Sökresultat:
14726 Uppsatser om Estetiska perspektiv - Sida 26 av 982
Upplevelsestig vid Malmö Airport : ett gestaltningsprogram ur ett landskapsvårdande perspektiv
Examensarbetet bygger på ett verkligt
uppdrag där uppdragsgivaren är Swedavia AB och
deras flygplatsledning vid Malmö Airport. Swedavia
äger och förvaltar tio flygplatser i Sverige, däribland
Malmö Airport, och bedriver både en flygplats- och
fastighetsverksamhet vid respektive flygplats.
Enligt Swedavias lokala miljöplan för Malmö Airport
finns mål om att bevara och förvalta de naturvärden
som finns i det omgivande landskapet för att gynna
biologisk mångfald samt öka informationen till
allmänheten om företagets miljöarbete. Dessa
lokala miljömål är inkluderade i uppdragsgivarens
projektplan som beskriver hur flygplatsledningen
vill utreda möjligheten att etablera en naturstig i
anslutning till flygplatsen.
Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka
förutsättningar och begränsningar som finns för att
etablera en naturstig i anslutning till Malmö Airport
och med hjälp av utförda analyser och inventeringar
ge förslag på hur naturstigen kan utformas och
förvaltas.
Uppdraget har krävt en fördjupad analys av
landskapet kring flygplatsen för att lära känna detta
och med hjälp av litteratur, utförda analyser och
inventeringar kunna lyfta fram de karaktärer och
kvalitéer i landskapet som är intressanta, både ur ett
natur- och kulturmiljöperspektiv men även utifrån
rekreativa och estetiska aspekter.
Att synliggöra landskapets värden kring Malmö
Airport är en form av landskapsvård som inriktar sig
på hur markerna kan utvecklas och förvaltas för att
upprätthålla och framhäva natur- och kulturvärden
samt vilka insatser som kan göras för att främja
rekreation och ett landskaps skönhetsvärde. Som
en koppling till landskapsvården och arbetet med
att synliggöra natur- och kulturvärden och främja
rekreation kan naturstigar ses som ett användbart
verktyg. Naturstigar tillgängliggör landskapet, vilket
också främjar friluftslivet, och kan ses som en del i
arbetet med att öka medvetenheten och kunskapen
hos människor om landskapets kulturella, biologiska,
rekreativa och estetiska värden.
Utgångspunkten för examensarbetet har varit att
undersöka vilka förutsättningar och begränsningar
som finns för att etablera en naturstig i flygplatsens
närmiljö och utifrån upplevelsen från naturstigen
undersöka vilka landskapsvårdande insatser som kan
tillämpas för att framhäva landskapets värden och
bidra till en positiv utveckling av landskapet kring
flygplatsen.
Examensarbetet innehåller ett gestaltningsprogram
som visar stigens fysiska dragning, vilka upplevelser
den har att erbjuda samt hur den kan kommuniceras.
Gestaltningsprogrammet inkluderar även en
skötselbeskrivning för hur stigen och de miljöer som
berörs av dess fysiska dragning kan skötas.
Avslutningsvis följer en slutdiskussion som
reflekterar över det uppdrag som ligger till grund för
examensarbetet och den process som lett fram till
gestaltningsprogrammet..
Förskolans estetik : Pedagogers syn på estetik i förskolan
This examination paper defines how educators work with esthetic, and esthetic learning in pre-school. I have done research by interviewing four pedagogues. The result shows that the pedagogues does work with esthetic and practice esthetic learning processes, but their work shift. Some pedagoues practice strong esthetic and some practice more modest esthetic. Some of the pedagogues are more aware than other of the esthetics influens of the childrens life long learning.
Musik som ett läranderedskap för barns språkutveckling
Vårt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns språkutveckling och vilka vinster som kan erhållas genom att tillämpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen är att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus på musik som verktyg i lärande för förskolebarns språkutveckling. För att få en bakgrund och förstå musikens roll i förskolan vill vi också undersöka barnens syn på musik genom att barnen berättar om deras tankar under intervjun. Undersökningen genomfördes i två förskolor i Skåne där barn som deltagande var mellan tre och fem år. Vi har deltagit med barnen vid deras musiksamlingar i de två förskolorna samt olika observationer med kvalitativ ansats, bland annat har vi gjort intervjuer med 18 barn, där vi försökte se om det fanns ett mönster i vår studie.
