Sök:

Sökresultat:

1154 Uppsatser om E-handel. - Sida 4 av 77

e-handel : vilka faktorer kan göra ett e-handelsföretag framgångsrikt

Att besvara - vilka faktorer kan göra ett e-handelsföretag framgångsrikt? Metod: Kvalitativ enkätundersökning med öppna svar. Undersökningen visade att framgångsfaktorerna finns i ett sammanhang. De faktorer som vi ser som kritiska i ett e-handelsföretag är logistik, speciell produkt, bra ledning, kundkontakt och en viss del av teknisk utveckling..

Handel med Jordbruksvaror: en studie av WTO:s
jordbruksavtal och EU:s jordbrukspolitiks påverkan på
u-länder

Jordbruket är något väldigt centralt i världen då jordbruket är det som försörjer oss med mat, en vara vi inte kan leva utan. Idag lever vissa delar av befolkningen på jorden i överflöd av jordbruksprodukter samtidigt som andra delar lever i svält. 1994 bildades en ny internationell handelsorganisation, World Trade Organization (WTO), som har till uppgift att liberalisera den internationella handeln och på så sätt förbättra förutsättningarna för handel mellan länder. En helt liberal handel innebär att alla länder konkurrerar på lika villkor på världsmarknaden. Detta ska ske genom att länderna reducerar sina handelshinder och öppnar sina inhemska marknader för omvärlden.

E-commerce via smartphone - implications of consumer perceptions and habits

Uppsatsens syfte a?r dels att identifiera konsumenternas e-handelspreferenser men a?ven att ta reda pa? eventuella skillnader ga?llande anva?ndarpreferenser via smartphone respektive persondator. Uppsatsen identifierar e-handel som ett fenomen som blir allt starkare och som a?r pa? va?g att konkurrera ut den traditionella detaljhandeln. Fo?r att kunna svara pa? va?r problemformulering tar vi hja?lp av olika metoder. Utifra?n va?ra underso?kningar tillsammans med va?ra utvalda metoder har vi kommit fram till att konsumenterna hellre sitter vid en persondator vid konsumtion av en vara.

E-handel på små skärmar - En designforskningsstudie

Etablerade företag har framgångsrikt utökat sin verksamhet med webbutiker. Postorderföretagen har i allt högre grad gått över till att sälja över Internet och företag med specialiserat utbud säljer nu globalt. Denna typ av Internethandel utförs främst på stationära datorer, men försök har även börjat dyka upp på exempelvis mobiltelefoner och små handdatorer. Det mobila Internet har den unika fördelen att det är möjligt att handla var användaren än befinner sig. Forskare menar att denna mobila handel kommer gå om e-handeln på Internet, där skillnaden ligger i att fler kommer handla på små skärmar och mindre på stora skärmar.

Hur har det svenska handelsmönstret påverkats av ett medlemskap i EU?

Very often the interesting variables are explained by several underlying variables and in statistical analyses it is common to study the relationship between variables and groups of variables. Because of this multivariate analysis is commonly used in both science and industry. There are two problem with both univariate and multivariate analyses. One is when the variables are correlated. The other is when the number variables of exceeds the number of observations which makes the matrices algebra used in the analysis impossible to execute.

Säkerhetens betydelse för elektronisk handel

Detta examensarbete behandlar ämnet elektronisk handel på Internet och fokuserar på uppfattningar kring säkerheten inom detta område.Elektronisk handel på Internet är fortfarande en relativt ny företeelse som snabbt sprider ut sig. Trots detta finns det vissa faktorer som hämmar utvecklingen inom området. En av dessa faktorer är att säkerheten i samband med Internethandeln inte uppfattas som tillräckligt hög av potentiella kunder. Detta examensarbete undersöker hur uppfattningarna om säkerheten i samband med Internethandel ser ut i dagsläget.För att erhålla svar på min problemställning har jag dels intervjuat ett antal företag och dels ett antal privatpersoner.Jag har kommit fram till att företag som idkar Internethandel anser att deras tjänster är tillräckligt säkra i dagsläget. Privatpersonerna däremot, anser att det inte går att lita på säkerheten hos alla företag på Internet.

