Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 22 av 1315

FörvÀntningarna pÄ en systemvetare efter studierna : En undersökning kring samspelet mellan arbetsgivare, traineeprogram och utbildningen systemvetenskap

MÄnga mÀnniskor lider av kognitiva funktionsnedsÀttningar. Det kan försÀmraförmÄgan att anvÀnda teknik och leda till att mÀnniskor gÄr miste om mÄnga verktyg och funktionersom andra tar för givet. Att ta hÀnsyn till kognitiva funktionsnedsÀttningar i utvecklingen avmobilapplikationer Àr utmanande dÄ vissa grÀnssnitt och funktioner kan upplevas som för kompliceradeeller ostrukturerade. I denna uppsats presenteras designmönster som kan bidra till en inkluderandedesign enligt konceptet Design för alla. Design för alla innebÀr design som möjliggör anvÀndande föralla mÀnniskor.

Ledarskapets betydelse för verksamhetsstyrningen

Ledaren har en central roll i alla företag och hela verksamheten pÄverkas av de val som ledaren gör. Det Àr ocksÄ ledaren som har makten att bestÀmma hur verksamhetsstyrningen ska utformas, Àven om det finns mÄnga andra faktorer som kan pÄverka styrningen av företaget.Vi vill med denna uppsats undersöka olika ledare i olika företag för att se hur de pÄverkar verksamhetsstyrningen. Vilka likheter och skillnader det finns mellan dem och vilka andra faktorer som kan ha inverkan pÄ styrningen.Vi har genom en kvalitativ ansats undersökt Àmnet med hjÀlp av personliga intervjuer och annan datainsamling. Vi har fokuserat pÄ fyra olika företag och deras verkstÀllande direktörer, nÀmligen FastighetsmÀklarna Pontus Löfgren AB, Arla Foods AB, Plain Capital och Gardefalk & Co fastighetsmÀklare.Vi kan utifrÄn vÄr undersökning konstatera att de fyra ledarna alla har stor pÄverkan och inflytande vad gÀller verksamhetsstyrningen och dess utformning. De besitter alla ledaregenskaper som prÀglar deras verksamhet och vi kan se bÄde likheter och skillnader i deras ledarskap och verksamhetsstyrning.

Debatterna om En bok för alla Är 1992 och 2007 ? En diskursanalys

The aim of this Master?s thesis is to describe and compare the debates regarding the public funded publishing company En bok för alla (EBFA). On two occasions, 1992 and 2007, the public funding was threatened, which lead to debates and protests. The funding was revoked in 2007. I want to examine if by studying a particular product of cultural policy, one can se tendencies to how the cultural policy in whole change over time.

Screening för att upptÀcka lÀs- och skrivsvÄrigheter i gymnasieskolan : hur testerna anvÀnds för kartlÀggning, undervisning och resursfördelning

Syftet med studien var att undersöka hur screeningtester i gymnasieskolan hanteras av skolorna, hur resultaten anvÀnds samt pÄ vilka sÀtt de pÄverkar verksamheten pÄ individ-, grupp och organisationsnivÄ. Studien har en kvalitativ ansats dÀr intervjuer och fokusgrupper anvÀndes för att samla in data. För att analysera det insamlade materialet valdes tematisk analys. Resultatet visar att mÄnga av informanterna har en skeptisk hÄllning till screeningtesten, men trots det vill ha kvar dem. Det lyfts fram en uttalad önskan att det ska finnas nya och moderna, gÀrna digitala, test.

Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollÀrares syn pÄ sin egen betydelse som möjliggörare

Syftet med studien Àr att fÄ en förstÄelse för förskollÀrares syn pÄ inkludering, normalitet och avvikelse, samt barn i behov av sÀrskilt stöd. Vi vill ocksÄ fÄ ökade kunskaper om vilka förutsÀttningar som krÀvs, och vad förskollÀrarna sjÀlva anser att deras egen roll har för betydelse i arbetet med att skapa en inkluderande barngrupp. I studien anvÀnds kvalitativa intervjuer som metod. Fem utbildade förskollÀrare frÄn olika förskolor intervjuas.Resultatet visar att förskollÀrarnas syn pÄ inkludering prÀglas av demokratiska vÀrderingar. De ser till alla barns lika vÀrde och att alla har rÀtt till delaktighet i verksamheten.

