Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 43 av 581

Att hinna se varje elev

Denna uppsats har som syfte att försöka förstÄ hur lÀrare i svenska skolor upplever sin arbetsplats i relation till frÄgor om trygghet, motivation och elevrelationer. Vilka delar av skolan fungerar bra och vilka mÄste det jobbas med mer, stÀmmer medias skildring av skolan? För att fÄ svar pÄ detta har jag valt att arbeta med en kvalitativ metod dÄ jag intervjuat fyra lÀrare, bÄde mÀn och kvinnor i olika Äldrar. De fakta jag samlat in har analyserats utifrÄn Baumans teori om det individualiserade samhÀllet och jag har Àven anvÀnt mig av Mills tankar kring den sociologiska visionen. Min frÄgestÀllning lyder Vilka möjligheter finns det för lÀrare i svenska skolan att hinna med att ?se? varje elev? Resultatet av studien visar att arbetet pÄ Svenska skolor gÄr framÄt men det brister i tidsaspekten, det finns inte en rimlig chans för de lÀrare som jag intervjuat att hinna med och ge uppmÀrksamhet till varje enskild elev i varje klass..

 Sex- och samlevnadsfrÄgor i skolan :  Svenska och grekiska ungdomars syn pÄ undervisning och kunskaper

Syftet med undersökningen var dels att studera svenska elevers kunskap, sjÀlvvÀrdering och informationskÀllor gÀllande sex och samlevnad, dels att jÀmföra med en liknade grekisk studie. Svenska skolan har obligatorisk sex- och samlevnadsundervisning vilken den grekiska skolan inte har. Andra aspekter som undersöktes var hur elevers sjÀlvvÀrdering stÀmmer överens med deras egentliga kunskap. 75 gymnasieelever fick svara pÄ en enkÀt. Resultatet visar att svenska elever har en högre lÀgsta nivÄ i sin sjÀlvvÀrdering av sina kunskaper om sex och samlevnad, jÀmfört med de grekiska eleverna.

SprÄkets betydelse för samverkan mellan skola och hem (The importance of language for interaction between school and home)

Nilsson Marlene & Zanjani Nafiseh (2009). SprÄkets betydelse för samverkan mellan skola och hem (The importance of language for interaction between school and home). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna undersökning Àr att belysa betydelsen av förÀldrarnas kunskaper i svenska sprÄket för samverkan med skolan och barnens lÀrande i till exempel matematik. Undersökningsmetoderna Àr bÄde kvantitativa och kvalitativa. Dessa bestÄr av enkÀter till förÀldrar med annat modersmÄl Àn svenska och intervjuer med tvÄ lÀrare och tio SFI ? pedagoger.

Mitt barn föddes för tidigt : En kvalitativ intervjustudie om förÀldrars erfarenheter av att fÄ ett för tidigt fött barn som mÄste vÄrdas pÄ neonatalavdelning

IT-utvecklingen i skolan har gÄtt framÄt mycket under det sena 90-talet. Detta har medfört att man pÄ senare tid fört upp till diskussion att vi nu behöver föra in ytterligare en kompetens bland lÀrare och elever, nÀmligen IT-kompetens. Vi sÄg det dÀrmed som intressant att undersöka vad rektorer pÄ olika skolor anser att IT-kompetens Àr för nÄgot, för att jÀmföra detta med vad de nationella mÄldo-kument, övriga politiska dokument och olika IT-projekt menar att IT-kompetens Àr.Uppsatsen Àr av en kvalitativ karaktÀr och bestÄr dels av en litteraturstudie och dels en undersökning i form av Ätta stycken intervjuer.VÄr referensram bygger pÄ politiska dokument och nationella mÄldokument som skriver nÄgot kring IT-kompetens i skolan. Vi har Àven tittat pÄ tvÄ stora IT-projekt inom skolan, nÀmligen ITiS (IT i Skolan) och KK (Kunskaps- och Kompetensutveckling), för att se vad dessa skriver om IT-kompetens i skolan.IT-kompetens Àr ett begrepp som har diskuterats mycket pÄ sistone. I intervjuerna framkom det att rektorerna, sinsemellan, inte alltid hade samma tolkningar gÀllandes vad begreppet innebar.

