Sök:

Ansvarsutkrävande i en skolorganisation i förändring


Denna uppsats har syftet att belysa och analysera processer av ansvarsutkrävande inom svensk förvaltning. Utbildningssektorn är den del av förvaltningen som studeras då skolan är en unik institution i dagens samhälle och en förutsättning för en levande demokrati. Skolan har genomgått reformer som kommit att påverka dess organisering och möjlighet att utkräva ansvar.Ansvarsutkrävandet belyses genom hela ansvarskedjan från nationell nivå till den enskilda skolan. Arbetet har formen av en kvalitativ analys. På kommunal nivå genomförs en fallstudie av Malmö kommun. Ett antal nyckelpersoner inom skolförvaltningen har intervjuats, dessa har gett en bild av hur ansvarsutkrävande sker i praktiken. Materialet har belysts med New Public Management- och kulturteori. Vår slutsats är att det inom utbildningssektorn sker ansvarsutkrävande i dialogform och det är i många fall oklart vem som har det reella ansvaret.

Författare

Emelie Högberg Mette Schönström

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens andra terminen (31,5-60 högskolepoäng).

Läs mer..