Sök:

E-handel på små skärmar - En designforskningsstudie


Etablerade företag har framgångsrikt utökat sin verksamhet med webbutiker. Postorderföretagen har i allt högre grad gått över till att sälja över Internet och företag med specialiserat utbud säljer nu globalt. Denna typ av Internethandel utförs främst på stationära datorer, men försök har även börjat dyka upp på exempelvis mobiltelefoner och små handdatorer. Det mobila Internet har den unika fördelen att det är möjligt att handla var användaren än befinner sig. Forskare menar att denna mobila handel kommer gå om e-handeln på Internet, där skillnaden ligger i att fler kommer handla på små skärmar och mindre på stora skärmar. Ett hot mot den växande mobila handeln anser vi vara den utmaning som mobila enheter ställs inför vid utveckling av gränssnittslösningar som har hög användbarhet.

Författare

Henrik Karlsson Emma Lindau Simon Ljungborg

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för Informationsvetenskap, Data- och Elektroteknik (IDE)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..