Externhandel - Abborravikens handelscentra - ett projekt utifrån fysiska planeringsförutsättningar samt andra kommuners erfarenhet på området.
Detta examensarbete tar upp viss problematik kring
externhandel. Det belyser även hur ett externt handelsområde
kan bli ett fungerande komplement till
stadskärnan när den inte har möjligheter till att växa
sig till det som dagens invånare kräver och förväntar
sig att den ska innehålla.
Handeln har i alla tider varit en av stadens viktgaste
funktioner som gett staden liv och gjort den attraktiv.
Under 1960-talet började stormarknader etableras
i perifera lägen utanför staden.Konkurrensmedlet
som användes var stor säljyta och voym. Butikerna
sålde inte längre enbart livsmedel - stormarknaden
var här. Stormarknaderna och varuhusen etablerade
sig i billigare lokaler utanför staden, i äldre industriområden,
i bilorienterade lägen.
Överskådligheten har gått förlorad i de svenska
städerna till följd av bilens genomslag. Idag fi nns det
tre områden som kan pekas ut i staden, bostads-, industri-
och serviceområden.
Barnkultur i landskapsarkitektur : hur når vi barns perspektiv?
Syftet med undersökningen var att utvärdera metoder för hur landskapsarkitekter
kan kommunicera med små barn (3-6år) kring planering av deras fysiska utemiljö
så att barnens perspektiv framkommer. Tre kommunikationsmetoder: ?Tecken
och karta?; ?the Insight Method ? och ?Stafettberättelse?, testades och
dokumenterades genom metoden observation och loggbok. Observationerna
analyserades sedan under rubrikerna: barns perspektiv och tidsåtgång. I studien
framkom att metoderna inte entydigt nådde barnens perspektiv och att metoderna
skiljde sig åt vad gällde tidsperspektiv.
Spåren efter I Ur och Skur : Ett långsiktigt perspektiv på utomhuspedagogik och I Ur och Skur.
Utomhuspedagogik är en pedagogisk inriktning där lärandet bygger på sinnliga och autentiska upplevelser som varvas med reflektion. Lärandets var, dvs. samhällsliv, natur- och kulturlandskap, har en central roll.Syftet med denna uppsats är att studera hur några gymnasieelever reflekterar kring sina upplevelser av utomhuspedagogik och undervisning utomhus, samt att studera några tänkbara långsiktiga konsekvenser av utomhuspedagogiken. Studien är baserad på intervjuer med fem gymnasieelever som under sina första skolår gått på en I Ur och Skurskola.Eleverna beskriver många olika aktiviteter kopplade till uterummet. I deras beskrivning av arbetssättet lyfts det särskilt fram att de ofta arbetade utomhus.
Innemiljö i förskolan : Pedagogers perspektiv på en lärande innemiljö för barn
Pedagogers perspektiv på en lärande innemiljö.
Estetisk undervisning i kemi : Estetikens möjligheter och begränsningar ur lärares perspektiv
Under de senaste två decennierna har kemiresultaten försämrats för elever i grundskolans senare år och i gymnasiet. Elever beskriver ofta kemiämnet som ointressant, svårbegripligt och abstrakt och kemiundervisningen som monoton och gammalmodig. Intresset för kemi är lågt och antalet sökanden till det gymnasiala naturvetenskapsprogrammet har sjunkit. En mer intressant och lustfylld kemiundervisning är därför motiverad.Kemiundervisningen tar idag till stor del elevens verbala och logiska intelligenser i anspråk. Elever har även sociala, emotionella, estetiska och kreativa intelligenser och det är en fördel att även använda sig av dessa i inlärningsprocessen.
Inte bara ?fint och fult?
Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ?analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp? och ?tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck? (Skolverket, 2011a, s.213). Vad innebär det? Hur arbetar slöjdlärare mot de målen?Studiens syfte är att undersöka hur lärare undervisar elever för att ge dem förutsättningar att analysera och värdera resultat och analysera slöjdföremåls estetiska uttryck.
Ämnena Bild och Musik ur ett historiskt perspektiv
This research project is about how the subjects` art and music has been described under the 20th century in the Swedish school until today. The purpose with this research project is to do a text analysis that describes these subjects now and the last century, to illustrate the differences between today and the last century. Hence the size of this subject I have chosen some random samples out of the 20th century until today. I started to take these random samples from the first lyric I found about these subjects, and continued with these random samples in other lyrics from the middle of the 20th century until the year 2006. I just took these random samples from what I had found because I did not found some lyrics from earlier period of the 20th century.
