Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 23 av 1315

FastighetsÀgarnas roll i Malmös segregation - Property managers liability in the segregation of Malmö

Denna uppsats syfte Ă€r att undersöka vilken roll olika fastighetsbolag i Malmö anser sig ha för att pĂ„verka segregationen. Vi vill se om det utförs nĂ„gon styrning frĂ„n företagen och om typen av Ă€gandeform spelar nĂ„gon roll för fastighetsĂ€garnas sĂ€tt att arbeta med segregationen. Först Ă€gnade vi oss Ă„t litteraturstudier i det aktuella Ă€mnet vilket vi följde upp med intervjuer i tre företag med olika Ă€garformer. De företag vi intervjuade hade alla olika Ă€gandeskap sĂ„som kommunal, kooperativ och privat. Ägandeformen har betydelse i arbetet mot segregation. Mest pĂ„tagligt Ă€r det i det privata företaget dĂ€r Ă€garen har avgörandet om företaget skall arbeta med detta.

Barndomen i en landsbygdsidyll : En ekokritisk studie av Astrid Lindgrens verk Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn.

Syftet med uppsatsen Ă€r att analysera naturskildringarna i Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn utifrĂ„n ett ekokritiskt perspektiv för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt se hur natursynen i böckerna pĂ„verkar landbygdsidyllen. Det ekokritiska perspektivet innebĂ€r att man jĂ€mför relationerna mellan det mĂ€nskliga och det icke mĂ€nskliga i litterĂ€ra verk.En textanalys av texterna har gjorts för att fĂ„ fram de smĂ„ nyanserna i naturbeskrivningarna för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunna fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna. Trots att böckerna innehĂ„ller en hel del bilder har fokus legat pĂ„ sjĂ€lva texten.Analysen av texterna visar pĂ„ en uppmĂ„lad bild av en idyll som stĂ€ndigt hotas av vĂ€drets makter, den vilda naturen eller mĂ€nniskan sjĂ€lv. De vuxna personerna i böckerna har en antropocentrisk syn pĂ„ naturen dĂ€r den finns till för att tjĂ€na mĂ€nniskan, medan barnen oftast lever i symbios med naturen och likstĂ€ller djur och mĂ€nniskor.Även om det inte var författarens intentioner att skriva en naturessĂ€, lever bĂ„da böckerna Ă€ndĂ„ upp till mĂ„nga av kriterierna för att fĂ„ tillhöra den genren..

LÀrares erfarenheter och tankar om utomhuspedagogik : Med fokus pÄ lÀrande och hÀlsa i grundskolans tidigare Är

Syftet med studien var att undersöka lÀrares erfarenheter och tankar om utomhuspedagogik, samt hur utomhuspedagogik pÄverkar elevers lÀrande och hÀlsa.Studien har en fenomenologisk infallsvinkel och metoden Àr kvalitativ. 14 stycken semistrukturerade intervjuer har utförts med lÀrare i Ärskurs F-3 pÄ sex olika skolor.Resultatet visar att flera av lÀrarna anser att elever lÀr sig pÄ olika sÀtt, samt lÀr med hela kroppen och alla sinnen. Görandets betydelse lyfts fram. NÀstan alla lÀrare har stor erfarenhet av utomhuspedagogik och de som arbetar med det idag har flera olika belÀgg till varför. Det belÀgget som flest lÀrare anvÀnder Àr att eleverna fÄr anvÀnda hela kroppen och alla sinnen i lÀrandet, de fÄr göra.

Miljön i förskolan? ett specialpedagogisk redskap?

Ur ett pedagogiskt perspektiv Àr det viktigt att utgÄ ifrÄn att skolan Àr en skola för alla. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om fysisk och psykosocial miljö. Denna studie vill belysa hur det med hjÀlp av förÀndringar i den fysiska och psykosociala miljön i förskolan gÄr att arbeta för en skola för alla barn. Den fysiska miljön innefattar innemiljö med lokaler, fÀrg, material, inredning och utemiljön visar pÄ möjligheter dÀr barnen kan fÄ utlopp för sitt rörelsebehov och chans att leka ostört. Den psykosociala miljön innefattar olika förhÄllningssÀtt, pedagogik och metoder.

MIGO

Varje dag stöter vi pĂ„ förpackningar av olika slag. För mĂ„nga personer Ă€r öppnandet av dessa förpackningar ett svĂ„rt moment, dĂ„ det krĂ€vs en viss grad av handstyrka för att klara av det. Nedsatt handstyrka kan bero pĂ„ skador eller sjukdomar, som exempelvis Parkinsons sjukdom, fingerledsartros och ledgĂ„ngsreumatism. Åldrandet har ocksĂ„ en negativ pĂ„verkan pĂ„ handens styrka och funktion. Ett exempel pĂ„ svĂ„röppnade förpackningar Ă€r de med skruvkork av plast.

