Sök:

Arbetstillfredsställelse och motivation hos förskollärare

grunden för ett kvalitativt arbete


Syftet med studien är att få en förståelse hur förskollärare motiveras till sitt arbete. Vilka faktorer ökar respektive minskar motivation på arbetsplatsen, samt vilken betydelse har arbetets utformande för motivation och arbetstillfredsställelse? Studien utgår ifrån Herzberg (1993) tvåfaktors teori kring motivation samt Hackman och Oldmans The Job Characteristics Model (Robbins & Judge, 2007) som förklarar att arbetets upplägg kan ses som grund för hur motiverad personal är. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats utifrån semistrukturerade intervjuer. Sex stycken förskollärare har intervjuats kring upplevelsen huruvida arbetstillfredsställelse och motivation infinner sig. Resultat visar att som en primär grund till arbetsstillfredsställelse ligger goda relationer till arbetskamraterna. Resultat visar även att barnens utveckling ligger som en grund gentemot hur intervjupersonerna motiveras i sin yrkesroll. Barnens utveckling samt det sociala stödet motiverar intervjupersonerna till fortsatt ansträngning och därmed till att stanna kvar på sin arbetsplats. Förutom positiva faktorer visar resultat på hämmande faktorer hos motivation. Så som för lite tid till planering samt för lite pedagogiska diskussioner. Vidare anser intervjupersonerna att för mycket ansvar och höga krav i förhållande till de resurser de har att tillhandahålla hämmar. Resultaten har bearbetats utefter Herzbergs (1993) tvåfaktorsteori rörande motivation och arbetstillfredsställelse. Arbetets utformande har bearbetats utifrån Hackman och Oldmans (Robbins & Judge, 2007) teori.

Författare

Sanna Bengtsson Lina Carlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..