Sök:

Spruttransporten

På senare år har en ökad förståelse för klimatförändringar och det industriella samhälletspåverkan på miljön lett till en ökad efterfrågan och behov av miljövänlig teknologi. Om detpostmoderna samhället skall kunna fortsätta utvecklas måste det anpassas efter naturensförutsättningar och aktivt motverka de utsläpp som idag bidrar till att höja medeltemperaturen påjorden.I svallvågorna från detta hot ser vi just nu en växande marknad för miljöteknik, både i Sverigeoch utomlands. Sverige har en lång tradition av att utveckla hållbar teknik och effektivalösningar som gynnar miljön; oavsett om det rör sig om arbetsmiljön i en fabrik, luftkvalitetinomhus, hållbar energiproduktion eller minimera giftiga utsläpp från sopförbränningsstationer.En tydlig majoritet av Sverige miljöteknikföretag är små till medelstora (SME) med storpotential att bli växa och bli framgångsrika aktörer på den globala marknaden. För att nå denglobala marknaden finns ett antar hinder som måste övervinnas. Dessa hinder är oftakorelaterade med SME-företags begränsningar i kapital och resurser. Hög risk vidutlandsinvesteringar bidrar också till att motverka SME-företag att söka sig mot deninternationella marknaden och istället välja andra vägar att växa.Syftet med detta examensarbete har varit att utforska hur svenska företag inom miljöteknikutnyttjar affärsnätverk och inter-organisatoriska samarbeten för att skapa konkurrenskraftigaerbjudanden och en ökad tillväxt. Undersökningen har haft en explorativ karaktär med målet attfå bättre insikt i hur SME-företag formar sin strategi och utnyttjar sitt nätverk av aktörer för attutveckla sin verksamhet.I arbetet har 11 svenska miljöteknikföretag intervjuats kring hur de samverkar med andra företagoch organisationer, vilka typer av nätverk de utnyttjar för att gynna sin konkurrenskraft ochutveckla sin affärsverksamhet med fokus mot utvecklingsmarknader. Baserat på resultatet fråndessa 11 intervjuer valdes två företag för en djupare fallstudie där deras marknadserbjudanden,affärsmodell, affärs- och produktutvecklingsprocess, och företagsstruktur och strategianalyserades.Resultaten visar att affärsnätverk är en förutsättning för SME-företags verksamhet och allaintervjuade företag menade att deras nätverk förbättrar deras konkurrensförmåga.Affärsnätverket är ofta uppbyggt av flera mindre nätverk, som kan kallas för nät. Dessa nät harvtydligt utsatta mål och en struktur som sammanfaller med de utsatta målen. Näten varierar i sinkaraktär, tidsram och struktur och kan innehålla både horisontella och vertikala relationer. Nätenhar potential att hjälpa SME-företag att agera större och skapa attraktiva helhetslösningartillsammans.Slutsatserna visar att framgångsrik marknadsföring och export av miljöteknik kräver tålamod, ettstarkt nätverk och en förmåga att agerar lokalt på en global markand. För att åstadskomma dettakrävs starka strategiska partners att samarbeta med. Jag anser också att det behövs effektivaverktyg som kan hjälpa SME-företag att utveckla och förstå sina nätverk. Ett affärsnätverk ärdynamiskt och förändras med tiden och genom att ha en bättre förståelse för sitt affärsnätverk harföretag bättre möjligheter att förutspå vad som kan ske i framtiden.

Författare

Anna Fagerlind

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/JTH, Maskinteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..