
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 36 av 3126
Gymnasium för alla : Hur kan pedagoger ge stöd till elever utan att skapa segregering?
Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur pedagoger pÄ gymnasiet arbetar för att fÄ alla elever att nÄ mÄlen utan att anvÀnda segregerande lösningar. Det görs genom att titta nÀrmare pÄ hur pedagogerna lÀgger upp undervisningen nÀr mÄlet Àr att skapa inkludering. För att utvÀrdera pedagogernas uppfattning av undervisningen ges Àven elevernas syn. Vidare undersöks hur vida rektorns instÀllning pÄverkar hur pedagogerna arbetar.Studien Àr upplagt som en fallstudie och beskriver arbetet pÄ en fristÄende gymnasieskola i en mellanstor svensk stad. För att kunna svara pÄ frÄgestÀllningarna genomfördes en kvalitativ del och en kvantitativ del.
Jaa... det hÀr var ju kul. : Om kvinnors upplevelser av och förhÄllningssÀtt till hormonbaserade preventivmedel
Denna uppsats syfte Àr att genom en analys av en intervju med en fokusgrupp kvalitativt undersöka hur en grupp kvinnor idag talar om sina upplevelser av hormonbaserade preventivmedel. FrÄgestÀllningarna uppsatsen utgÄr frÄn lyder: Hur upplever kvinnor att deras kroppar pÄverkas av hormonbaserade preventivmedel och vad betyder dessa upplevelser för deras identitetsskapande?Resultatet av undersökningen visar att fokusgruppens informanter anvÀnder p-piller för att kontrollera sina kroppar och att denna kontroll tar sig uttryck genom att de talar om sig sjÀlva i enlighet med kropp/sinne-dikotomin. Informanterna anser sig vara dÄligt informerade angÄende p-pillers biverkningar och det grundar sig i en generell övertro pÄ vetenskapen. P-pillren medför ocksÄ för alla informanterna att de upplever mindre sexuell lust.
Implementering av pÄverkansprogram inom svensk kriminalvÄrd
Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka i vilken grad gymnasielĂ€rare kĂ€nner sig motiverade. Vi har valt att inrikta studien mot nyexaminerade lĂ€rare samt lĂ€rare med lĂ€ngre Ă€n 15 Ă„rs erfarenhet av lĂ€raryrket. Genom intervjuer har vi försökt analysera hur lĂ€rarna ser pĂ„ sitt arbete och vilka faktorer som pĂ„verkar deras motivation positivt respektive negativt. För att ge uppsatsen ett ytterligare perspektiv har vi sedan jĂ€mfört de nyexaminerades syn med de lĂ€rare som har lĂ„ng erfarenhet för att se om det finns nĂ„gra skillnader nĂ€r det gĂ€ller hur de ser pĂ„ arbetet som lĂ€rare. För att kunna uppnĂ„ studiens syfte valde vi att intervjua totalt 12 lĂ€rare i tvĂ„ olika lĂ€n, Ăstergötland och Kalmar lĂ€n.
Salutogent arbete inom Àldreomsorgen : myt eller verklighet
Göteborgs Stad tog Är 2008 beslutet att införa salutogent arbetssÀtt. Detta innebar att inom fyra Är skulle alla medarbetare inom Àldreomsorgen kÀnna till vad ett salutogent förhÄllningssÀtt innebar. Alla insatser inom Àldreomsorgen ska vara utformade efter hur de Àldre upplever KASAM och bland medarbetarna ska tre kvalitetsfaktorer öka: delaktighet/pÄverkan, erkÀnsla och arbetstillfredsstÀllelse. Det ska ocksÄ finnas en mall för vad som krÀvs av verksamheterna för att bli salutogen-diplomerad.Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om enhetschefer och medarbetare inom Àldreomsorgen tycker att de idag arbetar salutogent, om det Àr nÄgon skillnad pÄ arbetssÀttet före och efter beslutet togs 2008 och om det salutogena arbetssÀttet genomsyrar hela verksamheten.Studien Àr genomförd utifrÄn en kvalitativ ansats med semistrukturerade frÄgor. Tre enhetschefer och tre medarbetare intervjuades.
