Sök:

Vi kan skapa nya saker hela tiden, men vi kan inte skapa en ny va?rld utan fo?ra?ndring.

En studie om Corporate Social Responsibility inom e-handeln.


Syftet med denna uppsats a?r att fa? en djupare fo?rsta?else fo?r arbetet med Corporate Social Responsibility (CSR) inom e-handeln genom att analysera:Det engagemang som finns för CSR och det ansvar som tas av företag inom e-handeln.Hur kommunikation av CSR används av företagen för att positionera sig och stärka sin image.Vad konsumenter har för syn på CSR inom e-handeln och vad detta har för påverkan på företags arbete kring ämnet.I koppling till detta syfte har följande forskningsfråga formulerats:Vad präglar e-handelsföretags arbete med Corporate Social Responsibility?Vi har valt att go?ra en kvalitativ studie da? vi ville analysera vad fo?retagare, experter och konsumenter inom e-handeln har fo?r erfarenheter och a?sikter kring arbetet med CSR. Studien har pra?glats av en abduktiv ansats da?r vi har haft ett va?xelspel mellan teori och empiri. Prima?rdatan har samlats in genom fyra personliga, semi-struturerade intervjuer samt en strukturerad intervju via mail. Vidare har vi a?ven genomfo?rt tva? fokusgrupper.Genom va?r arbetsprocess har vi kunnat urskilja att det engagemang som finns fo?r CSR inom e-handeln varierar beroende pa? den bransch fo?retagen befinner sig i. E- handelsfo?retagen tar ett sto?rre socialt ansvar, a?n ett miljo?ma?ssigt, da? de bidrar till olika sociala projekt i samha?llet som gynnar fo?retagens intressen och da?rmed bidrar till goodwill och positiv PR. Problem inom e-handeln, som vi kan notera, a?r fra?mst de returpolicys som finns i Sverige, missfo?rsta?nd mellan konsumenter och fo?retagen ga?llande certifieringar samt brist i e-handelsfo?retagens CSR-kommunikation mot konsumenterna. Vidare skulle positionering genom CSR kunna sta?rka fo?retagets varuma?rkesimage och da?rmed fungera som ett konkurrensmedel, dock ma?ste fo?retagen uppna? en viss trova?rdighet fo?r att mo?jliggo?ra detta.

Författare

Amanda Dahlberg Madeleine Stenman

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..