Vad påverkar användarens förtroende inom e-handel ? en undersökning med fokus på omdömessystem

Att skapa förtroende har visat sig vara en utmaning för företag inom E-handel. Syftet med studien är att ta reda på hur omdömessystem kan komma att påverka en användares förtroende och lyfta fram en möjlig förtroendekomponent i utformningen av en pålitlig e-handelsplats.Ett kundbaserat omdömessystem är en interaktiv försäljningskomponent som erbjuder kunder att dela och ta del av andras omdömen, åsikter, tankar och tidigare erfarenheter kring en produkt. De huvudbegrepp som behandlas i studien är omdömessystem, e-handel, förtroende och användbarhet.Studien utformades utifrån en kvalitativ forskningsmetod i syfte att få en djupförståelse inom området. Den empiriska insamlingsmetoden genomfördes i form av intervjuer som baserades på användbarhetstester ur sex olika användarperspektiv. Uppgifterna utfördes på två webbplatser, nelly.com och madlady.se, en webbplats med omdömessystem och en webbplats utan omdömessystem.I analysen ställdes den empiriska insamlingen mot den teoretiska referensramen för att skapa ett mönster och underlätta slutsatsen av studiens huvudfråga.Slutsatserna baserades på att utifrån delfrågorna besvara huvudfrågan och hur användarens förtroende påverkas i användningen av ett omdömessystem.Studiens reslutat understryker att omdömessystem är en förtroendeingivande komponent och möjliggör att användare på ett mer säkert och tryggt sätt kan handla över nätet.

Klädkunden på Internet - En kvantitativ studie i vad som är viktigt för kunden vid handel av kläder på Internet

Syftet med studien är att undersöka kunden och vilka faktorer som är viktiga när den handlar kläder på Internet. Företag och övriga intresserade kan med hjälp av denna studie få en ökad förståelse av kunden och vilka faktorer som är viktiga vid handel av kläder på Internet. Vi har valt att göra en kvantitativ undersökning, där slumpmässigt valda respondenter fått fylla i en enkät. Vi har främst tittat på teorier kring faktorer som påverkar kunden vid köp på Internet. Empirin består av en sammanställning av 100 besvarade enkäter.

E-handel nästa steg i utvecklingen? En studie av e-handelsutvecklingen av dagligvaror

Titel: E-handel ? nästa steg i utvecklingen? En studie om e-handelsutvecklingen av dagligvaror Problem: Vad finns det för anledningar till att e-handel av dagligvaror inte har lyckats etablera sig på den svenska marknaden? Syfte: Vårt syfte är att utröna e-handelns key success factors för dagligvaror, för att öka förståelsen för e-handel som en alternativ distributionskanal för framtida värdeskapande. Metod: Vi har gjort en kvalitativ studie med intervjuer. Undersökningen grundar sig på en fallstudie bestående av de tre dominerande återförsäljarna på marknaden, samt två av dess leverantörer. Sekundärdata har utgjort stöd till kartläggningen av branschen.

Handel med underskottsföretag. En undersökning om hur reglerna som begränsar rätten att göra underskottsavdrag motiveras och vad regeringens proposition 2009/10:47 kan komma att innebära för den marknad där underskottsföretag köps och säljs

Syftet med föreliggande uppsats är att försöka skapa en förståelse för de regler som begränsar rätten att göra underskottsavdrag. Denna uppsats har begränsats till att behandla beloppsspärren och den föreslagna lagändring som regeringen presenterade i proposition 2009/10:47. De frågor som föreliggande uppsats avser att besvara är:? Varför finns det regler som begränsar underskottsavdragsrätten?? Vad innebär en eventuell lagändring för handel med underskottsföretag?? Är den föreslagna lagändringen önskvärd i det svenska skattesystemet?Ett kapitel i uppsatsen behandlar handel med underskottsföretag där frågor som, varför det finns en marknad för handel med underskottsföretag och hur handel kan gå till i praktiken, besvaras. Vidare presenteras regeringens lagförslag vad gäller ändringar i beloppsspärren samt införandet av en ny paragraf i 40 kap.