Identitetsskapandet hos elever med kurdisk hÀrkomst : Skolan och omgivningens roll i fem informanters identitetsskapande

Identitetsskapande Àr nÄgot som stÀndigt sker, det Àr alltsÄ inget bestÄende utan individer formas stÀndigt.  Andra mÀnniskors Äsikter och handlingar, ens sociala bakgrund, trosuppfattning, etisk hÀrkomst Àr bara ett fÄtal av sÄdant som har en roll i individers identitetsskapande. Skolan, som Àr en offentlig plats dÀr elever med olika intressen och bakgrunder möts, Àr enligt min uppfattning en plats dÀr identitetsskapandet sker som mest. Forskning har visat att ungdomstiden Àr den tid i en individs liv som handlar om att finna sig sjÀlv, sin identitet. Det Àr just under denna period som vÀnner fÄr en stor roll i individens liv och eftersom skolan Àr den plats dÀr de spenderar mycket tid pÄ anser jag att personalen i skolan Àven har en viktig roll.    Denna uppsats inriktar sig pÄ en specifik grupp, som bestÄr av fem elever i 18-Ärs Älder som har en kurdisk hÀrkomst, det Àr alltsÄ inget som gÀller generellt för alla elever med kurdisk hÀrkomst utan baseras enbart pÄ dessa informanter. Syftet med denna uppsats Àr att se hur dessa informanter, som lever mellan tvÄ vÀrldar - den svenska och den kurdiska, skapar sin identitet i skolans tillvaro.

En studie om ett aktivt arbete med elevdemokrati

Denna studie riktar sig till den elevdemokrati som enligt skollagen och lÀroplaner ska finnas i skolverksamheten. Syftet Àr ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med elevdemokrati pÄ en grundskola i södra Sverige. I olika tidigare studier gÀllande elevinflytandet visar det sig hur elevinflytandet ofta praktiseras sÀmre Àn vad lÀroplaner och skollag föresprÄkar. Skolan som undersöks har vid flera tillfÀllen fÄtt utmÀrkelsen BÀst i test ? elevdemokrati och elevinflytande i skola.

FörÀldrars förvÀntningar pÄ skolan

VÄrt syfte med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka förÀldrars förvÀntningar pÄ skolan, eftersom vi som blivande lÀrare tillsammans med elevernas förÀldrar vill skapa ett gott samarbete. Vi har valt att göra en kvalitativ studie och har anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Valet av semistrukturerade intervjuer innebar att vi fick öppna och nyanserande svar utifrÄn förÀldrarnas erfarenheter. Resultatet av vÄr intervjustudie visar att förÀldrarnas förvÀntningar ofta var kopplade till det sociala, det vill sÀga förÀldrarna ville att barnen skulle vara trygga, ?mÄ bra? och utvecklas bÄde kunskapsmÀssigt och socialt.

Den utsatta lÀraren - En studie om att kÀnna obehag inför att gÄ till arbetet som lÀrare

Hotad, utsatt, uthÀngd, trakasserad, rÀdd och krÀnkt Àr ord som man kanske inte i första hand förknippar med lÀraryrket men som Àr verklighet för mÄnga lÀrare idag. Olika undersökningar visar att lÀrare kÀnner obehag att gÄ till arbetet. De olika anledningarna till vad som skapar detta obehag Àr bland annat fysiskt vÄld, hot om fysiskt vÄld och trakasserier. Vi vill ta reda pÄ om skolan har en handlingsplan för utsatta lÀrare, hur det upplevs att vara utsatt och varför det Àr sÄ fÄ som berÀttar om det. Vi valde en kvalitativ forskningsansats med ostrukturerade intervjuer samt litteraturstudier för insamling av datamaterial.

Fult sprÄk och sprÄknormer - attityder till fult sprÄk i skolan

Fula ord kan definieras pÄ flera olika sÀtt. I vÄrt arbete syftar vi till svordomar, könsord och kraftuttryck. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur sprÄknormer pÄverkar lÀrare och elevers anvÀndande av fula ord i skolan. Studien Àr genomförd pÄ ett antal skolor i södra Sverige. Genom enkÀtundersökning och intervjuer med lÀrare, fritidspedagoger och elever har vi fÄtt fram ett resultat som visar hur sprÄknormer Àr knutet till identitet, att normerna Àr svÄra att förhÄlla sig till, samt att de normer som förekommer i skolan Àr gamla normer som existerat i flera generationer.

FrÄn yrkesrollen till lÀrarrollen : En undersökning hur skolan och nÀringslivet kan minska gapet och öka samverkan

Syftet med studien Àr att undersöka hur gymnasieskolans yrkesutbildning kan öka samverkan med nÀringslivet. Jag vill genom undersökningen visa vad som kan göras för att fÄ ökat samarbete inom arbetsplatsförlagd utbildning, kompetensutveckling av yrkeslÀrare och resursöverföring inifrÄn nÀringslivet till gymnasieskolan. Resultatet av studien visar att det finns ett stort intresse och mÄnga nya grepp ifrÄn nÀringslivet pÄ hur vi kan öka samverkan.       Studien gjordes genom en enkÀtundersökning som skickades till 16 respondenter som idag har arbetsplatsutbildningskontrakt med skolan. .

