares resonemang inför elevers placering i liten grupp
Syftet med följande arbete Àr att granska hur lÀrare och skolledare resonerar inför elevers placering i liten grupp. Skolans uppgift Àr att ge alla elever en likvÀrdig utbildning. Stöd ska ges till de elever som inte bedöms klara de nationella mÄlen och det stödet ska i första hand ges inom ramen för den ordinarie undervisningen. Arbetet ger en överblick av tidigare forskning om hur en skola för alla vÀxt fram ur ett historiskt perspektiv samt varför det krÀvs en allmÀn specialpedagogisk kompetens hos alla lÀrare för att kunna fÄ en skola för alla. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se hur den specialpedagogiska kompetensen sÄg ut, hur det förebyggande arbetet utformades, vad en liten grupp kunde ge som inte den ordinarie undervisningen kunde samt vilken utveckling som förvÀntades av eleven efter en placering i liten grupp.
Teambuilding : En aktivitet i tiden?
I organisationer uppstĂ„r ofta populĂ€ra begrepp, eller sĂ„ kallade moden, som för tillfĂ€llet anses vara det moderna och naturliga sĂ€ttet att organisera pĂ„. MĂ„nga företag har idag övergĂ„tt frĂ„n att arbeta individuellt till att arbeta i team, dĂ„ det ofta ger indikation pĂ„ att medarbetarens prestationer höjs. För att fĂ„ teamen att fungera vĂ€l anses teambuilding viktigt dĂ„ det, enligt mĂ„nga författare inom Ă€mnet, syftar till att öka ett teams samarbete, effektivitet, arbetsglĂ€dje och kvalitĂ©. För att fĂ„ en djupare förstĂ„else för hur team fungerar i praktiken har vi intervjuat fyra företrĂ€dare för olika organisationer som alla har en högre position i sin organisation. Ăven en organisationskonsult, med stor kunskap om team och teambuilding, har intervjuats för att fĂ„ mer kunskap om Ă€mnet.Uppsatsen syfte Ă€r att undersöka om litteraturen kring hur team ska utformas stĂ€mmer överens med hur olika organisationer utformar team.
Belöningssystem i fastighetsförvaltande bolag : En studie om ledares arbete med belöningssystem som motivationsverktyg
Uppdraget frÄn Cirkus Cirkör var att samla cirkushjÀrtat. Tidigare hade Cirkörs verksamheter varit utspridda och efter skilsmÀssan med Dans och Cirkushögskolan blev det Àn viktigare att samla Cirkörs olika delar och att öka transparensen mellan gymnasister, kontorister och cirkusartister. Det blev tid att knyta samman dagens verklighet med cirkushjÀrtats historia ? och tid att blicka mot framtidens alla utvecklingsmöjligheter.Cirkus Cirkör i Alby Kulturby Àr en öppen byggnad, bÄde till verksamhet och utformning. Den vÀnder sitt ansikte mot övriga Subtopia och den bjuder ut sig och den bjuder in.
Fysiskt aktiva skolungdomar : En studie som belyser skolungdomar och deras motivationsfaktorer till att börja vara fysiskt aktiva
Syfte och frÄgestÀllningSyftet med studien var att försöka se varför vissa skolungdomar vÀljer att vara fysiskt aktiva Àven pÄ fritiden.FrÄgestÀllningar: ? Hur ser trÀningsvanorna ut för skolungdomar pÄ högstadiet?? Vad kan motivera skolungdomar att vara fysiskt aktiva pÄ sin fritid?? Finns det nÄgra samband mellan hur skolungdomar trÀnar pÄ sin fritid och vem/vad som gjorde att de började trÀna?MetodUndersökningen Àr av kvantitativ art i form av enkÀtundersökning. 130 elever frÄn tvÄ olika skolor i StockholmsomrÄdet har deltagit i undersökningen. Alla elever Àr frÄn Ärskurs 6-8, 53 tjejer och 77 killar totalt. Slutna frÄgor anvÀndes för att ta reda pÄ elevernas trÀningsvanor och eventuella motivationsfaktorer till fysisk aktivitet.ResultatResultat i studien visar pÄ att eleverna pÄ de tvÄ skolorna har ganska goda trÀningsvanor, innebÀrande att den totala siffra fysiskt aktiva elever pÄ fritiden var större Àn den inaktiva.
KÀnslan av kontroll : En kvalitativ studie om tjÀnstemÀns uppfattning och förstÄelse av lagar,riktlinjer och intern kontroll inom omrÄdet korruption vid Sundsvall kommun
 I det föreliggande arbetet undersöks dels huruvida verkstÀlligheten av domstolsbeslut gÀllande utvisning med Äterreseförbud omgÀrdas av nÄgra implementeringsproblem, dels av vilken karaktÀr dessa Àr och ur vad de Àr sprungna. Undersökningen, som Àr inom ramarna för det som brukar kallas policyanalys, sker med utgÄngspunkt i en teoretisk modell som tar hÀnsyn till tre olika typer av generella villkor som mÄste vara uppfyllda för att en lyckad implementering av ett överordnat beslut skall kunna sÀgas vara för handen. Studien bygger pÄ en numerÀr genomgÄng av alla utvisningsÀrenden  som handlagts av Polismyndigheten i VÀsternorrlands lÀn under en femÄrsperiod, samt pÄ intervjuer med tillÀmpare pÄ olika nivÄer. Syftet med arbetet Àr att svara pÄ frÄgorna: finns implementeringsproblem i den studerade kontexten? Om sÄ Àr fallet, vilken karaktÀr har problemen och vad Àr det som gör att de uppstÄr? .