Sök:

Politiska koalitioner i Skåne

Hur påverkas blockpolitiken när Sverigedemokraternas väljarstöd ökar?


I denna fallstudie skapas förståelse för projektorganisationers organisering. Detta har gjorts genom att inledningsvis beskriva den organisatoriska utvecklingen, där byråkrati och postbyråkrati präglar introduktionen. Problemdiskussionen förstärks genom användning av dikotomi, där grekiska mytologins gudar gestaltar organiserandets utveckling. Syftet med studien är att bidra till en nyanserad bild av hur projektorganisationer organiserar sig och anmanar system. För att möjliggöra syftet angrips fallstudien med en abduktiv forskningsansats. Fallstudien utgörs av tre projektgrupper som arbetar på uppdrag av samma huvudorganisation. Respondenternas upplevelser är av betydelse för studien och görs därmed med en kvalitativ metod. Observation och intervjuer utgör största delen av datainsamlingen. Den empiriska datainsamlingen har tolkats för att sedan kunna appliceras till en viss grad på andra projektorganisationers organisering. Det teoretiska kapitlet har tack vare valet av forskningsansats anpassats till den empiriska datainsamlingen under forskningsprocessen gång. Kapitlet redogör för grundläggande och relevant teori för att förstå projektorganisationers organisering. Empiri och analys kombineras för att kunna klargöra resonemang och förtydliga kopplingen till det teoretiska materialet. Studien har nått slutsatsen att projektorganisationer anammar omedvetet system till en högre grad än vad som förutsetts. Anledningen grundar sig att legitimitet ligger i projektorganisationers finansieringsmöjlighet, snarare än det bästa sättet att organisera sig. I samband med studien har ett nytt begrepp uppmärksammats, förankring. Konstaterandet av studien är att projektorganisationers dilemma är deras behov av att kunna förankra ett projekt hos samtliga involverade samtidigt som projektet inte begränsar förmågan att anpassa sig.

Författare

Linn Liljedahl

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..