
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 27 av 36
"SmÄlegot flyttbart men inte utspridbart" : Materialet pÄ förskolan med fokus pÄ de yngsta barnen
Förskolan ska erbjuda en varierad och utmanande lÀrmiljö. Miljö och material skiljer sig Ät mellan förskolor och materialets tillgÄng och tillgÀnglighet ser ofta olika ut beroende pÄ barns Älder. Med utgÄngspunkt i vÄr egen erfarenhet av arbete med de yngsta barnen i förskolan har vi kommit att intressera oss för deras förutsÀttningar  och möjligheter till meningskapande lek och utveckling i olika gruppkonstellationer.Syfte med studien Àr att ta reda pÄ hur lÀrare verksamma inom olka gruppkonstellationer pÄ förskolan samtalar kring miljö och material med fokus pÄ barn mellan ett och tre Är. Detta gör vi genom tre övergripande frÄgestÀllningar som behandlar materialets betydelse för smÄ barns meningsskapande, skillnader och likheter i olika gruppkonstellationer ur materialsynpunkt samt hur lÀrarna beskriver hinder och möjligheter i organiseringen av miljö och material. Studien tar sin sin utgÄngspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. VÄr tanke med studien Àr att undersöka tvÄ avdelningar med olika Äldersinriktningar.
Politiska koalitioner i SkÄne : Hur pÄverkas blockpolitiken nÀr Sverigedemokraternas vÀljarstöd ökar?
I denna fallstudie skapas förstÄelse för projektorganisationers organisering. Detta har gjorts genom att inledningsvis beskriva den organisatoriska utvecklingen, dÀr byrÄkrati och postbyrÄkrati prÀglar introduktionen. Problemdiskussionen förstÀrks genom anvÀndning av dikotomi, dÀr grekiska mytologins gudar gestaltar organiserandets utveckling. Syftet med studien Àr att bidra till en nyanserad bild av hur projektorganisationer organiserar sig och anmanar system. För att möjliggöra syftet angrips fallstudien med en abduktiv forskningsansats.
Dealing with Dragons - parodi eller travesti pÄ de klassiska sagorna?
Uppsatsen Àr en nÀrlÀsning av Patricia C. Wredes bok Dealing with Dragons och undersöker huruvida boken i frÄga Àr en parodi eller travesti pÄ de klassiska sagorna, t.ex. Törnrosa och Askungen. Jag tar ocksÄ reda pÄ om det gÄr att lÀsa boken pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur stor förkunskap man har om de gamla sagorna. Gérard Genette har skrivit boken Palimpsestes: La littérature au second degré, och jag har med hjÀlp av en svensk översÀttning anvÀnt mig av hans teorier om hypotext - hypertext, parodi, travesti och transformation.
StadieövergÄng - starten pÄ nÄgot nytt eller början till slutet : En studie om hur elevers behov av stöd i matematik möts nÀr de börjar pÄ gymnasieskolan
Syftet med examensarbetet var att fÄ fördjupad förstÄelse av hur elevers tidigare erfarenheter och behov av anpassningar och stöd i matematik i grundskolan möts i Ärskurs 1 pÄ tvÄ gymnasieskolor, samt hur informationen kring eleverna överförs mellan skolformerna.Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats med ett utvecklingsekologiskt och ett sociokulturellt perspektiv. Metoden har varit att fÄ information genom intervjuer vilket har skett genom enskilda intervjuer med Ätta matematiklÀrare pÄ gymnasiet samt tvÄ fokusgruppsintervjuer med studie- och yrkesvÀgledare, speciallÀrare, specialpedagog och skolsköterska, totalt Ätta personer. De tvÄ fokusgrupperna Àr fördelade pÄ en grupp frÄn grundskolan och en grupp frÄn gymnasieskolan. I den samverkan som sker mellan elevhÀlsan pÄ grundskolan och gymnasieskolan görs överlÀmning av information kring elever i matematiksvÄrigheter. Informationen Àr knapphÀndig och vanligaste ÄtgÀrden Àr att eleven har undervisats i liten grupp pÄ grundskolan.