Att klara av besvÀrliga elever : strategier ur lÀrarperspektiv
Min utgÄngspunkt för det hÀr arbetet har varit att jag under mina praktikperioder upptÀckt att det i nÀstan alla klasser finns besvÀrliga elever. Med besvÀrliga elever menar jag elever som har svÄrt att sitta still, som pratar utan att begÀra ordet, som har ett negativt kroppssprÄk, som inte följer lÀrarens anvisningar eller pÄ annat sÀtt stör lÀraren och de andra eleverna.Syftet med det hÀr arbetet har varit att ta reda pÄ om det finns nÄgon generell metod för att fÄ en bÀttre inlÀrningsmiljö för alla parter i klassrummet. Jag har ocksÄ velat undersöka vilka olika former denna negati-vitet kan uttryckas i och vad som kan ligga bakom problemet. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag dels in-tervjuat nÄgra lÀrare i de mellersta Ärskurserna, dels observerat elever i de utvalda lÀrarnas klasser. Dessutom gav jag lÀrarna nÄgra fördjupningsfrÄgor dÀr syftet var att ta reda pÄ hur lÀrarna formulerar sin kunskap.Resultaten visar att det till största delen handlar om pojkar som Àr besvÀrliga, och en tÀnkbar orsak till det kan vara att skolan inte Àr anpassad till pojkarna.
Kropp och knopp sitter ju ihop. : Upplevelsen av massage och avslappning hos personer med lÄngvarig smÀrta.
I Sverige Àr besvÀr i rörelseorganen en av de största orsakerna till sjukskrivning och mÄnga personer lever med lÄngvarig smÀrta. MÄnga patienter som har lÄngvarig smÀrta vill gÀrna prova pÄ alternativ till medicinering och provar dÀrför massage och olika typer av avslappningstekniker för att reducera smÀrtan. Forskningen kring dessa Àr ofta begrÀnsad och utförd enligt kvantitativ metod. Syftet med denna uppsats Àr att kvalitativt undersöka hur massage och avslappning upplevs för personer med muskulÀra smÀrttillstÄnd. I studien ingick fyra kvinnor, som alla gÄr regelbundet pÄ massage, samt utövar nÄgon form av avslappningsteknik.
"Alla tÀnker inte som oss" Unga tjejer om sexualitet i det mÄngkulturella samhÀllet
Dagens Sverige Àr ett mÄngkulturellt land dÀr mÀnniskor med olika bakgrund lever tillsammans mer eller mindre integrerat. Att vara ung idag kan vara problematiskt dÄ man ska förhÄlla sig till olika attityder som existerar sida vid sida. Detta gÀller inte minst synen pÄ sexualitet som i samhÀllet i allmÀnhet kan anses vara liberal men dÀr unga tjejer i invandrargrupper kan ha helt andra villkor. Vi ville undersöka hur de unga tjejerna upplever synen pÄ sexualitet i samhÀllet och i mÄngkulturella sammanhang. Denna kunskap kan vara av intresse för hur man kan bedriva socialt arbete med unga tjejer.
Motiverade, trots allt : En jÀmförelse av nyexaminerade och mer erfarna gymnasielÀrares syn pÄ motivation och sitt arbete
Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka i vilken grad gymnasielĂ€rare kĂ€nner sig motiverade. Vi har valt att inrikta studien mot nyexaminerade lĂ€rare samt lĂ€rare med lĂ€ngre Ă€n 15 Ă„rs erfarenhet av lĂ€raryrket. Genom intervjuer har vi försökt analysera hur lĂ€rarna ser pĂ„ sitt arbete och vilka faktorer som pĂ„verkar deras motivation positivt respektive negativt. För att ge uppsatsen ett ytterligare perspektiv har vi sedan jĂ€mfört de nyexaminerades syn med de lĂ€rare som har lĂ„ng erfarenhet för att se om det finns nĂ„gra skillnader nĂ€r det gĂ€ller hur de ser pĂ„ arbetet som lĂ€rare. För att kunna uppnĂ„ studiens syfte valde vi att intervjua totalt 12 lĂ€rare i tvĂ„ olika lĂ€n, Ăstergötland och Kalmar lĂ€n.
Inte utan min slöja : en studie i hur gymnasielÀrare upplever religiösa konflikter/kulturkrockar i skolan
Syftet med uppsatsen Àr att belysa lÀrares Äsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger pÄ konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, pÄ grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anlÀnder flest invandrare frÄn det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielÀrare deltog i en enkÀtundersökning angÄende deras attityder kring frÄgor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lÀrare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade Àven en lÀrare och samordnare pÄ IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och Äsikter, dÄ detta Àr omrÄden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jÀmstÀlldhetsminister Nyamko Sabuni har Àven hon svarat pÄ frÄgor om slöjförbud i den svenska skolan.
En skola för alla : Hur lÀrare talar om inkludering med elever i behov av sÀrskilt stöd
I Sverige bera?knas 17 % av befolkningen ha en ho?rselnedsa?ttning, vilket inneba?r att det a?r den vanligaste sensoriska funktionsnedsa?ttningen. Idag finns det en ma?ngd studier som visar att ho?rselnedsa?ttning a?r relaterat till sa?mre psykisk ha?lsa. Acceptans av sin ho?rselnedsa?ttning har visat sig vara positivt fo?r ho?rselnedsatta och samvarierar med hja?lpso?kande.