Hur hjÀlper lÀrare elever att nÄ sina betygsmÄl i naturkunskap A?

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar för att alla elever ska kunna nÄ sina betygsmÄl i naturkunskap A pÄ gymnasiet. För att fÄ underlag för undersökningen intervjuades fyra olika naturkunskapslÀrare. Resultatet visar pÄ en mycket stor variation, dels mellan lÀrare men Àven mellan skolor, i hur man hjÀlper eleverna att nÄ sina mÄl. Alla lÀrare hjÀlper eleverna olika mycket och pÄ olika sÀtt. Undersökningen visar pÄ olika sÀtt att arbeta för att frÀmja elevernas lÀrande och dÀrmed hjÀlpa dem att nÄ sina betygsmÄl..

Det gör ju ett sjÀlvklart val Ànnu sjÀlvklarare : En studie om mÀns förÀldraledighet i en organisation

Ämnet för den hĂ€r uppsatsen Ă€r mĂ€ns förĂ€ldraledighet. Det övergripande syftet med denna studie har varit att studera hur mĂ€n förhĂ„ller sig till sina dubbla roller som smĂ„barnsförĂ€ldrar och förvĂ€rvsarbetare. Specifikt har jag undersökt om mina informanter, fyra mĂ€n vilka varit förĂ€ldralediga, pĂ„verkats av deras arbetsgivares, Statoils, smĂ„barnsförĂ€ldrapolicy i de val de gjort angĂ„ende sin förĂ€ldraledighet. Genomförandet av studien har skett genom kvalitativ intervjumetod. Informanterna har alla uttryckt att smĂ„barnsförĂ€ldrapolicyn gett dem stöd i de val de gjort angĂ„ende sin förĂ€ldraledighet, dock har den inte haft avgörande betydelse.

ReligionsÀmnets roll i ett mÄngreligiöst samhÀlle : Vad tycker lÀrarna?

Detta examensarbete Àr en kvalitativ undersökning av hur svenska religionslÀrare ser pÄ sitt Àmnes roll i ett mÄngreligiöst samhÀlle, samt hur de ser pÄ de förÀndringar som genomförts i kursplanen samt hur de gör för att uppfylla lÀroplanenernas krav pÄ objektivitet. MÄnga lÀrare menar att Àmnet har utökats med nya moment, sÄsom religion i förhÄllande till vetenskap, men att tiden för kurserna inte utökats. Resultatet har dÀrför enligt en lÀrare blivit mindre tid till fördjupning. Alla lÀrare i undersökninge sÀger att man försöker behandla alla religioner rÀttvist och neutralt, men man menar samtidigt att det gÀller att vara medveten om att man aldrig helt kan uppnÄ neutralitet..

Labyrinternet : Vilken plats tar internet i ditt liv?

Internetifieringen i vÄrt samhÀlle gÄr rasande fort och vi blir mer och mer uppkopplade.Detta projekt handlar om att upplysa betraktaren om mötet med internet och skapa enpersonlig relation till det fenomen som internet Àr. Genom ett synliggörande med aktiv interaktionligger projektet i grÀnslandet mellan kritisk design, interaction design och industridesign med fokuspÄ 'Design För Alla' frÄgor för alla.?Design För Alla? Àr en innovationsmetod som innebÀr att frÄgestÀllningar stÀlls pÄ sin spets ochatt man utgÄr frÄn och testar sina idéer tillsammans med dem som stÀller högst krav och harstörst behov. ?Design För Alla? gör att man kan ifrÄgasÀtta gammal praxis och existeradereferensramar för standardlösningar och istÀllet angripa en frÄgestÀllning utifrÄn nyaassociationsbanor och inspirationsingÄngar som gör researchen mer tillÄtande och spÀnnande.Ett av projektets viktigaste moment var en workshop med en grupp kognitivt nedsatta ungdomarfrÄn Höghammarskolan.

SĂ„ funkar det- din Ă„lderspension

Pensionen berör oss alla! DÀrför har syftet med mitt examensarbete varit att skapa en lÀttillgÀnglig broschyr som ökar förstÄelsen av hur pensionssystemet fungerar. Den hÀr rapporten redogör för hur jag gick till vÀga nÀr jag arbetade fram broschyren SÄ funkar det ? din Älderspension. Broschyren Àr ett informationsmaterial bestÄende av bearbetad text med visuella förstÀrkningar.NÀstan allt informationsmaterial bestÄr av text, ibland tillsammans med bilder. Alla mÀnniskor lÀser inte text automatiskt och utan anstrÀngning.