Ett friskare Sverige, Àr det möjligt?: en studie av svensk hÀlsopolitik
Idag Àr en stor del av Sveriges befolkning sjukskrivna utifrÄn regeringens uppsatta mÄl. DÀrför har regering under 2001 startat ett arbete för att öka folkhÀlsan och minska sjukskrivningarna genom att tillsÀtta ett program av 11 stycken ÄtgÀrder, 11-punktsprogrammet. Uppsatsens syfte Àr att utvÀrdera tvÄ av punkterna i 11-punktsprogrammet genom Evert Vedungs mÄluppfyllelsemodell, samt att redogöra för vad demokratiteoretikerna Robert Nozick och John Rawls anser om statens inblandning och i vilken utstrÀckning den tillÄts pÄverka befolkningens levnadsvanor för att fÄ ned sjukskrivningarna. FrÄgestÀllningarna Àr: vilka mÄl har regeringen stÀllt upp gÀllande det svenska sjukförsÀkringssystemet och dÄ nÀrmare bestÀmt i tvÄ av punkterna i 11-punktsprogrammet? Har mÄlen uppfyllts utifrÄn Evert Vedungs mÄluppfyllelsemodell? Och i vilken utstrÀckning tillÄts staten enligt etablerad demokratiteori att försöka pÄverka mÀnniskors levnadsvanor för att uppfylla dess mÄl? Det vill sÀga, fÄ ned sjukskrivningarna och förbÀttra folkhÀlsan.
Neutralitet under kallt krig : En jÀmförande studie om alliansfriheten, vÀstsamarbete och flygoperativa förberedelser, med tonvikt pÄ Ären 1949-1969
Sverige befann sig i en tid dÀr andra vÀrldskriget fortfarande var i fÀrskt minne. Geografiskt ligger landet centralt placerad mellan tvÄ supermakter, och det rÄder en spÀnd stÀmning i det internationella sÀkerhetspolitiska lÀget. Det svenska luftrummet har en stor strategisk betydelse i en internationell kontext. Med förtroendeskapande löften om alliansfrihet och ett avskrÀckande initiativ i form en av vÀrldens starkaste flygvapen försöker Sverige hÄlla sig utanför eventuella vÀpnade konflikter. Alliansfrihet syftande till neutralitet i krig Àr den officiella sÀkerhetspolitiska stÀllning Sverige har haft i nÀstan 200 Är, och inte minst under tvÄ vÀrldskrig.
Dokumentationens nÀrvaro : En essÀ om att dokumentera etiskt i förskolan
Den hÀr uppsatsen anvÀnder essÀ som kvalitativ metod för att undersöka ett dilemma som utspelar sig i flera gestaltade berÀttelser utifrÄn mina egna erfarenheter. De beskriver de dokumentationskrav i förskolans lÀroplan som pÄverkar mig. Jag granskar dÀr nÄgra av de svÄrigheter som jag har mött i dokumentationsarbetet som finns pÄ förskolan, sÄsom svÄrigheten med att vara emotionellt nÀrvarande med barnen, samtidigt som jag dokumenterar. Jag anvÀnder mig av den hermeneutiska cirkeln för att fÄ en mer nyanserad bild av dilemmat.Syftet med den hÀr essÀn Àr att undersöka pedagogens förhÄllningssÀtt till dokumentationsarbetet och hur det pÄverkar barnen. De frÄgor jag stÀller i uppsatsen handlar om dokumentationens syfte, barns inflytande, det etiska förhÄllningssÀttet till barns livsvÀrldar och pedagogens nÀrvaro i dokumentationsprocessen.Jag belyser frÄgestÀllningarna genom att lyfta den pedagogiska dokumentationen som grund för ett gemensamt reflektionsarbete, som ocksÄ fokuserar pÄ barns inflytande och medverkan.
