Den svenska mejeribranschen år 2010
En delfistudie
De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många
förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner
har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden.
Mycket tyder på att även framtiden kommer att medföra många förändringar.
Detta examensarbete avser att kartlägga hur den svenska mejeribranschen kommer att
utvecklas fram till 2010. Studien har gjorts genom att identifiera de viktigaste trenderna och
drivkrafterna för förändring. Med så kallad delfiteknik har de olika drivkrafterna granskats av
tretton sakkunniga, huvudsakligen forskare i ämnet och personer, som är verksamma inom
mejeribranschen. I två frågerundor fick de sakkunniga komma med kommentarer och
ändringar, och utifrån svaren sammanställdes ett scenario för de kommande fem åren.
Mejeriföretagens lönsamhet kommer sannolikt att pressas av att dagligvaruhandeln stärker sin
makt över leverantörerna. Handelns egna varumärken kommer att öka på bekostnad av
mejeriföretagens, och de stora livsmedelskedjorna kommer att sköta en allt större del av
distributionen själva. Genom produktutveckling, nischning och fusioner kan mejeriföretagen
dock bromsa denna utveckling något.
Först något längre fram i tiden är fördjupade samarbeten mellan mejeriföretag och
detaljhandel att vänta. Sådana samarbeten skulle kunna röra produktutveckling och
marknadsföring, men flera faktorer, såsom kostnadsläget i Skandinavien och ömsesidig
misstro, gör att de i nuläget inte är att vänta i större skala.
De kommande fem åren är flera nya fusioner och samarbeten att vänta mellan olika
mejeriföretag. De, som inte följer med i denna utveckling, riskerar sviktande lönsamhet och
konkurrenskraft. Utrymme kommer dock även i framtiden att finnas för mindre, lokala eller
nischade företag.
Eftersom endast medlemmar kan vara ägare till kooperativa företag, är dessa företag
utestängda från kapitalmarknaden, eventuellt med kapitalbrist som följd. För att lösa
kapitalanskaffningsproblemen kan en omorganisering vara en möjlighet. Införande av så
kallade förlagsinsatser kan vara ett alternativ, men det är tveksamt om några omfattande
omstruktureringar kommer den närmaste tiden.
Nyetablerade utländska mejeriföretag samt ökad integration inom EU kommer sannolikt att
medföra en ökad import av mejerivaror. Svensk export kommer antagligen inte att kunna ökas
de kommande åren.
Vegetabiliska produkter som ersättning för mejerivaror kommer att öka. Denna utveckling
kommer emellertid inte att vara så kraftig att den hotar de traditionella mejerivarorna.
Mejeriföretagen kommer kanske att möta ökad konkurrens från andra livsmedels- och
dryckesföretag. Stora internationella dryckestillverkare har nyligen etablerat sig på
marknaden för mjölkdrycker. Detta ger även mejeriföretagen en möjlighet att genom den
uppluckrade definitionen av marknaden ta sig in på dryckesföretagens ursprungliga marknad.