Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Dynamic outsourcing - Sida 10 av 50

Behåll korna men lägg ut lagår´n : En kvalitativ studie om beslutsprocessen vid outsourcing

SammanfattningI takt med att marknaderna blir allt mer globala ställer det högre krav på effektivitet i företag för att de skall behålla sin konkurrenskraft. Företaget måste fokusera på sin kärnverksamhet för att behålla sin spetskompetens på marknaden. Outsourcing har länge varit ett medel för att koncentrera sin verksamhet till de områden som är mest konkurrenskraftiga.Vi fann det därför intressant att studera hur beslutsprocessen ser ut i de företag som väljer att lägga ut hela eller delar av en process på en extern leverantör. Vilka är de faktorer som företagen beaktar och vilka risker ser de med outsourcing? Vårt syfte med denna uppsats är att skapa en ökad förståelse för den beslutsprocess som företagen går igenom vid outsourcingbeslut.

Etik vid outsourcing - förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare

Syftet med vår uppsats är att skapa förståelse för vilka etiska frågeställningar som aktualiseras i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i outsourcingsituationer. Outsourcing, eller utkontraktering innebär att företag lägger ut sin verksamhet till underleverantörer eller lägger ner verksamheten och köper produkter externt. Tidigare forskning har varit koncentrerad kring de ekonomiska konsekvenserna av utkontraktering. Etiska aspekter vid outsourcing mellan arbetstagare och arbetsgivare belyses i denna uppsats med hjälp av relevant lagstiftning, den praktiska situationen och teori om företagsetik och outsouricing. Ett etiskt perspektiv anläggs genom att använda pliktetik och konsekvensetik.

Styrning av en outsourcad ekonomienhet: en fallstudie av en outsourcing relation

I dagens hårda globala konkurrens blir det allt viktigare för företagen att dra ner på kostnader och koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Ett svar på detta är outsourcing som blir allt vanligare bland företag. De tjänster som outsourcas blir också mer kvalificerade, det kan till exempel vara en hel ekonomiavdelning. Detta sker dock inte helt utan problem, att outsourca något strategiskt viktigt som en ekonomiavdelning ställer stora krav på bra styrning. Undersökningen ämnar identifiera hur en gemensam styrning av en outsourcad ekonomienhet kan utformas, samt identifiera hur styrningen kan utformas för att tillgodose både det levererande och de köpande organisationernas mål.

Insourcing, en framtidslösning? : Hur insourcing kan vara ett alternativ till internationell outsourcing

Outsourcing, att flytta egenägd produktion till en extern leverantör kan vara ett effektivt verktyg som hjälper företag att minska sina kostnader, fokusera på sin kärnverksamhet eller etablera sig på en ny marknad, om det används rätt. Innan beslutet om outsourcing ska tas är det viktigt att tänka igenom och eventuellt använda sig av befintliga beslutsmodeller för att fatta beslut baserat på rådande förhållanden. Det finns flera typer av beslutsmodeller, varav två tas upp i rapporten: flödesorienterade och ekvationsorienterade beslutsmodeller. Att ha produktionen långt ifrån sin övriga verksamhet där regelbundna kontroller inte kan göras, kan i längden orsaka problem. Leverantören har kontrollen över tillverkningen och känslig information riskerar att spridas.

Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? : en studie av klusterinitiativet Tunga fordon

AbstraktTitel Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? - en studie av klusterinitiativet Tunga fordonForskningsproblemet Outsourcing, flytt av produktion till extern part belägen utomlands, är ett led av den konstanta utveckling och globalisering som har lett till nya möjligheter för företag. Att företag utför outsourcingaktiviteter är en bidragande faktor till att tillväxten i Sverige minskar då den regionala utvecklingen hämmas. Detta ställer krav på regioners förmåga att vara innovativa och effektiva för att stärka sin konkurrenskraft. Industristaden Ljungby i Småland har ansetts vara en stark region men samtidigt sårbar då företag inom mindre regioner ofta är inriktade mot en specifik bransch.

Kommunikation inom offshoring : Hur skapas och upprätthålls engagemang, sammanhållning och klarhet i offshoringprojekt?

This paper is about the importance of engagement, cohesion and clarity in offshore outsourcing projects. The focus is on how the communication is handled between co-workers in different countries. My research is based on qualitative studies of literature on the subject, along with interviews with leaders in various companies in Sweden that utilize offshoring to countries in Asia. This study shows that the companies interviewed who utilize offshoring are all taking care to create engagement, cohesion and clarity in their offshore offices. It also shows that companies can succeed with their offshore strategy without using agile development methods, contrary to what literature on the subject recommends.

Outsourcing av IT ? En jämförande studie av motiv och effekter

Dagens hårda konkurrens och den ökande globaliseringen har medfört att företag måste utvärdera sina verksamheter för att kunna bedöma sin konkurrenskraft. Det gäller numera att kunna vara flexibel, vilket har lett till att under de senaste tio åren har företag sett outsourcing som ett bra verktyg för att uppnå konkurrenskraft och bli flexiblare. IT-funktionen är en resursintensiv del av verksamheten där det sker ständiga förändringar inom tekniken och metoderna hur den används. Detta har gjort att många företag har valt att outsourca delar av sin IT-verksamhet för att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därmed bli konkurrenskraftigare.Syftet med vår uppsats är att utifrån en jämförelse mellan svenska företag, oberoende av bransch, identifiera och analysera motiv och effekter av användandet av outsourcing gällande IT-funktioner. Vi vill därmed bidra med relevant information för teoretiker.Studien har avgränsats till att enbart fokusera på totalt fyra stycken medelstora till stora företag som har valt att outsourca IT-aktiviteter.

