Sök:

Sökresultat:

7713 Uppsatser om Efficient Leadership and Personal Leadership. - Sida 37 av 515

Att enas som grupp kring gemensamma mål : En studie om en personalgrupps samstämmighet gällande teorier och metoder inom institutionsvård för ungdomar

Inom institutionsvård för ungdomar har det visat sig finnas flera faktorer som är avgörande för ett positivt behandlingsresultat. En av dessa är personalgruppens samstämmighet. I föreliggande studie har syftet varit att undersöka vilka teorier och metoder som finns och tillämpas på HVB-hemmet Multigruppen, om det finns en förtrogenhet om, samt samstämmighet kring dessa hos personalgruppen, samt på vilket sätt ledarskapet på verksamheten bedrivs och om strategier för att främja en samstämmighet finns. Studien har en kvantitativ och kvalitativ metodansats. En enkätundersökning med verksamhetens personalgrupp och fem stycken intervjuer genomfördes.

Äldreomsorgen och de sju små doktrinerna: En empirisk studie av New Public Management-reformer inom svensk äldreomsorg

The purpose of this paper is to perform an in-depth analysis of how New Public Management reforms have impacted management practises in two publicly financed elderly care providers in Sweden. The paper studies one public and one private elderly care provider and analyses to what extent they have implemented New Public Management methods. The results are based on interviews with several persons within the two organisations and analysed using the seven New Public Management doctrines as described by Christopher Hood (1991; 1995). The major finding in the thesis is that the level of exposure towards New Public Management reforms differs between the two studied organisations where the private provider is exposed to the reforms to a greater extent than the public. The paper concludes that the main reasons for the low extent of exposure in the public provider could be attributed to the lack of measurable standards performance as well as the proximity to the political leadership..

En ordförandegrupps känsla av samanhang

Back, I. & Hörberg, A. (2009). En ordförandegrupps känsla av sammanhang. C-uppsats i pedagogik.

Efficient treatment of adolescents with behavioural problems

The purpose of this essay is to investigate which components previous scientific studies suggest that an efficient treatment for adolescents with behavioural problems should contain. For this purpose, an extensive review of scientific research conducted in Scandinavia has been read and will be presented in this essay. This essay also present an introduction to residential care in Sweden as well as to an alternative form of treatment for adolescents with behavioural problems called Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC). The result of this essay suggest that treatment of adolescents with behavioural problems should be based on the emphasis of risk/resilience factors of the youth and that the treatment should be adapted to the youth?s individual personality and way of learning.

Lärares arbetstillfredsställelse och belåtenhet med den manliga respektive kvinnliga chefen

Syftet med denna studie var att med en enkät undersöka belåtenhet med chefen ocharbetsrelaterad tillfredsställelse i förhållande till kvinnlig/manlig chef samt medarbetarnas könoch verksamhetstyp. Totalt deltog 147 respondenter vilket gav en svarsfrekvens på 74 %.Resultaten visade signifikanta skillnader i hur manligt och kvinnligt ledarskap uppfattades, imeningen att de kvinnliga cheferna hade genomgående mer nöjda medarbetare. Resultatet visadeäven att av de tre verksamhetstyperna (förskola, grundskola och gymnasium) som ingick istudien var förskolan den verksamhet som var mest belåten med chefen, oberoende av kön. Denverksamhet som hade lägst arbetstillfredsställelse i alla kategorier var grundskolan. Den endasignifikanta skillnaden som visades när det gäller kvinnliga och manliga medarbetare, var idelmåttet förmåner.

?inte ska väl lilla jag? eller ?alla är rädda för överläkaren? : Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av ronden och arbetsledarrollen

Syfte: Studien syftade till att undersöka nyutexaminerade kvinnliga sjuksköterskors upplevelser avseende rondsituationen och arbetsledarrollen. Metod: Kvalitativ deskriptiv studie. Åtta semi- strukturerade intervjuer genomfördes och analyserades med innehållsanalys. Resultat: Nyutexaminerade sjuksköterskor upplever svårigheter att hantera ronden och rollen som arbetsledare. Trots sitt omvårdnadsansvar upplever sjuksköterskan att omvårdnaden prioriteras ner och att mer tid går till att fördela och utföra läkarordinationer i det dagliga arbetet. På arbetsplatserna saknas rondstruktur och praktisk vägledning i hur en rond ska gå till, vilket även upplevs som bristfälligt under utbildningens gång. Det finns otillräcklig kunskap och tid för att förbereda sig för en rond på bästa sätt.

Kvalitetschefens Roll och Kompetens Inom Svenska Organisationer och Företag

The role of the quality manager has evolved from being a quality controller to work with a more global business. Within many organizations in Sweden, however, the traditional role of the quality manager's remains and the tasks categorized as quality control still takes up most of the quality manager's time. The survey conducted as part of this master thesis shows that the quality manager in most businesses has multiple roles in addition to the role of quality manager, which can create a role conflict. One consequence of this is that each improvement is not given priority due to time constraints. Although the importance of a clear and committed leadership is the key for succeeding as the quality manager.

Leva med Lean : Hur involveras och motiveras medarbetare till att ständigt arbeta med förbättringar?

The European Union is struggling to maintain democracy and tries to increase the participation among the citizens in Europe. The European Citizens? Initiative, ECI, is a platform established by the European Commission to allow citizens to propose new legislation. ?Water and sanitation are a human right! Water is a public good, not a commodity!? is the first ECI that has met the requirements.

