Barnkultur i landskapsarkitektur
hur når vi barns perspektiv?
Barns perspektivDelaktighetKommunikationLandskapsarkitekturPlaneringChildren?s perspectiveCommunicationLandscape architectureParticipationPlanning
Syftet med undersökningen var att utvärdera metoder för hur landskapsarkitekter
kan kommunicera med små barn (3-6år) kring planering av deras fysiska utemiljö
så att barnens perspektiv framkommer. Tre kommunikationsmetoder: ?Tecken
och karta?; ?the Insight Method ? och ?Stafettberättelse?, testades och
dokumenterades genom metoden observation och loggbok. Observationerna
analyserades sedan under rubrikerna: barns perspektiv och tidsåtgång. I studien
framkom att metoderna inte entydigt nådde barnens perspektiv och att metoderna
skiljde sig åt vad gällde tidsperspektiv. Metod 1- ?Tecken och karta? nådde
egentligen inte barnens perspektiv, metoden var också krävande och tog mest tid.
Metod 2- ?the Insight Method? nådde antagligen barnens perspektiv, metoden
krävde en del förarbete men tog inte så lång tid att genomföra. Metod tre ?
?Stafettberättelse? nådde ett fåtal barns perspektiv, metoden krävde inget
förarbete och tog kortast tid att genomföra. Vilken metod som skall användas
beror därmed på vad landskapsarkitekten är ute efter och hur mycket tid som
finns att lägga på projektet.