Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 59 av 1315

Alla Àr vi olika ? alla lÀr vi olika

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka undervisningsmetoder pedagogerna pÄ en utvald skola anvÀnder sig av i undervisningen för att öka elevernas motivation och bejaka deras olikheter för inlÀrning. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med fokusgruppsamtal, intervjuer och observationer som metod. SÄledes ligger intresset i att ta reda pÄ vilka undervisningsmetoder pedagogerna anvÀnder sig av för att öka elevernas motivation och bejaka deras olikheter för inlÀrning. Vi har funnit det relevant att bÄde intervjua samt observera elever och pedagoger i Ärskurs tre. Resultatet visar att eleverna i studien lÀr in ny och svÄr kunskap pÄ olika sÀtt om de ges möjlighet till det.

AnvÀnds lÀroboken? : en undersökning om lÀrobokens anvÀndning inom religionsÀmnet

LÀroboken har anvÀnts en del genom tiderna. FrÄn början var det mest genom den kristna religionen som man började anvÀnda sig av lÀroböcker. De frÀmsta lÀroböckerna var Luthers katekes och Bibeln. LÀroboken kom sedan mer och mer att utvecklas till den vi har idag. Man kan relatera utvecklingen till tvÄ perioder: 1500- och 1600-talet dÄ trycktekniken utvecklades och 1800- och 1900-talet dÄ lÀroboken blev det grundlÀggande redskapet i den organiserade undervisningen.Min undersökning visar att nÀstan alla lÀrare (alla utom en) anvÀnder lÀroboken, vilket ocksÄ stÀmmer bra med litteraturen.

En för alla, alla för en - en analys av vÀnskapen mellan Harry Potter, Ronald Weasley och Hermione Granger

UtgÄngspunkten för analysen av den första och den sista Harry Potter-boken Àr att vÀnskap har stor betydelse. Enligt tidigare forskning har det konstaterats att en utveckling av karaktÀrerna har skett, dÀrför kommer denna uppsats att fokusera pÄ vad denna utveckling har lett till. VÄr syfte Àr att undersöka relationen mellan Harry, Ron och Hermione och vilken betydelse vÀnskapen har för hÀndelseförloppet i första och sista boken. DÀrav har en komparativ metod anvÀnts dÀr vi har tagit fasta pÄ en av strukturalismens tankar om att det finns nÄgon slags samband i en text. Analysen Àr fokuserad kring genetiskt ursprung, roller, förvÀntningar och kÀrlek och vad dessa omrÄden har för betydelse för vÀnskapen.

Tid för Time? : En studie i hur musikalisk timing lÀrs ut

Syftet med studien Ă€r att fĂ„ en fördjupad kunskap om innebörden av Time som begrepp samt att ge en bild av hur erfarna lĂ€rare hanterar Ă€mnet i sin undervisning. Denna studie har sin teoretiska utgĂ„ngspunkt i det sociokulturella perspektivet och hur medierande redskap anvĂ€nds i undervisningen.Den kvalitativa forskningsintervjun anvĂ€ndes som metod för att fĂ„ svar pĂ„ mina frĂ„gor. De fem informanterna arbetar i antingen VĂ€rmlands eller Örebro LĂ€n. De Ă€r alla verksamma pedagoger pĂ„ nivĂ„erna frĂ„n gymnasium upp till musikhögskola och de undervisar i olika musikĂ€mnen. Resultatet visar att Ă€mnet handlar om hur man, som musiker, placerar sina toner i förhĂ„llande till en given puls samt att alla informanter understryker att Time Ă€r viktigt och bör undervisas i.

Titel: PMC WAY ? VÀgen till effektiv produktion : En studie om hur Lean production kan implementeras i ett mindre industriföretag

Titel: PMC WAY ? VÀgen till effektiv produktionProblem: Hur kan PMC AB anvÀnda sig av Lean production-konceptet för att fÄ en mer produktiv och effektiv produktion?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att pÄ uppdrag av PMC AB genomföra en studie om konceptet Lean production, för att sedan ta reda pÄ hur PMC AB kan anvÀnda sig av detta koncept i sin produktion för att bli mer effektiva och produktiva.Metod: För att genomföra studien har primÀr- och sekundÀr data anvÀnts. Den primÀra datan har samlats in genom intervjuer med personer pÄ PMC AB samt observationer i produktionen. Den sekundÀra datan bestÄr av information insamlad frÄn litteratur, artiklar, Internet och broschyrer.Resultat: Studien visar att Lean production inte bara Àr anvÀndbart i stora österlÀndska företag sÄsom Toyota, utan gÄr att implementera pÄ alla olika sorters företag. Konceptet betonar dock vikten av att grundligt gÄ igenom alla delar av företaget och inte glömma nÄgon.