Customer Relationship Management : Vad Àr de bakomliggande faktorerna till att olika företag misslyckas med CRM-implementering?

 Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka och analysera hur företag implementerar CRM i avsikt att identifiera de bakomliggande faktorerna till att företag misslyckas med en CRM implementering.Teorier: CRM som process, Implementeringsstrategier, ImplementeringsmodellMetod: Kvalitativ studie som bestÄr av fyra semi-strukturerade intervjuer med olika företag.Empiri: BestÄr av fyra intervjuer med CRM-ansvariga frÄn respektive företagSlutsats: Om företaget förstÄr och tar hÀnsyn till alla faser i CRM implementering, och generellt anser att alla faser Àr lika viktiga dÄ alla delar gÄr ihop, leder detta till en lyckad CRM implementering. De bakomliggande faktorerna till ett misslyckat CRM-implementering Àr i stort sett att företagen anser att en fas Àr viktigare Àn en annan fas, vilket leder till att företaget ned prioriterar andra faser som Àr vÀsentliga vid en implementering av CRM. .

?Vad var det som hÀnde?? : En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt till konflikter och vilka effekter förhÄllningssÀttet fÄr i barngruppen.

Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur pedagoger tÀnker kring sitt förhÄllningssÀtt i konflikter och vilka effekter de tror att förhÄllningssÀttet kan fÄ i barngruppen. Studiens metod har varit kvalitativa intervjuer dÀr sex pedagoger frÄn olika förskolor har deltagit. Resultatet visade att deltagarna hela tiden reflekterar över sitt förhÄllningssÀtt till konflikter och varför konflikter uppstÄr. NÄgot som alla deltagare belyste var att det Àr viktigt att barnen ges verktyg för att klara konflikter sjÀlva. Flera olika strategier kunde ses pÄ hur konflikthantering gÄr till men mycket handlar om bemötande, förklaringar och att alla i slutÀndan ska kÀnna sig nöjda.

Att se samband : undervisning och lÀrande med nya ögon

Denna artikel presenterar en Learning Study som innehÄller tre forskningslektioner.Syftet med studien var att analysera pÄ vilket sÀtt variationsmönster inverkar pÄ enelevgrupps lÀrande och förstÄelse för vad som pÄverkar blodomloppet. Studiensdesign baserades pÄ Variationsteorin och undersökningsgruppen utgjordes av 45elever i Ärskurs sex. Resultatet visade att alla elever utvecklade sina kunskaper omvad som pÄverkar blodomloppet. Genom att ÄskÄdliggöra blodcirkulationen som ettsammanbundet system och hur en vÀska transporteras i ett helt system gentemot ettsystem med hÄl i fick eleverna se att oavsett var i systemet brottet Àr pÄverkas alla delarna..

"Alla har koncentrationssvÄrigheter i olika situationer" : En intervjustudie om barn med koncentrationssvÄrigheter i förskola

I detta arbete undersöks utifrÄn olika aspekter, barn med koncentrationssvÄrigheter i förskola. Mitt teoretiska perspektiv Àr motivationsteorin. Min hypotes Àr att miljöns utformning har betydelse för barn med koncentrationssvÄrigheter. Mina forskningsfrÄgor Àr föjande; Vad Àr viktigt för att ett barn skall bibehÄlla sin koncentration? Vad har förskollÀrarna för ansvar för att bibehÄlla barnens koncentration? Vad har förskollÀrarna för strategier sÄ att barnen skall kunna bibehÄlla koncentrationen? Och Har miljös utformning betydelse för barn koncentrationsförmÄga? För att undersöka syftet har kvalitativaintervjuer utförts med tre förskollÀrare med olika erfarenheter och Är inom yrket.

LĂ€xans syfte och konsekvenser

LÀxans syfte och konsekvenser, Àr en kvalitativ undersökning om lÀrares syfte med lÀxor och om lÀrare anvÀnder lÀxan som ett verktyg i förÀldrakontakten. I undersökningen intervjuas tvÄ högstadielÀrare och sex lÄgstadielÀrare dÀr en av dessa arbetar och har utbildning inom montessoripedagogiken. I uppsatsen analyserar jag lÀrarnas svar utifrÄn Antonovskys begrepp, KASAM samt Vygotskijs teori om att lÀrande sker i samspel med andra. Alla lÀrare i undersökningen ger lÀxor. Studien visar att syftet med lÀxor skiljer sig Ät beroende pÄ vilket stadie lÀraren Àr verksam.

