Sökresultat:
11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 52 av 785
LÀrares uppfattningar av begÄvningsbegreppet och begÄvade elever i matematik
SammanfattningDenna studie syftade till att undersoka larares uppfattningar om begavningsbegreppet. Utifran detta syfte formulerades fragestallningar gallande larares definitioner av begreppet begavning, larares uppfattningar om vad som karaktariserar matematiskt begavade elever, hur larare identifierar/upptacker begavade elever i matematik samt vilka strategier larare anvander for att utmana, stimulera och motviera begavade elever i matematik. De metoder som valdes for att samla in data bestod av enkat och intervju med verksamma larare i grundskolan. Materialet analyserades med hjalp av fragestallningarna samt utifran vara teoretiska utgangspunkter, fenomenografi och begavade elever. Utifran resultatet kunde det konstateras att det rader en stor variation i definitionen av begreppet begavning, dock kopplade manga av lararna begreppet till att en begavad elev ar snabb, saval i arbetet som i tanken.
GeobrÀdet i de senare Ären vid grundskolan: för en roligare matematik undervisning
Syftet var att undersöka om man med hjÀlp av geobrÀdet i de senare Ären vid grundskolan kan göra frÀmst geometri men Àven brÄkrÀkning intressantare. Undersökningsgruppen bestod av 18 elever i Är sju. Eleverna har fÄtt arbeta med olika laborativa övningar under totalt fem tillfÀllen under min sju veckor lÄnga praktikperiod. Jag har under det att eleverna arbetat med geobrÀdet observerat hur de arbetat, samt fört loggbok. Jag har Àven genomfört intervjuer med 5-6 elever i början och slutet av praktiken.
Musikvetenskap i grundskolan
Detta examensarbete Àr inriktat pÄ musikundervisningen och dess olika praktiska och teoretiska delar. I en enkÀtundersökning har elever fÄtt svara pÄ vilken syn de har pÄ musikundervisningen och hur de kan ha anvÀndning av den i framtiden. En musiklÀrare har intervjuats för att ge ett lÀrarperspektiv pÄ de frÄgor som vÀckts hos mig som författare, nÀr jag gÄtt igenom resultatet av enkÀtfrÄgorna. Syftet med undersökningen har varit att se vilken syn elever har pÄ musikundervisning. I undersökningen har jag anvÀnt litteratur frÄn musikvetenskapliga sammanhang för att försöka fÄ fram fakta och Äsikter kring de olika svar som framkommit av enkÀtundersökningen.
Vad Àr det jag hör? : Fallstudie av kommunikationsutveckling hos elever med utvecklingsstörning som anvÀnder cochleaimplantat
Syftet med studien har varit att undersöka om en för skolan ny undervisningsform i Àmnet kommunikation gett nÄgon utveckling av tolkning eller reaktion pÄ ljud och tal hos elever med cochleaimplantat. Skolan Àr en nationell statlig specialskola för elever med dövhet, hörselnedsÀttning och utvecklingstörning i kombination. Studien har genom en kartlÀggning försökt pÄvisa om nÄgon utveckling har skett inom en tidsperiod av sex till Ätta veckor. Detta har skett genom att göra en fallstudie av tvÄ elever i tvÄ olika klasser pÄ skolan. KartlÀggningen har skett genom enkÀtsvar och intervjuer av förÀldrar, klasslÀrare, talpedagog och hörselingenjör. I uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter ingÄr hur ett CI implantat fungerar och hörselnedsÀttningens betydelse.
Storyline: en positiv lÀrandesituation för elever?
VÄrt syfte med examensarbetet var att ta reda pÄ om elever i en sjÀtteklass i dagens skola fÄr en positiv uppfattning kring metoden Storyline, och dÀrmed ett engagemang och motivation i skolarbetet. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄga planerade och genomförde vi ett storylinetema i en klass pÄ mellanstadiet. Under arbetet förde vi egna observations- och dagboksanteckningar samt lÀt alla deltagande elever svara pÄ en enkel enkÀt efter varje undervisningstillfÀlle. I vÄra dagliga observationer anvÀnde vi oss av ett bedömningsunderlag med av oss utvalda indikatorer som tillsammans gav oss information om elevernas positiva eller negativa uppfattning av lÀrandesituationen. Efter arbetets slutförande intervjuade vi de lÀrare som berörts av arbetet.
