Sök:

Sökresultat:

2430 Uppsatser om EOL-produkter - Sida 4 av 162

Handgjordasaker.se - Användarcentrerad anpassning

Hemsidan handgjordasaker.se är en Internetmarknadsplats som tillhandahåller tjänsten för försäljning av handgjorda produkter. Detta projekt syftar till att ge förslag på hur anpassningar av hemsidans funktionalitet kan göras för att skapa en mer användarcentrerad hemsida. Genom att använda personifieringsprocesser har sidansgränssnitt presenterats på ett sätt som sätter användaren i fokus och med hjälp av utökade funktionaliteter erbjuder användaren möjlighet till att själv påverka och anpassa innehållet på hemsidan. Resultatet presenterades i form av ett ramverk för interaktiondär fokus låg på avdelningar med produkter och användarprofiler..

Etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer : Spridning av svensk matkultur

Syftet med den här studien är att skapa en modell för att öka förståelsen för etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer genom att analysera samband mellan spridningsmekanismer, anpassningsmekanismer och upplevelser.Då begreppet kultur är brett har vi valt att avgränsa studien till matkultur. Anledningen till detta är att ämnet är aktuellt i Sverige då regeringen ämnar marknadsföra Sverige som ett ?matland?. För att Sverige ska betraktas som ett ?matland? krävs förståelse för etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer.För att få ett helhetsperspektiv av hur etablering av kulturberoende produkter går till har empiri insamlats genom verklighetsbaserade exempel samt genom intervjuer med personer inom kultur och matindustrin.Vi har sett att det finns samband mellan spridningsmekanismer, anpassningsmekanismer och upplevelser.

Säkerhetsanalys av Bluetooth-kommunikation

Detta examensarbete beskriver resultatet av en undersökning av säkerheten hos Bluetoothsamt hur användning av Bluetooth-utrustade produkter kan påverka användarnas integritet.Undersökningen har genomförts dels genom litteraturstudier och dels genom implementationav en forskningsprototyp. Forskningsprototypen har använts vid ett experiment där viutrönt vilken information en Bluetooth-utrustad produkt avslöjar till en tredje part.Vid experimentet har vi även försökt koppla ihop Bluetooth-utrustade produkter medfysiska personer i syfte att visa möjligheterna att kartlägga människors rörelsemönster.Resultatet av undersökning har visat att det finns flera säkerhetsbrister hosBluetooth-utrustade produkter, men att merparten av dessa inte beror påBluetooth-standarden utan på implementationen av den. Vidare dras slutsatsen att detgår att kartlägga människors rörelsemönster med hjälp av Bluetooth.I uppsatsen beskrivs först Bluetooth-standarden, följt av en beskrivning av säkerheten hos Bluetooth.Slutligen beskrivs implementationen av forskningsprototypen och resultatet av experimentet..

Marknadsföringsmixen inom ekologiska konsumtion : En kvantitativ studie

Syfte: Marknaden för ekologiska produkter har expanderat men försäljningsutvecklingen ökar långsamt. Konsumenternas köp av ekologiska produkter påverkas av många olika faktorer. Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsmixens påverkan på konsumenternas köp av ekologiska produkter. Metod: En kvantitativ studie baserad på en enkätundersökning. Det empiriska materialet som samlades in via enkäter analyserades via statistik programmet SPSS. Resultat & slutsats: Konsumenters ekonomiska situation kan begränsa köpet av ekologiska produkter eftersom produkterna tenderar att ha högre priser än de konventionella. Men det är inte endast priset som är den avgörande faktorn utan även utbudet, tillgängligheten samt konsumenternas kunskaper om ekologisk produktion kan påverka köpet.