Lek och ledarskap/Play and leadership

Resultatet visar, att det fanns en stor medvetenhet i intervjugruppen om lekens betydelse för den kognitiva utvecklingen. Detta var för mig en glÀdjande upptÀckt. Vidare kom det fram att det pÄgick olika utvecklingsarbeten, inget var direkt kopplat till lek, men leken fanns hela tiden med i tankarna hos respondenterna. Kompetensutveckling, samtal och handledning var viktiga redskap för att utveckla verksamheterna. Samtliga respondenter menade att man kan anvÀnda lek som specialpedagogisk metod och att det gagnar alla barnen i gruppen.

Visionen ?En skola för alla?En kvalitativ studie av fem pedagogers uppfattning om inkluderande arbetssÀtt

Detta examensarbete berör pedagogers uppfattningar om inkluderande arbetssÀtt i svensk grundskola. MÄlet med undersökningen Àr att öka kunskapen om faktorer som bidrar till en inkluderande skola och en skola för alla. Syftet med arbetet Àr att undersöka vilka arbetssÀtt specialpedagoger anvÀnder för att omsÀtta teorierna bakom inkludering till praktik samt hur specialpedagogiska insatser organiseras inom grundskolan för att förbÀttra möjligheterna för elever i behov av sÀrskilt stöd. I litteraturgenomgÄngen belyses tidigare forskning med fokus pÄ en skola för alla, normalitet, avvikelse, differentiering, integrering, integration, segregering, inkludering, inklusion och exkludering. En historisk tillbakablick över svensk skola ges med inriktning pÄ elever i behov av sÀrskilt stöd och specialundervisning.

Naturvetenskap i förskolan. : En studie i pedagogers syn pÄ naturvetenskap i förskolan och hur de synliggör den.

Syftet med min studie var att se hur pedagoger ser pÄ naturvetenskap i förskolan. Vad kan naturvetenskap vara för förskolebarn och hur lyfter pedagogerna fram den? Jag var ocksÄ intresserad av att fÄ veta hur de anvÀnder sig av ett undersökande och utforskande arbetssÀtt, som har stora likheter med ett naturvetenskapligt arbetssÀtt.Som metod anvÀnde jag kvalitativ undersökning och intervjuade sju förskollÀrare. De var alla eniga om att naturvetenskap Àr ett brett och viktigt Àmne. I första hand Àr det biologin man lyfter fram.

Att "bygga begrepp" inom naturvetenskap : lÀrarnas spontana tankar

Bakgrund: I kursplanen för Är 5 finns bÄde strÀvans- och uppnÄendemÄl inom naturvetenskapens tre omrÄden 2013 kemi, fysik och biologi. Det finns studier som visar att den naturvetenskapliga undervisningen Àr obefintlig inom vissa omrÄden för de lÀgre Äldrarna. Detta beror pÄ att pedagogerna för de lÀgre Äldrarna inte Àr förtrogna med kemi och fysik sjÀlva och dÀrför undviker Àmnet samt dess begrepp. Syfte: Syftet Àr att undersöka hur lÀrarna för klass 1-3 spontant tÀnker kring begreppen fast och flytande form samt gasform, ljudets utbredning och magnetism samt vilka arbetsformer de kan tÀnka sig att arbeta med inom respektive omrÄde samt vilken instÀllning de har till att etablera begrepp hos barnen. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua Ätta lÀrare, för att fÄ fram lÀrarnas spontana tankar.

NÀsta generations skolbÀnk

Examensarbetet Framtidens skolbÀnk som har utförts pÄ avdelningen för maskinteknik vid Blekinge Tekniska högskola i samarbete med grundskolan Vittra Adolfsberg. SkolbÀnken Àr till för att möjliggöra ergonomiskt bra arbetsstÀllningar i bÄde sittande och stÄende position för alla elever oavsett lÀngd och storlek. Dessutom ska skolbÀnken underlÀtta anvÀndandet av digitala undervisningsredskap sÄsom datorer och surfplattor. Examensarbetet bestÄr i att utveckla och konstruera en skolbÀnk som möjliggör detta utan att skolbÀnken blir för dyr eller för ömtÄlig för att kunna vara att reellt alternativ för alla skolor. Idag sÄ Àr projektet pÄ konceptstadiet men det finns definitivt möjligheter att nÄgon variant pÄ mitt förslag skulle kunna kommersialiseras dÄ det i dagslÀget inte finns nÄgra liknande produkter pÄ marknaden..

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->