
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 33 av 3126
Att bibehÄlla och vÄrda ett starkt varumÀrke
MÀrkesinnehavaren vÄrdar sitt starka varumÀrke genom att aldrig se den varumÀrkesskapande processen som avslutad. Man kan dra slutsatsen att hur gammalt ett varumÀrke Àr inte har nÄgon betydelse nÀr det gÀller att bibehÄlla och vÄrda mÀrket. Det finns emellertid olika tillvÀgagÄngssÀtt för att lyckas och utifrÄn analysen har ett antal faktorer identifierats. En av de viktigaste faktorerna Àr att ett företags kÀrnvÀrden mÄste genomsyra alla delar av verksamheten. PÄ det sÀtt blir alla inom organisationen medvetna om företagets mÄl och strategi, vilket medför att alla arbetar i samma riktning.
En skola för alla - en förÀndrad syn? : En diskursjÀmförelse av skillnaderna i 1985-Ärsskollag och 2010-Ärs skollag samt Lpo94 och Lgr11
Syftet med studien Ă€r att undersöka hur en skola för alla framstĂ€lls i 2011-Ă„rs skollag jĂ€mfört med 1985-Ă„rs skollag samt i 2011-Ă„rs lĂ€roplan, Lgr11, jĂ€mfört med 1994-Ă„rs lĂ€roplan, Lpo94. Empirin har begrĂ€nsats till de avsnitt som berör grundskolan ur perspektivet en skola för alla och elever i behov av sĂ€rskilt stöd, i de bĂ„da skollagarna och lĂ€roplanerna (endast kapitel 1). Analysen gjordes utifrĂ„n tvĂ„ av Faircloughs tre diskursdimensioÂner: text och diskursordning. I diskussionen anknyts till den tredje dimensionen: den sociala praktiken. Analysverktyget för diskursordningen var dels inspirerat av Asp-Onsjös (2006) aspekter av inkludering (rumslig, socialt och didaktiskt) dels av Perssons (2010) modell för analys av grundlĂ€ggande demokrativĂ€rden.
Aspergers syndrom : en kunskapsöversikt
Denna selektiva översikt utgörs av kunskap om Aspergers syndrom mellan Ären 1997-2007. VÄr ambition har varit att sammanstÀlla aktuell kunskap om Aspergers syndrom för att pÄ sÄ sÀtt bidra till en ökad tillgÀnglighet.Syftet med översikten Àr att ge en ökad förstÄelse av Aspergers syndrom, med sÀrskilt fokus pÄ de olika dominerande teoretiska perspektiven inom omrÄdet samt aktörernas egna perspektiv pÄ sin diagnos. TvÄ problemstÀllningar har anvÀnts: 1). Hur ser den teoretiska diskussionen ut i forskningslitteraturen som behandlar autism med sÀrskilt fokus pÄ Aspergers syndrom? 2).
Myror i brallan: hur pedagoger förstÄr beteendeproblematik och vilka konsekvenser denna förstÄelse fÄr för den pedagogiska verksamheten
Syftet med vÄr rapport Àr att forska kring hur pedagoger förstÄr beteendeproblematik och vilka konsekvenser denna förstÄelse fÄr för den pedagogiska verksamheten. I första delen av bakgrunden visar vi pÄ hur pedagoger genom tiderna har arbetat med beteendeproblem Àven hur de förhÄllit sig till detta begrepp. Andra delen av vÄr bakgrund beskriver mer hur det ser ut idag gÀllande barn med beteendemÀssiga problem. Som datainsamlingsmetod har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer, för att kunna anknyta slutsatsen till syftet. Diskussionen betonar olika definitioner av begreppet beteendeproblem sett ur pedagogers perspektiv men Àven hur pedagogerna skall förhÄlla sig till barn som uppfattas ha beteendemÀssiga problem.
Vad kan effektivisera de konsultansvarigas arbete?!
