Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 32 av 3126

Kvinnor som leder khutbah : En komparativ studie av kvinnliga imamer i vÀsterlÀndsk och muslimsk kontext

Kvinnor som leder khutbahUppsatsen bygger pÄ tre primÀra frÄgor varav den ena Àr vad Koranen sÀger om kvinnans stÀllning inom islam, den andra vad som krÀvs av en kvinna för att leda bön och den tredje om det skiljer sig att vara kvinna i en vÀsterlÀndsk kontext frÄn att vara kvinna i en muslimsk kontext för att kunna erhÄlla rollen som böneledare. De kvinnliga muslimska feministerna, som redovisas i uppsatsen, Àr vÀsterlÀndska konvertiter med en hög akademisk vÀsterlÀndsk utbildning inom islam. De muslimska indonesiska feministerna har Àven de inhemsk akademisk utbildning. Uppfattningen frÄn dessa kvinnor Àr att vÀsterlÀndsk feminism Àr ett fenomen som stÀller sig mot mÀn och dÀr den pekar ut mÀn som roten till att alla kvinnor lider. VÀsterlÀndsk feminism sÀgs vara ett verktyg frÄn vÀst för att förinta islam.

Det gör ont: Patienters upplevelser av postoperativ smÀrta

Bakgrund: Kunskaperna om smÀrta och fysiologin runt smÀrtan har ökat vÀsentligt under Ären. Trots det ökade intresset och nya kunskaper om smÀrta och smÀrtbehandling fÄr flera patienter Ànnu samma oförÀndrad och otillrÀcklig smÀrtbehandling postoperativt. Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva patienters upplevelse av postoperativ smÀrta. Metod: Litteraturstudien baseras pÄ sex vetenskapliga artiklar, alla med kvalitativ forskningsansats. Studien granskades och analyserades efter Graneheim & Lundmans analysprocess.

Portfoliometoden i textilslöjden

Detta examensarbete syftar till att skildra hur nÄgra textilslöjdslÀrare arbetar med portfoliometoden i textilslöjden och hur de ser pÄ sitt arbetssÀtt. Syftet Àr Àven att ta reda pÄ vilka för- och nackdelar lÀrarnas ser med portfoliometoden, dÄ den anvÀnds i textilslöjden. Det finns vÀldigt lite litteratur om portfoliometoden i textilslöjden. Litteraturdelen bestÄr dÀrför av en beskrivning av portfoliometoden utifrÄn basÀmnena. Examensarbetets undersökning baseras pÄ intervjuer med fyra textilslöjdslÀrare.

OmvÄrdnadsarbete och följsamhet i relation till personer med typ-2 diabetes

Diabetes Ă€r en kronisk sjukdom som hittills drabbat 120-150 miljoner mĂ€nniskor vĂ€rlden över. Denna siffra berĂ€knas fördubblas till Ă„r 2025 till 300 miljoner. Ett av de största problemen i diabetesvĂ„rden i dag Ă€r att mellan 1/3 och Ÿ av alla personer som har diabetes brister i följsamheten. Syftet med arbetet var att undersöka vad sjuksköterskor i Sverige och Norge upplever vara orsaker till en bristande följsamhet hos personer med typ-2 diabetes upp till 65 Ă„rs Ă„lder, samt hur sjuksköterskan jobbar för att fĂ„ bĂ€sta följsamheten hos sina patienter. För att fĂ„ fram svaret pĂ„ frĂ„gan gjordes en kvalitativ intervjustudie av tolv sjuksköterskor, sex i Sydsverige och sex i Östfold, Norge. Intervjumaterialet analyserades utifrĂ„n Dorothea Orems omvĂ„rdnadsteori. Resultatet visar att orsaken till bristande följsamhet Ă€r nĂ„got vĂ€ldigt mĂ„ngfacetterat, alla intervjuerna visade pĂ„ flera olika faktorer som kan spela in. DĂ€rför Ă€r sjuksköterskan tvungen att individanpassa vĂ„rden för att fĂ„ bĂ€sta följsamheten.

