
Sökresultat:
231 Uppsatser om E-commerce - Sida 12 av 16
Utveckling av Gamla hamnen i Reykjavik
In Scandinavia today many old harbour areas are developed into residential and
commercial areas. For example are both Helsingborg city and Malmoe city in
south Sweden planning to restructure some of their harbour areas to accommodate
shops, schools, offices, residences et cetera. In Copenhagen in Denmark new
plans for Nordhavn is also underway. In almost every plan proposal to
redevelope an old harbour area the harbour activities are set a side to give
room for new development. In Reykjavik, however, this has not been the case.
Servicekvalitet för e-handel inom konfektion
I och med Internets utveckling och utbredning har fler och fler företag tagit steget in i e-handelsvärlden samtidigt som fler och fler konsumenter har börjat handla via internet. För att bli framgångsrik inom detta område krävs inte bara att man har en eftertraktad produkt utan också att den service som omgärdar produkten uppfyller de förväntningar kunderna har.I denna rapport kommer vi att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumenternas uppfattning om ett e-handelsföretags nivå av servicekvalitet, vilka krav och önskningar en sittande målgrupp har på dessa faktorer samt hur väl ett urval webbaserade butiker uppfyller dessa krav och önskemål.Genom att gå igenom teorier berörande nischmarknader och därefter gå över till att se vad det är som gör att ett företag lyckas med e-handel, kan vi se vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till. Vi granskar komponenter så som användarvänligheten och komforten i att använda sig av e-handel, kundanpassning, information kring företag och produkter, säkerhetsfrågor och känslan av trygghet vid köp och kommunikationen både mellan konsumenter och kund och företag. Ytterligare kommer vi titta på hur en hemsidas utseende påverkar köpupplevelsen och känslan av trygghet.Därefter blir det en granskning av hur företag idag arbetar med dessa aspekter, där vi tittat både på företag som vänder sig till en sittande målgrupp och de som vänder sig till icke funktionshindrade för att se skillnader och möjligheter för ett företag som arbetar mot sittande. Här ser vi dock att alla företag försöker arbeta utefter de aspekter vi lagt in i teorin, men de uppfyller de krav som ställs olika.
Det urbana offentliga rummets resiliens som mötesplats
Idag står det urbana offentliga rummet och dess funktion som mötesplats inför
förändringar där konkurrens från externa handelsområden, köpcentrum och
förändrade handelsmönster i allmänhet kan innebära att det offentliga rummet i
stadens centrum får svårt att behålla sin attraktivitet och dragningskraft. Det
offentliga rummet i centrum riskerar därmed förlora sin historiskt starka
betydelse och funktion som mötesplats.
Denna utveckling i kombination med att stadens mötesplatser, till följd av nya
handelsmönster och en allt mer utbredd konsumtionsinriktning av stadsmiljön,
innebär ofta en fragmentering och privatisering av det offentliga rummet i
staden. Detta påverkar människans frihet att delta i det sociala livet i staden
negativt. Då människors möjlighet till möten har en stor betydelse för det
sociala kapitalet och konstateras vara grundläggande för demokrati och hälsa i
samhället riskerar detta innebära negativa konsekvenser för en social
hållbarhet i staden.
Syftet är därmed att studera hur det traditionella urbana offentliga rummet som
mötesplats kan komma att påverkas av handelsverksamheters omlokalisering i
staden. Syftet är vidare att undersöka hur det traditionella urbana offentliga
rummet i mellanstora till stora kommuner kan stärkas och bli mer resilient som
mötesplats oavsett handelsverksamhetens närvaro, för att främja en social
hållbarhet.
Förtjänad försäljning och farliga förpliktelser : En studie om e-handlares användning av sociala medier, med fokus på heminredningsbranschen
Bakgrund: Internet och sociala medier är idag en naturlig del av människors vardag och företag lägger allt mer av sin marknadsföringsbudget på att synas i digitala plattformar. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för e-handelsföretag, vilket har visat sig innebära både möjligheter och hinder. Vidare har tidigare forskning lyft fram goda kundrelationer som en viktig komponent för företags framgång. Samtidigt som det har framkommit att det finns en skillnad mellan hur e-handlare gentemot den traditionella butikshandeln kan skapa relationer med sina kunder, då köpare och säljare aldrig får möjlighet till att mötas ansikte-mot-ansikte.Syfte:Avsikten med denna studie är att analysera hur e-handelsföretag använder sig av sociala medier och huruvida dessa medier möjliggör för e-handlarna att skapa och utveckla kundrelationer. Syftet med studien är även att bidra med rekommendationer för hur e-handelsföretagen kan skapa och utveckla kundrelationer via sociala medier, samt att identifiera och analysera de hinder som begränsar e-handlares användning av sociala medier.Metod:Författarna för denna uppsats har valt att använda sig av en kvalitativ forskningsmetod för att generera en djupare kunskap och analys för forskningsområdet.