För- och nackdelar med belöningssystem - en studie om ScaniaVÄrt syfte Àr att beskriva hur ett belöningssystem kan vara uppbyggt och studera vilka för- och nackdelar ett belöningssystem medför. Vi studerar nÀrmare hur Scanias belöningssystem ser ut och hur vÀl det fungerar som en motivationsfaktor för de anstÀllda. Vi vill ocksÄ undersöka om det finns nÄgot som kan förbÀttras med Scanias belöningssystemVi anvÀnde en kvalitativ metod. UtifrÄn litteraturstudier skapades en referensram. DÀrefter intervjuade vi sex personer pÄ Scania om deras belöningssystem.
Att klippa navelstrÀngen. FörstagÄngspappors tankar och upplevelser kring att klippa sitt barns navelstrÀng
Idag vÀljer nÀstintill alla pappor att nÀrvara vid sitt barns födsel. Vid förlossningen erbjuds han att klippa navelstrÀngen. Detta klippande Àr en symbolisk handling som har kommit att bli en ritual. Syftet med denna studie var att undersöka hur förstagÄngspappor stÀller sig till att klippa sitt barns navelstrÀng vid födseln, samt dess tankar och upplevelser kring handlingen. En enkÀt med slutna och öppna frÄgor delades ut vid tre BB-avdelningar vid olika sjukhus i VÀstsverige.
Förskolepedagogers interaktion med barn vid frukostbordet : utifrÄn ett genusperspektiv
I lÀroplan för förskolan (Skolverket, 2010) stÄr att förskolan ska behandla alla barn som individer. Alla som arbetar inom förskola ska sÄledes arbeta med bland annat ur genusperspektiv. Genus Àr det socialt skapade könet (Svaleryd, 2002). Med det menas att vi formas av samhÀllets förvÀntningar pÄ hur vi som kvinnor eller mÀn ska vara. Syftet med denna studie Àr att ur ett genusperspektiv se hur pedagogerna interagerar med barnen under förskolans frukost. Systematisk observation har skett vid frukosttid pÄ tvÄ förskolor i en liten kommun i Mellansverige.
De duktiga klarar sig alltid...: en studie om begÄvade
elevers motivation i skolan
Det ingÄr i lÀrarens uppdrag att anpassa undervisningen sÄ att skolan blir ?en skola för alla?, dÀr samtliga elevers utveckling frÀmjas. Syftet med denna studie var att beskriva lÀrares uppfattningar om begÄvade elevers motivation till skolan och lÀrande. Rapporten riktar sig mot grundskolans tidigare Är. Enligt den studerade litteraturen har begÄvade elever behov av att fÄ individuellt anpassad undervisning för att bli stimulerade och motiverade.
LÀrare som ledare : nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap
Syftet med denna undersökning Àr att ta del av nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap och ledarskapets förhÄllande till gruppen och hur de sjÀlva anser sig vara som ledare. Undersökningen genomfördes pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr sex lÀrare intervjuades. Det framkom att lÀrarna tÀnker olika mycket pÄ sitt ledarskap och hur deras ledarskap pÄverkar elevgruppen. NÄgot som alla var överens om var att det inte Àr nÄgon lÀtt uppgift att leda en grupp med fleraskilda individer och att det krÀvs flera olika ledarroller för att tillmötesgÄ alla. Undersökningen visar att lÀrarna har en positiv bild av begreppet ledarskap, deras tankar kring ett gott ledarskapresulterade i Ätta nyckelord som beskriver viktiga funktioner för lÀraren som ledare.
JÀmstÀlldhet Àr en kunskapsfrÄga : En studie om jÀmstÀlldhet, genus och sexualitet inom samhÀllskunskapsÀmnet för Ärskurs 4?6
SamhÀllskunskapsÀmnet Àr under stÀndig förÀndring, precis som samhÀllet. I kursplanen för samhÀllskunskap har flera centrala innehÄll tillkommit i och med lÀroplansreformen 2011. Det Àr inte lÀngre ett Àmne som enbart berör demokratisk fostran och kunskap. I undervisningen för Ärskurs 4?6 ska ?Hur könsroller och sexualitet framstÀlls i medier och populÀrkultur? och ?Familjen och olika samlevnadsformer.