Matematiksvårigheter efter årskurserna 2, 4 och 6
Vår projektredogörelse är baserad på hur man gör en faktabaserad sagobok för barn.
Syftet med att göra en barnbok är att sätta sig in de estetiska och kunskapsmässiga
processerna. Boken är tänkt att fungera som både tyst- och högläsningsbok, men ska
även kunna ligga som grund och vara en inspirationskälla för ett temaarbete om
planeter. Inför projektet har vi läst litteratur om hur barnböcker/sagor är uppbyggda
och fakta om planeterna. Sedan gjorde vi vår bok utifrån vad vi läst, egna erfarenheter
och framförallt egen fantasi. Efter en intensiv arbetsprocess blev resultatet en bok som
kan klassificeras som både barnbok och sagobok..
Det som motiverar mig? : En intervjustudie i motivation bland gymnasieelever på den estetiska musiklinjen
Mitt övergripande syfte med studien var att undersöka hur en grupp gymnasielärare i historia uppfattar bedömningsmatriser och om de stödjer forskningsläget som framhåller främst de positiva sidorna med matriser. De frågeställningar som jag ämnat besvara var: Hur uppfattar historielärarna att matriser bör användas i undervisningen? Vad är lärarnas uppfattningar om positiva och negativa aspekter med matriser? Vilka skillnader finns det mellan lärarnas uppfattningar?Undersökningens teoretiska perspektiv var fenomenografi och metoden som användes var semistrukturerade samtalsintervjuer. Analysen skedde via upprepade genomläsningar av de transkriberade intervjuerna där citat infördes i en analystabell. Studiens huvudresultat utgjordes av tre huvudkategorier där lärarnas utsagor sågs som ett redskap för Skolverket, lärarna och eleverna.
Delaktighet och inflytande på IKT i förskolan - ur ett barns perspektiv
Syftet med denna studie har varit att undersöka barns perspektiv på delaktighet och inflytande kring Informations ?och kommunikationsteknik (IKT). Studien grundar sig på en kvalitativ metod och empirin har samlats in på två olika förskolor där vi genomförde barnintervjuer med sammanlagt 10 barn. Studiens teoretiska ram är barndomssociologi och med hjälp av begrepp såsom barns perspektiv, delaktighet, inflytande, samt kompetenta barn genomförde vi vårt analysarbete. Resultatet visar att barnens delaktighet och inflytande kring IKT-verktygens användningsområde i förskolan är begränsad.
?Lärare gillar alltid gammal musik mer? : En undersökning av undervisningens påverkan på elevernas musikpreferenser på ett estetgymnasium
I den här uppsatsen undersöker jag musikelever på gymnasiets estetiska program i Västerås, och vilken effekt undervisningen har på deras musikpreferenser. Resultaten baseras på två enkäter, en till elever och en till lärare. Undersökningen visar att eleverna till största delen är positiva till den musik de möter i skolan, men bara en mindre del av dem lyssnar på den musiken privat..
Designförslag för gravar ur ett miljöperspektiv : tre förslag på utformning och växtval för familjegravplatser
Växt-och materialval för en grav kanske vid första anblick inte ses som ett stort beslut ur miljösynpunkt, men sett ur ett större perspektiv kan det komma att handla om väldigt stora ytor. Idag utgörs en stor del av gravplanteringar av ettårigt växtmaterial som byts ut tre gånger per säsong. Om man istället skulle använda dessa ytor för att plantera flerårigt växtmaterial som kan stå under 10 års tid så skulle det innebära en minskad miljöpåverkan.Detta examensarbete utgör en del i ett projekt som bedrivs inom SLUs Movium Partnerskap och behandlar miljöaspekter på kyrkogårdsverksamhet. Syftet med arbetet är att belysa vilka möjligheter det finns att använda ett flerårigt växtmaterial på graven. Växtvalet har huvudfokus på perenner som uppfyller kriterierna långlivat växtmaterial, lågt skötselbehov och estetiska kvalitéer under hela året.I arbetet redovisas den litteraturstudie och den platsanalys som gjordes för att få en grundförståelse om vilka förutsättningar som finns på kyrkogården och för gestaltningen av gravplatsen.