MÀrkskyltprogram för mÀttransformatorer

Detta examensarbete utfördes pÄ ABB Power Technologies i Ludvika med syfte att förenkla tillverkningen av mÀrkskyltar till mÀttransformatorer.Tidigare utformades alla skyltar för hand i Excel utifrÄn data frÄn ett berÀkningsprogram. Det gjorde att det behövdes en mall för varje variant i varje sprÄk vilket ledde till vÀldigt mÄnga mallar. PÄ ABB ville man bÄde komma ifrÄn mÀngden olika mallar och det tidskrÀvande handarbetet som dessutom kunde resultera i att skyltarna inte fick enhetligt utseende. Genom att göra ett program som automatiskt genererar skyltarna utifrÄn en standardmall med hjÀlp av en fil frÄn berÀkningsprogrammet sparas mycket tid och arbete. Den som utformar skylten behöver dÄ bara lÀgga till nÄgra fÄ data sjÀlv och kan vÀlja sprÄk direkt i programmet istÀllet för att behöva skriva allt för hand.Resultatet av detta examensarbete blev ett program som anvÀnds av ABB för att göra skyltar till nÀstan alla mÀttransformatorer..

Pedagogers utvecklande av kompetens- en förutsÀttning för att kunna möta alla elever

Finck, Louise (2005). Elevers ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lÀrares uppfattning om elevers ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

Exponeringars pÄverkan pÄ konsumenter

Som butikschef Àr det viktigt att man visar upp sina varor pÄ ett attraktivt sÀtt och detta kan man enkelt göra genom en exponering. Det Àr dock viktigt att man genomför exponeringen pÄ ett genomtÀnkt sÀtt och tar hÀnsyn till vissa faktorer för att konsumenterna verkligen ska uppmÀrksamma den (Carlsson m.fl. 2002).Vi har tagit hjÀlp av 57 konsumenter för att fÄ deras syn pÄ exponeringar och för att fÄ ett underlag som beskriver vad det Àr som Àr viktigt för dem för att en exponering ska uppmÀrksammas. FrÄgorna som skickades ut till konsumenterna hade nio frÄgor och svaren var inte givna pÄ alla frÄgor, allt för att konsumenterna skulle fÄ tÀnka sig in i sin egen situation sÄ mycket som möjligt och pÄ sÄ sÀtt inte bli styrda av nÄgra speciella svarsalternativ. PÄ nÄgra frÄgor fanns dock alternativ att vÀlja bland för att konsumenterna enkelt skulle förstÄ vad det var vi menade med frÄgorna.Resultatet av frÄgorna visar att konsumenterna i denna undersökning Àr vÀl medvetna om att butiker anvÀnder sig av olika exponeringssÀtt för att Ästadkomma en merförsÀljning.

Elever med dyslexi i klassrummet - en skola för alla

Sammanfattning Examensarbete i pedagogik, LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Författare: Johanna Palmaeus Handledare: Annette Byström Titel: Elever med dyslexi i klassrummet ? En skola för alla Sökord/Ă€mnesord: Dyslexi, Specialpedagogik, Utredning, ÅtgĂ€rd Syfte: Syftet med den hĂ€r studien har varit att undersöka vilka förĂ€ndringar sin kan göras hos skolan respektive den enskilde lĂ€raren för att situationen för elever med dyslexi ska bli bĂ€ttre. Fyra frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att besvara syftet: ? ?Vilka hjĂ€lpmedel kan man anvĂ€nda inne i klassrummet för elever med dyslexi?? ? ?Hur kan man anpassa undervisningen sĂ„ att elever med dyslexi blir mer inkluderade?? ? ?Hur pĂ„verkas en elev med dyslexi psykosocialt av sitt handikapp och vad kan skolan och lĂ€raren göra för att ge rĂ€tt stöd?? ? ?Vilka konsekvenser kan man se hos eleven i relation till hur lĂ„ng vĂ€ntetiden Ă€r innan en utredning görs och en diagnos stĂ€lls?? Metod: Den metod som anvĂ€ndes var en kvalitativ intervjustudie med tvĂ„ lĂ€rare och tvĂ„ specialpedagoger pĂ„ grundskolan. Ett frĂ„geformulĂ€r har anvĂ€nts, anpassat till de bĂ„da lĂ€rarkategorierna, men utrymme har lĂ€mnats för förtydligande och följdfrĂ„gor. Resultat: Undersökningen har visat att stora brister rĂ„der i skolan vad gĂ€ller utredning och Ă„tgĂ€rder, men Ă€ven att lĂ€rare saknar kunskap om hur de ska upptĂ€cka och underlĂ€tta för elever med dyslexi i sitt klassrum. För att förbĂ€ttra situationen för dyslektiker i skolan, behövs en kombination av ökad specialpedagogisk kompetens hos lĂ€rarna, kortare vĂ€ntetid för utredning, adekvata Ă„tgĂ€rder, samt ett specialpedagogiskt team pĂ„ skolorna som Ă€ven kan handleda personalen. DĂ„ kan man kanske uppfylla begreppet ?En skola för alla? ? med andra ord, Ă€ven för elever med sĂ€rskilda behov som dyslexi..