LTG eller LÀsning pÄ talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod pÄ en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats pÄ mitt arbete och har dÀrför anvÀnt mig av öppna intervjuer med tvÄ lÀrare dÀr jag ville fÄ dem att beskriva hur de arbetar med metoden pÄ skolan. Dessutom genomförde jag sex barnintervjuer för att Àven fÄ barnens syn pÄ hur de lÀser i skolan samt nÄgra observationer. Det resultat jag fick fram var att man anvÀnder tre av de fem faserna i LTG-metoden pÄ skolan och att man regelbundet genomför olika tester för att kontrollera lÀsutvecklingen hos alla barn. Min slutsats Àr att LTG-metoden med sina olika faser verkar vara ett givande arbetssÀtt för bÄde lÀrare och elever eftersom man utgÄr frÄn barnens gemensamma upplevelser och erfarenheter.
Att lÄta alla blommor blomma eller nÄgot sÄnt : En studie om mÄngfald och elevers bakgrund som en resurs i undervisningen
I denna uppsats intervjuas pedagoger för att undersöka hur en skola hanterar mÄngfalden bland eleverna. Syftet med undersökningen Àr dels att analysera vad mÄngfald innebÀr för respondenterna dels att undersöka i vilken utstrÀckning elevernas erfarenheter och kulturella bakgrund tas tillvara i undervisningen. Vi vill ocksÄ se hur dessa frÄgor framstÀlls i litteratur. Alla tillfrÄgade i undersökningen lÀgger etnicitet i begreppet mÄngfald och alla utom en anger det som det allra första de tÀnker pÄ. Vid utförligare beskrivning nÀmns Àven kön, social klass, sexualitet, funktionshinder och intressen som delar av mÄngfalden.
Elever med fysiska funktionsnedsÀttningar : LÀrares tankar om inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse
Inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse gÄr in i varandra, och de Àr alla sammankopplade med begreppeten skola för alla. Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer av lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa studera deras tankar kring arbetet med inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse för elever med fysiska funktionsnedsÀttningar. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa samtalsintervjuer som metod. Vi har intervjuat sex stycken lÀrare med blandade erfarenheter av elever med fysiska funktionsnedsÀttningar, gemensamt för alla lÀrare Àr att de arbetar pÄ gymnasiet. Resultatet frÄn intervjuerna visar att miljön i form av lokaler som anvÀnds i Àmnet Idrott och hÀlsa skiljer sig befintligt Ät mellan olika skolor.
"Om vi inte anvÀnder oss av deras sprÄk sÄ kommer vi ingen chans att bli lyssnade pÄ" : Vad Àr ekoturism och hÄllbarhet för Costa Rica?
Synen pÄ skolor varierar, och dÀrmed synen pÄ dess elever. NÀr elever pÄ en lÄgpresterande skola överförs till en högpresterande skola blir det liv pÄ förÀldrar som anser att nivÄn kommer att sjunka. IstÀllet började de lÄgpresterande eleverna att prestera bÀttre. Denna sekvens i svensk utbildningshistoria Àr en del av debatten angÄende förvÀntningar, ett forskningsomrÄde som startades upp av Robert Rosentahl pÄ 60-talet och som domineras av tanken att elever presterar bÀttre med höga förvÀntningar. FörvÀntningsteorier finns idag nÀrvarande som en viktig del i Skolverkets riktlinjer, och som del av dessa teorier Àr motivation en essentiell del.
Grafik för reklam
Under mina 10 veckor pÄ Swiss har jag fÄtt ta del av olika projekt som dom har jobbat med. Jag har fÄtt arbeta med nÀstan alla steg i pipelinen nÀr man framstÀller reklam för TV samt print. Eftersom jag inte har haft nÄgon huvudsaklig uppgift under denna tid tÀnkte jag ta reda pÄ hur det Àr att jobba som generalist för ett mindre företag som jobbar med effekter för reklam och hur det skulle vara att jobba inom ett stort företag som jobbar med lÄngfilm..