Förebyggande och ÄtgÀrdande arbete vid den första lÀsinlÀrningen
Syfte med uppsatsen var att fÄ en ökad förstÄelse för hur pedagoger med olika metoder skapar förutsÀttningar för att ge alla elever en god lÀsutveckling. Jag ville fÄ reda pÄ olika sÀtt att arbeta nÀr man ser att det finns svÄrigheter i lÀs- och skrivprocessen. Jag valde att göra en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer. Data samlades in frÄn Ätta pedagoger, varav fem var specialpedagoger och tre var klasslÀrare, som arbetar i skilda skolor och stÀder i mellersta Sverige. Pedagogerna arbetar efter olika metoder, detta valdes för att upptÀcka olika förutsÀttningar för att ge alla elever en god lÀsutveckling.
Skolpolitikers uppfattningar om en skola för alla ur ettspecialpedagogiskt perspektiv
Syftet med studien var att synliggöra skolpolitikers uppfattningar om enskola för alla. TvÄ skilda synsÀtt pÄ elever och elevers svÄrigheter belysesinom den specialpedagogiska forskningen; individuellt/kategoriskt perspektivoch socialt/relationellt perspektiv. Dessa synsÀtt Àr varandras motsatseravseende om det Àr eleven eller skolans organisation och undervisning somses som problembÀrare. De bÄda synsÀtten fÄr konsekvenser för denspecialpedagogiska organiseringen. Det traditionella sÀttet att möta elevenssvÄrigheter i skolan har varit specialundervisning, dÀr sÀrskild trÀning,speciella ÄtgÀrder och kategorisering/sÀrskiljning av elever varitframtrÀdande.
Den gröna trenden : Konsumenters attityder och beteenden kopplat till den ekologiska kosttrenden
I Sverige Àr besvÀr i rörelseorganen en av de största orsakerna till sjukskrivning och mÄnga personer lever med lÄngvarig smÀrta. MÄnga patienter som har lÄngvarig smÀrta vill gÀrna prova pÄ alternativ till medicinering och provar dÀrför massage och olika typer av avslappningstekniker för att reducera smÀrtan. Forskningen kring dessa Àr ofta begrÀnsad och utförd enligt kvantitativ metod. Syftet med denna uppsats Àr att kvalitativt undersöka hur massage och avslappning upplevs för personer med muskulÀra smÀrttillstÄnd. I studien ingick fyra kvinnor, som alla gÄr regelbundet pÄ massage, samt utövar nÄgon form av avslappningsteknik.
Pedagogers uppfattning och kunskap om matematik i förskolan
Matematik Àr en social och kulturell företeelse som berör oss alla. Vuxna och barn kommer dagligen i kontakt med matematik i nÄgon form. Förskolan har enligt Skolverket (1998) i uppdrag att frÀmja barns lÀrande, bland annat i matematik i en trygg och stimulerande miljö. För att uppnÄ strÀvansmÄl i den behöver pedagogerna kunskap i Àmnet. De behöver Àven vetskap i hur och nÀr barn lÀr.
Konsten att skapa sitt eget kunnande : En uppsats om estetiska lÀroprocesser och estetiska arbetssÀtt
Syftet med detta examensarbete har varit att fÄ en klarare bild över vad begreppet estetiska lÀroprocesser innebÀr, varför ett estetiskt arbetssÀtt kan vara bra för inlÀrningen, vad som förvÀntas av mig som lÀrare och vad lÀrarens roll Àr i en undervisning med ett estetetiskt arbetssÀtt samt hur en undervisning med ett estetiskt förhÄllningssÀtt kan se ut. Jag gick in i denna undersökning med ett grundantagande om att ett estetiskt arbetssÀtt pÄverkar elevers inlÀrning pÄ ett positivt sÀtt. Mitt examensarbete grundar sig pÄ en litteraturundersökning och ett antal intervjuer gjorda med relativt nyexaminerade yrkesverksamma lÀrare, som alla gÄtt en estetisk inriktning under sin lÀrarutbildning.Det finns olika sÀtt att inkludera de estetiska Àmnena i undervisningen, ett av dem Àr att arbeta med tema. Under ett temaarbete skapas mÄnga möjligheter för eleverna att anvÀnda sig av de estetiska uttryckssÀtten för att skapa, fÄ syn pÄ och utveckla sin kunskap.Resultatet av min undersökning visar att estetiska lÀroprocesser och ett estetiskt arbetssÀtt kan pÄverka elevers inlÀrning pÄ ett positivt sÀtt, under förutsÀttningarna att lÀraren har stor kunskap kring de estetiska Àmnena och ett estetiskt arbetssÀtt. Under min litteraturundersökning och under mina intervjuer visar det sig att bÄde de intervjuade lÀrarna och författarna har liknande Äsikter kring och syn pÄ lÀrarens roll i undervisningen.