Konstmuseum i Uppsala

Ett konstmuseum pĂ„ 3000 mÂČ i Uppsala vid FyrisĂ„n. En utmejsling i det kulturella och historiska stadslandskapet i Uppsala dĂ€r besökaren kan vandra lĂ€ngs museumet alla tider pĂ„ dygnet. Genom att ge smĂ„ glimtar lockas besökaren att besöka de samlingar av modern och klassisk konst samt den samling av grafiska tryck som finns pĂ„ utstĂ€llning. Formen tillĂ„ter rörelse i alla riktningar och förlĂ€nger kajen. Byggnaden Ă€r utformad i trĂ€ som Ă€r konturskuren pĂ„ ytterskiktet med en stomme av ett rymdfackverk i stĂ„l.

Geometri i förskolan : En studie av Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur

Syftet med studien Àr att undersöka olika pedagogiska inriktningars arbete med momentet geometri, för att fÄ en inblick i vilket arbetsÀtt de har med former, rumsuppfattning och mÀtning som hÀr representerar begreppet geometri.Studien beskriver de olika inriktningarnas kunskapssyn och arbetssÀtt som framkommit genom intervjuer av pedagoger inom Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur.Alla de pedagogiska inriktningarna arbetade med geometri pÄ skilda sÀtt utifrÄn sin inriktning, alla fick med de delar som hÀr representerar geometri men kunskaperna hos pedagogerna kring geometri pÄ djupet var skiftande och det handlar ofta mer om hur insatt pedagogen Àr i sÄvÀl Àmnet som arbetssÀttet..

Policyöverföring av gender mainstreaming -Sverige ett föredöme och en exportör?

Gender mainstreaming kan sÀgas vara en central del av dagens jÀmstÀlldhetsarbete, i Sverige och utomlands. Strategin som fick sitt definitiva genombrott i och med FN:s fjÀrde kvinnokonferens 1995 har pÄ kort tid anammats av otaliga lÀnder och organisationer. Strategin kan ur ett feministiskt synsÀtt anses vara radikal dÄ den grundlÀggande tanken Àr att en (re)organisering, förbÀttring, utveckling och utvÀrdering av policyprocesser skall ske, sÄ att jÀmstÀlldhetsperspektivet Àr inkorporerat i alla policys pÄ alla nivÄer och i alla steg, av de aktörer som normalt Àr involverade i policyskapande. I det hÀr arbetet belyses den process genom vilken spridningen av gender mainstreaming har skett. LikasÄ behandlas Sveriges roll i policyöverföringen av gender mainstreaming.

En skola för alla? : Hinder i strÀvan att uppnÄ en likvÀrdig utbildning

I denna undersökning har vÄrt syfte varit att studera uppfattningar kring tÀnkbara hinder som kan finnas med att uppnÄ en likvÀrdig utbildning och skola, dÄ vi stÀller oss frÄgande till hur visionen om en skola för alla ska uppnÄs. Genom att belysa de hinder som i praktiken kan finnas, anser vi att en möjlighet till förbÀttring kan ges. VÄr frÄgestÀllning blir dÀrmed; Vilka hinder uppfattar tre pedagoger kan finnas med att uppnÄ en likvÀrdig utbildning? För att söka svar pÄ vÄrt syfte har vi valt en fenomenografisk metod som inspiration, dÀr hinder har varit vÄrt fenomen att undersöka. De uppfattningar som uppkom i vÄr undersökning har vi kategoriserat in i olika ÀmnesomrÄden.

AnvÀndningsfall: svÄrigheter vid modellering

Funderingar kring anvÀndningsfall? Denna uppsats belyser anvÀndningsfallsmodellering, en enkel, effektiv och vida spridd metod, dock förenad med vissa svÄrigheter. En fallstudie Àr genomförd pÄ tvÄ företag för att illustrera hur anvÀndningsfall utformas och om det finns nÄgon utformning som kan ge mervÀrde för utvecklingsprocessen. Ett mervÀrde vi funnit Àr att anvÀnda beskrivningssÀtt som alla förstÄr. Uppsatsen belyser Àven svÄrigheter relaterade till framtagningen, varför dessa uppstÄr och hur de kan undvikas.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->