
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 28 av 36
Transportbranschen : Miljöanpassning utan negativa företagsekonomiska konsekvenser, Àr det möjligt?
This paper is about how transport companies in the future will be able to adapt their activity to an environmentally sustainable development without the effect of negative company economic consequences. Today, the environmental threat is a global problem and knowledge about that effluent of carbon dioxide have a negative impact on the climate is generally known. A transport system that works well is important for Sweden, but the sector has a negative impact on the environment. Regulation and legislation for increased environmental requirements often meets resistance and fear that the work will be hampered by increased costs for environmental work that can lead to an international decrease in competitiveness. The transport companies have outside pressure from the society to do something about the environmental issue, however the companies? customers are not ready to pay a higher price for environmental work.
Revisorns och uppdragsgivarens dilemma vid rÄdgivning och revidering av ett och samma bolag
Valet av problemomrÄdet bygger pÄ det fokus som har riktats mot revisorns oberoende under de senaste Ären allteftersom revisorer har olika funktioner i dagens företag. Revisorn erbjuder utöver revision granskning och rÄdgivning inom bland annat redovisning, skatt och juridik. Risken Àr stor att revisorn förlorar sin oberoende stÀllning genom konsultverksamheten. Risken uppstÄr dÄ det blir svÄrt att urskilja vad som anses vara acceptabel revisionsnÀra konsultation och vad som anses utgöra ett hot mot oberoendet och svÄrare att urskilja. Problemet har uppmÀrksammats efter redovisningsskandalerna i USA.
Balanced Scorecard identifieringens dolda dilemma
The use of balanced scorecards have spread explosively throughout the world during the last decade. This management tool have become very common in a vide spread variety of organisations on all continents. Many balanced scorecard fails though and scorecard theorists often blame the identification- and implementation process as they claim that these lay the foundation for the use of the tool. As my literature study shows, academic research on the area is rare. Particularly the effect on the implementation process from organisational dynamics and organisational structures needs further research.
HÀlsoundervisningens dilemma : En kvalitativ studie om lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom idrott och hÀlsa i högstadiet
Denna studie undersöker lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom lÀroÀmnet idrott och hÀlsa. Detta gjordes genom tvÄ kvalitativa intervjustudier, i den första delstudien har fyra lÀrare intervjuats och i den andra fyra elevgrupper. För att analysera förhÄllningssÀtten till hÀlsa anvÀndes hÀlsoperspektiven patogent och salutogent. Detta för att ge en uppfattning om hur lÀrare och elever uppfattade hÀlsa. För att undersöka hur undervisningen förhöll sig till hÀlsa anvÀndes Quennerstedts hÀlsodiskurser.
Förankra utan att kasta ankar : En uppsats om organiserandets betydelse i projektorganisationer
I denna fallstudie skapas förstÄelse för projektorganisationers organisering. Detta har gjorts genom att inledningsvis beskriva den organisatoriska utvecklingen, dÀr byrÄkrati och postbyrÄkrati prÀglar introduktionen. Problemdiskussionen förstÀrks genom anvÀndning av dikotomi, dÀr grekiska mytologins gudar gestaltar organiserandets utveckling. Syftet med studien Àr att bidra till en nyanserad bild av hur projektorganisationer organiserar sig och anmanar system. För att möjliggöra syftet angrips fallstudien med en abduktiv forskningsansats.
BildlÀrares upplevelser av vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen : En studie om vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen med fokus pÄ demokrati, etik och moral
Det övergripande syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka bildlÀrares upplevelser av vÀrdegrundens förankring i bildundervisningen med fokus pÄ moral, etik och demokrati, men ocksÄ om bildlÀrare kan uppleva eventuella motsÀttningar mellan Ä ena sidan yttrandefrihet och Ä andra sidan etiska begrÀnsningar i diskussioner kring bilder och i bildskapandet. Förutom att ha genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer sÄ har jag för att nÄ fram till syftet med min undersökning gjort en litteraturstudie.Resultatet visar att bildlÀrarna har vÀrdegrunden enligt Lpo 94 förankrad i sin undervisning. VÀrdegrunden kommer till uttryck bÄde genom diskussioner och i det konkreta bildarbetet. Det sistnÀmnda ofta i form av olika teman som berör vÀrdegrundsfrÄgor. VÀrdegrunden konkretiseras ocksÄ genom diskussioner som berör demokrati, etik och moral.
