Sök:

Sökresultat:

622 Uppsatser om Export mature destination - Sida 38 av 42

Etablering i Australien - En komparativ fallstudie om anpassning av marknadsmixen och identifiering av framgångsfaktorer hos tre svenska företag

Globalization has stimulated the free markets and has made possible for Swedish companiesto expand internationally. Some markets have been deemed attractive and companies havechosen to enter them. The decisions concerning internationalization and marketing havedetermined the success of the companies on the new market. Therefore, several elementsbecome important: the motives behind the new market entry, the local marketcharacteristics and the adaptation of the four components of the marketing mix ? product,price, place and promotion.The purpose of this thesis is to study how three Swedish companies adapt their marketingmix to the local conditions in Australia and identifies success factors in order to help othercompanies considering a market entry.

Effektivisering och optimering av lagerytor: En fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå

När kunders efterfrågan på produkter ökar ter det sig naturligt att företag måste producera mer, varpå produktionen och företagens behov av lager ökar. De olika aktiviteterna i ett företag med syfte att framställa produkter till kunder ska ses som en enhet för att optimera produktionen och de omkringliggande processerna. En av de aktiviteter som bör vara effektiv i förädlingskedjan från tillverkning till kund är lagerhållning och det är viktigt att ta till vara på resurserna och göra saker rätt, det vill säga att företaget har en hög inre effektivitet. Smurfit Kappa Kraftliner Piteå, som studien utförts hos, är ett av Europas största pappersbruk och tillverkare av kraftliner som är ett baspapper. Företaget har i dagsläget olika lagerhållningsplatser, däribland i hamnen Haraholmen i Piteå.


Vi gör det vi är bäst på vilket är att tillverka jeans.

I det samhälle som vi lever i idag konsumerar människor inte enbart för att tillfredställa de mest grundläggande behov som värme, mat, vatten etc. Konsumtion har övergått ifrån att vara något nödvändigt till att bli en form av fritidssysselsättning, ett intresse, en form av njutning. Efterfrågan har ökat inom flertalet branscher vilket har lett till att allt fler aktörer etablerat sig på marknaden. En bransch som har kommit att få ett allt större uppåtsving är den svenska jeans marknaden. Marknaden för svenska jeans har ökat och export tillväxten är mycket stark.

Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, Skånemejerier och Valio

Syftet med denna uppsats är att med användande av Resource-Based Theory fastställa hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser så att de kan stärka sina marknadspositioner på sina hemmamarknader. Bakgrunden är de förändringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och Skånemejerier. Svenska mejeriföretag har på senare tid märkt av en allt hårdnande konkurrens på sina hemmamarknader, den europeiska marknaden och världsmarknaden. Dagligvarukedjornas ökande antal egna märkesvaror samt inträdet av lågprismjölk ändrar maktbalansen mellan kedjorna och livsmedelsindustrin. Internationalisering av produktion och försäljning är därför många gånger nödvändigt för dessa företag i syfte att stärka konkurrensförmågan. Detta medför att mejeriföretagen måste vara mer flexibla för att klara sig under de allt mer dynamiska förhållandena.

EFFEKTIVARE UTLASTNING FÖR LAGER UNDER HÖGSÄSONG PÅ HUSQVARNA AB

Husqvarna AB operates two warehouses located in the area of Jönköping. The most important task is to manage the large volume fluctuations during the peak season. DHL Exel Supply Chain (DESC) run the warehouses and the domestic transportations is outsourced to DHL Express. A number of forwarder agents are responsible for distributing the export gods. In the present situation a bottleneck occurs at the warehouse loading section, and the consequence is fulfill the time of delivery for all customer orders.

Optimering av oljedistribution

Examensarbetet har genomförts på uppdrag av Preem Petroleum AB i Stockholm (Preem), som är ett oljebolag med två raffinaderier samt har en stor distribution och försäljning inom Sverige. Preem köper in råolja som raffineras till olika petroleumprodukter med höga miljökrav vid de två raffinaderierna i Göteborg och Lysekil, Preem Raffinaderi AB and Scanraff AB. Preem säljer en del av sina raffinerade produkter till andra oljebolag, både inom Sverige och till export. Inom Sverige distribuerar Preem till både egna och andras depåer runt om i landet, mestadels med båt. Ifrån depåerna distribueras Preem sina raffinerade oljeprodukter dels till sin bensinstationskedja dels direkt till slutkund, vilket sker både med egna eller inhyrda tankbilar.

På vilket sätt förbereder sig kreditinstituten inför avskaffandet av revisionsplikten?

Sedan 2003 har Bokföringsnämnden (BFN) arbetat med ett projekt innehållande redovisningsförenklingar. 11 juni 2008 beslutade BFN att ge ut allmänna råd och vägledning för mindre företag, K2. (BFNAR 2008:1) De företag som innefattas i K2 är en stor grupp med 96 % av alla svenska aktiebolag. Kritik som BFN har fått är att enheten jobbar under knappa resurser och att de största företagen inom K2 kommer att ha svårt att redovisa med en rättvisande bild.Hur är kunskapen om och behovet av BFNAR 2008:1 för det övre segmentet inom kategorin K2 i dagsläget?Syftet med denna uppsats är att undersöka behovet hos företag i det övre segmentet inom kategorin K2 samt att se hur kunskapen och attityden är till BFNAR 2008:1.

K2 : Finns det ett behov hos företagen i dagsläget?