Kvalitetsstyrning i grundskolan : Hur relaterar skolor till begreppet kund, mÄluppfyllelse och kvalitet? En studie av tio grundskolors kvalitetsredovisningar.
Since the nineties the words customer, effectiveness and quality have become part of everyday school life. Municipalities? makes regular customer surveys to measure both independent schools as municipal schools ' quality. A common method for customer research and background studies is that parents and students are asked to respond to simple Web-based surveys. Customer satisfaction and/or customer dissatisfaction options are presented in tabular form, based on the percentage that expresses a particular position within a query.
Kvinnor med ADHD : En kvalitativ studie om hur vardagslivet kan pÄverkas för en kvinna med ADHD
Uppsatsen belyser hur det Àr att som kvinna leva med ADHD dÄ detta Àr ett relativt outforskat omrÄde Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ hur det Àr att som kvinna leva med ADHD, hur vardagslivet pÄverkas samt hur fördomar upplevs och hanteras. Vi vill Àven ha reda pÄ hur kvinnorna upplever att de hanterar sina kÀnslor samt hur deras kÀnslohantering tar sig i uttryck i deras vardagsliv. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med Ätta kvinnor som alla fÄtt sin diagnos i vuxen Älder. Kvinnorna har med egna ord berÀttat hur de upplever att det som kvinna Àr att leva med ADHD. Det insamlade datamaterialet analyseras med hjÀlp av Erving Goffman?s stigma-teori som förklarar hur olika attribut hos individen kan göra att denne avviker frÄn mÀngden.
Vems rÀtt? : En essÀ om makt, etik och specialpedagogik
EssÀn bygger pÄ tvÄ egenupplevda hÀndelser som utspelar sig pÄ tvÄ olika förskolor dÀr jag varit yrkesverksam. De hÀndelser jag valt att beskriva sÀtter barnen Agnes och Victor och mig sjÀlv i handlandets centrum. Gemensamt för Agnes och Victor Àr att de bÄda Àr delaktiga i förskolans verksamhet och att de pÄ olika sÀtt skadar andra barn, vilket skapar svÄrigheter för mig som pedagog. I dessa situationer handlar jag spontant pÄ ett sÀtt som innebÀr en exkludering för Agnes och Victor dÄ det i stunden verkar rÀtt för att skydda de andra barnen. Men detta medför ocksÄ att de frÄntas sin rÀtt till delaktighet och medskapande i sin förskoleverksamhet.Jag syftar till att undersöka hur maktförhÄllandet barn ? vuxen pÄverkar hur jag agerar gentemot Agnes och Victor och om detta kan innebÀra etiska problem, i sÄ fall vilka? Hur kan jag som pedagog ta hjÀlp av etiken i mitt arbete? Genom ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt undersöker jag mitt handlande utifrÄn teorier om makt, etik och specialpedagogik och lyfter med hjÀlp av de tvÄ berÀttelserna fram hur olika sÀtt att handla kring Agnes och Victors agerande kan problematiseras genom specialpedagogiska perspektiv och begrepp.Följande frÄgestÀllningar ingÄr i mitt essÀskrivande: Vilka perspektiv kan jag som pedagog pÄ förskolan inta nÀr jag handlar i mötet med Agnes och Victor? Vad fÄr detta för konsekvenser för de aktuella barnen och verksamheten? Hur anvÀnder jag min makt som vuxen och hur pÄverkar denna Agnes och Victors situation?Genom mitt skrivande utforskar jag de svÄrigheter som finns beskrivna i mina berÀttelser och pÄvisar behov av reflektion tillsammans med andra för att kunna utveckla ett empatiskt och relationellt specialpedagogiskt arbetssÀtt för barn i behov av sÀrskilt stöd..
