Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 44 av 581

Stresshantering? "Typ gympa. Annars ingenting": En kvantitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om stress

Studier visar att stress ökar mer och mer bland unga samt att tjejer Àr mer stressade Àn killar. Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för hur gymnasieelever upplever stress, bÄde i och utanför skolans vÀrld, samt hur stress uppmÀrksammas i skolan. Detta kan ligga som grund för att arbeta med stresshantering i skolan. De frÄgestÀllningar som stÀlls Àr vad som stressar killar och tjejer och hur detta uttrycker sig, hur deras skolarbete pÄverkas samt hur eleverna upplever att de fÄr stöd frÄn skolan i stresshantering. 139 gymnasieelever (84 killar och 55 tjejer) besvarade en enkÀt om deras hÀlsa och deras upplevelser om stress.

Hollywood som historielÀrare

I det hÀr arbetet vill vi ta reda pÄ hur historiska spelfilmer förhÄller sig till historiemedvetande. Det vi frÀmst fokuserar pÄ Àr hur högstadieelever relaterar till historisk spelfilm och hur deras historiemedvetande pÄverkas av den audiovisuella historieförmedlingen i skolan, i avsikt att framstÀlla en matris för hur undervisning med hjÀlp av film ska ske. Ytterligare ett inslag i denna uppsats utgörs av en redogörelse kring hur man praktiskt gÄr till vÀga nÀr man arbetar med film i undervisningssammanhang. För att uppfylla syftet har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Idag konkurrerar skolans kunskapsmonopol med populÀrkulturen.

Hur arbetar skolan med vÀrdegrunden?

Syftet med uppsatsen var att undersöka begreppet vÀrdegrund samt ta reda pÄ hur en skola arbetar med vÀrdegrunden. För att besvara mina frÄgestÀllningar anvÀndes intervjuer och observationer. Jag intervjuade Ätta personer som samtliga arbetade pÄ samma skola. För att undersöka elevernas beteenden, observerade jag eleverna under deras raster, i matsalen och under deras lektioner. Det visade sig att begreppet vÀrdegrund bestod av en del definitioner.

Varför syns inte arbetet med hÄllbar utveckling i skolan? : En fallstudie i tre Blekingekommuner

HÄllbar utveckling handlar inte lÀngre enbart om miljöfrÄgor, utan har efterhand som komplexiteten av miljöhoten vuxit fram Àven kommit att inkludera  samhÀllsstrukturen och ekonomin. Riktlinjer för hur skolan ska undervisa ur ett hÄllbarhetsperspektiv Äterges i Lgr11. Men hÄllbar utveckling Àr ett vagt begrepp som ger tillfÀlle till subjektiva tolkningar och Àr dÀrför inte sjÀlvklart hur man utifrÄn hÄllbarhetsperspektivet ska arbeta med dessa frÄgor i undervisningen. .

Landskapets antropologi : Om mÀnniskor, platser och relationer dem emellan

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

?SÄnt tar man upp nÀr det kommer spontant? : en undersökning av hur lÀrare arbetar med HBT-frÄgor i den svenska skolan i förhÄllande till likabehandlingsplanerna

Det svenska samhÀllet har genomgÄtt stora förÀndringar vilka ocksÄ mÀrks och kommer till uttryck i skolans vÀrld. I takt med samhÀlleliga förÀndringar har ocksÄ samlevnadsformerna förÀndrats. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur pedagoger i den svenska skolan arbetar med HBT-frÄgor i undervisningen. SÀrskilt fokus ligger pÄ Ärskurserna 4-6 eftersom lÀroplanen anger vad som bör ingÄ i pedagogernas arbete i de olika Àmnena i Ärskurs 4-6. Uppsatsens tyngdpunkt ligger pÄ huruvida undervisning och lÀrarens arbete samspelar med det som likabehandlingsplanen sÀger om förebyggande arbete mot mobbning av HBT-personer.