Är grönt alltid skönt? : En uppsats om konsumenters attityd till miljövänliga och ekologiska produkter samt till företags marknadsföring av dessa

Resultatet vi kommit fram till genom vår empiriska undersökning är att konsumenters uppfattning om en produkts egenskaper i vissa fall skiljer sig betydligt mot de egentliga egenskaperna. Centrala slutsatser i uppsatsen är att den perceptuella synen på miljövänliga och ekologiska produkter kan skilja sig betydligt mellan produktkategorier, men även i hög grad konsumenter sinsemellan. Marknadsföringen av dessa produkter uppfattades som jämställd med konventionell marknadsföring trovärdighetsmässigt, dock uppmärksammades en tendens till att konsumenter gärna hade sett att företag var mer specifika med hur mycket bättre produkten är för miljön i sin marknadsföring. Dessa företeelser ställs mot befintliga teorier om bland annat konsumenters attityder och beteenden, företags samhällsansvar och miljömärkning. Begreppet CSR behandlas även centralt för att skänka läsaren en djupare förståelse av problemet ur ett företags synvinkel..

Funktionella Äldre : en kartläggning om probiotiska produkters användning inom äldrevården

Det finns en rad Functional Food produkter på marknaden och vi har valt att fokusera på probiotiska livsmedel. Syftet med arbetet var att kartlägga hur probiotiska produkter används i vården, av äldre, på vårdboenden i Malmö.Förundersökningen visade att 25 av 30 vårdboenden använde probiotika, men förståelsen för vad som menades med probiotika påverkade svaren. Vi valde att djupintervjua personal på sex kommunala vårdboenden och av resultatet framgår det att olika faktorer påverkar användningen av probiotika inom vården.I undersökningen kom det tydligt fram att det främsta användningsområdet för probiotiska livsmedel var att motverka mag- och tarmbesvär. Anledningen till användandet berodde dock på flera faktorer. Det tydligaste sambandet som framkom var mellan användning och informationskällor, dvs.

Det som inte får hända får hända

Genom att bejaka slumpen kan man upptäcka nyaplatser, nya riktningar och ny form. Både röntgenoch penicillinet är resultat av slumpen.I vardagen kan slumpen se till att du möter engammal vän på ett oväntat ställe.I mitt examensarbete har jag strävat efter attslumpen ska bli en del utav designprocessen.Det finns en fascination över det som är annorlundaoch unikt. Produkter med fel har en tendenstill att ha mer karaktär och personlighet ijämförelse med det perfekta. Vi lever i en världomgivna av massproduktion, där allt är väldigtplanerat och där lite utrymme har lämnats åtöverraskningar. Jag menar att vi behöver sakeromkring oss som inte är perfekta.Industriell produktion är mestadels till föratt producera förutsägbara produkter.

Förstudie för införandet av autotruckar i produktionen på VBG Produkter AB

Uppdraget har bestått av att undersöka möjligheten att genomföra en automatisering av trucktransporter inom företaget VBG produkter AB. Tillvägagångssättet för analysen har varit att först utreda nuläget med dess för och nackdelar. Även viljeinriktningen inom företaget har varit en viktig del av analysen. Det visade klart att företaget är positiv till förändringar, vilket har underlättat arbetet. Därefter har studier av de teorier som kortfattat är redovisade i rapporten bildat grunden till den fortsatta utredningen.

Kundfokuserad produktutveckling: en studie i
telekommunikationsbranschen

Ett växande område inom telekommunikationsbranschen är behovet av trådlös datakommunikation. Detta är en följd av att arbetskraften blir alltmer mobil. För de företag som vill vara med och konkurrera med sina produkter på marknaden, är det viktigt att utveckla kundanpassande produkter. Detta för att uppnå en ökad kundtillfredsställelse. Ökad kundtillfredsställelse kan företag förmå genom att undersöka potentiella kunders behov av produkten.