Personal Life Coaching - en ny yrkeskår för Arbetsvetare

Personal Life Coaching is a new profession in Sweden. A Personal Life Coach wants to empower his/her client to make changes, clarify needs and reach goals. A coach can also be just a pivotal human connection for dialogue. The need for coaching has grown due to the societal changes and unsure rules on the labourmarket. Personal Life Coaching lays the groundwork for competence development and good health..

Innovate or Evaporate : -En kvalitativ studie av idéhantering på IKEA AB

The thesis focus on how organizations can improve the ability of absorbing coworkers ideas in purpose of gaining long term competitive advantage through innovations. The study was conducted at IKEA AB where a campaign to collect coworkers ideas was a big success given the quantity of ideas collected. This fact allows a comparative analysis of idea management in the shape of campaigns and in comparison, idea management in the everyday line-organization.The analysis show that fundamental factors for innovative environments such as organizational climate, culture and leadership perceives auspiciously by the respondents. However, lack of infrastructure such as systems and processes hinders coworkers ambitions to contribute with ideas.An important issue in idea management is the treatment of incentives for innovation. Results of the study show that the ?soft? incentives ?feedback, encouragement and attention have a higher impact in coworkers willingness to the contribution of ideas than for instance monetary rewards..

ENERGIANVÄNDING PÅ BYGGARBETSPLATSER : Analys av införandet av energieffektiva bygg­etableringar

This report is the final step in the Bachelor of Science program in Building Construction Engineering, Department of Engineering Sciences, Uppsala University.The purpose of this study is to highlight the difficulties and possibilities that could involve the introduction of new energy efficient technologies and changing work around this technology. This study focuses on energy use at a construction site or other temporary workplace where so-called portacabins are in place to address the need for temporary facilities.The method for obtaining knowledge on the subject was mainly interviews with site managers working in Svevia AB's various activities. In conjunction with the interviews I visited construction sites and portacabins if it was possible.My most important suggestion to Svevia AB concerns a better organization in order to make poratacabins more efficient on energy and costs. The company should also evaluate and monitor the energy efficient portacabins that are in operation.Expected energy savings of new technology may not materialize if there are gaps in information, education, technical services and technical maintenance. It is very important to utilize the experiences of new technology.

PLATSCHEFENS FÖRMÅGA ATT ÖKA PRODUKTIVITETEN - en jämförande studie av fyra arbetsplatser hos Peab -

studier visar en låg produktivitet jämfört med andra branscher men också komplexiteten av produktivitetsmätningar. Syftet med rapporten är att undersöka platschefens roll och vilka faktorer som påverkar förmågan att få ut produktiviteten på en byggarbetsplats. Fallstudien genomfördes på fyra av Peabs projekt och frågeställningen besvarades med hjälp av kvalitativa och kvantitativa metoder i form av intervjuer och enkätundersökningar. Vidare undersöks produktivitetspåverkande faktorer såsom kommunikation, motivation, kompetens och samarbete. Vid jämförelse används en incitamentkvot som ställs i relation till enkätundersökningarna och intervjuerna.Resultatet visar tydliga skillnader mellan platschefernas förmågor, arbetssätt och egenskaper som leder till en skillnad i produktivitet på arbetsplatserna.Slutsatsen visar vilka egenskaper och arbetssätt som tenderar i att ge en hög produktivitet..

Ledarskap och motivation inom bemanningsbranschen : Konsultchefers uppfattning av motivationsbehovet hos konsulter

ABSTRAKTTitel: Ledarskap och motivation inom bemanningsbranschen - Konsultchefers uppfattning av motivationsbehovet hos konsulterNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Christoffer Rönnqvist och Alice SchmuckHandledare: Maria Fregidou MalamaDatum: 2012-06-14Syfte: Genom att vara anställd hos bemanningsföretag befinner man sig i en trepartsrelation som består av en själv, konsultchefen och kundföretaget. Detta innebär att konsultchefer kan ha det svårt att motivera sina konsulter, eftersom de utför sitt arbete på olika platser. Syftet med detta arbete är att identifiera och analysera konsultchefers uppfattning av motivationsbehovet hos sina anställda i bemanningsföretag. Två forskningsfrågor har undersökts: Forskningsfråga #1: Hur uppfattar konsultchefer vikten av inre motivation hos konsulter inom bemanningsbranschen? Forskningsfråga #2: Vilka verktyg använder sig konsultchefer av för att motivera sina konsulter?Metod: Vi genomförde intervjuer med öppna svarsalternativ som kvalitativ metod med en induktiv utgångspunkt för att uppfylla syftet.

Arbetstillfredsställelse och motivation hos förskollärare : grunden för ett kvalitativt arbete

Syftet med studien är att få en förståelse hur förskollärare motiveras till sitt arbete. Vilka faktorer ökar respektive minskar motivation på arbetsplatsen, samt vilken betydelse har arbetets utformande för motivation och arbetstillfredsställelse? Studien utgår ifrån Herzberg (1993) tvåfaktors teori kring motivation samt Hackman och Oldmans The Job Characteristics Model (Robbins & Judge, 2007) som förklarar att arbetets upplägg kan ses som grund för hur motiverad personal är. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats utifrån semistrukturerade intervjuer. Sex stycken förskollärare har intervjuats kring upplevelsen huruvida arbetstillfredsställelse och motivation infinner sig.

Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet

På arbetsmarknaden finns det åtminstone tre olika generationer. Då alla generationer fostras på olika sätt beroende på när de är uppväxta kan det skapas svårigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa generationer är väldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan generation X och Y och hur de ser på hur deras närmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt åtta respondenter visar att det finns indikationer på en skillnad mellan generation X och Y då de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->