Sök:

Stresshantering? "Typ gympa. Annars ingenting"

En kvantitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om stress


Studier visar att stress ökar mer och mer bland unga samt att tjejer är mer stressade än killar. Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur gymnasieelever upplever stress, både i och utanför skolans värld, samt hur stress uppmärksammas i skolan. Detta kan ligga som grund för att arbeta med stresshantering i skolan. De frågeställningar som ställs är vad som stressar killar och tjejer och hur detta uttrycker sig, hur deras skolarbete påverkas samt hur eleverna upplever att de får stöd från skolan i stresshantering. 139 gymnasieelever (84 killar och 55 tjejer) besvarade en enkät om deras hälsa och deras upplevelser om stress. Resultatet analyserades med hjälp av Ziehe (2003). Resultatet från studien visar att gymnasieelever ofta upplever stress och prestationsångest i deras skolsituation. Upplevelserna skiljer sig åt mellan individerna, men också mellan könen. Eleverna känner en oro inför framtiden och känner krav från andra att prestera, vilket stressar dem. Då stress bland unga ökar, ökar även behovet av stresshantering. Skolan som institution utgör en stor förutsättning för att hjälpa eleverna med deras stressituationer.

Författare

Louice Hansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..