Outsourcing av kundtjänst : - Vilka företag bör callcentren rikta sig mot?

Information technology and globalization has led to an increasing competition and service production has been more and more independent of locations. This has made a market of outsourced telephone costumer service possible. Due to high establishment the market has been saturated and with that price has sunk. Customer companies have the last few years got more negative to outsourcing of their telephone customer service as they through operating the customer service internally want to get closer to their customers.In the empirical study the writers try to figure out which companies the callcenters should try to aim towards to get long and profitable cooperation. This will be done through deducing guiding principles from theories about how different factors around companies costumer service should look like.

IT offshoring och offshore outsourcing: en affärsstrategi mellan Sverige- Indien ? vikten av kommunikation och förståelse av skilda aspekter

Att finna nya vägar för att reducera och effektivisera verksamheten blir allt vanligare bland dagens företag. Världen blir mindre och företag finner möjligheter att utveckla sin verksamhet med hjälp av andra företag. Detta innebär att de nationella gränserna alltmer börjar suddas ut, att söka internationella partners har därmed blivit allt vanligare för att integrera ny teknik och innovationer i verksamheten. Att välja att offshora delar av verksamheten till Indien innebär ofta nya utmaningar för företaget. I denna affärsrelation kommer företaget att möta kulturella, kommunikativa och organisatoriska skillnader.

BIM vid installationsprojektering

Planet rendering plays an important role in universe visualization and geographic visualization. The recent tools and methods allow better data acquisition, usually with very high resolution. However in computer graphics, there is always the limitation on the resolution of geometry and texture due to numerical imprecision. Not many applications can handle high resolution data effectively.This thesis introduces, Implicit Surface Scene, a level of detail scene management inspired by dynamic coordinate system and SCALEGRAPH? which change over time depending on the current camera position relative to the planet surface.

Outsourcing : en studie i hur mikro- och småföretag lägger ut ekonomifunktioner 

Bakgrund: En ökad press på företagen gällande attskapa konkurrensfördelar har sin grund i den framfart som globaliseringen medfört. Outsourcing, vilket innebär att leverantören tar över de funktioner som tidigare gjordes internt, har gett möjligheter till att lägga fokus på företagets huvudsakliga verksamhet. Detta för att uppnå starkare konkurrenskraft. Tidigare lade företagen ut främst IT-relaterade tjänster, medan idag har vändningen gått mer mot att lägga ut ekonomi- och personalfunktioner. Kontroll och kostnad har ständigt varit motiven till att lägga ut.

Outsourcing : och ansvarig för någon annans jobb

Problemformulering. Varför valde ledningen att outsourca? Hur påverkas de anställdas av att företaget outsourcat? Vilka skyldigheter har arbetsgivare och anställd gentemot varandra?Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de anställda påverkas av att ledningen beslutar sig för att outsourca, genom att definiera skyldigheter i det psykologiska kontraktet.Teorin definierar outsourcing. Outsourcing innebär att tjänster och varor som tidigare producerats internt övertas av en extern leverantör. Teorin presenterar även de vanligaste motiven till att ledningen väljer att outsourca och vilka risker som företaget utsättas för när de väljer att lägga ut aktiviteter hos en extern leverantör.

Value-at-Risk : Historisk simulering som konkurrenskraftig beräkningsmodell

Value-at-Risk (VaR) is among financial institutions a commonly used tool for measuring market risk. Several methods to calculate VaR exists and different implementations often results in different VaR forecasts. An interesting implementation is historical simulation, and the purpose of this thesis is to examine whether historical simulation with dynamic volatility updating is useful as a model to calculate VaR and how this differs in regard to type of asset or instrument. To carry out the investigation six different models are implemented, which then are tested for statistical accuracy through Christoffersens test. We find that incorporation of volatility updating into the historical simulation method in many cases improves the model.

Ett världskrig utifrån ett eurocentriskt perspektiv : En kvalitativ analys av historieläroböckers skildringar av andra världskriget

The purpose of this study was to identify the way in which history textbooks from the 1980s, 1990s and 2000s used for grades 7-9 depicts World War II from a eurocentric perspective. A qualitative textual analysis was used to achieve the purpose. Three history textbooks from each decade was included in the study, also comparisons have been made to see any changes over time. The study used John M. Hobson matrix describing how the Occident and the Orient are defined from a eurocentric perspective.

Webbshop för Tyger & Ting

This report describes how we made a dynamic website combined with staticalweb pages and a web shop for the Swedish company Tyger & Ting.The employer Tyger & Ting wish to run a working web shop on their site butthey want to keep their old system of updating pages with their old applicationfrom Intellyweb1, which creates statical HTML pages.The goal of this exam paper has been to learn to create a functional web shopwith user friendly layout and appealing design and also to take orders andfulfill wishes from a real employer.The report is describing how Intellyweb?s application and its statical web pageshas been implemented on a dynamic web page. The report does also describehow this site has been build and how the problems with the coding have beensolved. The coding has been made with HTML, PHP and MySQL. CSS hasalso been used.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->