Den ekologiska märkningens betydelse för produkten: Attityder och upplevelser

Ekologisk mat har blivit ett hett ämne. Då forskningen är tvetydig är det intressant att uppmärksamma vad  människor faktiskt tycker. Studien bestod av två delar, en enkät där deltagarna fick skatta sina tankar kring ekologiska produkter, och ett kompletterande experiment där deltagarna fick skatta eko-märkt eller omärkt kaffe. Studien undersökte 133 högskolestudenters självskattade intresse för hälsa, miljö och tankar kring ekomärkning mot deras skattning av tre ekologiska produkter. Experimentet hade 43 deltagare och syftade till att undersöka om en halo-effekt förelåg hos märkningen på ekologiskt kaffe.

Hur hanterar E-handelsföretag inom Business to Consumer returflödet?

Att handla på Internet har blivit mycket populärt. Allt fler företag öppnar handelsportaler på Internet där konsumenten kan köpa företagets produkter. I och med att kunden inte kan se produkten i verkligenheten, utan bara som en bild på Internet, händer det att kunden blir missnöjd med produkten och väljer att returnera den. Produkter som säljs på Internet har en tendens att returneras i högre grad än andra produkter som säljs på traditionellt sätt. När det gäller betalningen av produkterna har konsumenterna många olika betalningssätt att välja bland.

Synliga sammansättningar : Ett arbete om människors uppfattning om synliga sammansättningar i möbler.

I mitt arbete undersöker jag om och hur synliga sammansättningar i träprodukter påverkar konsumenternas val av produkt. Om en synlig sammansättning kan göra produkten mer tilldragande och vilka känslor som kan tänkas väckas av denna. Jag har tillverkat tre identiska produkter men med den skillnaden att dessa sammanfogats på olika sätt, varav en med en synlig sammansättning. Jag har sedan visat upp dessa produkter för en grupp konsumenter och genom en enkät låtit dessa besvara frågor kring detta ämne. Jag analyserar sedan svarsspridningen för att se mönster och för att besvara min frågeställning..

Rättvis tanke eller Rättvis handling? En studie av svenska konsumenters attityder och köpbeteende beträffande rättvisemärkt livsmedel

Tidigare studier visar att konsumenter i allmänhet har en positiv attityd till Fair Trade-produkter men att köpbeteendet av dessa produkter inte överensstämmer med den positiva attityden. Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan svenska konsumenters attityd och köpbeteende gällande rättvisemärkt livsmedel samt undersöka vad som formar attityderna..

Ekodesign med SolidWorks Sustainability

I dagens samhälle börjar det bli allt viktigare att tänka på miljöaspekterna vid framtagningen av nya produkter. Med hjälp av olika datorprogram kan det bli lättare att konstruera produkter som har mindre påverkan på miljön.Denna rapport hade som syfte att få en förståelse för hur man kan använda sig av SolidWorks program Sustainability i konstruktionsarbetet och att med hjälp av ekodesignens 10 Gyllene Regler och CES EduPack mäta/värdera i vad mån SolidWorks Sustainability ger en bättre produkt eller inte. Slutligen också visa hur och på viket sätt SolidWorks Sustianability verkligen skapar mer miljövänliga produkter.Livscykelanalyser med SolidWorks Sustainability och CES EduPack genomfördes på ett lås och ett takaggregat. Skillnaden mellan programmen blev framför allt stor då takaggregatetanalyserades. Då räknade SolidWorks Sustainability att takaggregatet koldioxidavtryck var 6300 kg och energiförbrukning 1,1 MJ medan CES EduPack gav resultatet 465 kg och 4,71 MJ.

Effektivisering av orderhantering vid tillverkning av kundanpassade produkter

Syftet med examensarbetet är att undersöka potentiella problem som finns inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter och hur processen kan effektiviseras. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:1. Vilka potentiella problem kan identifieras inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter?2. Hur kan orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter effektiviseras?De metoder som använts för att besvara de två frågeställningarna och uppfylla examensarbetets syfte omfattas av en litteraturstudie samt en fallstudie där intervjuer, observationer samt data- och dokumentstudier genomförts.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->