Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 24 av 1315

Hur ser pedagoger pÄ sin förmÄga att skapa matematikundervisning för alla elever i klassen

SammanfattningSyftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagogerna ser pÄ sina förutsÀttningar att skapa matematikundervisning för alla elever i klassen. Bakgrunden till det valda Àmnet Àr att mÄnga elever som slutar grundskolan inte nÄr upp till betyget GodkÀnd i Àmnet matematik (SOU, 2004). DÄ det Àr lÀrarna i grundskolan som skall förmedla de matematiska kunskaperna till eleverna fann vi det intressant att vÀnda oss till lÀrare för att fÄ deras syn pÄ vilka möjligheter de anser sig ha för att förmedla en undervisning i matematik till alla elever i klassen. Med hjÀlp av enkÀtfrÄgor stÀllda till 25 verksamma pedagoger i grundskolans tidigare Är som undervisar i Àmnet matematik försökte vi finna svar pÄ vÄr frÄga. I litteraturstudien kom vi bland annat i kontakt med studier av elever som efter avslutad grundskola inte nÄtt upp till betyget GodkÀnd i Àmnet matematik.

?Det mÄste ju vara lite strÀngt ocksÄ? - Elevers röster om skolrÄd och deras inflytande

Syftet med detta arbete Àr att studera elevers upplevda inflytande kopplat till rÄdsverksamheten pÄ en skola dÀr alla elever deltar i nÄgot rÄd. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra elever pÄ skolan. Resultatet frÄn intervjuerna har vi analyserat och tolkat utifrÄn styrdokument, tidigare forskning och John Deweys teori om demokrati i skolan. Resultatet visar att respondenterna upplever att de har stort inflytande via rÄdsverksamheten men lyfter Àven att alla elever pÄ skolan inte har inflytande. Eleverna ger en bild av att rÄdsverksamheten möjliggör för eleverna att ta stor plats och att det snarare Àr elevstyrt Àn lÀrarstyrt.

HöglÀsning i förskola och förskoleklass : Ett pedagogiskt redskap?

Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ vilken vikt pedagoger inom förskoleverksamheten lÀgger vid höglÀsning. Vi valde att göra en kvalitativ studie som bygger pÄ semistrukturerade intervjuer. I arbetet redovisas tio pedagogers beskrivning kring syftet med höglÀsning och hur den tillÀmpas i verksamheten. Resultatet visade att alla pedagoger sÄg höglÀsning som nÄgot betydelsefullt och nödvÀndigt i verksamheten. Vidare framkom det i vÄr studie att det i förskolan och förskoleklassens organisation kunde uppstÄ vissa hinder som pÄverkade höglÀsningens prioritet.

Hur anvÀnds alternativa lÀromedel i matematikundervisningen?

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur alternativa lÀromedel anvÀnds i matematikundervisningen i grundskolans tidigare Är och undersöka vilka faktorer som pÄverkar lÀraren till att vÀlja detta arbetsmaterial. Vi har utfört kvalitativa observationer pÄ tre olika skolor och genomfört kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som alla arbetar med alternativa lÀromedel i sin undervisning. Parallellt har vi studerat litteratur i Àmnet för att skapa oss en vetenskaplig grund. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att alternativa lÀromedel anvÀnds i syfte att aktivera eleverna i deras kunskapande. Styrdokumenten har haft en avgörande betydelse dÄ lÀrarna valt att arbeta med alternativa lÀromedel.

Resurser till elever med specialbehov : LÀs- och skrivsvÄrigheter och koncentrationssvÄrigheter

I skolan har alla elever olika behov och det Àr skolans uppgift att hjÀlpa alla elever att nÄ mÄlen i lÀroplanen. Detta arbete syftar till att undersöka hur tvÄ elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och koncentrationssvÄrigheter har upplevt sin skolgÄng och de resurser de fÄtt och Àven vad olika skolor i en kommun sÀger att de har för resurser till elever med dessa specialbehov. En enkÀtstudie och en intervjustudie har genomförts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningar. 40 enkÀter skickades ut till lÀrare, speciallÀrare och specialpedagoger i en kommun och tio svar kom tillbaka. Intervjustudien utfördes pÄ fyra personer varav tvÄ före detta elever och deras mammor.