Mentorssamtalets betydelse för ökad mÄluppfyllelse/The mentor conversation and its impact on goal fulfillment
Studiens syfte var att undersöka om mentorssamtal med elever och ökad kontakt med mentorselevernas förÀldrar gör att elevernas mÄluppfyllelse ökar. Undersökningen avsÄg att belysa mentorers, förÀldrars och elevers uppfattningar om mentorssamtalen, men Àven att göra jÀmförelser för att försöka hitta likheter och skillnader i deras synpunkter. Syftet med undersökningen var ocksÄ att försöka bidra med information som kan utveckla mentorssamtalen. En kvantitativ med i form av enkÀter anvÀndes till elever och förÀldrar i Är 6 pÄ en skola i Trelleborgs kommun. En kvalitativ metod i form av standardiserade intervjuer anvÀndes för att intervjua den utvalda gruppens fyra mentorer.
Vi dricker ? och sen dÄ? Elevers uppfattningar om vattnets vÀg genom kroppen
Vilka förestÀllningar har elever i slutet av grundskolan kring vattnets vÀg genom kroppen? I undersökningen fick 23 elever genomföra en kombinerad rit- och skrivuppgift och sex elever valdes Àven ut för intervjuer. Flertalet elever beskrev endast ett av de berörda organsystemen (matspjÀlkningssystemet) och endast ett fÄtal samordnade det hÀr systemet med nÄgot annat organsystem eller kroppen i övrigt. Det var ingen av eleverna som ritade ut njurar och endast tvÄ elever beskrev urinblÄsan, vilken de valde att integrera med matspjÀlkningssystemet. Flera av eleverna löste vattnets utsöndring genom att förbinda urinröret direkt till matspjÀlkningssystemet.
Elever med dyslexi i dagens skolor
Detta examensarbete berör omrÄdet dyslexi och syftet vi bygger arbetet kring Àr att skapa en
djupare förstÄelse för vilka hjÀlpmedel som finns för att underlÀtta för elever med dyslexi,
men Àven att skapa en förstÄelse för vad dyslexi innebÀr. Detta gör vi för att öka förstÄelsen
för hur en lÀrare lÀttare kan inkludera elever med dyslexi i klassrummet I detta examensarbete
undersöker vi samarbetet mellan lÀrare och logopeder.
De frÄgestÀllningar vi baserar undersökningen pÄ Àr:
? Hur samarbetar lÀrare och logoped för att underlÀtta för elever med dyslexi?
? Vilka svÄrigheter möter lÀrarna i arbetet med barn som har dyslexi och hur försöker de
angripa dessa problem?
? Hur kan man, enligt de intervjuade personerna, anpassa undervisningen sÄ att elever
med dyslexi blir inkluderade i klassrummet och vilka hjÀlpmedel finns?
I teorikapitlet anvÀnder vi oss av underrubriker som ger bakgrund till vad dyslexi Àr samt
vilka tecken som kan tyda pÄ dyslexi och vilka hjÀlpmedel som kan anvÀndas i
klassrumsundervisningen. I kapitlet presenterar vi Àven de forskare som vi funnit intressanta
för vÄr undersökning. Metoden vi anvÀnder oss av i studien Àr intervjuer och de personer vi
intervjuat Àr fyra logopeder, en lÀrare och tvÄ specialpedagoger.
I analyskapitlet presenterar vi resultatet av undersökningen.
Att möta högpresterande elever i matematiken : en studie om hur lÀrare arbetar med konkretisering och individualisering
Att arbeta med elever som presterar pÄ en högre nivÄ Àn vad övriga elever i klassen gör kan vara utmanade arbete för lÀrare. Det ingÄr i lÀrarens uppdrag att stimulera och motivera alla elever i sin kunskapsutveckling, dÀrför ville vi undersöka hur lÀrare stimulerar och individualisera för dessa elever. I denna studie presenteras tidigare forskning samt resultaten av empirin som samlades in med hjÀlp av observationer och intervjuer. Studien genomfördes pÄ tvÄ skolor dÀr tre lÀrare pÄ varje stadium deltog.I bakgrunden beskriver vi kort om varför vi anser att detta Àr ett omrÄde som Àr av nytta för samhÀllet dÄ högpresterande elever Àr en grupp som sjunker vilket PISA-undersökningen visade pÄ. De metoder som vi har anvÀnt oss av vid denna undersökning var intervju och observationer dÄ vi ville se hur lÀrarna faktiskt arbetar.
NÄgra pedagogers uppfattning om att arbeta med kemi och fysik i förskolan : en studie baserad pÄ ett laborativt material
Jag har tillverkat ett undervisningsmaterial, i form av en serietidning, som riktar sig mot elever i grundskolans tidigare Är och i detta arbete utvÀrderas undervisningsmaterialet. Med syfte att utvÀrdera undervisningsmaterialet kartlades elevernas förkunskaper med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr innan de fick tillgÄng till serietidningen. DÄ eleverna haft tillgÄng till serietidningen i 12 skoldagar gjordes en eftermÀtning, med samma frÄgeformulÀr som anvÀnts vid förmÀtningen, för att se om eleverna tagit till sig det budskap som materialet vill förmedla. Resultatet visade att alla elever utom 2 presterade bÀttre pÄ eftermÀtningen Àn pÄ förmÀtningen. PÄ alla frÄgor utom 3 var det fler elever som svarade korrekt vid eftermÀtningen Àn det var vid förmÀtningen.
