Sök:

Skolpolitikers uppfattningar om en skola för alla ur ettspecialpedagogiskt perspektiv

Syftet med studien var att synliggöra skolpolitikers uppfattningar om enskola för alla. Två skilda synsätt på elever och elevers svårigheter belysesinom den specialpedagogiska forskningen; individuellt/kategoriskt perspektivoch socialt/relationellt perspektiv. Dessa synsätt är varandras motsatseravseende om det är eleven eller skolans organisation och undervisning somses som problembärare. De båda synsätten får konsekvenser för denspecialpedagogiska organiseringen. Det traditionella sättet att möta elevenssvårigheter i skolan har varit specialundervisning, där särskild träning,speciella åtgärder och kategorisering/särskiljning av elever varitframträdande. Målet idag är i stället att skapa en skola för alla - eninkluderande skola.Studien var kvalitativ och bestod av sex intervjuer med skolpolitiker.Resultaten i studien visar att skolpolitikernas uppfattningar avseendeförhållningssätt och bemötande överensstämmer med hur en inkluderandeskola framställs i styrdokumenten. Däremot framgår av resultatet attskolpolitikernas uppfattningar om elever och elevers svårigheter samtorganiseringen av den specialpedagogiska undervisningen, i motsats till vadsom eftersträvas enligt styrdokumenten, till stor del grundar sig i elevensindividuella problematik eller svårigheter.Enligt vad som framgår i studiens resultat tycks skolpolitikerna vara i behovav ökad kunskap kring aktuella begrepp inom det specialpedagogiskaområdet och därtill aktuell forskning. Denna kompetensutveckling skullekunna utföras av specialpedagoger, utbildade att ta ett socialt/relationelltperspektiv på elever i behov av särskilt stöd

Författare

Lorena Hedvall

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..