Vad hände med Södertorg? - En studie om Södertorgs fysiska miljö och de faktorer som påverkat torgets utveckling
Kandidatarbetet behandlar den fysiska miljön på Södertorg i Kristianstad,
beläget i nordöstra Skåne. Södertorg är ett gammalt kasernområde som 2006 fick
ett ansiktslyft då innanmätet på en av byggnaderna ritades om samtidigt som
torgytan fick ett nytt utseende och öppnades upp för allmänheten. Tanken var
att skapa ett nytt, modernt torg, Kristianstads tredje torg, som skulle
komplettera Stora- och Lilla torg.
Södertorg är en del av kvarteret Södra Kasern och består i dagsläget av två
huvudbyggnader, sammanlänkade i söder med hjälp av en tredje, lägre, byggnad.
Tillsammans bildar de tre byggnaderna arkitektoniska väggar till den 3000m2
stora torgytan som idag är nästintill oanvänd. Det är alltså torget tillsammans
med de tre byggnaderna som utgör Södertorg.
Butik efter butik har med åren omlokaliserat eller gått i konkurs vilket har
lett till att Södertorg idag inackorderar Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen,
bank, frisörsalong, café och någon enstaka butik.
Uppsatsen identifierar de faktorer som påverkat och bidragit till Södertorgs
negativa utveckling; butiksutbud, avsaknad av aktiviteter, utformning av
torgytan, parkeringsmöjligheter, läget i stadskärnan samt områdets anonymitet.
Handelsutvecklingen efter Lettlands självständighet : En studie om ekonomisk transition under perioden åren 1993 fram till 2004
The main purpose of this essay is to investigate if Latvia´s pattern of trade has become more similar to the mature market economies, after Latvia´s independence 1991.Today, the intra-industry trade (IIT) dominates the trade of mature market economies. One of the pioneers of intra-industrial trade is Paul Krugman, who was the first to emphasize the importance "of scale and consumers' desire for variety" in explaining the basis for modern commerce. Customers get more variety and usually cheaper goods when the market gets bigger. I mainly use the modern trade theories to explain the trade pattern in Latvia. To measure how Latvia has developed its intra-industry trade, and thereby is approaching the mature market economies´ trade pattern, I use the Grubel-Lloyd index (GL-index).
Köpcentrum - Ett framtida multikoncept : Varumärkesbyggande med hjälp av sinnen och upplevelser
Forskningsfråga: Vad kan komma att karaktärisera köpcentrum i framtiden?Syfte: Syftet med denna uppsats är att med avseende på såväl nutid som framtid analysera på vilket sätt arbetet inom köpcentrum är inriktat för att stärka varumärket, klargöra sinnenas betydelse för köpcentrum och tydliggöra hur köpcentrum förhåller sig till konkurrensen från olika typer av handelsplatser.Metod: I denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod antagits. Uppsatsen har en abduktiv ansats. Vi har intervjuat sex personer med anknytning till ämnet. Urvalet var ett såkallat bekvämlighetsurval och intervjuerna semistrukturerade.Resultat, slutsatser: Det första syftet besvarades med hjälp av att presentera hur varumärkesbyggandet ser ut för köpcentrum och andra viktiga aspekter till detta.
E-shop 'til you drop : En studie över e-handlares anpassning av den fysiska köpprocessen till ett virtuellt sammanhang
Denna magisteruppsats behandlar e-handlares anpassning av en fysisk köpprocess till en virtuell. Med detta syftar vi mer specifikt på e-handlare av modekläder som i högre grad är beroende av en fysisk köpprocess. Vår frågeställning var således: Hur gör e-handlare inom klädbranschen för att anpassa den fysiska köpprocessen till ett virtuellt sammanhang? För att undersöka detta använde vi oss av Overbys artikel "Process Virtualization Theory and the Impact of Information Technology" från 2008 där han beskriver fyra olika faktorer som spelar in vid ett köp: sinnliga krav, förhållandekrav, synkroniseringskrav samt identifikations- och kontrollkrav. Denna teori har byggde vi även upp med stöd från Belks (1975) så kallade situationsvariabler samt allmän teori om Internetmarknadsföring.
Modell för analys och effektivisering av e-handel med tillhörande distribution : En fallstudie på EM-Möbler
Bakgrund och problem: Anva?ndningen av e-handel har va?xt de senaste a?ren och detta har medfo?rt sto?rre mo?jligheter fo?r kunder. E-handeln har mo?jlighet att na? ut till en sto?rre ma?lgrupp utan geografiska hinder. Detta medfo?r ett behov av fo?ra?ndring i distributionen av fysiska produkter.