Plötsligt hÀnder det! En kvalitativ intervjustudie om ungdomar som ÄtergÄr till utbildning

Syftet med studien har varit att identifiera faktorer som bidrar till att elever med tidigare skolmisslyckanden Äterupptar och slutför sina studier. Att kunna identifiera vad det Àr som krÀvs av skolan, miljö, samhÀlle och framför allt av eleverna sjÀlva för att denna process ska pÄbörjas. Om vi inom skolan kan bidra till att fÀrre elever lÀmnar skolan utan fullstÀndiga betyg och gÄr igenom upprepande misslyckanden, sÄ har skolan och samhÀllet mycket att vinna. Genom att identifiera de faktorer som bidrar till att ungdomar fullföljer sina studier sÄ kan vi kanske applicera denna kunskap tidigare i skolan och pÄ sÄ sÀtt slippa avhopp och studiemisslyckanden. Som specialpedagoger möter vi ofta elever som tidigt visat eller visar tecken pÄ att vara i riskzonen för att misslyckas i skolan.

Sociala medier i skolan : en del av undervisningen?

Inom skolan har det lÀnge funnits webblösningar och andra Internetbaserade programvaror för att elever och lÀrare ska kunna kommunicera med varandra pÄ nÀtet och samtidigt kunna ha möjlighet till en mer flexibel undervisningsmetod. Sociala medier Àr ett vitt begrepp som nÀmns lite var stans idag, men vad innebÀr dÄ sociala medier? Sociala medier Àr ett samlingsnamn pÄ kommunikationskanaler som tillÄter anvÀndare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud..

Att lyckas eller inte lyckas?- en studie om hur 40 elever, pedagoger och andra vuxna uppfattar vad det Àr att lyckas i skolan

Det huvudsakliga syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vad det innebÀr att lyckas i skolan, som elev, samt vilka faktorer som kan tÀnkas pÄverka detta. Vi misstÀnkte att mÄnga mÀnniskor ser betyg som ett sÀtt att mÀta att lyckas i skolan. Som bakgrund till undersökningen presenterar vi vad nÄgra författare skriver om kunskap, inlÀrningsförmÄga, olika faktorers pÄverkan pÄ inlÀrningen samt aktuell debatt. Vi intervjuade och lÀmnade enkÀter till yngre och Àldre elever, pedagoger samt andra vuxna om vad det innebÀr att lyckas, om alla kan lyckas och vilka faktorer som pÄverkar om man lyckas eller inte. VÄr undersökning visar att det finns en viss samstÀmmighet mellan de olika grupperna, men Àven stora skillnader.

VÄld i skolan - en studie över hur tvÄ skolor arbetar för att förebygga vÄld och disciplinproblem, Violence in school - a study of how two schools

Vi har i vÄr studie valt att undersöka hur tvÄ skolor med helt olika förutsÀttningar arbetar med att förebygga vÄldsproblematiken. Den ena skolan ligger i en miljonprogramomrÄde med hög arbetslöshet och utanförskap, men dÀr det ocksÄ finns mÀnniskor som arbetar med stort engagemang för att möjliggöra en positiv utveckling för skolan och dess elever. Den andra skolan Àr en landsortsskola, som har sin egen problematik avseende vÄld och krÀnkningar som ofta förekommer i den tysta digitala vÀrlden och som allt mer blivit elevernas sÀtt att umgÄs pÄ. Skilda former av vÄld Àr ett problem i bÄda skolorna. Det fysiska vÄldet uppstÄr ibland nÀr knuffar och fysisk kontakt trappas upp och urartar.

AnsvarsutkrÀvande i en skolorganisation i förÀndring

Denna uppsats har syftet att belysa och analysera processer av ansvarsutkrÀvande inom svensk förvaltning. Utbildningssektorn Àr den del av förvaltningen som studeras dÄ skolan Àr en unik institution i dagens samhÀlle och en förutsÀttning för en levande demokrati. Skolan har genomgÄtt reformer som kommit att pÄverka dess organisering och möjlighet att utkrÀva ansvar.AnsvarsutkrÀvandet belyses genom hela ansvarskedjan frÄn nationell nivÄ till den enskilda skolan. Arbetet har formen av en kvalitativ analys. PÄ kommunal nivÄ genomförs en fallstudie av Malmö kommun.

