Sök:

Lärares syn på det mångdimensionerade arbetssättet inom
matematiken i år 2-3


Vårt syfte med denna uppsats var att var att beskriva hur lärare i år 2-3 ser på användandet av ett mångdimensionerat arbetssätt i den egna undervisningen, med fokus på matematikundervisning. Det mångdimensionerade arbetssättet är en tes som vi utformat. Det finns tre faktorer som en lärare bör ta hänsyn till för att ett mångdimensionerat arbetssätt ska kunna fungera. Dessa är: elevers erfarenheter/intressen, lärstilar och den egna lärarrollen. Litteraturstudierna i bakgrunden behandlade pedagogisk forskning och tankar som stödjer vår tes för det mångdimensionerade arbetssättet. I bakgrunden så framkommer vikten av att utbildningen måste intressera samt stå i kontrast till elevernas erfarenhet. Annars blir undervisningen resultatlös. Genom att eleverna hittar sin individuella lärstil så fungerar den som stöd när eleverna ska strukturera och konstruera sin egen kunskap. Lärarens syn på den egna arbetsrollen står i direkt kontrast till hur undervisningen bedrivs. Uppsatsen bygger på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna innefattade sju stycken lärare som alla undervisar i år 2-3 i ämnet matematik. Resultatet visade på att lärarna inte medvetet arbetade med det mångdimensionerade arbetssättet. Men från intervjuer kunde vi utläsa att lärarna till en stor del arbetade utifrån varierade arbetsformer som kan liknas vid ett mångdimensionerat arbetssätt. Alla de lärare vi intervjuat använder en arbetsbok i sin matematikundervisning. Även om de flesta lärarna vill sluta använda sig av en arbetsbok, så vill de inte helt ta bort den. Detta beror på att arbetsboken är, i ett helhetsperspektiv, en av många viktiga delar i strävan efter en undervisning som omfattar alla deras elevers behov.

Författare

Jan Holmgren Markus Lundmark Mikael Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..