LÀrares syn pÄ det mÄngdimensionerade arbetssÀttet inom
matematiken i Ă„r 2-3

VÄrt syfte med denna uppsats var att var att beskriva hur lÀrare i Är 2-3 ser pÄ anvÀndandet av ett mÄngdimensionerat arbetssÀtt i den egna undervisningen, med fokus pÄ matematikundervisning. Det mÄngdimensionerade arbetssÀttet Àr en tes som vi utformat. Det finns tre faktorer som en lÀrare bör ta hÀnsyn till för att ett mÄngdimensionerat arbetssÀtt ska kunna fungera. Dessa Àr: elevers erfarenheter/intressen, lÀrstilar och den egna lÀrarrollen. Litteraturstudierna i bakgrunden behandlade pedagogisk forskning och tankar som stödjer vÄr tes för det mÄngdimensionerade arbetssÀttet.

Varför flyttar man ut till landet? : Kontraurbanisering i ett regionalt centra

Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. HÀr finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska fÄ kÀnna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, Àven den traditionella. Detta visar att alla delar av skolan inte arbetar Ät samma hÄll och inte heller följer sina föreskrifter.Syftet med detta arbeta Àr att identifiera och kartlÀgga de kunskaps- och demokratisyner som existerar i skolans olika lÀroplaner. De lÀroplaner som Àr av intresse för detta arbete Àr Lgr69, Lgr80, Lpo94 samt Lpfö98.

Kan rekrytering skapa jÀmstÀlldhet? - en fallstudie

Idag domineras den svenska skogsbranschen av manlig arbetskraft. Det uttrycker sig extra tydligt i ledningsgrupperna dÀr andelen kvinnor Àr Ànnu lÀgre. DÀremot ser man en uppÄtgÄende trend gÀllande kvinnor som anstÀlls till personalledande positioner. Syftet med studien Àr att undersöka tankar och Äsikter hos chefer med personalansvar angÄende en jÀmnare könsfördelning, med hÀnsyn till olika mÄl och andra pÄverkande faktorer vid rekrytering pÄ Norra SkogsÀgarna. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer genom fysiskt möte med sju respondenter frÄn Norra SkogsÀgarnas alla fyra industrier samt huvudkontor. Alla personer som intervjuades har personalansvar. De intervjuade har en positiv syn pÄ mÄl kopplade till jÀmstÀlldhet vid rekrytering. Den positiva synen gÀller bÄde det egna företagets och branschorganisationen Skogsindustriernas uppsatta mÄl inom detta omrÄde.

Statens och kyrkans separation : En lokal studie om HÀllby församling i Södermanland

Syftet med denna studie Àr att fÄ kunskap om hur sex danslÀrare uppfattar sitt arbete med bedömning i dans i gymnasieskolan, inom de nya Àmnes-och kursplanerna frÄn 2011. Studien avser ocksÄ undersöka hur danslÀrarna gÄr tillvÀga under feedbacksamtal i dansÀmnet. Mitt syfte för studien grundar sig i att jag sjÀlv har ett starkt intresse för bedömning och hur jag kan utveckla olika bedömningsmetoder. De metoder jag har anvÀnt mig av i studien Àr tre kvalitativa intervjuer, samt tre intervjuer via mail. Intervjupersonerna har valts pÄ grunderna att de undervisar elever inom det estetiska programmet inriktning dans, samt att de undervisar elever enligt de nya Àmnes-och kursplanerna.

En studie om förskollÀrares anvÀndning av barnlitteratur i
sitt genusarbete pÄ förskolan

Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ om och hur förskollÀrare anvÀnder barnlitteraturen i sitt genusarbete. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod, vilket vi ansÄg vara lÀmpligt för att fÄ reda pÄ förskollÀrarens tankar och dÀrmed kunna fÄ en förstÄelse för deras arbetssÀtt med barnboken. Sex förskollÀrare intervjuades och resultatet har visat att alla informanter anser att genus Àr en viktig frÄga samt att genus handlar om ens förhÄllningssÀtt gentemot barnen. Alla anvÀnde barnboken i sitt vardagliga arbete, dock pÄ olika sÀtt men ur ett genusperspektiv. Vissa bytte ut huvudrollsinnehavaren i boken medan vissa lÀste boken som den var och efterÄt reflekterade tillsammans med barnen.

En skola för alla: verklighet eller utopi?

Under de senaste hundra Ären har skolan förÀndrats frÄn att ha varit en skola för vissa till att bli en skola för alla. I och med denna förÀndring har synen pÄ elever förÀndrats, det inkluderande perspektivet ersatte det föregÄende som var segregerande. Det inkluderande perspektivet innebÀr att eleven i största möjliga utstrÀckning ska fÄ sin undervisning individualiserad i sin ursprungliga miljö. Sociala effekter anses som mycket viktiga för barn och ungdomars lÀrande och utveckling. Vi kan se att utvecklingen har skett, frÄgan för oss blir dÄ: Varför? Detta leder oss till rapportens syfte.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->