Älgar som Ă€ter Ă€ckliga Ă€gg : dans och rörelse som metod för lĂ€s- och skrivinlĂ€rning

Alla barn har olika sÀtt att lÀra sig och det behövs dÀrför olika undervisningsmetoder. Estetiskt arbete Àr vanligt förekommande i de flesta skolor men att anvÀnda dans och rörelse som ett verktyg för lÀs- och skrivinlÀrning förefaller vara ovanligt. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka dans och rörelse som undervisningsmetod inom lÀs och skrivinlÀrning i förhÄllande till traditionell lÀs- och skrivinlÀrning. De frÄgestÀllningar som stÄtt i fokus Àr: Vilka fördelar respektive nackdelar kan intervjuade klasslÀrare, för Ärskurs ett, se med att anvÀnda dans och rörelse i lÀs- och skrivinlÀrning samt vilka fördelar respektive nackdelar har jag funnit under arbetets gÄng? Jag har genomfört undervisningsförsök i tre Ärskurs ett och kvalitativa intervjuer med tillhörande klasslÀrare.

Den ?inre konstnÀrens? agenda och tidtabell : En undersökning om flöde och torka i skaparprocesser

Arbetet behandlar orsaker till ett kreativt motstÄnd och flöde. Mitt syfte Àr att ta reda pÄ vad som driver mÀnniskor att skapa inom omrÄdet för lÄtskrivare/artister. Hur hanterar man idétorka och ?skrivkramp? och finns det nÄgon metod för att upprÀtthÄlla ett kreativt flöde?Jag har intervjuat sex personer som alla Àr verksamma som lÄtskrivare och artister samt anvÀnt mig av litteraturstudium. I mitt arbete har jag kommit fram till att skrivkramp kan uppstÄ av mÄnga olika anledningar.

Bilder och byggen Àr bra Àven för de bÀsta matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

Elever med varierad matematisk fo?rma?ga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. Fo?r att ge alla mo?jlighet att utmanas ha?nvisas eleverna ofta till enskild ra?kning i la?romedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat fo?r att den ger litet utrymme fo?r interaktion eleverna emellan. Den ha?r studien redogo?r fo?r hur elever i heterogena elevgrupper lo?ser matematiska problem som a?r konstruerade fo?r att utmana alla gruppens elever, inklusive elever med sa?rskild matematisk fo?rma?ga.

Kostnadsoptimering av singelfrekvensnÀt för marksÀnd
digital-tv med Simulated Annealing

I det hÀr arbetet har algoritmen Simulated Annealing undersökts med avseende pÄ dess möjlig att anvÀndas för att minimera av kostnaden för ett singelfrekvensnÀt för digital tv. Undersökningen Àr gjord genom att simulera ett antal testfall för att utreda hur olika ingÄende optimeringsparametrar inverkar pÄ slutresultatet. Alla försök har genomförts i ett egenkonstruerat simuleringsverktyg, gjort i Matlab. En jÀmförelse av resultaten för tvÄ olika sÀtt att hantera tÀckningskraven har ocksÄ gjorts, Simulated Annealing med- respektive utan straff metod. Alla genomförda försök har genererat en betydande kostnadssÀnkning jÀmfört med startkonfigurationen.

Teknik i förskolan : En studie om i pedagogers arbete med teknik i förskolan

DÄ webben nu bestÄr av dynamiska hemsidor och kraftfulla applikation blir Àvenkraven pÄ kommunikationshastigheter större. Detta arbe har tittat pÄ den Àldre ochpoppulÀra tekniken Long Polling och stÀllt den i förhÄllande till HTML5s nyawebsocket API. Igenom att bygga ett multiplayer spel för webblÀsaren utan nÄgrapluggins stÀlldes teknikerna mot varandra för att se vilken som presterade bÀst ochvisade sig mest effektiv för anvÀndning i den typen av applikation. WebSockets visadesig klara av alla tester med marginal mot de vÀrden relaterad forskning visat pÄ Àrminimum kraven för att kunna realisera realtidsapplikationer. Long Polling föll kortoch visade sig vara svagare pÄ alla punkter i förhÄllande till WebSockets..