ÖvergĂ„ngen mellan förskola och förskoleklass. : En studie med fokus pĂ„ pedagoger och vĂ„rdnadshavares upplevelser av överinskolningen.

Syfte: Syftet med studien var att redogöra för vad vĂ„rdnadshavare, pedagoger frĂ„n förskolan och skolan upplever att syftet med överinskolningen Ă€r och vem den Ă€r till för. Studien ville ge en inblick i de förvĂ€ntningar som kan finnas kring överinskolningsperioden frĂ„n pedagoger och vĂ„rdnadshavre. Teori och metod: En kvalitativ forskningsmetod anvĂ€ndes i studien. Intervjuer hölls med vĂ„rdnadshavare och enkĂ€ter med pedagoger frĂ„n förskolan och skolan för att skapa förstĂ„else för hur respondenterna i studien upplevde överinskolningen.Resultat: Studien visade att pedagoger och vĂ„rdnadshavare bĂ„de har gemensamma sĂ€tt att se pĂ„ överinskolningen men ocksĂ„ omrĂ„den dĂ€r de skiljer sig. Överinskolningens syfte har i studien visat pĂ„ tvĂ„ tydliga mĂ„l. FrĂ€mst skall den leda till att barnen blir trygga i den nya skolformen men den skall ocksĂ„ ge information till skolan för att kunna bemöta varje elev utifrĂ„n dess kunskaper och behov..

Livskunskap-lÀra för livet?

I vÄrt arbete har vi behandlat Àmnet livskunskap och den samhÀllsförÀndring som vi tycker oss se. Syftet med vÄrt arbete har varit att försöka se om Àmnet livskunskap kan vara ett tecken pÄ en utveckling som hÄller pÄ att ske inom skolan. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi pÄ vÄr utvalda skola intervjuat lÀrare och rektor. Vi har sedan valt att koppla dessa resultat till den forskning som vi redan tidigt i arbetsgÄngen tog del av. Resultatet av vÄrt arbete visar att det pÄ skolan finns en medvetenhet om en förÀndrad kunskapssyn och att man i Àmnet livskunskap arbetar med de förmÄgor som man tror att eleverna behöver ha med sig i sina framtida liv..

Betydelsefulla möten i skolan: Vad innebÀr ett betydelsefullt möte för elever i Ärskurs 4-6?

Mötet mellan pedagog och elev Àr, enligt vÄr mening, kÀrnan i den pedagogiska verksamheten. Syftet med studien var att lÄta elever beskriva ett betydelsefullt möte de varit med om i skolan. Vi har utgÄtt frÄn den sociokulturella teorin och anvÀnt oss av kvalitativ forskning. Vi fick möjligheten att intervjua 23 elever i Ärskurs 4-6 pÄ en skola i norra Sverige och ta del av deras berÀttelser om hur de upplever att ett betydelsefullt möte skapas och hur det kan upplevas för individen. Det visade sig att samtliga elever hade haft möten under sin skolgÄng som upplevdes som betydelsefulla.

Alkoholproblem : LÀrares beredskap att möta barn till förÀldrar med alkoholproblem

Syftet Àr att undersöka om lÀrare i skolan har kunskap om samt redskap att bemöta elever med förÀldrar som har alkoholproblem. VÄra frÄgestÀllningar Àr:- Hur kan lÀrare upptÀcka barn till förÀldrar med alkoholproblem i skolan?- Hur kan lÀrare stödja barn till förÀldrar med alkoholproblem?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi intervjuat sex lÀrare med olika inriktningar pÄ tre grundskolor och tvÄ förskolor.Vi fann att lÀrarna hade kunskaper om hur dessa barn kan upptÀckas i skolan. DÀremot var det ingen av lÀrarna som upptÀckt nÄgot barn med alkoholproblem i hemmet. De ansÄg att man bör uppmÀrksamma beteendet hos barnen.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->