KarriÀrkvinnans dilemma ? Hur upplevs relationen arbetsliv och privatliv i ett kunskapsföretag.
"Att skapa bra arbetsplatser för bÄde kvinnor och mÀn, mammor och pappor Àr en överlevnadsfrÄga för svenska företag. Vi stÄr inför en brist pÄ arbetskraft i takt med att de stora fyrtiotalistkullarna börjar gÄ i pension om nÄgra Är. Framsynta företag inser att bÄde pappor och mammor blir förÀldrar." Citatet ovan Àr hÀmtat ifrÄn en rapport gjord av Svenskt NÀringsliv. I rapporten behandlas olika goda exempel frÄn arbetslivet pÄ hur arbetsgivare kan underlÀtta ledighet för förÀldrar. Detta menar rapporten Àr sÀrskilt viktigt för kvinnor dÄ dessa generellt tar mer ansvar för familjen.
Mobbning inom föreningsidrotten
Denna studie omfattar mobbning inom föreningsidrotten, vi har valt att undersöka om Malmös idrottsföreningar har nÄgon nedskriven antimobbningspolicy och/eller ? handlingsplan och dÀrutöver har vi intervjuat tio föreningar om hur de konkret arbetar med mobbningsfrÄgor. Vi har ocksÄ valt att titta pÄ samverkan mellan skolan och idrottsförening vid mobbnings incidenter. Studien bygger pÄ kvalitativ forskningsmetodik, totalt 14 intervjuer. Anledningen till varför studien grundar sig i kvalitativ metod Àr för att vi vill se orsaken bakom fenomenet, ej generalisera svaren samt att den Àr mindre resurskrÀvande.
Att omsÀtta mÄngfald i praktik - en fallstudie pÄ Sociala Omsorgsförvaltningen i BorÄs Stad
Arbetet med mÄngfald utgÄr frÄn diskrimineringslagstiftningen för att sÀkerstÀlla attorganisationer bedriver ett aktivt mÄngfaldsarbete. Ett verktyg för organisationer attaktivt jobba med frÄgan Àr genom att utfÀrda en mÄngfaldsplan. Planen syftar till attmotverka diskriminering samt uppnÄ lagens intentioner. MÄngfaldsplanen utfÀrdas oftapÄ central nivÄ men praktiseras pÄ lokal nivÄ. Ett vedertaget dilemma Àr det glapp somkan uppstÄ mellan policy och praktik.
Ăr det meningsfullt med samling? : en vetenskaplg essĂ€ om pedagogens makt och praktiska klokhet
EssÀn handlar om samlingen i förskolan dÀr jag har utgÄtt frÄn ett dilemma dÀr ett barn blir utskickad frÄn samlingen för att hen inte kan sitta still och behÄlla fokus. DÄ jag betraktar denna situation utifrÄn börjar jag reflektera kring om det Àr rÀtt av oss pedagoger att utesluta barn frÄn samlingen. Jag börjar ifrÄgasÀtta om samlingen Àr meningsfull för alla barn och varför vi har samling. Jag blir nyfiken pÄ hur synen pÄ samlingen utvecklat sig i den svenska förskolan frÄn 1830-talet och fram till nu och om barn ska delta mot sin vilja? Mitt syfte med min essÀ Àr att ta reda pÄ om jag anser att samlingen Àr viktig.
Sjuksköterskans arbete i övergÄngen till palliativ vÄrd : En litteraturöversikt
Sen början av 2000-talet har intresset för palliativ vÄrd ökat. Nya riktlinjer för god palliativ vÄrd finns presenterade, dÀr den palliativa vÄrden ska utvidgas och inte bara utgÄ frÄn cancerdiagnoser utan Àven gÀlla vid kroniska sjukdomar. Sjuksköterskor har angett att beslutsfattande om vÄrd i livets slutskede Àr ett vanligt förekommande etiskt dilemma i det dagliga arbetet. Syftet med denna litteraturöversikt var att belysa hur sjuksköterskor beskriver sitt arbete i övergÄngen frÄn botande behandling till palliativ vÄrd. Litteraturöversikten baserades pÄ tretton kvalitativa vetenskapliga artiklar med studier frÄn varierade avdelningar och vÄrdformer.