Visbys roller i ett växande handelsnätverk : Hur handel koncentrerar sig beroendepå teknologiska och institutionella faktorer

Detta är en litteraturstudie över handeln i Östersjön under medeltiden som syftar till att studera hur handelsnätverk förändras av teknologiska och institutionella innovationer. Centralortsteori och nätverksteori kombineras för att studera hierarkin av handlade orter. Visbys förändrade roller från handelscentrum till simpel hamnstad förklaras genom att studera hur maktbalansen skiftar i ett handelsnätverk när räckvidden för transporter förändrar handelsflödets koncentration och knutpunkter. Slutsatsen blir att de viktiga handelstäderna skiftar när handel kan ske över en längre räckvidd, och att institutioner uppkommer i dessa orter som en funktion av detta. En hypotes över mekanismerna för denna process presenteras..

Klädeshandel genom postorder & nätbaserad försäljning

Postorderbranschen omsätter åtta miljarder kronor varje år. Ungefär 30% av dettasker genom E-handel. Försäljningen av postorderföretagens produkter över nätethar visat sig öka successivt över de senaste åren. Vi frågade oss därför hurövergången till e-handel har påverkat postorderföretagens kunder. Syftet meddenna uppsats var att undersöka dessa skillnader för att se vilka förändringarkunderna upplever.

Framtidens e-handel - En studie av e-handelns framgångsfaktorer

E-handeln har bara börjat sin resa idag och det är en lång väg att gå för att skapa den optimala nätbutiken. Trots positiv statistik med hög tillväxt är det en tuff bransch att verka i vilket gör att det är få företag som klarar av att stanna kvar på en så hårt konkurrensutsatt marknad. Det känns därför både intressant och relevant att undersöka hur den som erbjuder modekläder på nätet kan agera för att lyckas och bli framgångsrik. Denna studie kommer att besvara problemformuleringen som lyder: Vilka faktorer är av största betydelse för att en nätbutik som erbjuder modekläder ska bli framgångsrik inom e-handel? Hur ser framtiden ut för e-handeln? Syfte: Syftet med denna studie är att granska ett antal faktorer som bidrar till att modeföretag inom e-handel blir framgångsrika på en konkurrensutsatt marknad.

Modell för analys och effektivisering av e-handel med tillhörande distribution : En fallstudie på EM-Möbler

Bakgrund och problem: Anva?ndningen av e-handel har va?xt de senaste a?ren och detta har medfo?rt sto?rre mo?jligheter fo?r kunder. E-handeln har mo?jlighet att na? ut till en sto?rre ma?lgrupp utan geografiska hinder. Detta medfo?r ett behov av fo?ra?ndring i distributionen av fysiska produkter.

Metoder för kundservice vid elektronisk handel

Elektronisk handel har under 1990-talet blivit ett allt vanligare sätt för företag att bedriva försäljning. Allt fler människor handlar via Internet och precis som tidigare har kunderna även frågor till företag gällande exempelvis de produkter företagen erbjuder. Detta examensarbete undersöker hur kunder önskar ta kontakt med företag när de har frågor.För att få svar på hur kunder vill komma i kontakt med företag har en enkätundersökning gjorts.Resultatet av undersökningen visar att det finns avgörande faktorer för vilket sätt kunder föredrar att ta kontakt med företag. Faktorer som kontaktspråk och varupris har undersökts för olika ålderskategorier och visar på skillnader för dessa olika åldersgrupper. Även gemensamma drag för de olika ålderskategorierna kan urskiljas i materialet..

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->