Sedan 2003 har Bokföringsnämnden (BFN) arbetat med ett projekt innehållande redovisningsförenklingar. 11 juni 2008 beslutade BFN att ge ut allmänna råd och vägledning för mindre företag, K2. (BFNAR 2008:1) De företag som innefattas i K2 är en stor grupp med 96 % av alla svenska aktiebolag. Kritik som BFN har fått är att enheten jobbar under knappa resurser och att de största företagen inom K2 kommer att ha svårt att redovisa med en rättvisande bild.Hur är kunskapen om och behovet av BFNAR 2008:1 för det övre segmentet inom kategorin K2 i dagsläget?Syftet med denna uppsats är att undersöka behovet hos företag i det övre segmentet inom kategorin K2 samt att se hur kunskapen och attityden är till BFNAR 2008:1.

Kinakontakt ? flytt eller expansion? : Så utvecklar östgötska teknikföretag sina relationer med Kina

Att företag i Sverige påverkas av den enorma tillväxt som sker i Kina och att utvecklingen i Kina dessutom påverkas av hur svenska företag agerar borde, efter all uppmärksamhet i media, vara uppenbart. Då bilden som presenteras i media ofta är onyanserad har Teknikföretagen gett oss i uppdrag att göra en kartläggning av teknikföretags relationer med Kina. Syftet är att undersöka i vilken omfattning och varför företagen har dessa relationer samt hur företagen påverkas av dem. Undersökningens omfattning har begränsats genom att en geografisk avgränsning till Östergötland gjorts. Det visar sig i studien att de undersökta företagen har betydande kontakter med Kina, det är vanligare och viktigare med import än export och det är relativt många som har någon grad av högre engagemang där.? Varför har då dessa företag kontakter med Kina? I studien framkommer att det finns två övergripande anledningar till att företagen etablerar kontakt med Kina.

Påverkande faktorer i val av dagligvarubutik : En kartläggning av handelsmönstret hos studenter vid Umeå Universitet

Nya bättre transportmedel och sätt att kommunicera gör att världen krymper, konkurrensen hårdnar och detta tvingar företag att fokusera på kunderna. Dagens företag måste veta vad deras kunder värdesätter och det har gett begreppet kundvärd en ny och viktigare betydelse. En bransch där konkurrensen hårdnat de senaste åren, på grund av bland annat avregleringar, är flygbranschen. En viktig pusselbit för att denna bransch skall kunna fungera är flygplatserna. Flygplatser var en gång i tiden enbart platser där människor var ?tvungna? att passera för att ta sig till en ny destination.

Då känner man, det här är ju min flygplats : En undersökning av kundvärde på Umeå City Airport (LFV)

Nya bättre transportmedel och sätt att kommunicera gör att världen krymper, konkurrensen hårdnar och detta tvingar företag att fokusera på kunderna. Dagens företag måste veta vad deras kunder värdesätter och det har gett begreppet kundvärd en ny och viktigare betydelse. En bransch där konkurrensen hårdnat de senaste åren, på grund av bland annat avregleringar, är flygbranschen. En viktig pusselbit för att denna bransch skall kunna fungera är flygplatserna. Flygplatser var en gång i tiden enbart platser där människor var ?tvungna? att passera för att ta sig till en ny destination.

Spruttransporten

På senare år har en ökad förståelse för klimatförändringar och det industriella samhälletspåverkan på miljön lett till en ökad efterfrågan och behov av miljövänlig teknologi. Om detpostmoderna samhället skall kunna fortsätta utvecklas måste det anpassas efter naturensförutsättningar och aktivt motverka de utsläpp som idag bidrar till att höja medeltemperaturen påjorden.I svallvågorna från detta hot ser vi just nu en växande marknad för miljöteknik, både i Sverigeoch utomlands. Sverige har en lång tradition av att utveckla hållbar teknik och effektivalösningar som gynnar miljön; oavsett om det rör sig om arbetsmiljön i en fabrik, luftkvalitetinomhus, hållbar energiproduktion eller minimera giftiga utsläpp från sopförbränningsstationer.En tydlig majoritet av Sverige miljöteknikföretag är små till medelstora (SME) med storpotential att bli växa och bli framgångsrika aktörer på den globala marknaden. För att nå denglobala marknaden finns ett antar hinder som måste övervinnas. Dessa hinder är oftakorelaterade med SME-företags begränsningar i kapital och resurser.

Logistikcentra

International Marine Group, IMG AB, was established in year 2000, and became the parent company of the three sister companies, Momec AB, Isolamin AB and Premec AB. The IMG ? group supplies complete marine/offshore interior accommodation and tailor-made system supplies to the Building/Industrial sector. With a starting point to develop IMG AB?s logistic and distribution the company has decided to survey the present logistic at their subsidiaries, mainly concentrated on the goods for delivery.

Den svenska mejeribranschen år 2010 : En delfistudie

De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden. Mycket tyder på att även framtiden kommer att medföra många förändringar. Detta examensarbete avser att kartlägga hur den svenska mejeribranschen kommer att utvecklas fram till 2010. Studien har gjorts genom att identifiera de viktigaste trenderna och drivkrafterna för förändring. Med så kallad delfiteknik har de olika drivkrafterna granskats av tretton sakkunniga, huvudsakligen forskare i ämnet och personer, som är verksamma inom mejeribranschen.

<- Föregående sida 38 Nästa sida ->