Brukarens sjÀlvbestÀmmande ur den personliga assistentens perspektiv
Sammanfattning: Syftet med mitt arbete var att ta reda pÄ hur personliga assistenter ser pÄ sjÀlvbestÀmmandet hos personer med funktionsnedsÀttningar som tillhör personkrets 3 samt har talsvÄrigheter. Som personlig assistent mÄste man respektera brukarens sjÀlvbe-stÀmmande samtidigt som man mÄste ibland begrÀnsa det.Detta har jag studerat med hjÀlp av de följande frÄgestÀllningar: I vilken grad lÄter personliga assistenter brukaren bestÀmma i sin tillvaro? Var gÄr grÀnsen? I vilka situationer och vad Àr det som gör att den personliga assistenten begrÀnsar brukarens sjÀlvbestÀmmande?Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsmetod genom att intervjua 4 personliga assi-stenter. Har anvÀnt mig av en abduktivt arbetssÀtt och en hermeneutisk tolkningsmetod. De teoretiska verktyg som jag har anvÀnt mig i att analysera resultatet Àr: beslutsteorier, kom-munikationsteorin och det humanistiska perspektivet.
Evidensbaserad praktik och underhÄllsbehandling - begrÀnsningar och möjligheter
It appears from today's debate about the quality of social work and addiction treatment that largely focuses on the impact of recent various interventions in the hope of being able to alter social work's role in society and also the organizational structure. The debate points to a part of the 1970s social welfare debate. Today's aspirations to establish an evidence-based practice can hardly be expected to solve the social services basic dilemmas is that it always have to do something, despite the many times you cannot get clear instructions on which funds should be used by law or science. Even if you follow the rules and practices based on scientific studies should the importance of various key initiatives to remedy deficiencies in social service work with addicts in large part depend on how, in these initiatives define the term "evidence-based practice" and what steps will be indicated for to develop practice.
My starting point was to explore how evidence-based social work in connection with medication-assisted treatment for opiate addiction look, which evidence-based interventions Social Services currently uses in connection with medication-assisted treatment for opiate addiction, as well as how to work with it in the ordinary course of business. The study showed that social services have become better at using these methods in recent years and that today there are more tools available than before.
Revisorns dilemma : En studie av hur revisorer pÄverkas av anmÀlningspliktens sanktioner
Syfte och frÄgestÀllningarStudien avser att undersöka hur idrottsföreningar upplever LOK-stödet. Följande frÄgestÀllningar har valts för att uppfylla syftet:? Hur fördelas det statliga LOK-stödet i föreningarna?? Hur anser föreningarna att arbetet med aktivitetskort fungerar?? Vad betyder LOK-stödet för föreningarna?? Anser föreningarna att LOK-stödet Àr ett rÀttvist system för att fördela pengar till ungdomsidrotten?? Finns det nÄgon skillnad mellan stora föreningar (>500 medlemmar) och smÄ föreningar (<50 medlemmar)?MetodStudiens mÀtinstrument utgjordes av enkÀter och omfattar 2000 slumpvis utvalda svenska idrottsföreningar som uppbÄdar statligt LOK-stöd. Urvalet utgjordes av föreningar som ingÄr i RF:s organisation. Ur RF:s medlemsregister valdes sedan var tionde förening ut, oavsett verksamhet, storlek och regional tillhörighet.Studien Àr ett samarbete mellan IH och RF dÀr RF angav vad de ville ha undersökt.
Barns populÀrkulturellt inspirerade lekar i förskolan
Det som klassas som populÀrkultur finns idag tillgÀngligt för barn via mÄnga kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktÀrer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lÀttillgÀngligt i dagens samhÀlle, frÀmst i hemmet men Àven till viss del i förskolan. Vi vill undersöka om barnens lekar Àr inspirerade av den populÀrkultur som rÄder samt hur det i sÄ fall kommer till uttryck. Följden av detta blir dÄ att försöka se hur dessa lekar tas emot i förskolan av de pedagoger som arbetar dÀr. De centrala begrepp som studien inriktar sig pÄ Àr framförallt populÀrkultur och lek men berör Àven de normer som finns i förskolan nÀr det gÀller genus, könsskillnader, miljö, material samt vÄldslekar och vad som anses vara tillÄtet och otillÄtet.