Sökresultat:
11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 51 av 785
Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur anvÀnds den och hur upplever elever och pedagoger den?
Uppsatsen Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur den anvÀnds och hur upplever elever och pedagoger den? Àr skriven av Elisabet Andersson. Den beskriver hur en motorikbana anvÀnds och upplevs, och svarar pÄ frÄgan om den kan anvÀndas som pedagogiskt hjÀlpmedel. UtifrÄn forskning om motorisk utveckling och effekterna pÄ skolprestationr efter motorisk trÀning, framkommer det mÄnga viktiga argument för motorikbanan. Studien bestÄr av observationer, enkÀtunderökningar och intervjuer som beskriver elevers och pedagogers upplevelse av motorikbanan.
Klassrummet - lÀrare och elevers syn pÄ det ideala klassrummet
Uppsatsen bygger pÄ en bÄde kvantitativ och kvalitativ analys av elever och pedagogers teckningar, dels av deras nuvarande klassrum och av deras önskade idealklassrum. I den empiriska undersökningen deltog elever i Är 3 och 4 samt pedagoger verksamma i de tidiga Ären. Syftet Àr att beskriva elever och lÀrares syn pÄ sin klassrumsmiljö.
Uppsatsen har som mÄl att besvara följande syftesfrÄgor:
Hur vill elever/pedagoger att ett klassrum ska se ut?
Hur upplever elever/pedagoger sin nuvarande klassrumsmiljö?
Finns det skillnader mellan den faktiska och den önskade klassrumsmiljön?
Finns det skillnader mellan hur lÀrare och elever ser pÄ klassrumsmiljön? Finns det teoretiska idéer eller forskningsresultat som styrker pedagogernas och elevernas tankar?
Den fysiska miljön diskuteras sÀllan nÀr det gÀller pedagogisk undervisning. Befintlig forskning kring samspelet mellan lÀrande och fysisk miljö Àr mycket sparsam, detta trots att de flesta Àr överens om att den fysiska miljön har betydelse för inlÀrningen.
VÄra teoretiska utgÄngspunkter har varit teorier om barns utveckling och forskning kring den fysiska miljöns betydelse för lÀrandeprocesser.
Hur ska jag kunna lÀra mig detta? - en undersökning om hur gymnasieelever uppfattar sin lÀrandesituation
Vi Àr tvÄ studerande som lÀser till lÀrare pÄ Högskolan Kristianstad. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att belysa hur gymnasieelever upplever sin lÀrandesituation i svenskundervisningen. VÄr forskningsfrÄga Àr: Hur upplever elever att lÀrarna möter elevernas förutsÀttningar för lÀrande? Vi har baserat vÄra antagande om inlÀrning pÄ Howard Gardners ?sju intelligenser? samt Lena Boström och Hans Wallenbergs modell av fyra olika inlÀrningsstilar: auditiv, visuell, kinestetisk och taktil. Vi har Àven diskuterat hur mÀnniskor lÀr utifrÄn Pramling, Marton och Booth, SÀljö samt Dysthe.
LÀrares val av lÀsundervisningsmetoder för elever med svenska som andrasprÄk
Bakgrund:Resultatet av olika undersökningar visar att elever med svenska som andrasprÄk har en försÀmrad lÀsförmÄga vilket pÄverkar deras fortsatta skolgÄng och möjligheter att ta aktiv del i samhÀllet. I vÄrt kommande yrke ser vi en viktig uppgift i att undervisa elever med svenska som andrasprÄk till bÀttre lÀsförmÄga.Syfte:VÄrt syfte med denna rapport Àr att undersöka lÀrares val av undervisningsmetoder för att lÀra elever med ett annat modersmÄl Àn svenska att lÀsa. VÄrt intresse har riktat sig kring vilka lÀsundervisningsmetoder lÀrarna anvÀnder och vad de grundar sina val pÄ.Metod:För att undersöka vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av semistrukturerade intervjuer med tolv lÀrare frÄn sju olika skolor belÀgna i fyra skilda orter. LÀrarnas svar har vi analyserat och sammanstÀllt i oloka teman. DÀrefter reflekterade vi över resultatet i förhÄllande till vÄr litteraturstudie.Resultat:Resultatet vi fick frÄn vÄr undersökning var att lÀrarna anvÀnder flera lÀsundervisningsmetoder för elever med svenska som andrasprÄk.