NĂ€r eleverna vet mest
Vi intresserar oss för vad som sker nÀr man sÀtter igÄng projekt dÀr varken elever eller pedagoger kan förutse vad som kommer att ske. För att undersöka hur bÄde elever och vi som pedagoger förhÄller oss till detta genomförde vi en undersökning dÀr vi tillsammans med fyra elever undersökte ett för oss alla okÀnt program till datorer och spelkonsollen X-box. Under en av trÀffarna med eleverna var ocksÄ fyra pedagoger frÄn Pedagogiska centralen i Malmö nÀrvarande.
Vi dokumenterade med hjÀlp av videoinspelning, diktafon och skrivande i dagböcker. Vi genomförde Àven kvalitativa intervjuer med samtliga elever som deltog i undersökningen.
De som stör skall bort : Gymnasieelever och gymnasielÀrare vid ett omvÄrdnadsprogram skildrar sin skolvardag
I uppsatsen skildrar gymnasieelever och gymnasielÀrare vid ett omvÄrdandsprogram sin skolvardag. Uppsatsens fundament utgörs av en omfÄngsrik empirisk undersökning frÀmst baserad pÄ ostrukturerade intervjuer. Intervjuerna kompletteras med observationer vilka ligger till grund för en miljöbeskrivning som visualiserar kontexten.En av slutsatserna Àr att varken elever eller lÀrare Àr tillfreds med rÄdande situation vilket innebÀr att samtliga efterfrÄgar förÀndring. Undersökningen visar ocksÄ att elever och lÀrare inte lierar sig med varandra i sin strÀvan efter en meningsfull skolvardag utan Àr benÀgna att skylla problemen pÄ varandra..
VardagsnÀra laborationer : ?Det var kul och lÀttare att förstÄ nÀr det har lite verklighetsanknytning!?
Denna studie belyser hur elever uppfattar korta och vardagsnÀra laborationer. Den fokuserar pÄ elever som gÄr Kemi B kursen men kan till viss del anvÀndas för alla kemikurser pÄ gymnasiet. Studien har uppkommit framförallt av tvÄ anledningar. Det första motivet Àr att belysa hur lÀrare, i undervisningen, kan utnyttja korta laborationer för att göra undervisningen mer varierad genom att anvÀnda flera laborationer under ett pass istÀllet för en. Studien vill visa vad eleverna tycker om dessa mer begrÀnsade laborationer.
UtvÀrdering av undervisningsmaterialet Moa och Leo lÀr sig om rymden
Jag har tillverkat ett undervisningsmaterial, i form av en serietidning, som riktar sig mot elever i grundskolans tidigare Är och i detta arbete utvÀrderas undervisningsmaterialet. Med syfte att utvÀrdera undervisningsmaterialet kartlades elevernas förkunskaper med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr innan de fick tillgÄng till serietidningen. DÄ eleverna haft tillgÄng till serietidningen i 12 skoldagar gjordes en eftermÀtning, med samma frÄgeformulÀr som anvÀnts vid förmÀtningen, för att se om eleverna tagit till sig det budskap som materialet vill förmedla. Resultatet visade att alla elever utom 2 presterade bÀttre pÄ eftermÀtningen Àn pÄ förmÀtningen. PÄ alla frÄgor utom 3 var det fler elever som svarade korrekt vid eftermÀtningen Àn det var vid förmÀtningen.
Samverkan mellan hem och skola pÄ gymnasiet - Hur ser pedagoger samt elever pÄ den?
SAMVERKAN MELLAN HEM OCH SKOLA PĂ
GYMNASIET? HUR SER PEDAGOGER SAMT ELEVER PĂ
DEN?ABSTRAKT Uppsatsens syfte Àr att ta del av vad pedagoger och elever anser om samverkan mellan hem och gymnasieskola. Uppsatsen innefattar en litteraturdel som behandlar forskning kring ÀmnesomrÄdet samt att skolans lÀroplaner behandlar samverkan mellan hem och skola. Som metod har sÄvÀl kvalitativa som kvantitativa utnyttjats för att belysa pedagogernas och elevernas uppfattning. Resultatet pÄvisar att samverkan avtar under gymnasiet samtidigt som pedagogerna uttrycker en önskan om att förÀldrar engagerar sig mer.