En god lÀrmiljö - förhÄllningssÀtt hos den enskilde lÀraren

VÄrt syfte med denna forskning var att undersöka vilka kompetenser som krÀvs av lÀrare för att skapa en god lÀrmiljö för alla barn pÄ förskolan. De delar vi finner viktiga utifrÄn litteraturen för att skapa en god lÀrmiljö Àr att som lÀrare vara medveten om sitt yrkesuppdrag, samt att skapa trygghet för barnen för att inlÀrning skall kunna ske, dÀr lÀrares förhÄllningssÀtt och kompetenser har stor betydelse. I detta har ocksÄ samarbetet med förÀldrarna en mycket stor betydelse. För att ta reda pÄ vad som krÀvs av lÀrare för att skapa en god lÀrmiljö har vi intervjuat lÀrare pÄ förskolan. UtifrÄn intervjusvaren Àr det viktigt att vara intresserad, medveten och tydlig i sin yrkesroll, vilket intervjupersonerna anser Àr viktiga kompetenser i arbetet med barnen..

Samling i förskolan : barns delaktighet och inflytande

I denna uppsats Àr syftet att undersöka i vilken utstrÀckning pedagogerna ger barnen möjlighet att i en förskola vara delaktiga under samlingarna. Den metod som anvÀndes under studien var observationer. Det studieobjekt som observerades var interaktionen mellan pedagoger och barn i samlingarna.Analysen av den insamlade empirin görs utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv samt Shiers modell och barns perspektiv. Shiers modell Àr en modell som kan anvÀndas i alla verksamheter dÀr man arbetar med barn. Modellen utgÄr frÄn fem nivÄer dÀr man kan kontrollera i vilken grad barnen Àr delaktiga i den tillvaro dÀr de befinner sig.Studiens resultat presenterar hur pedagogerna ger barnen möjlighet att vara delaktiga inom ramarna för sin planering.

?Alla har lika vÀrde och det Àr vÀrdefullt att vara olika? : En kvalitativ studie frÄn Waldorfskolan kring lÀrare och elevassistenters arbete med att skapa en inkluderande skolmiljö

Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera hur lÀraren och elevassistenten arbetar för att skapa inkludering, av elever som lÀser enligt sÀrskolans lÀroplan, i en ordinarie gymnasieklass. Vi har med hjÀlp av de kvalitativa forskningsmetoderna, deltagande observationer och intervjuer, samlat data för att beskriva och analysera hur det inkluderande arbetet ser ut pÄ en Waldorfskola. I studien har vi undersökt hur lÀraren och elevassistenten skapar goda möjligheter för inkludering. Vi har Àven undersökt hur lÀraren och elevassistenten arbetar vid genomgÄngar och instruktioner i klassrummet samt hur de planerar, utvÀrderar samt reflekterar kring den inkluderande skolmiljön. De slutsatser och resultat som vi har kunnat dra Àr att nÀr en skola anser att alla elevers olikheter berikar skolan sÄ Àr arbetet med inkludering inte nÄgot anstrÀngande och svÄrt utan nÄgot naturligt..

Vad anser motionÀrer vara viktigt för regelbunden trÀning?

Huvudsyftet med den hÀr studien var att undersöka vilka egenupplevda faktorer som vana motionÀrer hÄller som viktiga för sin egen trÀning. Undersökningen Àgde rum pÄ en av Friskis & Svettis anlÀggningar. Studiedesignen var en undersökande studie. I en sÄdan studie Àr mÄlet att förklara mÀnniskors egna upplevelser och deras Äsikter. Det genomfördes 15 individuella halvstruktuerade intervjuer med regelbundet trÀnande medlemmar pÄ Friskis & Svettis.

Inkluderad eller placerad? En studie om rektorers syn pÄ inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan

Det Àr rektor som beslutar om och ansvarar för utveckling och förÀndringsarbete i sin organisation, varvid det Àr relevant att diskutera inkludering utifrÄn ett rektorsperspektiv. Studiens syfte Àr att fördjupa förstÄelsen för hur rektorer resonerar kring begreppet inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan. Med syftet som utgÄngspunkt formuleras bl.a. frÄgor om vad inkludering betyder, vad som Àr positivt och negativt och vad som Àr viktigt för att inkludering ska fungera enligt rektorer. Centrala begrepp Àr en skola för alla, inkludering, utvecklingsstörning och grundsÀrskola.

VÀgledning för alla? : Vilken typ av kommunikativa medel erbjuds till studerande vid distansvÀgledning?