InlÀrning & Undervisning : i teori och praktik

Fritidshemmet har i uppdrag att komplettera skolan, men vad det innebÀr och pÄ vilka sÀtt det ska ske finns inte tydligt utstakat. Studiens syfte Àr dÀrför att bidra med fördjupad kunskap om vad fritidshemmets kompletteringsuppdrag innebÀr, genom kvalitativa intervjuer med rektorer och fritidspedagoger. Studien tar sin utgÄngspunkt i de motiv som finns till samverkan mellan skola och fritidshem, samt jÀmför sina resultat med tidigare forskning kring fritidshemmets kompletteringsuppdrag. Det visar sig att fritidshemmets förmÄga att bidra med en helhetssyn pÄ barnen Àr framtrÀdande bÄde nu och i tidigare forskning. FrÄn att fritidshemmets kompletteringsuppdrag tidigare har handlat om framförallt praktiska aktiviteter menar man idag att fritidshemmets perspektiv ska genomsyra skolan mer.

Ett arbete om hur pedagoger upplever fysiskt vÄld i skolan

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ en uppfattning om hur pedagoger upplever fysiskt vÄld i skolan. Arbetet undersöker Àven hur tidningsrubriker av vÄld i skolan har sett ut under de senaste fem Ären, och hur pedagogerna ser pÄ tidningars framstÀllning. Undersökningen genomfördes genom intervjuer med en lÀrare och en fritidspedagog pÄ respektive skola, vilket innebar sammanlagt fyra intervjuer. Vi sökte tidningsrubriker frÀmst genom tidningsarkiv pÄ Internet, men Àven genom olika dagstidningars nÀtupplagor. VÄra teoretiska utgÄngspunkter utgÄr frÄn tidigare rapporter och undersökningar genomförda angÄende vÄld i skolan, samt tidigare forskning angÄende tidningars framstÀllning av samma Àmne.

Att bemöta rasism

I den föreliggande forskningsöversikt och densamma uppsats Ă€r syftet att skildra hur ett fenomen kan bemötas pĂ„ olika sĂ€tt. För att uppnĂ„ detta syfte presenteras olika metoder med en utgĂ„ngspunkt i fem vetenskapliga artiklar. I de fem vetenskapliga artiklarna skildras respektive fem olikartade studier inom vilka vardera studien presenterar olika metoder som pĂ„ varierande tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt bemöter rasism. Även tillkommande i uppsatsen presenteras och appliceras en teori som pĂ„visar den avgörande betydelsen som utvecklingen av en medvetenhet har, för att lyckas inom problemomrĂ„det. Samtliga metoder prövas pĂ„ ett teoretiskt plan mot den svenska skolan och Ă€mnet samhĂ€llskunskap. DĂ€r del-syftet i forskningsöversikten visar resultatet att en integrering av det vetenskapliga metoderna till skolans sfĂ€r Ă€r möjlig.

Pojkar spelar fotboll och flickor hoppar hage : En undersökning av kön och genus och dess relation till skolan

Uppsatsens första syfte Àr att utreda begreppen kön och genus. Vad kan dessa omdebatterade begrepp ha för olika betydelse? Uppsatsen andra syfte Àr att, med hjÀlp av en liten studie, ge exempel pÄ hur en undersökning av kön och genus i skolan kan se ut. Studien tar sin utgÄngspunkt i PÄ lika villkor, ett jÀmstÀlldhetsprojekt som startade i Falu kommun 1994. PÄverkar lÀrarens deltagande i projektet elevernas sÀtt att vara i förhÄllande till genus? Svaret blir bÄde nej och ja..

Dans i skolan

Syftet med detta arbete Àr att utreda om vi ska ha obligatorisk dansundervisning i skolan och pÄ vilka sÀtt dans i skolan kan bidra till en positiv utveckling för barn. Jag vill Àven undersöka pojkars instÀllning till dans, hur denna uppkommer och möjliga ÄtgÀrder för att förbÀttra dansens rykte i det hÀnseendet. Finns historiska belÀgg för denna instÀllning som mÄnga killar har eller uppkommer den i dagens samhÀlle och i sÄ fall, kan kanske dans i skolan förÀndra detta? Litteraturstudien beskriver Äsikter och teorier utifrÄn frÄgestÀllningen och utgÄr bl a frÄn tre indelningar gÀllande barns utveckling genom dans: fysiskt, psykiskt och socialt. Med hjÀlp av olika experters teorier utreds vad barn kan vinna inom dessa omrÄden genom kontinuerlig dansundervisning.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->