TAKK som ett stöd för andrasprÄksinlÀrning i förskola och skola

Syftet med arbetet Àr att undersöka och problematisera om TAKK kan vara ett stöd för andrasprÄksinlÀrning i förskola och skola. Genom intervjuer med personal pÄ en förskola och skola i ett och samma rektorsomrÄde tog vi reda pÄ vad de anser om att anvÀnda TAKK för att förbÀttra kommunikationen med alla barn och elever. Vi frÄgade ocksÄ varför de inte har fortsatt med TAKK i skolan nÀr det har visat sig vara bra i förskolan. VÄrt resultat visar att alla vÄra intervjupersoner tycker att TAKK mycket vÀl kan vara ett stöd för andrasprÄksinlÀrningen bÄde i förskolan och i skolan. Det visade sig att den huvudsakliga anledningen till att de inte hade fortsatt med TAKK i skolan var bristen pÄ kunskap om TAKK..

Att synas i mÀngden pÄ en fackmÀssa : hur ska företag marknadsföringsmÀssigt agera för att inspirera och attrahera sin specifika mÄlgrupp, före och under en blomster- och inredningsmÀssa?

Förr i tiden fanns det marknadsplatser dÀr mÀnniskor utbytte varor sÄ som mat och klÀder - dagens marknadsplatser kallas idag mÀssor och fyller en viktig funktion i att utveckla det globala samhÀllet. MÀssor Àr idag en viktig del i företags- och konsumenters utveckling. Det Àr viktigt att företag vet hur de pÄ bÀsta sÀtt ska agera före, under och efter mÀssan för att lyckas sÄ bra som möjligt. Vi har anvÀnt oss utav en teoretisk modell vid namn Trade Fair Intelligence, för att fÄ med alla delar som berör ett mÀssdeltagande.Uppsatsens undersökning bygger pÄ att vi har utfört en dold observation pÄ en verklig blomster- och inredningsmÀssa, för att se hur kunder och personal beter sig under en mÀssa. Vilka problem som kan uppstÄ och vilka metoder som Àr bÀst för att lösa dem.

Dramapedagogik i undervisningen

VÄrt arbete försöker belysa hur drama och dramapedagogik anvÀnds i undervisningen, samt att skapa en djupare förstÄelse för hur drama och dramapedagogik anvÀnds och upplevs av lÀrare. Intresset för dessa frÄgor vÀcktes under vÄr praktikperiod, dÄ vi ofta möttes av frÄgor och undran över vÄr utbildning inom kme. Vi har Àven varit nyfikna pÄ om lÀrare ser nÄgot samband mellan lek och drama, och hur de definierar begreppet kreativitet i en lÀrandesituation. Metoden som vi har anvÀnt oss av för att finna svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har varit kvalitativ genom intervjuer av Ätta lÀrare och faktasökning i litteraturen. Genom vÄra intervjuer upptÀckte vi att om drama anvÀnds sÄ Àr det vanligast förekommande som avslutningsprojekt pÄ ett tematiskt arbete i form av teater och Àven i vÀrderingsövningar.

"Att lÀsa Àr bra för hela sjÀlen" : En studie om nio pedagoger s arbete med att vÀcka och stimulera lÀslusten

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur nio verksamma pedagoger arbetar för att vÀcka och stimulera barns lÀslust. Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie dÀr vi har intervjuat och observerat nio pedagoger pÄ tre skolor, alla verksamma i Är F-3.Resultatet visar att pedagogerna i vÄr undersökning arbetar medvetet för att vÀcka och stimulera lÀslusten. De arbetar alla pÄ olika sÀtt och har mÄnga olika knep för att locka barnen till lÀsning. NÄgot som pedagogerna lÀgger stor vikt vid Àr det lustfyllda med att lÀsa, samt praktiska exempel pÄ hur barn kan lockas till lÀsning..

FyrfÀrgssatsen

FÄ satser inom matematiken Àr sÄ omtalade som fyrfÀrgssatsen. Den klas- siska formuleringen sÀger att fyra fÀrger rÀcker för att kunna fÀrglÀgga alla kartor pÄ sÄ vis att tvÄ angrÀnsande omrÄden inte fÄr samma fÀrg. Trots sin enkla formulering tog det över ett sekel att bevisa fyrfÀrgssatsen.Alla idag kÀnda bevis resonerar kring ett minimalt motexempel till fyr- fÀrgssatsen. Man tittar pÄ en mÀngd smÄ kartor, sÄ kallade konfigura- tioner. En konfiguration Àr reducibel om den inte kan förekomma i ett minimalt motexempel.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->