Att studera pÄ vuxenutbildningen kan innebÀra att du som studerande inte har möjlighet nÀrvara fysiskt för vÀgledning pÄ skolan. Orsaken kan exempelvis vara att du som studerande inte bor nÀra skolan, du arbetar eller har nÄgon diagnos (exempelvis social fobi).  Syftet i studien Àr att undersöka vilken typ av kommunikativa medel som erbjuds sÄdana studerande. Examensarbetet Àr en kvantitativ studie, dÀr 26 enkÀter skickades via e-post till studie- och yrkesvÀgledarna hos utbildningsanordnare inom vuxenutbildningen. Resultatet visar att 18 utbildningsanordnare av 22 erbjuder vÀgledning för dessa studerande, samt att det finns variation i de kommunikativa medel som anvÀnds för vÀgledning.

Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

Syfte: Syftet Àr att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sÀtt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lÀrande. I utomhuspedagogik, enligt litteratur, lÀr barnen bÀst i samspel med varandra dÀr de Àr aktiva och anvÀnder sig av alla sinnen. Olika uppfattningar om utomhuspedagogik pÄpekar att naturen kan ses som en plats med stora möjligheter att utöva utelektioner i olika former.Metod: Studien innefattar analys av texter i utvalda nyhetsmedier med diskursanalys som metod Resultat: Resultatet visar att utomhuspedagogik dock inte innebÀr att bara vara ute, utan att vÀxla mellan undervisning inomhus och utomhus för bÀsta inlÀrningsprocess.

Finansiering för alla: vilken betydelse har företagarens Älder och valet av bolagsform?

För att den ekonomiska tillvÀxten inte ska stagnera krÀvs det att nya företag hela tiden startas. Antalet nystartade företag i Sverige Är 2001 uppgick till 35 570 företag, vilket motsvarar en minskning med 8 procentjÀmfört med Är 2000. Det innebÀr att antalet nystartade företag nu Àr tillbaka pÄ samma nivÄ som 1996. Det finns vissa regionella skillnader i Sverige och de regioner som har en positiv tendens i nystartade företag Àr Stockholm, Göteborg och Malmö samt JÀmtlands lÀn. Vi stÀllde oss frÄgan om alla har samma möjlighet att starta företag eller om exempelvis en ung företagare missgynnas av sin Älder.

Presentationen av biverkningar i Produktresumé och Bipacksedel för Medel vid Psoriasis, ATC-kod D05, samt Starkt och Extra starkt verkande Glukokortikoider till utvÀrtes bruk, ATC-kod D07AC och D07AD

Introduktion: VÀrderingen av risker, sÄ som risken att drabbas av lÀkemedelsbiverkningar, Àr beroende av hur risken uttrycks eftersom under- eller överskattningar lÀtt kan göras. Det har visats att verbala riskuttryck övervÀrderas. Europeiska Unionen (EU) och LÀkemedelsverket har krav och rekommendationer pÄ hur en Bipacksedel ska vara utformad. Syfte: Att undersöka hur biverkningsrisker och annan biverkningsinformation presenteras i Produktresumé och Bipacksedel för ATC-kod D05, Medel vid psoriasis, och ATC-kod D07AC och D07AD, Starkt och Extra starkt verkande Glukokortikoider till utvÀrtes bruk, samt ifall biverkningarna Àr uttryckta med ett lÀttförstÄeligt sprÄk i Bipacksedel jÀmfört med Produktresumé för dessa ATC-koder. Material och metoder: Data har insamlats under februari 2007 frÄn LÀkemedelsverkets hemsida.

Utva?rdering av O?ckero? Kommuns Preventionsprogram ?Alla O?verens? : En Masteruppsats med Mixad-Metod ansats

Alkoholkonsumtion a?r grundorsak till flertalet sjukdomar som pa?verkar folkha?lsan negativt. Mindera?riga a?r mer sa?rbara mot de negativa konsekvenserna av alkohol a?n vuxna. Da?rfo?r det viktigt med alkohol- och drogfo?rebyggande metoder inriktade pa? unga som ger god effekt.

Jag kan, jag vill och jag vÄgar - en pilotstudie av unga vuxna patienters upplevelse av delaktighet och medverkan

Introduktion: VÀrldshÀlsoorganisationen har introducerat begreppet ?youth friendly Health services? vilket beskriver att unga vuxna har ett sÀrskilt behov av att bli lyssnade pÄ och fÄ hjÀlp med sina problem. Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ unga vuxna patienters upplevelser av att vara delaktiga och medverka i vÄrd och behandling. Metod: Empirisk studie med kvalitativ kunskaps- och forskningsansats. Resultat: Informanterna uppger att de har stöd och tilltro till egen förmÄga genom olika stödsystem som personer, funktioner och IT-support.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->