Pedagogisk förmÄga, Social förmÄga, Ledarskap : egenskaper pÄ "bra" lÀrare?
AbstractUr ett elevperspektiv belyser uppsatsen frÄgan vad en ?bra? lÀrare Àr. Elevers Äsikter placeras in i tre större teman; pedagogisk förmÄga, social förmÄga samt ledarskap. Korrelation mellanvad elever anser viktigt och vad elever anser möta utforskas ocksÄ. Detta görs via en kvantitativ enkÀtundersökning.
Institutionell logik : En studie om enhetschefer inom den kommunala Àldreomsorgen
Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.
Praktisk ritningslÀsning
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur anvÀndandet av modeller kan pÄverka elevernas resultat i ritningslÀsning.
I undersökningen deltar 28 elever som gÄr pÄ byggprogrammet. Eleverna har gjort ett test med tre vyer som Àr avbildade frÄn tvÄ hÄll. Elevernas uppgift var att avbilda frÄn ett tredje hÄll. Testet genomfördes vid tvÄ tillfÀllen, med tre veckors mellanrum.
Elevers uppfattning om en bokslukartÀvling : Didaktisk analys
BokslukartÀvlingen har genomförts i GÀvle Kommuns grundskolor sedan Är 2002. Den vÀnder sig till elever i skolÄr 3-4 och den gÄr ut pÄ att tÀvla i lÀsning mot sig sjÀlv, andra elever och andra klasser/skolor. TÀvlingen pÄgÄr under sex mÄnader, det vill sÀga större delen av lÀsÄret och dÀr syftet Àr att försöka fÄ alla eleverna att kÀnna lÀslust. Denna studie bestÄr av en undersökning om vad eleverna tycker om BokslukartÀvlingen och den lÀsning som ett deltagande innebÀr. Det har varit intressant och viktigt dÄ större delen av eleverna inom GÀvle Kommun deltar, mellan 1400-1500 elever varje Är.För att undersöka vad eleverna tycker om Bokslukaren och dess lÀsning har enkÀter som elever svarat pÄ, som ursprungligen varit underlag i en magisteruppsats Bokslukaren 2006/07- En utvÀrdering av ett lÀsfrÀmjande projekt i GÀvles grundskolor, analyserats utifrÄn ett didaktiskt perspektiv.
Instruktionsfilmer om textila tekniker - ett redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska som andrasprÄk?
BakgrundArbetets teoretiska ram grundar sig pÄ SÀljös sociokulturella teori. I bakgrunden sammanfat-tas hur styrdokumenten sÀtter krav pÄ en likvÀrdig utbildning för alla elever. Det redogörs för forskning om andrasprÄksinlÀrning, interaktion och samspel i klassrummet och anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Dessutom beskrivs reflektioner av olika pedagoger och forskare om slöjdÀmnet som pedagogiskt redskap.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om instruktionsfilmer om textila tekniker kan anvÀndas som redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska med andrasprÄk i Ärskurs tvÄ och tre.MetodStudien Àr av kvalitativ karaktÀr. Den har inslag av etnografin som fokuserar pÄ den sociala interaktionen inom en grupp samt aktionsforskningen som syftar pÄ att optimera en verksamhet.
Betygens roll i skolan : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar om betyg.
Syftet med denna studie var att ta reda pÄ lÀrares och elevers uppfattningar om betyg. De frÄgestÀllningarna som jag ville veta vad var lÀrare och elever har för Äsikter om Àr betygens syfte, vad betygen mÀter, vad det finns för nackdelar och fördelar med betyg och om betyg kan ge en rÀttvis bedömning. För att ta reda pÄ det gjordes intervjuer med tre lÀrare som arbetade pÄ gymnasiet och 45 gymnasieelever besvarade en enkÀt. Resultatet visar att betyg Àr ett Àmne som engagerade bÄde lÀrare och elever. Eleverna skriver att betygens syfte Àr att de behövs för att söka vidare och för att skilja eleverna Ät.
Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i Ärskurs fyra pÄ en skola i södra Sverige
SAMMANFATTNING
Johansson, David. (2008). Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i Ärskurs fyra pÄ en skola i södra Sverige (Diet and exercise ? a study of diet and exercise among pupils in grade four at a school in the south of Sweden). Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera hur kost- och motionsvanor hos elever i Ärskurs fyra pÄ en skola i södra Sverige ser ut.
En god lÀrandemiljö: vad innebÀr det och hur skapas en
sÄdan?
Syftet med min studie var att skapa förstÄelse för om pedagoger i grundskolans tidigare Är möjliggör en lÀrandemiljö pÄ lika villkor för alla elever samt utveckla förstÄelse för hur de gör detta. Jag har gjort tre kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger inom grundskolans tidigare Är samt tvÄ observationer. Min studie har baserats pÄ dessa intervjuer, observationer och pÄ tidigare forskning. Olika teoretiska perspektiv har anvÀnts som instrument för att analysera min studie. Pierre Bourdieu menar att den habitus som dominerar i klassen avgör hur undervisningen ser ut.
Muslimska elever vs. Islam i skolan : En fallstudie om muslimska gymnasieelevers upplevelser av islams presentation i svensk religionsundervisning
Islam Àr en av vÀrldsreligionerna och har miljoner anhÀngare vÀrlden över. Det finns en allmÀn uppfattning om islams problematik, sÄ till vida att islam sÀllan fÄr rÀtt presentation, dÄ exempelvis inom massmedia och skola. FrÄgan Àr hur skolan, som Àr vÄrt största lÀrosÀte presenterar en religion rÀttvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat pÄ ett icke nyanserat sÀtt.Uppsatsens syfte Àr att söka svar pÄ hur islam framstÀlls i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, dÀr muslimska elever berÀttar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit Àr att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, sÄsom etnocentriskt tÀnkande, i muntlig presentation och text. Elever har Àven pekat pÄ en viss marginalisering och distansering gÀllande islams presentation i undervisningen..
Visualisering i svenskÀmnet, för elever med Aspergers syndrom : En jÀmförelse
Denna uppsats/studie studerar hur pedagoger i dag arbetar med elever med funktionshindret Aspergers syndrom samt om det finns nÄgon visualisering i undervisningen med dessa elever. Studien utgÄr frÄn tvÄ högstadieskolor en stad i Mellansverige. Visualisering handlar om att se och höra (visualisera) det som sÀgs och det som visas, av en pedagog i klassrummet och om visualisering Àr en god hjÀlp för dessa elever med Aspergers syndrom. Metoden för denna studie Àr intervjuer, samtal samt litteraturstudier. Undersökningen ser om det finns och i vilken grad det anvÀnds visualisering, i Àmnet svenska.Det kom fram att visualisering Àr en metod som anvÀnds frekvent i undervisningen pÄ de olika skolorna som undersöks.
Att simma i okÀnt vatten : En undersökning om hur barn med autism undervisas i Àmnet idrott och hÀlsa
Dennastudie syftar till att uppmÀrksamma vilka uppfattningar lÀrare inom idrott ochhÀlsa har kring att undervisa elever som diagnostiserats med autism. LÀrarnasom intervjuats för studiens resultat undervisar alla elever med enfunktionsnedsÀttning utefter lÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet 2011 (Skolverket 2011a). Vad tÀnker verksamma lÀrare kring attundervisa och bedöma elever efter dessa grunder? Studien anvÀnder sig av enkvalitativ metod för att fÄ en ökad förstÄelse för de frÄgestÀllningar somanvÀnds dÀr en semi-strukturerad intervjuguide ligger till grund för attbesvara dessa frÄgestÀllningar. Studien analyseras utifrÄn ettlÀroplansteoretiskt perspektiv som redogörs i resultatet.