Sök:

Estetisk undervisning i kemi

Estetikens möjligheter och begränsningar ur lärares perspektiv


Under de senaste två decennierna har kemiresultaten försämrats för elever i grundskolans senare år och i gymnasiet. Elever beskriver ofta kemiämnet som ointressant, svårbegripligt och abstrakt och kemiundervisningen som monoton och gammalmodig. Intresset för kemi är lågt och antalet sökanden till det gymnasiala naturvetenskapsprogrammet har sjunkit. En mer intressant och lustfylld kemiundervisning är därför motiverad.Kemiundervisningen tar idag till stor del elevens verbala och logiska intelligenser i anspråk. Elever har även sociala, emotionella, estetiska och kreativa intelligenser och det är en fördel att även använda sig av dessa i inlärningsprocessen. Den aktuella studien fokuserar på ett estetiskt inslag i kemiundervisningen.Sju kemilärares uppfattning angående estetisk pedagogik undersöktes i en intervjubaserad kvalitativ studie. Lärarna intervjuades med utgångspunkt från en kort filmsekvens från en kemisal. Resultatet pekade på en betydande variation i synpunkter och inställning till estetisk pedagogik bland de intervjuade lärarna. Utifrån lärarnas inställning till estetisk pedagogik var det möjligt att beskriva fem kategorier med olika synsätt. Det konkluderades att kemilärare rimligen inte utgjorde något hinder för ökat inslag av estetik i kemiundervisningen.

Författare

Andreas Kierkegaard

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..