Hur unga kvinnor resonerar kring abort och sin sexuella hÀlsa
Av antalet aborter som genomförs i Sverige, Àr andelen av dem 19.9 procent unga kvinnor under 19 Är. En av barnmorskans arbetsuppgifter Àr att arbeta för att frÀmja unga kvinnors sexuella hÀlsa, genom att informera om preventivmedel, sexuellt överförbara infektioner och livsstilens betydelse i sammanhanget. I ungdomstiden ingÄr att pröva sig fram sexuellt och ungdomar Àr medvetna men utsÀtter sig ocksÄ för sexuella risker. Syftet med studien var att öka kunskap och dÀrmed fÄ en djupare förstÄelse för unga kvinnors tankar och instÀllning kring abort. Sju intervjuer med unga kvinnor under 19 Är utfördes.
En sista utvÀg - sjuksköterskors attityder till att anvÀnda palliativ sedering
Oberoende av yrkesomrÄde kan sjuksköterskor möta patienter i livets slutskede. HuvudmÄlet med den palliativa vÄrden Àr att symtomlindra. I de fall dÄ konventionell symtomlindring inte uppnÄr önskad effekt för patienten kan palliativ sedering bli en möjlig behandlingsform. Som teoretisk referensram anvÀnds Patricia Benners teori ?frÄn novis till expert? samt begreppet attityd.
Skriftliga, muntliga eller alternativa prov? : Elevers och lÀrares syn pÄ olika examinationsformer
Denna studie avser att undersöka elevers och lĂ€rares syn pĂ„ olika examinationsformer. Ămnet har valts för att se vilken provform som dominerar i de undersökta skolorna, och om lĂ€rare Ă€r medvetna om vad elever föredrar för prov och ocksĂ„ rĂ€ttar sig dĂ€refter. Syftet Ă€r ocksĂ„ att diskutera de för- och nackdelar som finns med examinationsformerna och om lĂ€rarna upplever det problematiskt att göra rĂ€ttvisa bedömningar med hjĂ€lp av de olika proven. För att undersöka detta genomförs en frĂ„geformulĂ€rundersökning med elever och intervjuer med lĂ€rare. I studien deltar 76 gymnasieelever och sex gymnasielĂ€rare som svarar pĂ„ frĂ„gor om deras attityder till olika examinationsformer.   Resultatet visar att enligt bĂ„de lĂ€rare och elever Ă€r skriftliga prov den vanligaste examinationsformen, men lĂ€rarna har som ambition att variera provformerna sĂ„ mycket som möjligt. Alla elever föredrar olika sorters prov och mĂ„nga vill inte ha samma prov hela tiden utan helst en variation av dem.
Att synas i butikshyllan -  En fallstudie om varumÀrkesexponering i butikshyllan för Brunneby Musteri och deras konkurrenter
This report aims to examine how Brunneby Musteri is to update the brand attention for Brunneby Musteri at retail stores. Brunneby wish to assure their brand will catch the customers? eye in the store and therefore get assistance to discover what to improve. The family business Brunneby Musteri (Brunneby) was founded in 1941 and is located nearby Göta Kanal in the county of Ăstergötland. Brunneby produce products such as lemonade, jam, jelly, marmelade, cider and vinegar.
En Buzzadors bekÀnnelser : En kvalitativ studie av word of mouth ur utövarens perspektiv
Traditionell marknadsföring och reklam i tidningar och pÄ TV minskar, medan tilltron till word of mouth som informationskÀlla har ökat. Forskare har gjort en differentiering mellan sÄ kallad organisk och konstruerad word of mouth dÀr skillnaden ligger i att den förstnÀmnda uppstÄr naturligt ur en positiv upplevelse, medan den senare varianten sker som ett resultat av ett ekonomiskt utbyte med en tredje part. Det största företaget i Sverige som anvÀnder sig av konstruerad word of mouth som marknadsföringsstrategi Àr det webbaserade företaget Buzzador. FÄ studier har gjorts gÀllande word of mouth ur den utövande individens perspektiv. Syftet med denna studie Àr sÄledes att kvalitativt intervjua privatpersoner som Àr medlemmar pÄ Buzzador för att undersöka deras upplevelser av tjÀnsten och uppkomsten av eventuella dilemman rörande deltagandet i konstruerad word of mouth.