Framgångsfaktorer för elektronisk handel : En studie med fokusgrupper
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket användningsområde journalister, som är anknutna till en redaktion, har att använda sig av bloggar och dess möjligheter. Vi vill undersöka bloggen som fenomen och då i synnerhet varför journalisten väljer att använda sig av denna alternativa medieproduktion, trots att han har möjlighet att genom sin redaktion kunna uttrycka sig och bli publicerad för en allmänhet som lyssnar till honom/henne. Vi kommer med hjälp av intervjuer, gjorda via mail, försöka att klargöra hur bloggen används av journalister och till vår hjälp kommer vi att använda Jürgen Habermas teori om offentlighet så som han har förklarat det i sin bok Borgerlig offentlighet.Frågeställningen i uppsatsen är:· Hur ser journalisten på bloggen i avseende på det offentliga och det privata?· Vilket urval gör journalisten då han/hon skriver i sin blogg?· Hur kan journalisten använda sig av bloggen?Undersökningen grundar sig i två stycken mailintervjuer med journalister som själva bloggar. Dessa två är Anders Linder, ledarskribent på Svenska Dagbladet, som bloggar under Svenska dagbladets redaktionella flagg och Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, som skriver i ett mer privat rum.
Makten över handeln. En studie om maktförhållanden och deras betydelse i utvecklingen av handelsplatser i en kommun.
Handel kan beskrivas som grunden i städer och deras utveckling. Handelsplatser
lockar människor och skapar stadsliv. Handel är således en viktig del både i
översiktliga mål och i den fysiska planeringen. I stadsbyggnadsideal om att
skapa en tät och blandad stad är handel en central aspekt och en önskan om att
kunna styra handelsplatsernas utveckling kan i idealen utläsas. I diskussioner
kring handelns utveckling som förts av forskare och i myn- dighetsrapporter
ifrågasätts dock var makten att styra utvecklingen egentligen ligger.
I denna studie undersöks hur maktförhållanden kopplade till handel kan påverka
utveck- lingen av handelsplatser i en kommun.
Utvecklingen för e-auktioner inom fordonsindustrin
Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera utvecklingen av användandet av elektroniska business-to-business auktioner, utifrån ett kundperspektiv i fordonsbranschen. Metod: Denna uppsats präglas av den kvalitativa metoden, för att därigenom ge en ökad förståelse kring utvecklingen av användandet av e-auktioner. Inledningsvis har en litteraturstudie genomförts, varpå intervjuer med representanter för företag i fordonsbranschen gjorts. Slutsatser: Som utgångspunkt har vi valt uppskattningen att e-auktioner skall motsvara 25 procent av den elektroniska B2B-handeln i fordonsindustrin 2002. Det råder en övertygelse om att en betydande missräkning gjorts.
Datahantering vid dynamiska webbteknologier : PHP eller ASP?
The last couple of years the use of Internet has changed in the way that the web pages can be affected of the person that uses them. Because of this dynamic Internet technology has emerged that makes it possible for a web page to receive information from a web browser. This information can then be used to affect the appearance of the page. PHP and ASP are two dynamic Internet technologies. They are integrated in HTML and are executed on the web server.
Videosamtal i webbutik
I traditionella butiker kan kunden välja att ta kontakt med en försäljare för att få information om produkter eller tjänster. Försäljaren kan tipsa om lösningar efter kundens behov, även visa upp hur produkten fungerar och kunden kan själv välja vilken fråga han eller hon vill ha svar på. Den här mänskliga realtidskontakten kan i många fall vara värdefull och förtroendegivande för kunden. Vi antar att mervärden skapas för kunden när denne kan mötas ansikte mot ansikte och samtala med försäljare i en webbutik. För att se vilka dessa mervärden kunde vara, designade vi en prototyp för videosamtal.
Vi kan skapa nya saker hela tiden, men vi kan inte skapa en ny va?rld utan fo?ra?ndring. : En studie om Corporate Social Responsibility inom e-handeln.
Syftet med denna uppsats a?r att fa? en djupare fo?rsta?else fo?r arbetet med Corporate Social Responsibility (CSR) inom e-handeln genom att analysera:Det engagemang som finns för CSR och det ansvar som tas av företag inom e-handeln.Hur kommunikation av CSR används av företagen för att positionera sig och stärka sin image.Vad konsumenter har för syn på CSR inom e-handeln och vad detta har för påverkan på företags arbete kring ämnet.I koppling till detta syfte har följande forskningsfråga formulerats:Vad präglar e-handelsföretags arbete med Corporate Social Responsibility?Vi har valt att go?ra en kvalitativ studie da? vi ville analysera vad fo?retagare, experter och konsumenter inom e-handeln har fo?r erfarenheter och a?sikter kring arbetet med CSR. Studien har pra?glats av en abduktiv ansats da?r vi har haft ett va?xelspel mellan teori och empiri. Prima?rdatan har samlats in genom fyra personliga, semi-struturerade intervjuer samt en strukturerad intervju via mail.