Sök:

Betydelsefulla möten i skolan

Vad innebär ett betydelsefullt möte för elever i årskurs 4-6?


Mötet mellan pedagog och elev är, enligt vår mening, kärnan i den pedagogiska verksamheten. Syftet med studien var att låta elever beskriva ett betydelsefullt möte de varit med om i skolan. Vi har utgått från den sociokulturella teorin och använt oss av kvalitativ forskning. Vi fick möjligheten att intervjua 23 elever i årskurs 4-6 på en skola i norra Sverige och ta del av deras berättelser om hur de upplever att ett betydelsefullt möte skapas och hur det kan upplevas för individen. Det visade sig att samtliga elever hade haft möten under sin skolgång som upplevdes som betydelsefulla. Dessa möten hade skapats i olika miljöer och med olika personer. Att göra något för någon annan kunde också upplevas som betydelsefullt.Flertalet av elever i studien var samstämmiga om att ett betydelsefullt möte skapas då de kände sig sedda, respekterade, lyssnad på samt kände en gemenskap i klassen. Efter att vi analyserat empirin fick vi fram tre huvudteman för arbetet och de teman vi kom fram till var följande respekt, höga förväntningar och gemenskap. Pedagogiska implikationer av vår studie är att det är viktigt att pedagoger i skolan är lyhörda, ser eleverna och lyssnar till vad de har att säga. Då finns det goda förutsättningar för att ett betydelsefullt möte sker. Det vore intressant att göra en studie där vi tittar närmare på alla stadier i skolan och ser om åldern spelar in på vad elever upplever betydelsefullt i ett möte. Detta för att kunna hjälpa lärare att skapa en skola som är betydelsefull för alla individer. Vi har även känt att detta område (betydelsefulla möten) bör ingå mer i skolan, att lärare samtalar kring detta för att utveckla skolan till en skola där alla trivs och mår bra samt känner sig inspirerad att lära.

Författare

Ulrika Brännström Maria Holmgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..