Sök:

?inte ska väl lilla jag? eller ?alla är rädda för överläkaren?

Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av ronden och arbetsledarrollen


Syfte: Studien syftade till att undersöka nyutexaminerade kvinnliga sjuksköterskors upplevelser avseende rondsituationen och arbetsledarrollen. Metod: Kvalitativ deskriptiv studie. Åtta semi- strukturerade intervjuer genomfördes och analyserades med innehållsanalys. Resultat: Nyutexaminerade sjuksköterskor upplever svårigheter att hantera ronden och rollen som arbetsledare. Trots sitt omvårdnadsansvar upplever sjuksköterskan att omvårdnaden prioriteras ner och att mer tid går till att fördela och utföra läkarordinationer i det dagliga arbetet. På arbetsplatserna saknas rondstruktur och praktisk vägledning i hur en rond ska gå till, vilket även upplevs som bristfälligt under utbildningens gång. Det finns otillräcklig kunskap och tid för att förbereda sig för en rond på bästa sätt. Sjuksköterskorna har olika upplevelser, både negativa och positiva, av den kommunikation som finns med läkare under rondsituationer. Att arbetsleda är svårt dels på grund av utbildningens otillfredsställande förberedelser och dels på grund av svårigheterna att som ny personal på arbetsplatsen förväntas ta kommando och för första gången leda en annan yrkesgrupp. Slutsats: Nyutexaminerade sjuksköterskor upplever svårigheter att hantera rondsituationer på grund av bristande struktur samt problematik i rollen som arbetsledare för omvårdnaden. Kommunikation och samarbete mellan läkare och sjuksköterska har stor betydelse för rondens utgång. Omvårdnad upplevs generellt vara nedprioriterat i förhållande till medicinsk vetenskap.

Författare

Johan Sahlin Elina Sjögren

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..