E-commerce via smartphone - implications of consumer perceptions and habits
Uppsatsens syfte a?r dels att identifiera konsumenternas e-handelspreferenser men a?ven att ta reda pa? eventuella skillnader ga?llande anva?ndarpreferenser via smartphone respektive persondator. Uppsatsen identifierar e-handel som ett fenomen som blir allt starkare och som a?r pa? va?g att konkurrera ut den traditionella detaljhandeln.
Fo?r att kunna svara pa? va?r problemformulering tar vi hja?lp av olika metoder. Utifra?n va?ra underso?kningar tillsammans med va?ra utvalda metoder har vi kommit fram till att konsumenterna hellre sitter vid en persondator vid konsumtion av en vara. Det ho?r samman med att konsumenterna vill sitta i sitt hem da?r de i lugn och ro kan go?ra sitt ko?p. En annan betydande faktor a?r att ska?rmstorleken a?r fo?r liten pa? smartphone. En detalj som konsumenterna na?mner a?r att gra?nssnittet pa? en smartphone a?r sa?mre a?n pa? en persondator.
Nyckelord: e-handel, smartphone, mobil e-handel, persondator